1. Naambekendheid. In 2010 hebben ze het in De Morgen eerst en vooral over Pieter Paul Rubens. In Cultuur & Media, de cultuurbijlage, komen naast de frontale belangstelling voor het werk van Rubens ook lui als Fabre en Delvoye aan bod. Ze betalen voor de stukjes die over hen geschreven worden. Van alle redenen is het de belangrijkste. Naambekendheid volstaat niet, er hoort boter bij de vis. Een bladzijde in de cultuurgids van De Morgen kost 1.500 euro, twee bladzijden net iets minder dan het dubbel.
Naambekendheid, een product.
I think you and I must share similar perspectives on the art world as I laughed aloud when I read your words important carcasses! You may enjoy writing reviews - it is something I have always thought could be satisfying. (Wendy Hirschberg; February 18, 1999)
Bij De Standaard eenzelfde scenario. Eind jaren negentig schreef Edith Doove voor De Standaard, ze had een rubriek in de cultuurbijlage. Van die periode herinneren ze zich intussen niet veel meer dan het feit dat we Borremans brachten. Jan De Cock herinneren ze zich niet, daar werd niet over geschreven. Meer weten ze niet. Ze draaien het hoofd heen en weer en schrijven.
Over wie schrijven ze dan? Dat weet geen mens.
Je kan een naam ook opblazen door een rietje in de reet te plaatsen en dan blazen tot het ding ontploft. Zitplaatsen uitverkocht.