598. Colette Broeckaert & Inge van den Kroonenberg. Sound installatrion at Zilverhof 34. 3–17 november 2019. Part of The Third Landscape, a production curated by Anyuta Wiazemsky Snauwaert and Samira El Khadraoui in 2019. txt In 1949 werd in Amerika protest aangetekend tegen de in die jaren fel opkomende muzak. Meer bepaald kwam er protest tegen het nieuwe ‘Music as you ride’-programma, waarbij radio-uitzendingen werden afgespeeld in het openbaar vervoer (bussen en treinen) in Washington DC. Voor de tegenstanders betekende deze constante stroom aan achtergrondmuziek en publieke aankondigingen een inbreuk op hun recht op stilte, en daarmee op de fundamentele (keuze)vrijheid van de passagiers.
Transit passengers commonly have to hear the broadcasts whether they want to or not. Formerly they were free to read, talk, meditate, or relax. The broadcasts have replaced freedom of attention with forced listening.
De klacht werd initieel verworpen, waarop in 1951 de zaak naar de rechtbank ging (District Court), maar slechts ten dele werd verhoord (aankondigingen in de publieke ruimte werden veroordeeld, maar het afspelen van muziek niet). In 1952 volgde het Hoger Beroep (Supreme Court), waar de klacht geheel werd verworpen. Dit protest tegen geluidsoverlast, dat een eerste juridische zaak in haar soort was (althans in Amerika), werpt in deze door muziek en geluid gebombardeerde tijden uiterst actuele vragen op.
Van 3 tot 17 november palmen Colette Broeckaert en Inge van den Kroonenberg de ramen van Zilverhof in. Terwijl de kern van de rechtszaak van 1951 te lezen is, worden tegelijk de ramen tot drager van geluid getransformeerd.