THE THIRD LANDSCAPE
13–14 augustus 2019
darja serenko STIL PIKET

Op 13 en 14 augustus, van 15 tot 17u, geeft de Russische kunstactiviste en curator Darja Serenko workshops bij haar interventie 'stil piket' of  #тихийпикет.

13 augustus 2019 15–17u
locatie: STADSHAL

Een eerste samenkomst op 13 augustus behandelt de snijlijn tussen hedendaagse kunst en maatschappij: hoe voorzie je een willekeurig artistiek werk van een pro-feministisch perspectief? Hoe zorg je ervoor dat je het artistieke terrein niet laat overheersen? Hoe bewerkstellig je samenwerking en weloverwogen interactie? Deze eerste sessie neemt de vorm aan van een workshop, waarin iedereen die dat wil een affiche kan ontwerpen met haar of zijn persoonlijke boodschap, om er daarna mee aan te sluiten tijdens een stil piket.

14 augustus 2019 15–17u
locatie: STADSHAL
De tweede sessie op 14 augustus staat in het teken van de problematiek van huiselijk geweld in verschillende landen. Hoe wordt slachtofferhulp geregeld? Hoe staat het met de wetgeving inzake huiselijk geweld (in Rusland is die er nog steeds niet) en sociale voorzieningen daaromtrent? En waarom kleeft aan het thema van huiselijk geweld vandaag nog steeds een stigma van schaamte en taboe? Tijdens de workshop stelt ze u voor een poster te ontwerpen als steunbetuiging aan de drie zussen Khachaturyan (17, 18 en 19 jaar oud), die de gevangenis dreigen in te vliegen na een daad van zelfverdediging. Ze werden aangeklaagd voor moord op hun vader die zich jarenlang aan huiselijk geweld bezondigde; hun actie wordt bestempeld als ‘moord met voorbedachte rade’. Zij – zoals pleitbezorgers van de zussen – is echter van mening dat zij hun daad hebben uitgevoerd uit zelfverdediging tegen een vader die zijn kinderen jarenlang heeft geterroriseerd door ze te slaan, te verkrachten, te bedreigen en te intimideren.

Darja roept op tot internationale steun aan de zussen door online acties, door op straat te komen in éénpersoons of gezamenlijke stille piketten, door te ijveren voor het ombuigen van de aanklacht, door ruchtbaarheid aan deze zaak te geven. Ze wilt dat Rusland eindelijk een wet inzake huiselijk geweld en zelfverdediging invoert, en bovendien het internationale Verdrag van de Raad van Europa inzake geweld tegen vrouwen en huiselijk geweld (beter bekend als de Conventie van Istanbul) ratificeert. De strijd tegen huiselijk geweld moet immers een basisbeginsel vormen van elke staat.

Met de affiches trekt de kunstenares later naar de Russische ambassade in Brussel.

Over de actie #тихийпикет (stil piket)

Drie jaar geleden startte de kunstenares Darja Serenko met het ontwerpen van affiches die ze vervolgens duidelijk zichtbaar voor anderen meenam in de metro. Hiermee probeerde de activiste op te komen tegen discriminatie, huiselijk geweld en genderstereotypen. Al snel sloten mensen uit andere steden en landen zich bij haar actie aan. Er zijn momenteel om en bij de 1500 mensen uit 40 verschillende landen rond haar project actief: activisten verspreiden hun boodschap op posters die ze laag in hun handen vasthouden of aan hun rugzak vastnaaien. Doel van deze actie is op een onschadelijke en stille manier de boodschap over te brengen. Deze stille piketten blijven zwijgen zolang niemand hen over de gelezen affiche aanspreekt.  


THE THIRD LANDSCAPE
crox 591 [ongoing]
CURRENT PROGRAM

colette broeckaert & inge van den kroonenberg MUSIC AS YOU RIDE
3 – 17 november 2019
finissage 17 november om 15-19u
locatie location : zilverhof 34 [9000 gent]

