BEUYS GARDENS : IM GARTEN BEUYS : IN DE TUIN VAN JOSEPH BEUYS
crox 585
1 : rené van gijsegem

2 : joël verwimp

3 : frank&robbert & robbert&frank
locaties [locations] gent : fatima – minor swing – limerick – paard van troje – de slegte – de walrus – luca – vol pension - boomstraat 53 – forelstraat 82 - de poort – beo – 't zuiden van europa – destelbergenstraat 96 – halvemaanstraat 113 – goudstraat 1 – evarist de buckstraat 47 - patijntjesstraat 63 [ ] locaties in antwerpen, brussel, buenos aires, [ ]

ruitproject met kunstedities / window project with newly created art editions
coming [more or less] soon : peter morrens, lore smolders, ria bauwens, thomas karz, remie vanderhaegen, ann vandersleyen, buren [ ]


THE THIRD LANDSCAPE
crox 591 [ongoing]
CURRENT PROGRAM

colette broeckaert & inge van den kroonenberg MUSIC AS YOU RIDE
3 – 17 november 2019
finissage 17 november om 15-19u
locatie location : zilverhof 34 [9000 gent]

In 1949 werd in Amerika protest aangetekend tegen de in die jaren fel opkomende muzak. Meer bepaald kwam er protest tegen het nieuwe ‘Music as you ride’-programma, waarbij radio-uitzendingen werden afgespeeld in het openbaar vervoer (bussen en treinen) in Washington DC. Voor de tegenstanders betekende deze constante stroom aan achtergrondmuziek en publieke aankondigingen een inbreuk op hun recht op stilte, en daarmee op de fundamentele (keuze)vrijheid van de passagiers.
Transit passengers commonly have to hear the broadcasts whether they want to or not. Formerly they were free to read, talk, meditate, or relax. The broadcasts have replaced freedom of attention with forced listening.
De klacht werd initieel verworpen, waarop in 1951 de zaak naar de rechtbank ging (District Court), maar slechts ten dele werd verhoord (aankondigingen in de publieke ruimte werden veroordeeld, maar het afspelen van muziek niet). In 1952 volgde het Hoger Beroep (Supreme Court), waar de klacht geheel werd verworpen. Dit protest tegen geluidsoverlast, dat een eerste juridische zaak in haar soort was (althans in Amerika), werpt in deze door muziek en geluid gebombardeerde tijden uiterst actuele vragen op.
Van 3 tot 17 november palmen Colette Broeckaert en Inge van den Kroonenberg de ramen van Zilverhof in. Terwijl de kern van de rechtszaak van 1951 te lezen is, worden tegelijk de ramen tot drager van geluid getransformeerd.

croxhapox @ CineRio meibloemstraat 86 [de koer]
13 november 20:00 BURDEN OF DREAMS les blank 1982
Een buitengewone documentaire over de al even buitengewone en chaotische productie van Werner Herzog’s epische Fitzcarraldo, opgenomen in het Amazonebekken. Herzog wou een volledig stoomschip een heuvel optrekken met enkel blokken en touwen.
20 november 20:00 PUNISHMENT PARK peter watkins 1971
Demonstranten, anti-oorlogsactivisten en diverse vrije denkers krijgen de keuze: ofwel worden ze losgelaten in de woestijn, achtervolgd door agenten en soldaten in een primitieve klopjacht. Als ze hun doel bereiken, zullen ze vrijgelaten worden. Of ze kiezen voor een proces en een lange gevangenisstraf.
“The revolution will not be televised.”
24 november 10:00 JEANNE DIELMAN, 23, QUAI DE COMMERCE 1080 BRUXELLES chantal akerman 1975
Radicaal in zijn vorm, aanpak en thema. Halverwege de film, aan het einde van de tweede dag, wanneer we gewend zijn geraakt aan de routine van Jeanne (en Akerman), gebeurt er iets. Sommige toeschouwers zullen het verwarde haar van Jeanne opmerken, anderen zullen merken dat de aardappelen te gaar zijn, net als zij.

28 november - 1 december christoph en sebastian mügge HARIGE AANGELEGENHEID
UPDATE: @ graffitistraat (werregarenstraat), gent
In their project “Harige aangelegenheid“, the German-Swedish brothers Christoph and Sebastian Mügge decided to create a thought-provoking installation made mainly out of human hair that was donated by a local hairdresser in Ghent. Hair is a new material to work with for the artists, and was of interest as it is, beyond doubt, an integral part of all humans that might be perceived as desirable and, to a certain extend, even challenging and subversive as it got the potential to corrupt high moral standards in the eyes of some religious groups who therefore decide to prevent the exposure of hair in public. At the same time hair can incorporate negative connotation as it might be considered repulsive, especially if the owners are unknown and the left-overs are re-arranged in a new context.

