fbpx Van den Eynden, boris | croxhapox

Van den Eynden, boris

A Group Show curated by RE: (september 2010). W. Wolkman, alter ego van Boris Van Den Eynde, anderhalf jaar eerder met De Overneming als meneer Van Den Eynde (en Cremers, en Behaegel) present in croxhapox, verzorgt de publicatie van het gastproject. A GROUP SHOW. EEN SUBJECTIEF - OBJECTIEF SPECTRUM. Dat staat bovenaan het vouwblad dat als omslag dienst doet. In het Engels staat het er ook: A SUBJECTIVE-OBJECTIVE SPECTRUM. Om te verduidelijken hoe het boekomslag/poster/vouwblad tot stand kwam, staat er ook nog volgende tekst: 'W. Wolkman verbleef tijdens de werkweek van 'A Group Show' (van maandag 30 augustus tot vrijdag 3 september) vierentwintig uur op vierentwintig in de tentoonstellingsruimte. Tijdens deze periode nam hij zich voor om alle onderlinge bewegingen van de kunstwerken, kunstenaars en curatoren eigenhandig te registreren. Hierbij was de uitdaging om deze tijdelijke 'ruimtelijke dialoog' zo objectief en precies mogelijk vast te stellen en te noteren. Het resultaat van deze door zichzelf opgelegde opdracht vertaalde zich in een reeks nuchtere data. Deze golf aan gegevens werd op zijn beurt verbeeld in een treffende en betekenisvolle grafiek. Wat hier zichtbaar wordt is een transciptie die er naar streeft om vanuit het geheel de relaties tussen de delen bloot te leggen en aldus het vervliegende spook dat 'Ontmoeting' heet van een gezicht voorziet.' /During the workweek of 'A Group Show' (from Monday the 30th of August until Friday the 3rd of September) W. Wolkman spent his days and nights non-stop in the exhibition space. He decided to personally register all the relational movements of the artworks, artists and curators during this period of time. The main challenge was to capture and record this temporary 'spatial dialogue' as objectively and precisely as possible. The result of this self-imposed assignment was tranlated into a series of plain data. Afterwards this wave of information was represented in an accurate and meaningful infographic. What is visible now is a transcript that strives to expose the relationship between the parts, starting from the whole. Thus it provides the fleeting specter called 'Encounter' with a discernible face./

Op de ommezijde van de uit twee glossy A1-bladen gekonterfeite, losbladige omslag (vouwblad/boekomslag/poster) staan foto's. De catalogus zelf (het formaat ervan is tussen A3 en A4) bevat teksten van Hans Theys, Joachim Naudts, Egon Van Herreweghe en het RE:-collectief.

De Overneming (crox 302), presentatie op woensdag 29 april 2009, in de hall van de croxruimte, van De Onderneming, een project van Jesse Cremers en Boris Van Den Eynde, zij lijken als spil te fungeren, en een half dozijn bendeleden: meneer Behaegel, meneer Vissers, mevrouw Niks, de heren Van Speybroeck en Van Goethem en stagiair Devos.

29 april 2009 (fragment uit de crox-box):

"Vandaag hebben we DE ONDERNEMING op visite, een initiatief van de heren
Van Den Eynde en Cremers. Ook Behaeghel is van de partij. Binnen De
Onderneming heeft hij geen specifieke en tegelijk toch een heel erg
bijzondere functie: hij kijkt toe. Als alles naar wens verloopt, heeft
Behaeghel niets om handen. Als het fout loopt evenmin: in het ene geval
komt Van Den Eynde met het antwoord en in elk ander geval reikt Cremers
de oplossing aan.
Na tal van hilarische interventies is er een lezing
over Bore Out, de tegenhanger van het Burn Out syndroom. Vooral wie
jarenlang onder zijn niveau werkt, heeft er last van. De symptomen zijn
ongeveer dezelfde als die van Burn Out. Drie sprekers wagen zich aan de
tekst, eerst de lijzige Meneer Cremers, dan de driftige en dictatoriale
trekjes vertonende Meneer Van Den Eynde, dan Cremers senior (een
vertrouwde stem voor wie met het erfgoed van cultuur op televisie
vertrouwd is) en tenslotte Meneer Van Den Eynde die de oplossing
voorleest. Na de lezing is er een muzikale entre-acte met de Janis
Joplin machine - gitaar en vocals, de vocals zijn die van Meneer Van Den
Eynde, eigenlijk - en Mevrouw Véronique De Cock, naakt, op percussie
met vuilnisbak.
Mevrouw Niks zorgt voor broodjes en ingenieur Van Speybroeck geeft een demonstratie met de plotter DXY-990 van Roland.

Een
van de verzoeknummers is een optreden van Reg Carremans voor de
verandering ingeleid door het Bolus Trio van kunstpaap Fabre & Coke:
Fabre met z'n kop in een toiletpot, grommend, gillend.
'Carremans zit diep,' merkt iemand op.
En Van Den Eynde (gevat): 'Carremans zit vast.'

Cremers,
Niks, Behaeghel, Van Speybroeck en Van Den Eynde nemen de laatste trein
richting Antwerpen. Vadim is bezig in de brainboxruimte, experimenteert
met licht- en beeldprojectie."