abecedarium van participanten
Doorway Rock (duo met Els Dedecker)
Albrecht, Anne /assemblage van recyclage; locatie 61/
Aubrey, David >BBC
BBC /wereldomroep & virtual poetry, op locatie bij David Aubrey en Christine Janssens; locatie 52/
Baccaert-Bader /bakkerij in de Klinkkouterstraat; sponsor/
Baele, Guy /locatie 56/
Baele, Patrick /video; locatie 20/ Videoproject in de mediaruimte van Lucas Munichstraat 76 in 2006.
Baert, Lieven /sarabande pour une femme; locatie 4/
Baro, Lieven /performance & installatie; locatie 88/
Bauters, Tini /locatie 21/
Bayen, Evelyn /kunst & feestjes; locatie 6/
Blue Orbit >Doorway Rock (Blue Orbit is het duo Adriaan >Verwée en Merlyn >Paridaen)
Borremans, Michaël /schilderijen; locatie 9/ Eerste solo project in 1995; tweede solo project in 1999. Neemt ook deel aan ‘Schilderkunst Hedendaags Belgisch’ (crox 70), Basics 1 (2003), Basics 2 (2005/2006) en Brainbox (2006).
Bourgoignie, Armand >Doorway Rock
Braeckman, Dirk /foto; locatie 47/
Broadbent, Thomas (US) /workmen (fabric); locatie 40/ Crox-projecten in 1996, 1998, 2000, 2004 en 2006.
Bultinck, Jo /gewone dingen (textiel & schoensmeer); performance als schoenpoetser; locatie 80-81/ >Van Dijck
Capovilla, Giampaolo (ITA) /schilderijen; locatie 53/ Kunstenaar uit Padua die via Beatrijs Lauwaert in het buurtproject belandt.
Cappelle, Claire /emotioneel koloriet; locatie 60/
Casaer, Randall /comics; locatie 76/
Clarysse, Frank >Doorway Rock
Clément, Daniëlle /locatie 24/
Clicque, Robert /schilderijen; locatie is croxhapox/ Neemt later ook deel aan Schilderkunst Hedendaags Belgisch (crox 70).
Coddens, Eddy /oogportretten en foto-act; locatie 58/
Coessens, Veerle /locatie 85/
Color Center /drukwerk affiche; sponsor/
Cosijns, Sylvain /tekeningen & schilderijen; locatie 89/ ‘Sylvain Cosijns begon pas op 50-jarige leeftijd te tekenen en te schilderen. Sindsdien verruimt hij nog steeds zijn vormentaal. Naast potlood, houtskool en acrylverf werkt hij sinds enkele maanden tevens met olieverf.’ (tekst uit de brochure) In 1999 een crox-project (crox 96) samen met Philippe Vandenberg: De Boodschapper.
Cox, Wouter /locatie 28; werk in situ/ Andere crox-projecten zijn crox 12 (1991) en crox 145 (Basics 2/ 2005 & 2006).
Criel, Sven /met dank aan/
Daem, Geertrui /leest voor uit eigen werk; locatie 69/
Debrabanter, Walter /object; locatie 12/ recensie >De Gentenaar, foto/
De Buck, Kristel /crox-team; coördinatie/
Deceuninck, Damien /3 tekeningen omtrent Maya/ Damien Deceuninck belandt via Patrick Verlaak in het project, als gastkunstenaar.
De Clercq, Marc /foto’s; locatie 57/ Recensie De Morgen, foto.
Declercq-Vandenberghe /bloot-coûture; locatie 25/ Een werk in situ met naakte etalagepoppen.
