fbpx journalistiek | croxhapox

journalistiek

Alphavillle --> Betaville

Apache. Online magazine. Interview met de artisiek directeur van croxhapox. (2010)

AVS. Eind september 1996 schopt het buurtproject Open Deuren het tot nieuwsitem. Tien jaar later is er in een of andere rubriek aandacht voor het instalraam van Tinka Pittoors.

Awater (NL). Een kamerbrede recensie over Majuskel van Johan Joos, het 12de crox-boek. 2009.

Belga. Zomer 2003: het heropstarten van de activiteiten van croxhapox, simultaan op locaties Lucas Munichstraat 76/82 en Onderstraat 26, gaat mee in het nieuwsbulletin dat Belga verspreidt.

Berlijn. Temporary City Berlin (2009). Radio, televisie en kranten berichten over het project, een coproductie van Flachland Kunstverein (DE), Lokaal 01 (NL) en croxhapox.

Betaville / Alphavillle. Online forum. Documentaire over croxhapox. Serge Delbruyère en Dirk Van Bastelaere interviewen Laura van en Joris Van der Borght. (2013)

De Gentenaar. Recensies van Dirk Pültau over Daniël Libens (1990), Sjoerd Paridaen (1991), Edwin Carels (1995) en Hans van Heirseele (1995). Aandacht voor En Passant (1991) en Open Deuren (1996). Open Deuren heeft een vooruitblik en een nabeschouwing. Een koerswijziging op redactioneel niveau zorgt ervoor dat De Gentenaar na 1996 amper tot geen aandacht heeft voor beeldende kunst.

De Morgen. Gratuite knabbeljournalistiek, meer in het bijzonder als over het solo project van Herr Seele (1994) en Open Deuren (1996) geschreven wordt. Interessanter wordt het als Luk Lambrecht aantreedt. Kunstgrepen, de rubriek van Luk Lambrecht, houdt enkele jaren stand. LL besteedt aandacht aan de instalramen van Phill Niblock en Jens Brand (1996), aan Schilderkunst Hedendaags Belgisch (1997) en aan een solo project van Lieve D'hondt (1999). Het project van Philippe Vandenberg en Sylvain Cosijns (1999) heeft twee dagen op rij een halve bladzijde. Na 1999 besteedt DM geen aandacht aan de werken van croxhapox, met Kantelingen als uitzondering, een project uit 2012.

De Standaard. Eind jaren negentig heeft Edith Doove een kunstrubriek in DS en wordt met enige regelmaat over de werken van croxhapox geschreven. ED recenseert de projecten van Dianna Frid, Ignace De Vos/Dirk Peers, Zjuul Devens/Thomas Huyghe, Patricia Thornley/Anton Cotteleer, Marc Maet/Michaël Borremans en Larry Krone/Johan De Wilde. Na 1999 niet één recensie over de werken van croxhapox.

De Witte Raaf. Circa 2013 komt croxhapox een aantal keer aan bod in essayistische bijdragen over jonge kunstenaars, het meest nadrukkelijk tijdens het portret van Nel Aerts.

Fastfood. Het culturele aanbod gereduceerd tot fastfood. Het is een ronduit schokkende vaststelling: in de media (geschreven pers, radio, televisie) is er weinig tot geen aandacht voor beeldende kunst. Op wat namen na waar ze het dan weer de hele tijd door over hebben.

Foto+. Het fotomagazine heeft aandacht voor de projecten van Samir Boudia en Anja Hellebaut. (2005)

Gazet van Antwerpen. Een stukje over En Passant (1991) en over Open Deuren (1996) misschien ook wel een stukje.

Gesprekken met kunstenaars, de blog van Hilde Van Canneyt, opgestart in 2008. De blog heeft z'n oorsprong in de werking van croxhapox en wordt tot eind 2014 financieel door croxhapox ondersteund.

Golden Hypnos van Sachiko, crox-vinyl 001, artwork Johan De Wilde (2009), een coproductie audioMER/croxhapox, krijgt tal van lovende recensies in digitale media.

H-art. Heel af en toe een stukje, over onder andere Brainbox#1 (2006), Norma Markley (2006), Daniël Dewaele (2011), Anoniem eerste helft 21ste eeuw (2013). Alles bij elkaar genereert H-art relatief weinig aandacht voor de werken van croxhapox.