In 1949 werd in Amerika protest aangetekend tegen de in die jaren fel opkomende muzak. Meer bepaald kwam er protest tegen het nieuwe ‘Music as you ride’-programma, waarbij radio-uitzendingen werden afgespeeld in het openbaar vervoer (bussen en treinen) in Washington DC. Voor de tegenstanders betekende deze constante stroom aan achtergrondmuziek en publieke aankondigingen een inbreuk op hun recht op stilte, en daarmee op de fundamentele (keuze)vrijheid van de passagiers.
Transit passengers commonly have to hear the broadcasts whether they want to or not. Formerly they were free to read, talk, meditate, or relax. The broadcasts have replaced freedom of attention with forced listening.
De klacht werd initieel verworpen, waarop in 1951 de zaak naar de rechtbank ging (District Court), maar slechts ten dele werd verhoord (aankondigingen in de publieke ruimte werden veroordeeld, maar het afspelen van muziek niet). In 1952 volgde het Hoger Beroep (Supreme Court), waar de klacht geheel werd verworpen. Dit protest tegen geluidsoverlast, dat een eerste juridische zaak in haar soort was (althans in Amerika), werpt in deze door muziek en geluid gebombardeerde tijden uiterst actuele vragen op.
Van 3 tot 17 november palmen Colette Broeckaert en Inge van den Kroonenberg de ramen van Zilverhof in. Terwijl de kern van de rechtszaak van 1951 te lezen is, worden tegelijk de ramen tot drager van geluid getransformeerd.

croxhapox @ CineRio meibloemstraat 86 [de koer]
13 november 20:00 BURDEN OF DREAMS les blank 1982
Een buitengewone documentaire over de al even buitengewone en chaotische productie van Werner Herzog’s epische Fitzcarraldo, opgenomen in het Amazonebekken. Herzog wou een volledig stoomschip een heuvel optrekken met enkel blokken en touwen.
20 november 20:00 PUNISHMENT PARK peter watkins 1971
Demonstranten, anti-oorlogsactivisten en diverse vrije denkers krijgen de keuze: ofwel worden ze losgelaten in de woestijn, achtervolgd door agenten en soldaten in een primitieve klopjacht. Als ze hun doel bereiken, zullen ze vrijgelaten worden. Of ze kiezen voor een proces en een lange gevangenisstraf.
“The revolution will not be televised.”
24 november 10:00 JEANNE DIELMAN, 23, QUAI DE COMMERCE 1080 BRUXELLES chantal akerman 1975
Radicaal in zijn vorm, aanpak en thema. Halverwege de film, aan het einde van de tweede dag, wanneer we gewend zijn geraakt aan de routine van Jeanne (en Akerman), gebeurt er iets. Sommige toeschouwers zullen het verwarde haar van Jeanne opmerken, anderen zullen merken dat de aardappelen te gaar zijn, net als zij.

28 november - 1 december christoph en sebastian mügge HARIGE AANGELEGENHEID
@ TBD
In their project “Harige aangelegenheid“, the German-Swedish brothers Christoph and Sebastian Mügge decided to create a thought-provoking installation made mainly out of human hair that was donated by a local hairdresser in Ghent. Hair is a new material to work with for the artists, and was of interest as it is, beyond doubt, an integral part of all humans that might be perceived as desirable and, to a certain extend, even challenging and subversive as it got the potential to corrupt high moral standards in the eyes of some religious groups who therefore decide to prevent the exposure of hair in public. At the same time hair can incorporate negative connotation as it might be considered repulsive, especially if the owners are unknown and the left-overs are re-arranged in a new context.

Furthermore, hair can represent both a very personal liberation and the search for identity and belonging like in the Hippie movement, or highlight the need for control and blatant aggression as part of punishment strategies and disciplinary force that have been examined by numerous authoritarian states throughout history.
Piles of hair from different humans can provoke strong feelings and reference the unwanted, cultural hygiene and normalisation- dark images of prisons and labour camps might pop up in our collective consciousness.

Sebastian Mügge (b.1981) and Christoph Mügge (b.1983) were both born in Bonn, Germany but they also have Swedish background. Sebastian graduated from Umeå Academy of Fine Arts in 2011 and Christoph studied at Kunstakademie Düsseldorf where he received his diploma in 2013. Both artists work in large scale and interdisciplinary. They have a strong personal artistic language that builds on repetitions of a diversity of materials i many techniques. Their formations often interweave historical events with the contemporary where questions regarding identity, power structures and how conflicts influence our daily life is examined, and become an exciting and dynamic pictorial world. Together they have exhibited at The Koppel Project Hive (London, UK), Kristianstads Konsthall (Kristianstad, SE), Vestfold Kunstsenter (Tønsberg, NO), Södertälje konsthall (Södertälje, SE), OK Corral (Copenhagen, DK), Supermarket (Stockholm, SE), Verkstad Konsthall (Norrköping, SE), ID:I Galleri (Stockholm, SE), DAS ESSZIMMER - space for art+ (Bonn, DE) and Kunsthaus Rhenania (Cologne, DE).“

