D'hondt, Lieve

INTIMITEIT VERSUS CRASH - Luk Lambrecht, De Morgen 23 april 1999. Galerie Croxhapox in Gent houdt er met één tentoonstelling per maand een hels tempo op na. Deze keer bracht Croxhapox-bezieler en kunstenaar Hans van Heirseele twee tegengestelde presentaties bij elkaar. Het werk van de Amerikaanse Wendy Hirschberg (°1955) is er één van en bestaat uit kleine, vrij brave en traditioneel gepresenteerde assemblages. --- Anders en beter is de tentoonstelling van de Gentse Lieve D'hondt (°1963). Het is een reeks van prachtige collages en tekeningen die zinspelen op een voortdurende recyclage van beelden. Die komen uit haar, inmiddels grote, oeuvre en worden gecombineerd met materiaal uit populaire magazines. Centraal in haar expositie staat een video zonder geluid waarop de zinnetjes 'What about time' en 'What about silence' keer op keer verschijnen. De felwitte, beeldloze stills tussen de projectie van de citaten beschouwt zij als licht, een lamp of gewoon: als een wit scherm. In de hoek van de kamer staat een stoel waarop je kan reflecteren over die veelzeggende, 'minimale' zinnetjes./ De productie van D'hondt zoekt geen spektakel maar laat de meest uiteenlopende beelden als het ware imploderen, met als resultaat een epos over haar kunst en over wereldse zaken, waaronder een reeks zwembaden en hotelkamers. Op grote bladen kleeft ze gekopieerde sequenties uit haar vroeger videowerk, ordelijk naast elkaar als een nieuwe opeenvolging van beelden in zwart-wit. Op die manier creëert ze afstand tot haar artistiek verleden./ Die strategie wordt nog duidelijker in werk waarin ze beelden uit haar video's schematiseert in tekeningen met een pseudowetenschappelijk trekje. D'hondt analyseert en registreert heel nauwkeurig en per thema wat ze ziert op haar videofilms. Ze combineert die informatie met woorden of stukjes van woorden. Kunst is gebaseerd op codes - het is fascinerend om die codes af te tasten en af en toe te kraken./ Een van haar mooiste werken is een tekening die ooit een indrukwekkende muurinstallatie moet worden. een grote metalen plaat wordt dan de drager van een transparante vleugel in plexiglas die als een boek in de ruimte uitwaaiert. Rond dat werk worden zes rode contouren getrokken, die de ruimtelijkheid benadrukken. Op de prachtige tekening is een citaat te lezen dat tot ieders verbeelding kan spreken: 't was certain because of the distance. D'hondt bewijst zo haar talent om met minimale middelen tot een subtiele inhoudelijke gelaagdheid te komen. (LL)

INTIMACY VERSUS CRASH [INTIMITEIT VERSUS CRASH] - Luk Lambrecht, De Morgen 23 April 1999. Galerie Croxhapox in Ghent keeps up a devellish pace with one new exhibition a month. This time, Croxhapox driving force and artist Hans van Heirseele presents two ensembles in counterpoint. The work of American artist Wendy Hirschberg (°1955) is one of them and consists of smallish, rather 'nice' and traditionally presented assemblages. --- Different and a lot better is the show by Ghent artist Lieve D'hondt (°1963). It consists of a series of magnificent collages and drawings referring to a continuous recycling of images. They originate in her quite large oeuvre and are combined with material from popular magazines. Centrally to her exhibition is a silent video where the sentences 'What about time' and 'What about silence' appear over and over again. The harsh whiteimageless stills in between the sentences she considers to be just a light, a lamp, or simply a white screen. In a corner of the room is a chair where one can reflect on the meaning of those eloquent, 'minimal' phrases./ D'hondt's production doesn't aim at spectacular experiences but lets so to speak implode a wide range of images, resulting in an epos about her art and about worldly things like swimming pools or hotel rooms. She sticks copied sequences from previous video works on large sheets, nicely lined up like a new concatenation of b/w images. In this way, she creates a distance between this and her artistic past./ This strategy even becomes more clear in those pieces where she shows schematical reductions of video images as drawings with a touch of pseudo science. D'hondt analyses and registers very precisely and thematically what she sees in her videos. She combines that information with words or fragments of words.  Art is about codes - it is fascinating to explore these codes and sometimes even to crack them./ One of her most astounding works is a drawing which is meant to become an impressive wall painting. A large metal plate then turns into the carrier of a transparant perspex wing which unfolds in space like a book. Six red shapes around that work emphasize its spatiality. A quote on the magnificent drawing speaks to anyone's imagination: 't was certain because of the distance. In these works D'hondt testifies to her talent for reaching subtle layers of meaning with a minimum of means. (LL)

51. OPEN DEUREN 1996. Een locatie in de Toekomststraat.
95. Solo presentatie in de beletage van Aannemersstraat 54. 1999. Recensie Luk Lambrecht.
124. Instalraam Onderstraat 26. 2004.
145-1. BASICS 2. 2005.
crox 145 BASICS 2</p>
<p>june - july 2005<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo 113dok 145–1
145-2. BASICS 2. 2006. Abdij Maagededale, Oudenaarde.
crox-card 40. Ki. 2006.
188. BRAINBOX 1–5. 2006. Pieter Vermeersch, Lieve D'hondt en Eva-Maria Bogaert. Recensies in H-art en Zone 09.