Furthermore, hair can represent both a very personal liberation and the search for identity and belonging like in the Hippie movement, or highlight the need for control and blatant aggression as part of punishment strategies and disciplinary force that have been examined by numerous authoritarian states throughout history.
Piles of hair from different humans can provoke strong feelings and reference the unwanted, cultural hygiene and normalisation- dark images of prisons and labour camps might pop up in our collective consciousness.

Sebastian Mügge (b.1981) and Christoph Mügge (b.1983) were both born in Bonn, Germany but they also have Swedish background. Sebastian graduated from Umeå Academy of Fine Arts in 2011 and Christoph studied at Kunstakademie Düsseldorf where he received his diploma in 2013. Both artists work in large scale and interdisciplinary. They have a strong personal artistic language that builds on repetitions of a diversity of materials i many techniques. Their formations often interweave historical events with the contemporary where questions regarding identity, power structures and how conflicts influence our daily life is examined, and become an exciting and dynamic pictorial world. Together they have exhibited at The Koppel Project Hive (London, UK), Kristianstads Konsthall (Kristianstad, SE), Vestfold Kunstsenter (Tønsberg, NO), Södertälje konsthall (Södertälje, SE), OK Corral (Copenhagen, DK), Supermarket (Stockholm, SE), Verkstad Konsthall (Norrköping, SE), ID:I Galleri (Stockholm, SE), DAS ESSZIMMER - space for art+ (Bonn, DE) and Kunsthaus Rhenania (Cologne, DE).

13 december om 20u THE THIRD LANDSCAPE: a review
esther schelfhout, marcin dudek, saddie choua
@ kunsthal

Als eerste resident bij Kunsthal Gent onderzocht het nieuw artistiek team van croxhapox er de parameters voor haar toekomstige werking. Tijdens de Opening van Kunsthal presenteerde croxhapox Schuivende Grond - ruimtes van tonen: voorstellen en voorstellingen van hoe croxhapox in de toekomst als nomadisch kunstenaarsinitiatief nieuwe ruimtes en nieuwe manieren van tonen wil onderzoeken, mn. het creëren van ruimtes van tonen die ontstaan via ontmoetingen en confrontaties met zowel sociale als fysieke werelden die zich ook buiten de geijkte kunstplaatsen bevinden.
 
 
The Third Landscape (augustus 2019 - ongoing), opgebouwd als een forum voor uitwisseling van kunstpraktijken, verwijst naar de marge, het niet-gebruikt en/of niet-bruikbaar landschap als metafoor voor het huidige kunstlandschap. Binnen dit kader onderzoeken we situationeel en contextueel activisme: een project over radicaliteit binnen kunstpraktijken.
 

Croxhapox THE THIRD LANDSCAPE nodigt Esther Schelfhout, Marcin Dudek en Saddie Choua uit:

 
Esther Schelfhout: Brides in white satin - Performance
 
Gebaseerd op het hervertellen van vrouwen-verhalen uit de (kunst)geschiedenis gaat Schelfhout aan de slag met de architecturale elementen van Kunsthal en bouwt verder aan het verhaal van de Kariatiden, oa in Erechtheion, Akropolis: 6 jonge knappe vruchtbare en huwbare vrouwen die als slavin gekocht konden worden. Een gewicht dat letterlijk en figuurlijk een zware last is.
 
 
Marcin Dudek: The Crowd Man - Performance
 
Dudek raakt vragen aan over controle in de samenleving, de hiërarchie van macht en mechanismen van geweld en agressie, gezien vanuit sociologische, historische en psychologische standpunten.
In zijn performances en acties keert Dudek terug naar de tijd waarin actieve betrokkenheid als voetbalfan / hooligan van voetbalclub Cracovia Kraków zijn levensstijl bepaalde. In de late jaren 1990 en de vroege jaren 2000 was de sociaal-politieke transformatie in Polen nog aan de gang met een grote ‘wetteloosheid’. Conflicten tussen voetbalhooligans waren ongetwijfeld gekoppeld aan de toe-eigening van de openbare ruimte door deze groepen.
 
 
Saddie Choua: THE CHOUAS # EPISODE 5 AM I THE ONLY ONE WHO IS LIKE ME? - Film Screening
 
Saddie Choua toont afl.5 van haar filosofische soap The Chouas waarin de positie van de allochtone kunstenaar en de beeldvorming over allochtone kunstenaars (ook binnen kunstwereld) op scherp gesteld wordt. Wat is de plaats van de ander in de hiërarchie van de macht? Saddie Choua doorprikt de discriminerende praktijken in onze samenleving en wekt de kritische geest van de toeschouwer door hem te confronteren met zijn eigen stereotypes en zijn gehechtheid aan dominatiesystemen te bevragen.
 