13 december om 20u presentatie THE THIRD LANDSCAPE (correctie! presentatie begint om 20u!)
esther schelfhout, marcin dudek, saddie choua
@ kunsthal

14-29 december  peter van hecke
opening 14 december 14-18u
open do, vr, za, zo vanaf 14u tot 18u
@ wasstraat 31

Vliegen die chocolade eten schijten bruine stippen

Peter Van Hecke speelt een spel met zijn toeschouwers, maar ook met mieren of vliegen. Het spel draait rond de zoektocht naar linken en speelt zich af in labyrinten, in de architecturale ruimte, de maquette of de tentoonstellingsruimte. Zijn installaties ontstaan uit een organisch groeiende collectie van schijnbaar betekenisloze (bouw)materialen, takjes, suikerklontjes, enz. aangevuld met uitgewerkte constructies of artefacten die dan weer in hout, gips, beton, glas, plexi,… vorm krijgen. De materialen worden gebruikt omwille van hun symbolische of karakteristieke betekenissen. Gips: de white cube, de moule, de sokkel. Glas of plexi kadert, definieert. Hout – de centrale drager – beschilderd, doorboord geassembleerd of op zichzelf bestaand, neemt sporen tot zich of draagt ze mee. Als een driedimensionaal schilder plaatst Van Hecke elementen (subtiele details, artefacten, architecturale sporen,…) tegenover elkaar om ze uit aldus ontstane visuele linken betekenis te laten genereren. Het onderzoek gaat veelal over context, de magische eigenschappen van de sokkel, het kader en de white cube. 

Voor “the third landscape” stelt hij zijn atelier open.  Een substantieel deel van de beladen bouwmaterialen van eerdere projecten werden er gedurende enkele jaren gedegradeerd tot bouwstenen voor een escape room, een labyrint waarin de toeschouwer zich linken leggend naar de uitgang werkte.

De bestemmingswijziging van een spel naar een tentoonstellingsruimte verleent de bouwmaterialen nu zelf de magische kracht hun inhoud tot kunst te verheffen. Gezien de focus op de perifere gevolgen van oude en recente ingrepen verheffen zich nu ook de sporen die de spelers achterlieten.

Gedurende de tentoonstelling zal een interactief kunstwerk geactiveerd worden. Om hieraan deel te nemen kunt u boeken op http://www.lockedgent.be/kubus

15 december  gala izmaylova
opening 15 december 11u
@ manoeuvre

Op 18 augustus heeft Gala Izmaylova een workshop gehouden in Manoeuvre. In dit project komt de positie van de vrouw aan bod, alsook de scheidslijn tussen kunst en ambacht. De kunstenares zal de Tarot-praktijk met die van het borduren combineren, om vragen rond vrouwenrechten te formuleren en antwoorden te visualiseren. Door het internaliseren van het ambacht van borduren kunnen de deelnemers een gezamenlijk kunstobject creëren.
15 december opent een expo-raam bij Manoeuvre en presenteren we samen de resultaten van het werk van Gala. De eerste 20 bezoekers krijgen een potje traditionele Russische rodebietensoep 'borsj'.

artists participating in THE THIRD LANDSCAPE ben benaouisse – colette brouckaert – christoph & sebastian mügge – darja serenko – elien ronse – esther schelfhout – gala izmaylova – inge van den kroonenberg – katrien nenasheva – lore snauwaert – marcin dudek – maria lucia correia – martha t'hooft – other womens flowers – peter van hecke – pussy riot [olya kuracheva] – saddie choua - sam eggermont – sibran sampers – stijn van dorpe

partners discours.io – het balanseer – kunsthal gent – manoeuvre – postX – santo – stad gent – urgent - cine rio

What is the Third Estate? Everything. What role has it played to date? None. What does it aspire to? Something.
Pamphlet What Is the Third Estate? by Emmanuel Joseph Sieyès quoted in Manifesto of the Third Landscape by Gilles Clément

The Third Landscape refers to not-used and/or not-usable landscape. Within this framework we explore situational & contextual activism. TTL is a project on radical positions, statements, actions.
Artists who question the mechanisms of control and the forces behind cultural hygiene and normalisation. Developed in different national, political and economical contexts these practices show apparent similarities –common ground of the discourse, interest in similar topics such as feminism, milieu, destigmatisation of certain groups of people– and apparent differences –other ways of development, solutions and actions emerging from a distinctive social environment, including general ideas, morality and government).
The Third Landscape is constructed as a forum for art practice exchange. Foreign artists are invited to show their work to the Belgian public, Belgian artists get introduced to the Russian public via media such as discours.io.

