knuts (1992)

de bijdragen
Guy Bleus (08/10/92) faxt 5 antwoorden en laat de selectie aan het croxteam over. Hij verkiest een uitvoering van zwarte letters op witte ondergrond.
1 = PARTY-TIME FOR WAR-HEROES / 2 = DEATH ON ARRIVAL / 3 = CLEARED BY THE ADMINISTRATION CENTRE - 42.292 / 4 = 1990-2000 THE WORD IS SICK / 5 = ORIGINAL PIECE OF THE ADMINISTRATION CENTRE - 42.292

Jan Decorte
(23/09/92) verkiest wit op zwart:
FASCISTE BUITE
FACHO DEHORS
P.S. Verander - bij nader inzien - het woord dehors in dehor. Dus geen S aan het eind. Merci salu.

Luc Van Den Bossche
heeft geen voorkeur voor wit op zwart of zwart op wit. De fax wordt verzonden in de vroege namiddag van 13 november vanop zijn kabinet in Brussel:
Galileo Galilei had gelijk:
onze navels draaien om de zon.

Rudy Van Quaquebeke
(13/10/92) heeft evenmin voorkeur voor wit op zwart of zwart op wit. Naamvermelding hoort beperkt te worden tot RVQ:
Cultuur, vr. (mv: -en).
Niet in een slogan te vatten.

Anonieme inzending
uit Waasmunster:
HIJ
PRAAT HOOG
VERZET BERGEN papier
BELANG RIJK OVER
bodig

Van Guido De Bruyn ontvangen we, met naamvermelding, de gewenst uitvoering is wit op zwart:

aan HOTEL BELGICA staat een buitenwipper
met een snor

Paul De Wispelaere
wil het zwart op wit:
Sta aan de kant van de uitgestotenen, de dichters en de bomen.

Wilfried Hendryckx
(zwart op wit en graag met leestekens):
Vrouwen,
schroom,
mededogen,
inlevingsvermogen.

Van Willem Elias ontvangen we de mededeling:

Kunstcritici vergelijken appelen met citroenen.
Kunsthandelaars verkopen appelen voor citroenen.
Hij verkiest uitvoering met zwarte letters op witte achtergrond. Voegt er in potlood en met pijltjes volgende mededeling aan toe: kleine letters zo mogelijk.

Jef Lambrecht
wil het wit op zwart: MINUIT IN MANHATTAN.
Naamvermelding op voorwaarde dat
1. de naam in kleinere letters wordt gebruikt
2. naam: BIWAE
Zo niet: geen naamvermelding.
Het team ontvangt zelfde bericht ook per fax (14/10/92). Het gaat om het definitieve voorstel:
MINUIT IN MANHATTAN
Belgian Institute for World Affairs dpt. I

Freek Neirynck
is ook van de partij. Zoals het gros van de deelnemers verkiest hij de billboard in een zwart op wit uitvoering:
EINDBESTEMMING GENTERNATIONAAL!
Ook van een minister (naam onleesbaar, de fax is verstuurd op het kabinet van Onderwijs):
WANNEER ZULLEN MENSEN WEER
MENSEN WORDEN? WETEN DAT
LEVEN KUNST LIEFDE ALTIJD MET
HOOFDLETTERS GESCHREVEN
WORDEN?

Roger Raveel
maakt het ons moeilijk. Centraal op de billboard wil hij een wit vierkant, aan elke verticale zijde geflankeerd door een grijze strook. De tekst is deze:
Ligt af en toe
eens op uw rug
en bekijkt
de lucht.

Een kritische noot van Boudewijn Buckinx:

ik zorg voor OOR-zaken
de keizer voor doofpotten
De voorkeur van de crox-voorzitter gaat uit naar de bijdrage van Patrick Conrad (uitvoering zwart op wit):
ZOALS
DIE VAN
DIE VAN
CHINA
DIE VAN
ZIJDE VAN
CHINA ZIJN.

Ook Geert Van Istendael levert een interessante bijdrage:

Brussel, 03/10/92
Geachte Heer.

Aan Uw geëerd project wil ik niet deelnemen. Een schrijver hoort te schrijven. Later zullen andere mensen zijn woorden lezen of wordt hij vergeten. Misschien kan hij zelf af en toe eens iets voorlezen. Misschien worden zijn woorden gebruikt of misbruikt. Denk aan 'Een nieuwe lente en een nieuw geluid' van Gorter of 'Alles van waarde is weerloos' van Lucebert. Weerloos is ook de schrijver. Dat is zijn ethiek. En niet anders.
Met dank om het afgewezen
aanbod,
Van Bart De Baere tenslotte, die geen voorkeur heeft voor wit op zwart of zwart op wit:
Laat ons voorbijgangers worden.
(Jezus Christus, het evangelie volgens Thomas, 42)
Daarmee hebben we het gehad. 17 reacties. Te weinig om het KNUTS project uit te voeren. Het team (Hans, Frank) besluit om het project te seponeren. De voorbereidingen worden stopgezet. Enkele weken na dit tweede fiasco op rij stapt FF uit het croxbestuur. Het duurt tot zomer 1994 voor croxhapox weer wordt opgestart.
Later, in 2006, wordt Frank opnieuw verkozen tot bestuurslid.