Decraemer, Chris >De Smet
Dedecker, Els >Doorway Rock (duo met Frank Agsteribbe)
De Gentenaar Twee recensies, eentje voor en eentje na afloop van het project. ‘Heirnis geeft kunstenaars ruimte’ (zaterdag 28 september 1996). Foto is een portret van Hans >van Heirseele; op de achtergrond is een werk van Philippe Vandenberg. “Bewoners die hun huis openstellen voor een kunstenaar én bij uitbreiding voor het publiek, het is niet voor het eerst dat dit in Gent gebeurt. Toch verschilt het ‘Open Deuren’-project van vzw Croxhapox grondig van de moeder van dergelijke Gentse evenementen, ‘Chambres d’Amis’. ‘Open Deuren’ is namelijk geconcentreerd in een enkele buurt en de deelnemende buurtbewoners hadden ruim inspraak in het project. Alle bewoners van tien straten rond de Croxhapoxruimte aan de Aannemersstraat kregen een uitnodiging om te participeren bij ‘Open Deuren’. Zowat 600 adressen werden aangeschreven en dat resulteerde in 94 locaties.’/
De Leener, Hugo /locatie 82/
Demasure, Krist /instalraam; locatie 38/
De Morgen Artikel mbt ‘Open Deuren’, Kunst van deur tot deur, waarvoor een foto van het werk van Marc >De Clercq gebruikt wordt: ‘Fotoprojekt Marc De Clercq: Caroline, Seger en Marie’. “Instellingen voor hedendaagse kunst die uit hun isolement breken, daar hebben ze in Gent al eerder van gehoord. Tien jaar na datum geldt Chambres d’Amis van het Museum voor Hedendaagse Kunst nog steeds als een referentie. De nog vrij jonge vzw Croxhapox in de Gentse deelgemeente Sint-Amandsberg steekt dit en volgend weekeind eveneens de handen uit naar de buurtbewoners.” Een recensie van Eric Bracke.
De Neef, Dirk /instalraam; locatie 37/ Solo project in 1995 (crox 26); instalraam in 1996 (crox 48).
De Prez, Peter /sculpturen in hout; locatie 64/
Dept, Veronique /Mathilde’s Open Boek; werk van Laure, Rebecca en Jakob; locatie 43/
Depuydt, Piet /letters; locatie 14/
de Roder, Vincent /schilderijen; locatie 92/ >WELD, project i.s.m. Jan >Wiels (crox 194, nov-dec 2006). crox-card NR 18.
Deruyck, Tine /locatie 63/
De Smet, Teresa /tekeningen; locatie 67/ Extra is een vocaal concert, driestemmig, met Chris Decraemer en Martine Huvenne.
De Timmerman, Mario /locatie 10/
Devens, Zjuul /open deur; locatie 22/ ‘De gang is een sluis, een buffer tussen de buitenwereld en hun cocon. De gang verlsuiert hun wereld voor anderen. Ik zie enkel een projectie van die wereld en die projectie wordt duidelijker naarmate de gang zijn sluiers laat passeren: de laatste sluier is een projectiescherm en toont beelden van een intimiteit waar ik niet bijhoor.’ (fragment uit de brochuretekst) Instalraam januari 1996 (crox 37). Solo project in 1998 (crox 87).
De Vocht, Benedikte /locatie 55/
De Vocht, Erik /met dank aan/
De Vocht, Judith /locatie 55/
De Vocht, Laurens /locatie 55/
De Vos, Charlotte /locatie 91/
De Vos, Ignace /schilderijen; locatie 41/ Solo project in 1998 (crox 79). Crox-cards 15 & 16.
Devos, Luc >Doorway Rock (solo optreden)
De Vos, Suzanne /locatie 91/
Dewindt, Peter /foto’s; locatie 27/
D’hondt, Lieve /locatie 78/ Solo project in 1999 (crox 95). Instalraam in 2004 (crox 124). Neemt deel aan beide edities van Basics 2 (2005/2006) en Brainbox (2006). Crox-card NR 40.
D’Hondt, Mieja /locatie 73/ Tekst uit de brochure: ‘Yasmina, s’éloigne, femme noire qui porte en elle tous les rêves d’hommes et leurs chagrins aussi’.
Doorway Rock /locatie 70: een concertagenda die zich beperkt tot zondag 6 oktober, van 14u tot 19u30/
Duportaille, Walter /keramisch werk; locatie 71/
Eeckman, Luc & Christine /buurtbewoners; locatie 19/ Interview met Luc Eeckman in een recensie van De Gentenaar: “Het positieve aan dit project is dat alle kunstvormen een kans krijgen omdat de buurtbewoners zelf kunnen meedoen of een kunstenaar kunnen uitnodigen. Aquarellen zullen dus naast video-installaties staan. Wat kunst is voor de ene, is dat niet voor de andere en een initiatief als dit kan het debat stimuleren. Het project is niet alleen goed voor de confrontatie van buurtbewoners met kunst, maar het stimuleert tegelijk het buurtgevoel. Mensen leren elkaar beter kennen en ook degenen die niet deelnemen, zijn geïnteresseerd in wat er te gebeuren staat.”
