oranje

'Oranje is ook wit.' (1991) Gedurfde uitspraak van Anna, de op dat moment 5 jaar oude dochter van een reguliere bezoekster.

Sinaasappelsap en paprika chips, een vuilblik.

Joop Stoop houdt van felle kleuren. Blauw, rood, geel en groen en oranje net zo graag. Ook Chris Vanbeveren houdt van felle kleuren. De miniatuurhuisjes hebben oranje daken, het gelige zomergras en de roeste keien van de spoorwegberm een matte, oranje gloed en in een ander schilderij uit de reeks miniatuurlandschappen (crox 270) zijn het de ramen op het eerste van een spoorweghuis en de weerspiegeling van lis en grassen in een felblauwe vijver.

Het oranje werkpak van Jelle Clarisse tijdens de opbouw van Brainbox2 unit 1.

Crox 278 (Het Kunstenbuffet): een handtas.

De cover van crox-boek nr 4 (2006), NOTES, een project van Thomas Böing. Het boek is een reeks zwartwit tekeningen. De titels, een puntgave inschatting van het begrip steunkleur, zijn oranje.

Witte bekabeling, rode en zwarte bekabeling en tenslotte ook een oranje variant die onder andere door Wim De Waegeneer gebruikt wordt tijdens FINDING NEMO (crox 203), een project in de kubusruimte.

Crox 218, Stéphane Cauchy, een instalraam. Op de foto's duidelijk zichtbaar, maar intussen op het eerste zicht niet helemaal duidelijk wat het is, drie smalle, oranje en lineaire stroken onderin de etalage ter rechterzijde. De stroken lijken deel uit te maken van de langwerpige, metalen container waarin zich witte zoutkristallen vormen in een brede cirkel om de plekken, in totaal zes, waar een druppel het vochtoppervlak aanraakt. Bij nader toezien blijkt het om donkergele verkeersstroken op de stoeprand te gaan.

Stempels in alle kleuren van de regenboog. Crox 224, Ryosuke Cohen. Het procédé van Cohen is poepsimpel en tegelijk bijzonder tijdrovend. Mailart kunstenaars uit de hele wereld, ook Frips zit ertussen, sturen hem stempels toe, de zogheten mailart stamps, naast het fabriceren van eigen postzegels en cards of 1 exemplaarboekjes een van de meest voorkomende ingrediënten van mailart, die hij vervolgens in een veelkleurig patroon kriskras door elkaar op grote vellen papier aanbrengt. 

Een van de kleuren van de betonkubus, een werk van Nicolas Durand (crox 280, GM), uit de foto's valt af te leiden dat het wellicht om de tweede laag verf gaat. De eerste is het blauw. De kubus beton, die op dat moment geen kubus meer is maar een hoop brokstukken, komt laag na laag in een andere kleur te zitten. Elk volume, dat logischerwijs laag na laag kleiner wordt, wordt door Durand met een drilboor gedecimeerd tot er alleen nog een kleine, witte kern overblijft in een cirkelvormige puinhoop van grijze en gekleurde brokstukken.
Een van de vlakjes in de kleurenwijzer die Tim Onderbeke (crox 280, GM) aan zijn presentatie toevoegt. 

Een haardvuur (crox 277, brainbox2 unit 5). De film, het gaat om een film, waarop het rustieke tafereel van een goed opgestookt haardvuur te zien is, wordt op het plafond geprojecteerd. De houtkachel staat in voor de geluidseffecten.
Unit 6: Yannick slaat een kerkstoel aan gruzelementen (actie die met video wordt vastgelegd) en stookt de resten op in de houtkachel. In de houtkachel is een spektakel van hevig vermiljoen en dieporanje.

Het koloriet van Haritz Guisasola Izeta (crox 291) is verwant aan dat van Joop Stoop: extravert expressionisme waarbij alle kleuren zo ongeveer een zelfde toonhoogte hebben. Ook oranje is van de partij. Hetzelfde geldt voor het werk van Gerd Ververs (crox 239, Schilderproject 1), meer in het bijzonder voor de reeks met stippen, kronkels en krullewieten, en dat van Eva De Leener (crox 255), hoewel het procédé en de toegepaste technieken sterk verschillen.

Vaak voorkomende kleur in de schilderijen van Steven Baelen, werk uit 2007 en 2008 (crox 256), donkere composities die overheerst worden door lineair zwart. Naast de vele grijze vlakken is voor enkele werken een fel oranje gebruikt, meer dan waarschijnlijk vers uit de tube. Waar het overlapt met de zwarten en witten is een grijze mengtoon.

Driehoekige, vlakke taartpunten, multicolore, ineengepuzzeld tot tapijtachtige oppervlaktes. Lucie Renneboog, crox 263. Het felle oranje, 't is zo'n beetje de aard van het beestje, springt er vantussen. Een groot, vierkant vlak, daar waar de driepikkel van een hallogeenstandaard op de vloer rust, is geen oranje, het ziet er wel uit alsof het oranje is, maar een vierhoek met koperglans.

Breedte, lengte, hoogte en reikwijdte van de lichaamsonderdelen van een halfnaakte, naakte, geklede of half geklede persoon die met wijdopen gespreide armen voor het rechthoekige vlak staat waarop Johanna Van Overmeir lijnen aanbrengt. Geen contour van het lichaam, wel breedte, lengte, hoogte, reikwijdte. (crox 295, een performance). Oranje is een van de gebruikte kleuren.

Geen oranje in het werk van Rik De Boe (crox 296).