CROSSING performance
zaterdag 15 juni om 14u (stipt!)
crox 589 toine horvers (nl)

locatie : fietsstalling -2 in de krook 
ruimtelijke geluidsbeweging van stemmen
gratis

FOOD MATTERS all you need is the lavatory
tuesday 11 juni 19:00
crox 584
 book presentation
aaron daem – antoine goossens – astridcollectief – bart de clercq – bart maris – benoit felix – bjorn pauwels & nora dedecker – bram borloo – bram van stappen – christophe lezaire – dirk bogaert – dirk zoete – elien ronse – emilie de vlam – emma van roey – frederic geurts – geert marijnissen – griet van de velde – hans verhaegen – janes zeghers – jeroen frateur – jesse cremers – johan de wilde – karen vermeren – katelijne de corte – klaas vanhee – kristof lemmens – maarten van roy – maud vande veire – melissa mabesoone – merel van de casteele – merlyn paridaen – natasja mabesoone – peter morrens – pieter de clercq – reinhard doubrawa – renée pevernagie – sacha eckes – sarah westphal – steffie van cauter – stijn van dorpe – william ludwig lutgens – thuy le thi thu & thomas de geyter
friends are magic
 band
location : ONTSTEKING chinastraat 1 9000 gent

WHEN IS A HOUSE?
glitch game for astrid

24–25 mei 2019
astridcollectief, joël verwimp, lindsey drury
crox 583 : 2 [locatie [location] CAT cologne keulen
a score by drury&verwimp [de]
to be performed by astridcollectief [be]
commissioned by croxhapox
and supported by CAT cologne and PAErsche
 

WALK WALK WALK #1 wandeling
crox 588 david helbich (de)
17 mei 2019

tijdens gent soiree lanceert croxhapox een reeks wandelingen walk walk walk.
deze formaat van tonen lijkt vanzelfsprekend voor een nomadische kunstplatform.
eerste uitgenodigde kunstenaar is david helbich (de).

meer info en registratie

 

crox 587 oona libens
12 may 2019
locatie: de krook

op uitnodiging van croxhapox toont oona libens haar werk tijdens een verrassingsevent. meer info volgt.

TUMULT #7
crox 586 remi verstraete
8 - 12 may 2019
locatie [location [de krook

dit jaar neemt het kunstenfestival TUMULT#7 de gentse bibliotheek de krook opnieuw over. croxhapox nodigt remi verstraete uit om haar te vertegenwoordigen in een van de ruimtes van de krook.
meer info volgt

BEUYS GARDENS : IM GARTEN BEUYS : IN DE TUIN VAN JOSEPH BEUYS
crox 585
1 : rené van gijsegem
locaties [locations] gent : fatima – minor swing – limerick – paard van troje – de slegte – de walrus – luca – boomstraat 53 – de poort – beo – 't zuiden van europa – destelbergenstraat 96 – halvemaanstraat 113 – goudstraat 1 – patijntjesstraat 63 [ ] locaties in antwerpen, brussel, buenos aires, [ ]

ruitproject met kunstedities / window project with newly created art editions
coming soon : peter morrens, joël verwimp, lore smolders

WHEN IS A HOUSE? 29–31 march 2019
astridcollectief, joël verwimp, lindsey drury
crox 583 : 1 [locatie [location] DE WASSERIJ toekomststraat 38, 9000 gent
friday 29 march 20:00 [open meeting]
saturday 30 march 11:00 [five scores]
24h golden society by wandau dubrau
handeln vom nullpunkt by mari brellochs
run by lindsey drury
le déjeuner sur l'herbe by joël verwimp
immanence & inconstancy walk into a bar by drury & verwimp
saturday 30 march 18:00 [open session]
sunday 31 march 11:00 [breakfast]

Pages