Favoreel, Ann /muurschildering; locatie 7/
Februtte, Louis /locatie 77/
Frituur Cathy /sponsor/
Fryns, Martin /locatie 74/
Galerie Gérald (F) /performance; locatie 94/ Adresse: non communicable.
Ghyselen, Yves /locatie 79/
Ginger & Fred /te huur; locatie 87, een instalraam/
Griffel (De) /krantenwinkel; locatie 1/
Het Volk /recensie/ Proxhapox brengt kunst onder de mensen. Niet alleen de grappigste – vanwege de lapsus – maar ongetwijfeld ook de meest volkse recensie. De foto is een portret van Jules Sierens, uitbater van de plaatselijke kruidenierszaak, die ook de eyecatcher van het artikel op zijn naam heeft: “Iets maken met blikjes, is dat dan kleinkunst?”
Hoflack, Marc /foto’s; locatie 83/
Huvenne, Martine >De Smet
Jacquet, Alexandra /locatie 31/
Jacobs, Carl /tekeningen & schilderijen; locatie 19/
Jacobs, Rieke /en Wim Schrauwen; locatie 44/
Janssens, Christine >BBC
Kamikaze /concert in het souterrain van Aannemersstraat 54/
Kizumi /Window with a point of view; locatie 66/
Korzakov /la vie privée de Korzakov; locatie 55/ Schilderijen.
Lanoye, Caroline /locatie 84/
Lauwaert, Beatrijs /locatie 59/ Tekeningen.
Lein, Peter /tekeningen; locatie 93/
Machariusschool /werk van kinderen uit het atelier van Johan Vanneste; locatie 90/ Crox 25 (1995) brengt een min of meer identieke selectie.
Maenhout, Fred >Doorway Rock
Marion /keramisch werk; locatie 72/
Maris, Bart >Kamikaze >Doorway Rock (duo met Filip Wauters)
McDonald’s /filiaal Dendermondse Steenweg: sponsor/
Minne, Luc /schilderijen & tekeningen; locatie 15/
Mistiaen, Thomas /foto’s; locatie 39/
Moeyersoons, Johan /muurschildering; locatie 7/
Moon >Doorway Rock (concert)
Naessens, Marc >Perquy
Noordstarfonds /sponsor/
Pannecoucke, Odette /glasraam: ‘pour faire le portrait d’un oiseau’; locatie 42/
Paridaen, Merlyn >Blue Orbit
Paridaen, Sjoerd /locatie 50/ Eerste crox-solo in 1991. Participeert aan werkvergaderingen, o.a. mbt Signos (1991-1992). Neemt deel aan de eerste editie van copy art project (1991). Tweede solo project in 1996. Treedt vervolgens toe tot het crox-team. Huidige voorzitter van croxhapox VZW. Andere crox-projecten: crox 82 & crox 133 (mailart; uitstalramen i.s.m. Hans van Heirseele); crox 18 & crox 42 (uitstalramen i.s.m. Erik Lagrain). Basics 145-II (de tweede editie in Abdij Maagdendale/ 2006). Collectie 1, mailart project in de kubusruimte (2006). Crox-cards 11 & 12. Crox-multiple op 50 exemplaren i.s.m. Hans >van Heirseele (2002).
Peers, Dirk /locatie 3/ Crox-projecten in 1994, 1996 en 1998. Hommage in 2004, i.s.m. Galerij Jan Colle en In Den Bouw.
Perquy, Katrien /in samenwerking; locatie 75/ >Naessens
Popova, Rumiana (Roemenië) /checkpoint belgium (proverovecen punkt belgia); locatie 26/
Provinciale Uitleendienst /met steun van/
Psychiatrisch centrum Caritas /groepswerk; locatie 33/
Raaijmakers, Ije /instalraam op locatie 1/
Schols, Bart /kunst & feestjes: locatie 6/
Schrauwen, Wim >Jacobs
Schweiger, Fabian >Doorway Rock (concert) Een eerste solo concert in croxhapox tijdens de openingsavond van crox 31 (Antje Dorn, 1995).
