JPA recenseert crox 18 (En Passant), september 1991 - EN PASSANT: 25 UITSTALRAMEN IN DE GENTSE BINNENSTAD.
Croxhapox
is een niet commerciële vereniging voor kunstpromotie die aan
hedendaagse kunstenaars uit de meest diverse disciplines een plateau
buiten het gevestigde circuit aanbiedt. Een van haar doelstellingen is
de kunst een essentieel onderdeel te laten zijn van het dagelijks
bestaan. Op die manier werden bij een vorig project affiches in de stad
opgehangen.
Ook En Passant, een verzameling van
25 instalramen, doet geen beroep op sacrale cultuurtempels of dure
galerieën, maar gebruikt de straat als drempelloos toegankelijk museum.
In 25 uitstalramen van de Gentse binnenstad hebben evenveel kunstenaars
voor eigen werk gezorgd: het biedt de mogelijkheid, onderweg naar om het
even waar, en passant een hedendaags kunstwerk te bekijken. Dialoog,
engagement of knieval wordt daarbij voor de rekening van de toeschouwer
gelaten.
Tussen de produkties zijn enorme
verschillen. De kunstenaars hebben de vrije hand gekregen om vrij te
experimenteren. De tentoonstelling moet dus niet als één geheel worden
gezien, het is veeleer een ingewikkeld conglomeraat van tekensystemen
die elkaar aanvullen, tegenwerken of wederzijds beïnvloeden. Deze
veelheid van media, tekens en codes past perfect in het moderne
stadsbeeld dat eigenlijk een geheel is van assimilatie van tekens. Kunst
in de stad is zeker niet nieuw als project en de artistieke waarde van
deze tentoongestelde instalramen zijn sterk variërend.
Een
greep uit het heterogene aanbod: Renee Lodewijckx heeft in de
Bagattenstraat een leuke installatie gemaakt met een doodskist en een
video, Guy Bleus heeft in Onderbergen boeken in bomen gehangen. Johan
Van Geluwe kleedde het Poëziecentrum met een lauwerkrans vernuftig in.
Het
huis van Willem Buijs in het patershol is altijd het voorwerp van een
instalraam, maar voor de gelegenheid heeft hij er een initerarium
van gemaakt. Nora De Rudder toont in het Sluizeken een bizarre
compositie van duifvleugels en een beeld, Sjoerd Paridaen en Erik
Lagrain hebben in de Ottogracht mooi opsmukwerk verricht en Philippe
Flachet stelt in de Kammerstraat een constructie van lampen en emmers
voor.
erratum
Het huis in de
Hertogstraat is niet het huis van de in Middelburg wonende Willem Buijs
maar dat van Philippe Flachet die op een andere locatie ook zelf aan
het project meedoet.