 
 
 
 

14-29 december  peter van hecke
opening 14 december 14-18u
open do, vr, za, zo vanaf 14u tot 18u
@ wasstraat 31

Vliegen die chocolade eten schijten bruine stippen

Peter Van Hecke speelt een spel met zijn toeschouwers, maar ook met mieren of vliegen. Het spel draait rond de zoektocht naar linken en speelt zich af in labyrinten, in de architecturale ruimte, de maquette of de tentoonstellingsruimte. Zijn installaties ontstaan uit een organisch groeiende collectie van schijnbaar betekenisloze (bouw)materialen, takjes, suikerklontjes, enz. aangevuld met uitgewerkte constructies of artefacten die dan weer in hout, gips, beton, glas, plexi,… vorm krijgen. De materialen worden gebruikt omwille van hun symbolische of karakteristieke betekenissen. Gips: de white cube, de moule, de sokkel. Glas of plexi kadert, definieert. Hout – de centrale drager – beschilderd, doorboord geassembleerd of op zichzelf bestaand, neemt sporen tot zich of draagt ze mee. Als een driedimensionaal schilder plaatst Van Hecke elementen (subtiele details, artefacten, architecturale sporen,…) tegenover elkaar om ze uit aldus ontstane visuele linken betekenis te laten genereren. Het onderzoek gaat veelal over context, de magische eigenschappen van de sokkel, het kader en de white cube. 

Voor “the third landscape” stelt hij zijn atelier open.  Een substantieel deel van de beladen bouwmaterialen van eerdere projecten werden er gedurende enkele jaren gedegradeerd tot bouwstenen voor een escape room, een labyrint waarin de toeschouwer zich linken leggend naar de uitgang werkte.

De bestemmingswijziging van een spel naar een tentoonstellingsruimte verleent de bouwmaterialen nu zelf de magische kracht hun inhoud tot kunst te verheffen. Gezien de focus op de perifere gevolgen van oude en recente ingrepen verheffen zich nu ook de sporen die de spelers achterlieten.

Gedurende de tentoonstelling zal een interactief kunstwerk geactiveerd worden. Om hieraan deel te nemen kunt u boeken op http://www.lockedgent.be/kubus

15 december  gala izmaylova
opening 15 december 11u
@ manoeuvre

Op 18 augustus heeft Gala Izmaylova een workshop gehouden in Manoeuvre. In dit project komt de positie van de vrouw aan bod, alsook de scheidslijn tussen kunst en ambacht. De kunstenares zal de Tarot-praktijk met die van het borduren combineren, om vragen rond vrouwenrechten te formuleren en antwoorden te visualiseren. Door het internaliseren van het ambacht van borduren kunnen de deelnemers een gezamenlijk kunstobject creëren.
15 december opent een expo-raam bij Manoeuvre en presenteren we samen de resultaten van het werk van Gala. De eerste 20 bezoekers krijgen een potje traditionele Russische rodebietensoep 'borsj'.

artists participating in THE THIRD LANDSCAPE ben benaouisse – colette brouckaert – christoph & sebastian mügge – darja serenko – elien ronse – esther schelfhout – gala izmaylova – inge van den kroonenberg – katrien nenasheva – lore snauwaert – marcin dudek – maria lucia correia – martha t'hooft – other womens flowers – peter van hecke – pussy riot [olya kuracheva] – saddie choua - sam eggermont – sibran sampers – stijn van dorpe

partners discours.io – het balanseer – kunsthal gent – manoeuvre – postX – santo – stad gent – urgent - cine rio

What is the Third Estate? Everything. What role has it played to date? None. What does it aspire to? Something.
Pamphlet What Is the Third Estate? by Emmanuel Joseph Sieyès quoted in Manifesto of the Third Landscape by Gilles Clément

The Third Landscape refers to not-used and/or not-usable landscape. Within this framework we explore situational & contextual activism. TTL is a project on radical positions, statements, actions.
Artists who question the mechanisms of control and the forces behind cultural hygiene and normalisation. Developed in different national, political and economical contexts these practices show apparent similarities –common ground of the discourse, interest in similar topics such as feminism, milieu, destigmatisation of certain groups of people– and apparent differences –other ways of development, solutions and actions emerging from a distinctive social environment, including general ideas, morality and government).
The Third Landscape is constructed as a forum for art practice exchange. Foreign artists are invited to show their work to the Belgian public, Belgian artists get introduced to the Russian public via media such as discours.io.

Latest taken, most relevant Flickr photos by croxhapox

The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019The Third Landscape: Christoph en Sebastian Mügge 28 november 2019

recent publications

22 Dec 2017 - book
12 Jan 2017 - book
02 Jun 2016 - vinyl
01 Jun 2016 - card
14 May 2016 - book

recently added

13 Aug 2019 - Event
15 Jul 2019 - Event
03 Jun 2019 - Event
02 Jun 2019 - Event
24 May 2019 - Event

recently modified

09 Dec 2019 - Event
09 Dec 2019 - Event
16 Oct 2019 - Page
16 Oct 2019 - Page
12 Aug 2019 - Event