fbpx eerst | croxhapox

eerst

Boris weet het niet.
Hannelore: stof.
Marc heeft geen idee.
Oolf: again.
Patricia: connotation.
Sabrina: blanc.
Sandrine: matras.
Simon is zonder woorden.

Alles is eerst, niets is eerst.
Aan het eerste project, Art Machine, gaat vijfentwintig eeuwen denkwerk vooraf.
In de Aannemersstraat is het eerste project een dubbeltje op z'n kant.
Na de eeuwwisseling begint het met een instalraam.
Het eerste project in de zaal achterin, net voor Manual van Stefaan Dheedene: een performance van Stijn Van Dorpe.
Het eerstvolgende project:

opnieuw

Het eerste project is Art Machine, crox 1.
Na het eerste project volgt het eerste project van, het eerste project van, het eerste project van, het eerste project van, het eerste project van. Zonder ook maar één enkel keertje in herhalig te vallen.
Zonder ook maar één keertje in herhaling te vallen?
Michaël Borremans treedt aan tijdens de eerste editie van crox 17, een groepsproject. De eerste bijdrage is van Sjoerd Paridaen.
Het eerste solo project van Michaël is in 1995, vier jaar later.
Herman Hoeneveld, die voor Kunstbeeld schreef, is de eerste recensent die het over Michaël Borremans heeft.
Het eerste groepsproject is niet crox 17 maar crox 16, het laatste project op locatie Beverhoutplein 7.
Het eerste fotoproject is dat van Daniël Libens, december 1990.
Het eerste project in de Lucas Munichstraat is een solo van Frans Gentils.
Het eerste instalraam is crox 18, En Passant, 25 instalramen op een hoopje. Van het parcours, dat in Backstage begint, is het werk van Jan Carlier het eerste.
De samenwerking met Experimental Intermedia, van herfst 1995 tot zomer 1996, begint met een werk van Maria Blondeel.
Het eerste project in Aannemersstraat 54, de tweede vaste locatie van croxhapox, waarbij ook gebruik wordt gemaakt van het beletage is een project van Thomas Hauser.
Het eerste concert van The Singing Painters is tijdens de vernissage van het project van Kamagurka.
Het eerste concert van Memaz, waaruit later Moker komt, is anderhalf jaar eerder: de openingsavond van het tweede solo project van Sjoerd Paridaen. Kort na dit project begint de SHcorr mail art correspondentie.
Het huidige traject op locatie Onderstraat 26 begint in september 2003 met een project van Eva-Maria Bogaert.

De eerste editie van BRAINBOX is herfst 2006. Het begint met een ingreep van Nicolas Leus, Anton Cotteleer en Stijn Van Dorpe.
De eerste publicatie is de catalogus van En passant (1991). Het eerste crox-boek is een project van Maud Vande Veire. Met Majuskel, crox-boek nr 12, wijken we voor het eerst van de vooropgestelde format af.

eerst
Antje Dorn (DE) oktober 1995 (eerste project in België)
Anton Cotteleer januari 1999
Bob Van de Putte mei 2011
CarianaCarianne (US) april 2004 (eerste project in Europa)
Carole Vanderlinden november 2004
Christophe Lezaire juni 2005
Colette Broeckaert 2015
Dirk Zoete maart 1997
Edwin Carels april 1990
Florin Buta (RO) februari 2005
Jan De Cock april 1998
Johan Joos 1990 /schilderijen/
Jos Van Meerssche 2004
Koen Vanderhaegen 1996
Liesbeth De Fossé 2007
Marc Coene 1999
Marieke Berendsen (NL) & Mr. Probe Says Hello oktober 2009
Melissa Mabesoone 2011
Michaël Borremans december 1995 (in de vele catalogi staat telkens 1996, foutje)
Michiel Ceulers 2010
Mil Ceulemans 2009
Nel Aerts 2008 /kubusruimte/
Robbert & Frank november 2009 (in 2008 acteren ze in The Gentlemen's Gentlemen)
Sarah & Charles 2006
Sylvain Cosijns herfst 1996
Thomas Broadbent (US) april 1996 (eerste project in Europa)
Thomas Karz (DE) juni 1996 /instalraam/
Tim Onderbeke november 2005
Tinka Pittoors februari 2006
TVF art doc cinema (sinds januari 2009, het grootste deel van het archief is nooit eerder vertoond)
ZWERM (kwartet voor elektrische gitaar) maart 2008