Van Dijck, Hannelore

2011. crox 360, REINHEIT. Project in de kubusruimte. Houtskooltekening op de muur. Voor de uitvoering van het werk neemt Hannelore Van Dijck twee weken. Houtskoolritueel: blauw werkpak, stofmasker, eerst het aanbrengen van de geometrische structuur, het lijkt op een uitvergrote versie van millimeterpapier, dan geleidelijk aan het invullen met op badkamertegels geënte motieven. Wat de titel verklaart: Reinheit. Een verbluffend werk waarover Adriaan Verwée zegt dat hij het, van alle projecten die sinds 2005 in de kubusruimte plaatsvonden, de meest interessante presentatie vindt. Hierover kan gediscussieerd worden. Opmerkelijk detail is dat de houtskoolsresten in de ruimte aanwezig blijven en dat het voor Hannelore evenmin uitmaakt of een bezoeker abusievelijk een al of niet klein fragment van de niet gefixeerde houtskooltekening weghaalt: het verdwijnen van de tekening maakt deel uit van de presentatie.

crox-box zondag 6 maart 2011

In de kubusruimte is Hannelore Van Dijck aan een werk in situ project
begonnen. Blauw werkpak, naaldhakken, stofmasker, houtskool op blote
muur.

11 maart 2011

Hannelore Van Dijck is bezig in de kubusruimte. Massa's tape. De tape komt in een ragebol op de vloer terecht.

20 april 2011

'Wat is het eerste woord waar jij nu aan denkt,' vraag ik Sabrina.
Blanc, zegt ze. Dat is het eerste woord waar ze aan denkt. Ze zegt het
zonder over het woord na te denken: blanc.

Eerst en laatst hebben een niet te verwoorden samenhang. Je doet dingen voor het eerst, je doet ze voor het laatst.

Zegt
de persoon het eerste woord, zonder over wat anders na te denken, of
gaat hij/zij denken over wat hij/zij hadden kunnen zeggen?
En dan
weten ze het opeens niet meer. Ze denken na over de vraagstelling,
vinden het ongepast of gaan nadenken over een woord en dat is ongepast.

Sabrina zegt het zonder over het woord na te denken. Blanc, zegt ze.

C'est quoi le premier mot que te penses, had ik gevraagd. Blanc, zegt ze.

Matras, zei Sandrine, die een matras aan het versleuren was. Stof, zegt Hannelore, die in de kubusruimte bezig is.

2012. crox 401, SEA. Project in de grote zaal achterin.
Publicatie van So grün war mein Tal (Posture editions n°3, november 2012).

_MG_5618_MG_5823
SEA, crox 401. foto's: marc coene