Serie, Sarah /locatie 29/
Siemerink, Mieke /muurschildering; locatie 62/
Sierens, Jules >Het Volk
Simoen, Peter /grafisch werk; locatie 49/
Sint-Joris Merendree /drukwerk brochure; sponsor/
Slangen, Bart /locatie 45/
Slock, Lucy /schilderijen; locatie 46/
Stad Gent /projectsubsidie/
Suykens, Carien /locatie 35/
Suykens, Geert /locatie 30; verbouwing Bouwmeesterstraat 33/
Suykens, Guido /locatie 32/
Suykens, Hilde /locatie 36/
Van Belleghem, Bram /medewerker/
Van Bogaert, Philip /coördinatie/
Van Camp, Els /de kunsttafel; locatie 13/
Vandamme, Koen /werk in situ; locatie 11/
Vandekerkhove, Karien /werk in het tuinhuis van Aannemersstraat 179; locatie 2/ Solo projecten in 1998 en 2005. Crox-card NR 13.
Vandenberg, Philippe /schilderijen; locatie is croxhapox/ Recensie De Gentenaar, foto. In 1999 een project met Sylvain Cosijns en publicatie van ‘De Boodschapper’ (beperkte oplage). Neemt ook deel aan ‘Schilderkunst Hedendaags Belgisch’ (crox 70), Basics 1 (crox 110) en de eerste editie van Basics 2 (crox 145-I).
Vandenbossche, Danny /openingswoord/
Vandeplassche, Guy /performance; locatie 5/
Vanderhaegen, Koen /schilderijen; locatie 51/
Van Dijck, Siene >Bultinck
van Heirseele, Hans /concept & coördinatie/
Van Looy, Anna /performance & installatie; locatie 88/
Van Maanen, Ron >Siemerink
Vanneste, Johan >Machariusschool
Van Roy, Johan crox 50 /souterrain >Aannemersstraat 54/ Neemt later deel aan de eerste editie van Basics 2 (2005).
Van Vlierberghe, Marc /locatie 43; >Dept/
Vasic, Zorica /helpt mee aan de opbouw van het werk van Rumiana >Popova/
Verbeken, Pascal >Doorway Rock /programmatie & coördinatie/
Vercaemer, Koen /werk in situ; locatie is de plaatselijke kruidenierszaak/ recensie Het >Volk, foto/
Vermeulen, Philippe /locatie 65/
Virtual Poetry >BBC
Vlerick, Erwin /locatie 23/
Wauters, Filip >Doorway Rock (duo met Bart Maris) >Kamikaze
Bedenkingen bij wijze van evaluatie. De actuele kunst kampt met een >communicatiestoornis. Die communicatiestoornis is inherent aan het fenomeen zelf: alleen een cirkel van ingewijden – in het Vlaamse landdeel zijn er dat hooguit enkele duizenden – heeft voldoende voorkennis om de evolutie van het discours te volgen. Maar je kan het ook anders zien: je hebt duivenmelkers en je hebt middenstanders die de hele tijd door centen tellen omdat ze niet anders kunnen; en je hebt binnenschippers, die je de Neckar te Trier niet hoeft uit te leggen, en kunstenaars en kunstliefhebbers die heel erg goed weten wat het urinoir van Duchamp betekent. We leven in categorieën die een bepaalde code volgen.
Dit fenomeen is het eigenlijke concept van ‘Open Deuren’. Om die reden alleen al kan je stellen dat ‘Open Deuren’ niets met ‘Chambres d’Amis’ te maken had: ‘Chambres d’Amis’ volgde de logica van het urinoir, ‘Open Deuren’ die van het discours. >Brainbox (2006) is in zekere zin een introverte en bespiegelende versie van ‘Open Deuren’, introvert omdat het zich binnen de reikwijdte van het door de kunstenaars gevoerde discours afspeelt: het is een antwoord dat vragen oproept die je niet altijd even helder beantwoorden kan.