Broadbent, Thomas (US)

crox 43 /zipper room/ april 1996
crox 44 /instalraam: workmen/ april-mei 1996
crox 51 /open deuren/ herfst 1996
crox 82 /instalraam: mailart/ zomer 1998
crox 104 /de eerste 10/ zomer 2000 >publicatie
crox 117 /instalraam: eat cake/ maart 2004
crox 145-I /basics 2/ juni-juli 2005
crox 170 /simulator/ maart 2006
crox 145-II /basics 2 sequel/ april-mei 2006

De crox-agenda, jaargang 1996, vermeldt volgende chronologie:
26 maart 11u Thomas Broadbent Zaventem quite some funny day (het klikt meteen tussen van en Thomas Broadbent, ze maken de hele tijd door grapjes en jennen elkaar, nvdr)
's avonds diner bij Faki Pizza in de Sleepstraat
27 maart opbouw tentoonstelling
28 maart spareribs en tripel
tijdens de openingsavond op 30 maart introduceert de openingsredenaar van dienst Thomas als a notorious American serial killer;
op maandag is er een bezoek aan het Museum hedendaagse kunst en 's avonds diner in het Afrikaanse restaurant Togo;
vanaf 1 april is er het Broadbent-instalraam (crox 44) in Onderstraat 26. Thomas reist af naar Amsterdam of Brugge. 8 april daagt TB weer op.
De agenda vermeldt een gesprek over faecalieën: pinch a loaf, dung, doody, doody-ball, crap, runs.
Op 10 april een trip naar Parijs; ze bezoeken er de Corot-retrospectieve en dineren in Le Polidor.
Op 11 april de race richting Zaventem; de Skoda komt tot staan in één van die beruchte Brusselse files; de crox-voorzitter neemt op goed geluk de eerste de beste afslag richting Somewhere Nowhere en slaagt er in Thomas net 5 minuten voor tijd aan de balie af te leveren, cheerio.

Eind oktober 1996 komt Thomas Broadbent opnieuw naar België, dit keer just for fun. van en Thomas reizen naar London (via Calais, met de Skoda) en belanden na een rondrit door Oxfordshire in Winchester. Broadbent vernielt onbedoeld enkele onderdelen van de Skoda. In Oxford stelt hij vast dat hij de sleutels van de Londonse hotelkamer nog altijd op zak heeft. In Dover is er een drugs-controle en ontdekt de politiehond een broodje ham/kaas voorin de Skoda. van krijgt de capeau van de Skoda niet open. De Britse drugsbrigade in z'n nopjes tot uiteindelijk blijkt dat de auto voorin inderdaad helemaal leeg is. Het is tijdens deze trip dat Thomas en van elkaar als resp 'Hastings' en 'Jeevers' beginnen aan te spreken: "Hastings, you creepy son of a bitch, what's the goddamn problem?" enzovoort.
Broadbent introduceert Amy Kephart. In 1998 treden The Singing Painters (dan net 2 maanden actief) op in Lier tijdens de openingsavond van Broadbent's Voorkamer-solo. "Five more minutes" (een TSP standard uit 1998) is opgedragen aan Tom. Later wordt Thomas Broadbent geïnviteerd om deel te nemen aan Basics 1 (crox 110, november 2003) maar hij ziet enkele fundamentele beginselen over het hoofd. Van de 25 op de affiche vermelde kunstenaars is hij de enige waarvan geen werk in die groepstento te zien valt.

Van alle Amerikaanse kunstenaars die vanaf 1995 in Croxhapox aan bod komen is Thomas Broadbent de enige (of eerste) die vaste voet aan de grond krijgt in het alternatieve segment van de plaatselijke kunstscene. Neem het artikel van Luk Lambrecht in DM (1998) over de Voorkamer-interventies van Thomas Broadbent (de beschrijving had net zo goed gekund voor de crox-solo van Broadbent, 2 jaar eerder): "De meeste sculpturen zijn gemaakt van kwaliteitstextiel en gelijken op anonieme opblaaspoppen zonder hoofd. In alle werken integreert hij een ritssluiting, zodat de toeschouwer op een of andere wijze wordt geconfronteerd met een erotische suggestie. Mooi om te zien is hoe Broadbent daarmee een spanning creërt die nooit vulgair wordt, maar juist de seksuele hypocrisie aankaart."