fbpx encyclopedie | croxhapox

encyclopedie

This encyclopedia offers a splendid and wildly recommendable insight in the world of Croxhapox, combining trivial pursuit and serious matter. The entries have been mostly written in Dutch but quite a few have been translated. If you want the Dutch original, change your choice of language and go to the 'encyclopedie'.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

2011, 2 June.
4 June. RHYTHM SECTION ON TOUR. Concert: Peter Jacquemyn (bass, vocals), Tatsuya Nakatani (JP/drums, percussion), Maja Jantar (PO/vocals) and Pierre-Michel Zaleski (PO/vocals). And film: it directs the concert. Svend Thomsen and Marc Coene are taking care of video-recordings. Thomsen's recording is obviously for the TVF archive. Ubiquitair: Thomsen registers, as far as possible, everything in the way of dance and performance. Experimental music too. Zaleski specializes in the registration of free jazz and experimental music. He met Laura van for the first time during a concert of Evan Parker in L'Archiduc in Brussels.
7 Juli. LE LAB NR 3, a project by Lazara Rosell Albear. Pierre-Michel Zaleski is announced but doesn't actually participate.

19 januari 2008, concert. Nico Sall, Zeger Vandenbussche, Younes Zarhoni en Lode Vercamp. Younes, die een boekenkarretje heeft op Sint-Jacobs en later in Parijs gaat wonen, staat in voor zang en percussie.

De openingsavonden zijn, op enkele uitzonderingen na, op zaterdag. Uitzonderingen zijn het project van ARMEE LEGER (2006) en A Group Show, een gastproductie van RE: (2011), met vrijdag als openingsavond.

Tijdens de Aannemersstraatperiode (1994-2000) is het openingsmoment op vrijdag. Eerder, tijdens de periode aan het Beverhoutplein, was het niet de gewoonte, alweer op een enkele utzondering na, om vernissages te houden. Dat viel samen met het strikt niet-commerciële profiel van de activiteiten.

De vernissage op zaterdag heeft, zij het niet elke keer, een concert op het programma. Tijdens de Aannemersstraatperiode was er van meet af aan ook het gebruik dat een openingsredenaar het woord richtte tot de bezoekersaantallen.

Af en toe. Van de buitenlandse kunstenaars die croxwaarts reizen, zijn er overigens best veel die in Zaventem op een trein richting Gent/Oostende stappen en in dat geval aan Gent Sint-Pieters of aan de Dampoort opgepikt worden.
Het andere scenario is naar Zaventem rijden en de kunstenaar opwachten in de hall waar de arrivals geloosd worden.
In 1996 Thomas Broadbent. Met de Skodapox. Later volgt een hilarische rit richting Zaventem. Ter hoogte van Groot-Bijgaarden stranden van en Broadbent in een file. van, die die regio van het hoofdstedelijke gewest amper kent, slaagt er niettemin in om via allerlei buitenissige sluipwegen in Zaventem te geraken, net 5 minuten voor het over en out is met inchecken. 1997 Sally en Amy Kephart. Opnieuw met de Skodapox. In 1998 is het Marijke Bontinck die Dianna Frid in Zaventem gaat oppikken. Ze ontfermt zich ook over Suzan Batu (TR), die ze midden jaren tachtig in de VS op een estate ontmoet had. Het is van die Dianna Frid naar Zaventem brengt, met de auto van Marijke Bontinck. Patricia Thornley (US) is net voor haar crox-project, januari 1999, in Londen en neemt boot en trein. In 2004 opnieuw Thomas Broadbent. CarianaCarianne, zelfde periode, spoort tot Gent Sint-Pieters. In 2006 racen Van der Borght en van naar Zaventem, Van der Borght aan het stuur van z'n rode bezemwagen, van aan het stuur van een Renault Express, om er Dianna Frid en Debra Tolchinsky op te pikken. Tijdens de terugweg belanden Van der Borght en Tolchinsky in een helse file. van rijdt over Asse en Aalst en bereikt het woonerf ongeveer twee uur voor de rode bezemwagen van Joris.
December 2010: Laura van brengt Martin Sommer naar Zaventem.

