Baele, Bart

crox 70 (1997). Neemt deel aan Schilderkunst Hedendaags Belgisch.

crox 84 (1998). Solo-project. Schilderijen.

crox 110
(2003), Basics 1 (tekeningen, schetsen, voorstudies). Groepsproject met
werk van 25 kunstenaars. Van Bart Baele een half dozijn tekeningen en
ook een tekst in typoscript.

crox 166
(feb-maart 2006), finnisage van het solo project van Nicolas >Leus.
Wim De Waegeneer en o.a. ook Bart Baele houden een voordracht.

crox 145-II, Basics 2 (sequel/ april 2006).

'SCHILDEREN IS VOOR MIJ EEN ZOEKTOCHT'
- Recensie in een regionale editie (oktober 1998).
Sint-Amandsberg/Gontrode. "Als ik het allemaal zou weten, zou ik niet
meer schilderen," zegt Bart Baele. "Schilderen is voor mij een
zoektocht, al weet ik niet precies naar wat." De jonge kunstenaar stelt
tot 25 oktober recente werken tentoon in Croxhapox, een fraaie
tentoonstellingsruimte in de Aannemersstraat in Sint-Amandsberg./ Bart
Baele woonde jarenlang in Wetteren, en ontpopte zich daar tot bekend
figuur en performer, iemand die er niet om verlegen zit om een hele
toog te animeren. Dat beeld van guitige grapjas contrasteert fel met de
bloedernstige kunstenaar Bart Baele./ "Misschien is het één compensatie
voor het andere," zegt hij. "Ik ben zeer ernstig met mijn werk bezig,
en wil ook au sérieux genomen worden als kunstenaar. Schilderen is voor
mij een zeer intensieve, dagelijkse bezigheid. Dat lijken de mensen
eens te vergeten." GONTRODE Dat zijn nieuwe stek in
Gontrode, waar hij sinds enkele maanden woont, inspirerend werkt, is
overduidelijk. Baele schildert vooral wat hij in zijn directe omgeving
waarneemt: zijn huisje in Gontrode, zijn tuin, en natuurtaferelen in de
buurt. "In Gontrode vond ik een zeer geschikte plek om te schilderen:
er is in mijn onmiddellijke buurt heel veel te zien, en er heerst
bovendien een opvallende stilte. Dat is belangrijk voor mij."/ Toch is
het werk van de kunstenaar niet louter figuratief. "Ik vind mijn werk
vrij moeilijk te plaatsen," zegt hij zelf. "Het figuratieve is de
vertrekbasis, maar er zit ook veel abstractie in de schilderijen."
Misschien is dat meteen ook één van de redenen waarom de werken van
Baele boeien, intrigeren, en een tikkeltje mysterie in zich dragen. De
werken variëren ook in stijl, hoewel de kunstenaar zelf het daar niet
mee eens is. "Dit is allemaal mezelf." BIDON De
schilderijen aarden alvast bijzonder goed in de ruimte van Croxhapox.
Het groen en de natuurtaferelen die in de schilderijen aandrukkelijk
aanwezig zijn, krijgen via de erker, die uitziet op de binnentuin, een
natuurlijk vervolg./ Van wielermanie is bij Bart Baele geen sprake
meer. Nochtans was het thema wielrennen op de tentoonstelling van amper
enkele maanden geleden, nog zeer nadrukkelijk aanwezig in zijn werk.
Baele was overigens mede-oprichter van de Wetterse wielertoeristische
Bidon. "Een toffe groep halve gasten die graag fietsen", zo
omschreef hij de club ooit. Maar die periode lijkt definitief
afgesloten. Baele heeft dat zelfs symbolisch op doek gezet: een
wielrenner, van wie alleen nog de rug is te zien tegen de achtergrond
van een donker landschap, rijdt als het ware het schilderij af. Het
werk was in oorsprong bestemd voor de tentoonstelling, maar is er
uiteindelijk niet in geïntegreerd. Ook dat maakt Bart Baele interessant
om te volgen: het is niet te voorspellen hoe de volgende
tentoonstelling er zal uitzien." (P.B.)

----> Michaux, openingsrede crox 84