Het Volk. Danny Dobbelaere recenseert het project van Herr Seele (1994) en een project met kindertekeningen (1995). Eerder had HV ook aandacht voor En Passant (1991) en later voor Open Deuren (1996) en het solo project van Kamagurka (1998).

HeyEvent. Aan facebook gelinkte online database. Adverteert zichzelf als The world's best event guide. Hier is info te vinden over zowat alle recente crox-projecten.
Eventful, nog zo'n database. Hier een link naar het project van Honoré d'O, Karolien Hamers en Thomas Bogaert. (2015)

Humo. Een te verwaarlozen verwijzing naar een crox-project van Cowboy Henk (1990) en een shortcut naar Verf Na Van Eyck (2014). In 2012 gaat een interview met Laura van niet door nadat Laura het zelf afblaast.

Knack. Knack, kleinburgerlijk magazine bij uitstek, heeft op geen enkel moment aandacht voor de werken van croxhapox.

Kunstbeeld (NL). In 1995 een kroniek van Herman Hoeneveld, over de Gentse kuntscene, in 2009 een portret van croxhapox en de werken van croxhapox, door Nathalie Hartjens.

L'Art Même. Een Waals magazine. L'AM besteedt een volle pagina aan een door Michel Couturier samengesteld project (2009) en aan het offside project van een kunstenares met Brussel als thuishaven (2012).

Leeswolf. De Leeswolf, een digitaal medium, recenseert Anoniem eerste helft 21ste eeuw, het 17de crox-boek, een uitgave van het balanseer. 2013.

Nederland. Naast Kunstbeeld is er in 2009 in diverse Nederlandse media, onder andere de Groene Amsterdammer en Awater, aandacht voor crox-boek nr 12, Majuskel, van Johan Joos. Ook Christophe Vekeman (DM) heeft aandacht voor Majuskel en Joos, zij het wel buiten de context van de publicatie, die onvermeld blijft.

Nieuwsblad. Het Nieuwsblad heeft anno 2015 een link naar croxhapox op z'n website.

Online: Apache, Artnews.org, ARTslant, Betaville, De Leeswolf, Eventful, HeyEvent, Lost-Painters, TheWordMagazine, Verfhuid, Zizo.

Radio. Een moment met Johan De Wilde en van op Klara, na de release van Particles, crox-boek nr 2 (2006), een project van Johan De Wilde.

Steps. STEPS magazine besteedt eind september 2003 een volle pagina aan het heropstarten van de werken van croxhapox. De auteur, Stefaan Anrys, gaat zich later op Afrika toeleggen.

The Monthly (AU). Een stevig essay, twee bladzijden, over Remember To Forget The Congo, een crox-performance van de Australische kunstenaar Adam Geczy (2010).

The Slant (worldwide picks, reviews & perspectives). ARTslant, online magazine. Pikt in op Who Is It, het tweede GM-project met werk van Yannick Franck, Brice Guilbert, Dimitri Carez en Grégory Decock. (2011)

The Word Magazine heeft aandacht voor Brainbox#2: 'Brainbox, Richard Serra and Happy Birthday dear Academy'. (2008)

Tumult, Radio Urgent. Tumult plaatst met enige regelmaat - en dit sinds circa 2012 - info over crox-projecten op hun website.

Verfhuid, een Nederlandse blog, recenseert Based Painting. Auteur Casper Verborg. Ook Lost-Painters.nl heeft aandacht voor Based Painting. Auteur van deze commentaar is Niek Hendrix. (2014)

VRT. Reportages over En Passant (1991), de instalramen van Phill Niblock, Jens Brand en Zjuul Devens (1996) en Open Deuren (1996).
Reportage in het kader van de Canvascollectie over de workshop van Georges Uittenhove (2008). Interview met de artistiek directeur van croxhapox voor de Goudvisdocumentaire over Michaël Borremans (2008). DeRedactie vermeldt A Group Show, een gastproductie van Punctum (2010). Verwijzing naar het crox-project van Paulien Oltheten in de Canvasconnectie (2014).

Zennestraat 17 Rue Senne (Brussel, 2009). Het samenwerkingsproject heeft ruim belangstelling in alle lokale media.

ZIZO online plaatst een vewijzing naar Between The Lines (2012). Auteur: Nele De Vroe.

Zone-09. Aandacht voor Basics#1 (2003) en Brainbox#1 (2006). Na 2006 hebben ze het in Zone 09 alleen nog over make-up en culinair.