fbpx citaat | croxhapox

citaat

Kunstwerken: Tamelijk willekeurige tussenstanden van een intellectueel proces dat onbeperkt kan worden opgepakt, voortgezet, veranderd, tenietgedaan. (uit de 'cahiers' van Paul Valéry) Gebruikt als introductie in de catalogus van A Group Show curated by RE:°, eerste bladzijde, bovenaan. Ook Hans Theys maakt van het citaat gebruik, in dezelfde catalogus, waarvoor hij een bijdrage schreef met 'Als een luidop, maar toch zacht denken' als titel: "Kunstwerken," laten ze Valéry verklaren, "zijn tamelijk toevallige tussenstappen in een intellectueel proces,"

'Cependant...' Et Pécuchet répéta deux ou trois fois 'cependant' sans trouver rien de plus à dire. (Gustave Flaubert, Bouvard et Pécuchet) Particles, Johan De Wilde, crox-boek nr 2 (2006). Introductie. In dezelfde editie, bladzijde 22: Gelezen bij Max Frisch: 'Hij glimlachte om één van zijn vroegere overwegingen: waarom de mens op ellende en dood rekende, terwijl geluk even onontkoombaar was en dikwijls bereikbaarder dan misère.'

Circles in water as they wider flow The less conspicuous in their progress grow, And when at last they trench upon the shore, Distinction ceases and they're view'd no more. George Crabbe, Circles. Aangetroffen op bladzijde 19 van Borders, crox-boek nr 3 (2006) van CarianaCarianne. Er is er nog eentje, bladzijde 37, net voor de lezer het derde hoofdstuk betreedt: On that day, the realm of France received on parchment a stupendous accession... the vast basin of the Mississippi... and all by virtue of a feeble human voice inaudible at a half a mile. Mark Twain, Life on the Mississippi. 'We were barely four years old,' schrijft de auteur, 'when our mother threw us over a bridge and into the water below. It was out of her frustration that she did not want' Ook de deur van hoofdstuk 4 heeft een citaat als sleutelgat, iets uit de Burlington Herald, daarin gepubliceerd op 27 januari 2005, meer dan een half jaar na crox 118, het eerste crox-project van CarianaCarianne dat het basisgegeven werd van het 3de crox-boek: 'After the Tsunami, mourners on the Thai island launched two new fishing boats as a first step toward rebuilding the devastated local fleet.' (Borders, bladzijde 45) Op bladzijde 51 tenslotte wordt geciteerd uit het werk van Kahlil Gibran, 'for life and death are one, even as the river and sea are one' en Marcel Proust: 'The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes.'

Aan de eerste crox-publicatie, de catalogus van En Passant, 25 instalramen (1991), worden drie citaten toegevoegd. Het eerste is van de oude Max Beckmann, toen hij als immigrant in de Verenigde Staten woonde: 'Personally, I think it is high time to put an end to all 'Isms' and to leave to the individual the decision wether a picture is beautiful, bad, or boring. Not with your ears shall you see but with your eyes.' Sluit aan bij het citaat uit het werk van Proust dat door Trevor Martin gebruikt wordt om zijn bijdrage aan het derde crox-boek te openen.
Het tweede komt uit Le Savon, een werk van Francis Ponge. Il y a beaucoup à dire à propos du savon. Exactement tout ce qu'il raconte de lui-même, lorsqu'on l'agace avec de l'eau, d'une certaine façon. Il semble aussitôt enclin à beaucoup dire. Qu'il le dise donc. Avec volubilité, avec enthousiasme. Jusqu'à disparaître par épuisement de son propre thème. Quand il a fini de la dire, il n'existe plus.
Het derde is van Paz, Octavio Paz, als ik het goed heb komt het uit De boog en de lier (Het gedicht. De poëtische openbaring. Poëzie en geschiedenis), een editie van Meulenhoff. 'We zwijgen niet, niet (...) omdat we niets te zeggen hebben, maar omdat we niet weten hoe we alles moeten zeggen wat we zouden willen zeggen. De menselijke stilte is een zwijgen, en daarom een impliciete communicatie, een latente betekenis." In zelfde catalogus citeert Lieven David uit teksten van Wassili Kandinski, Kasimir Malevich en Michael Ogilvy. Dat van Ogilvy komt, lees ik, uit een titelloos essay over marketing. David citeert het niet letterlijk, het is een van de hinkstapsprongen om, één bladzijde verderop, tot het eigenlijke motief te komen. 'In een oprisping van ijver,' lees ik, 'heeft de marketingdienst van de firma Popla becijferd dat de mens tijdens zijn levensduur gemiddeld anderhalf jaar op het toilet doorbrengt.'

JL 'Ik zou dit interview naar aanleiding van jouw tentoonstelling 'De helft van het werk' in Croxhapox willen beginnen met een citaat van Marcel Proust: "...te weten dat ieder van ons houdt die niet alle van dezefde morele grootte zijn..." Kan een kunstenaar zoals jij die werkt met verschillende personages zich herkennen in dit citaat van Proust?' Jeroen Laueryns, Een kind dat niet wil kiezen. Uit crox-boek nr 10 van Peter Morrens.

'Op de prachtige tekening is een citaat te lezen dat tot ieders verbeelding kan spreken: 'It was certain because of the distance.' D'hondt bewijst zo haar talent om met minimale middelen tot een subtiele inhoudelijke gelaagdheid te komen.' Luk Lambrecht, Intimiteit versus crash; 23 april 1999, De Morgen.

Crox-boek Nr 7, Waadruim : Legenda, van Nicolas Leus, opent met twee citaten: 'De leegte is het bevattende in het vat', van Martin Heidegger, en 'Bij de legendarische wedstrijd van Hamburg SV tegen FC Barcelona in het begin van de jaren zestig stootte hij van opwinding zijn theekopje om', over Martin Heidegger.