23. DE MAALTIJD. Dirk Peers. Eén van de gepresenteerde objecten is een uit zink en kaderlatten vervaardigde stoel. December 1994.
26. Dirk De Neef. Photography. March April 1995. A line from the opening speech: A nephew of Urk Peew, the hirsute Ororor Pow Kaprapook, nevertheless had invented the folding chair and had reached his end prematurely doing so, sitting on a branch that snapped.
400. 2. STOELENDANS. 3de bachelor beeldhouwkunst kask. 2012. Als ik het me correct herinner een werk van Valentine De Meester. Tijdens Stoelendans nam alles dag na dag andere vormen aan.
47. FLEXIBELE EINRICHTUNG, Juliane Heise (DE). Plastic meubilair, een stoel is het meest prominente stuk, dat –zoals de titel van het project verduidelijkt– flexibel is, plooibaar, beweeglijk, transparant, en er uitziet alsof het gesmolten is. Presentatie in het souterrain van Aannemersstraat 54, mei juni 1996.
88. Anton Cotteleer, januari 1999. Tenslotte staat er nog een lage tafel. Ik zie ze als zitbankje van waaraf het hiervoor beschreven schouwspel gade geslagen kan worden. Gelukkig ga ik er niet op zitten, want het tafelblad dat met zijn nerven en kringen bedrieglijk op echt oud hout lijkt, is een membraan dat heel langzaam op en neer beweegt. [Edith Doove, DS 1999] Op de lange, pseudo-museale bank die zich centraal in de presentatie van Nicolas Verhulst bevond, in de backspace, april 2006, ging je wel zitten; wie die meterslange zitbank vervaardigd had, herinner ik me niet. Min of meer in dezelfde periode, halverwege 2006, is er een videofilm van Lucia Penninckx met een zwart meisje in een blauwe jurk achterin de laadruimte van een auto; het meisje zit op een plastic container.
crox-card 34 lucia penninckx
crox-card 43 thomas böing
120. HOMMAGE. Dirk Peers. Coproductie Galerie Jan Colle, In Den Bouw, croxhapox, mei 2004. Tien jaar na De Maaltijd maakt de uit kaderlatten en zink vervaardigde stoel opnieuw deel uit van de presentatie, dit keer een hommage aan de in 2003 overleden kunstenaar. De stoel staat op een tafel, waarop ook alle andere werken en factota uitgestald staan.
206. Preambulo van THE GENTLEMEN'S GENTLEMEN. April 2007. Brian & Noe (US/New York) zijn in Gent, België, croxhapox, speciaal voor het project dat ze hopen te realiseren, en leggen uit wat het worden kan. Brian Getnick zit op de rand van het kubusplatform en richt het woord tot.
211. DE HELFT VAN HET WERK, Peter Morrens. April mei 2007.
216. Liesbeth de Fossé. Foto's. Mei juni 2007.
219. Voor zijn KASKweekpresentatie gebruikt Dabramski de niet op elkaar te stapelen stoelen uit het vestibulaire repertoire van Joris Van der Borght. De stoelen duiken voor het eerst in croxhapox op tijdens Sacre Bordel, december 2004, de eerste en enige groeps van alle alter ego's van Joris Van der Borght, enkele weken voor hij aantreedt als zakelijke directie.
211 de suppooste
216
219
188-2
jack rose / hush arbors / zwerm e-guitar quartet (2008)
188. BRAINBOX 1, eerste transformatie (unit 2). De platenspeler met een stoelpootnaald, een werk van Carlo Mistiaen. 2006.
crox-card 25 robin vermeersch
Het zadel. Boven: Bernard Hinault. Onder: Dirk Zoete.
lens na spinoza 485 el gaucho de papel
533
533. Katrijn De Cooman, Chloë Geers, Jitse Huysmans. Performance 31 oktober 2016.
581. SCHUIVENDE GROND. De zitplaats als laatste houvast van een tot praatbarak gereduceerde kunstpraktijk.
crox-card 44 thomas böing (2006)