564. PAST THE HARD EDGES AND STRAIGHT LINES TO THE CURVES AND INTERSECTIONS BELOW. Zeventien robots 5. 2017. In een beperkte oplage van 49 exemplaren. Geprint op maco wit [in het crox-archief 1 exemplaar op een papier met zachtere toon]. Boekpresentatie 17 maart 2018, Zilverhof 34.
607. KUNST & ZWALM 2021. Locatie O. A pair of images for Caildenberg.

KUNST & ZWALM from the catalogue
In het werk van Lieve D'hondt komen de klassieke werkprocessen van beeldhouwen, tekenen en architectuur aan bod, waarbij de grenzen tussen de verschillende disciplines vervagen. De multimedia-interventies en installaties bespelen parameters als aan-/afwezigheid, tijd, ruimte, codes en verschijningsvormen. Constructie en reconstructie van structuren verwijzen subtiel naar het preceptiueproces en de culturele context. Recente projecten g-focussen op het bespelen van ruimte en het interpreteren van haar beleving, betekenis en inhoud. De materiaalkeuze en de plaatsing van de elementen ten opzichte van elkaar en in de ruimte zijn weloverwogen gecomponeerd. O

Via een zijpad aan de Caildenberg ontdek je het werk van Lieve in een verborgen paradijsje, een verlaten kleine boomgaard. Alle zintuigen worden aangesproken. Het werk bestaat uit twee bewerkte foto's, geprint op aluminium, opgesteld tussen de bomen. De bewerking toont de gefragmenteerde opbouw van het fotografische beeld. De afstand en de plaats die de toeschouwer inneemt ten opzichte van beide kunstwerken is medebepalend, in de perceptie, in de reflectie, in de ervaring, in het avontuur van het kijken. De samenhang van lichtweerkaatsingen en schaduwspel door de bladeren, veroorzaakt door natuurelementen als zon, wind en eventueel regen, zorgen ervoor dat de rasterfragmenten op het aluminium vlak veranderende beeldvormingen genereren. Ook het moment van de dag, ochtend, middag of avond, beïnvloeden het werk. Het weerspiegelende tweeluik, een verstilde beweging in een bewegende stilte.

vraag en antwoord from the catalogue
What would you like to do more often?
Lezen. Reizen. Films bekijken. Muziek beluisteren. Zwemmen
What does collaboration mean for your work?
In dialoog gaan, uitdaging, verbreden, ontdekken, vernieuwen, directe communicatie ...
What touches / touched you in Zwalm?
Rust. Weinig volk. Eenheid. Weinig kleur. Verschillende zichten en uitzichten, vergezichten. Open ruimte. Heuvelachtige panorama's. Landbouw en velden. Typisch Belgische architectuur
What do you value most in your friends?
Eerlijkheid. Open mind. Respect. Reflectie. Verbinding. Interactie. Goed gesprek. Plezier
What can a community and outsiders offer each other?
Plezier. Verwondering. Nieuwe invalshoeken. Perspectieven. Elementen om over na te denken
What is your favorite tea?
Depends of the moment of the day and where I am. Natural teas
What is participation for you?
Betrokkenheid. Dialoog. Connectie. Constructieve interactie. Loyaliteit
What do you need?
– to feel good: sun, light, water, healthy body, fun, happiness
– positieve energie: mentaal en fysiek
– kunst, cultuur, natuur
– input
– zwemmen
– beweging
What dialogue do you have with your/the environment?
Small interventions and actions. Observations. Taking care. Beauty
What was the last book you read?
Een schrijver waar ik steeds naar teruggrijp is Julio Cortazar. Een bijzondere en mooie man. (ivm de blik, het kijken, relaties en verbanden, ervaringen, verwondering) Nu lees ik een boek dat ik gekregen en gekozen heb: De jaren, Annie Ernaux.
Het boek begint met een opsomming van waarnemingen, constateringen, overdenkingen, mijmeringen, korte beelden en schetsen.
What is a condition for a conversation to you?
Open mind. Belangstelling. Nieuwsgierigheid. De persoon zelf om mee in gesprek te gaan vind ik belangrijk.
What question(s) do you ask?
What about art? Past, now and future
What about life?
Vragen uit bezorgdheid en interesse in groter geheel. (micro_macro)
Vragen ivm inzicht en begrip, kader en context.
Please, could you share a note you wrote in the past few months?
Ik schrijf niet dikwijls, en niet veel, en enkel als het nodig is of gevraagd wordt. Ik werk met schema's en opsommingen, linken en verbanden, en mind maps.

crox-card 158.jpeg 158
crox-card 158. Verschuivingen-RB. 2021.