olifant

Een van de emblemen van de mailart correspondentie van Sjoerd Paridaen en Laura van.

THE ELEPHANT Auteur: Hans van Heirseele. Gepubliceerd in De Brakke Hond nr 31 (1991) en op muziek gezet door Lucien Posman, een werk voor koor en buikspreker (1993):

there's an elephant in front of the door
an elephant? an elephant
what is he doing? shut the door
why? it has a deeper meaning(1)
I don't know keep him out(2)
don't let him in!
tuut tuut elephant(2)
let's go to the balcony
is this an elephant?

Ruby said there's an elephant in front of the door(3)
she's stupid(4)
oh Ruby tinkle-tinkle oh-ooh
call it a stone
not an elephant(5)
call it a donkey
not an elephant(6)
call it whatever anything(7)
but not an elephant
a stone is it a stone(8)
do you call that a stone
what else?
a donkey? an elephant
I said and elephant I said(9)
why not a donkey
if an elephant why not a donkey(10)
anyway close the door(11)
I read too many books I guess(12)
elephants shon't stand in frontdoors(13)
if so I am an elephant too
kiekeboe tuut-tuut elephant(2)
look at the elephant!

I don't have anything to do with that elephant
oh I don't have anything to do with that elephant
I don't have anything to wo with that elephant

(1) has it a deeper meaning?
(2) In de oorspronkelijke tekst gelardeerd met uitroeptekens.
(3) Ruby says
(4) Ruby? she's stupid
(5) BUT not an elephant
(6) toevoeging: not an elephant
(7) call it whatever you want
(8) In de oorspronkelijke tekst met een vraagteken en is that a stone.
(9) In de oorspronkelijke tekst staat er:
what else? a donkey?
an elephant I said an elephant
(10) if an elephant it could as well be a donkey
(11) frontdoor
(12) she reads too many books
(13) elephants shon't > shouldn't
. In de oorspronkelijke tekst: elephants are not supposed to stand in frontdoors.

De tekst zinspeelt niet alleen op Beverhoutplein 7 - o jeetje staat er een bezoeker voor de deur? - maar ook op croxhapox zelf, op dat moment een bizar fenomeen in de Gentse kunstscene, en daarbovenop ook nog eens op wat gauw een van de strijdpunten van Croxhapox vzw wordt, dat er geen andere belangen spelen dan de identiteit en de betekenis van de kunstenaar.

'Ze wierp een zijdelingse blik links in het raam, waar op dat ogenblik een groot aantal olifantjes militair opgesteld stond.' (fragment uit En Passant, Lieven David, catalogustekst crox 18)