Agustsdottir, Hallveig (IS)

2011. crox 352, tekeningen. Andere solo projecten tijdens zelfde periode: Reinhard Doubrawa (DE) met een billboard-installatie, Bart Dhaluin in de kubusruimte en objecten + schilderijen van Maarten Van Roy. Op 13 februari is er een concert met Marieke Berendsen, viool, die improviseert op het werk van Hallveig Agustsdottir. Op 20 februari volgt nog een concert, dit keer Hallveig zelf met een prepared piano improvisatie en 'live drawing'.
Er is een fascinerend moment tijdens de openingsavond op zaterdag 29 januari 2011: een solo van Peter Jacquemyn (bass) in de zaal waar het werk van Hallveig aan de muur hangt, vlak voor een de donkere houtskoolimprovisaties.

'HA: Toen ik begon met fotografie tijdens mijn studies in Gent las ik veel over de Amerikaanse componist John Cage
en was ik zeer geïnspireerd door zijn muzikaal werk, zijn geschriften
en filosofie en zijn beeldend werk. Wat vooral de eerste foto’s
beïnvloedde was zijn stelling dat er overal muziek is. Volgens hem is
alles wat we horen, alle geluiden en klanken, muziek.
Ook
bestaat er geen echte stilte. Hij heeft het onder andere over hoe hij
op een dag naar een geluidsvrije studio ging om totale stilte te ervaren
maar tot zijn verbazing kon hij zijn eigen lichaam te horen. Dat vond
ik heel mooi dus wilde ik met dat onderwerp verder werken maar dan op
een visuele manier. Van daaruit kwam het idee dat alles wat we zien de
mogelijkheid heeft om kunst te zijn.

HVC: Dus je bemerkt beelden in je omgeving, op straat, die allemaal inspireren om kunst te worden?
HA:
Ja, op straat, in een lege kamer, in een vervallen gebouw, de vloer van
mijn atelier, thuis, eender waar, overal, we hoeven alleen maar onze
ogen open te houden'

(uit Interview met Hallveig Agustsdottir. Hilde Van Canneyt, Gesprekken met kunstenaars, 2010)