zee

Werk in situ van Hannelore Van Dijck. In de backspace, dezelfde ruimte waar eerder twee edities van Brainbox plaatsvonden, later nog eentje, werkt ze aan een gigantische houtskooltekening. Het stelt een zee voor. Met de methode die zij zich eigen heeft gemaakt werkt ze gedurende circa twee weken aan het trompe l'oeil van de rechthoekige zee, een houtskoolzee. Posture, die net dan, in 2012, een publicatie plant met een overzicht van het werk van Hannelore, documenteert het project.

Nausea, het fameuze schaduwtheaterstuk van Oona Libens, ontstaat tijdens een verblijf in een oud vissershuis op Senja, een eiland tussen Lofoten en noordpoolcirkel. Er aanbeland voor een residentie van twee maanden blijft Oona uiteindelijk langer dan een jaar op het door Noordzee omspoelde eiland en creëert er Nausea, een duikkloktrip in de diepzee. Ze filmt het noordelijke water, 16mm sequenties waarmee Nausea begint. De zwart-witopnames geven de fragmenten een inhoudelijke textuur die me aan het vroege werk van Bergman deed denken.

Voor Trekvogels, gerealiseerd in 2012, nam Rebecca Lenaerts een fotoreeks uit het reservoir van het Musée de la Photographie, archiefbeelden van een koppel dat van circa begin of eind jaren vijftig tot pakweg eind jaren zeventig of begin jaren tachtig in Europa naar de gebruikelijke toeristische formats reisde en er de voor die tijd gebruikelijke vakantiekiekjes maakte, wat ze dertig jaar volhielden zonder ook maar één enkele keer van het vooropgestelde idee af te wijken. Zij poseert, hij fotografeert. Op geen enkel moment wijken ze van dit scenario af. Soms staat ze aan de oever van een rivier, naast een toren, vlak bij een bezienswaardigheid, net zo vaak aan zee, in wisselende landschappen terwijl ze zelf hoogstens wat ouder en dikker wordt, wel altijd dezelfde pose aanneemt, twintig jaar na de eerste foto nog altijd die ene pose heeft, altijd op een afstand van het landschap, een rare vlek in het landschap, een pose aan de rand van de overbodige bijzonderheden van het landschap. Sporadisch duikt een zeetafereel op, het vloeipapier van een blauwe verte.

Verf Na Van Eyck. Foto's van Max Pinckers tonen een koppel, de jongen en het meisje hebben niet dezelfde kaste, die zich tot de knieën bespat aan de rand van de grote oceaan bevinden. Het drama is bekend of niet bekend: doorgaans zijn het net de familieleden die jacht maken op een koppel met partners uit afwijkende kastes. Max portretteert hen vlak tegen de horizon van het schijnbaar onbegrensde.

In het eerste gastenboek, 1990-2000, figureert voorin de afdruk van een ansjovis. Een ansjovis volstaat om de onmetelijkheid en tegelijk de beperking van een zee te hebben.

548. THE AUTHOR THE THIEF. Janes Zeghers & Jonathan Michels. Performance on Saturday 7 October 2017. Zilverhof 34.
580. FOOD MATTERS. A Group Show at the old library, 3d floor. 2018. Second edition of All You Need Is The Lavatory. 1. Host Janes Zeghers, guest Pieter De Clercq. 2. Host Kristof Lemmens, guest Janes Zeghers.

16. ZELFPORTRET. Het laatste project in de kamers op de eerste verdieping van Beverhouplein 7, de eerste crox-plek. In TEMPO EXPO staat het bovenin: Van 17.4 tot 13.5: 'Zelfportret' Guido De Bruyn, Hans van Heirseele, Frank Van den Eeckhout, Croxhapox, Beverhoutplein 7, een telefoonnummer, de tijdstippen, wo-zo van 15 tot 19u. Op zelfde pagina is een promotie voor de nieuwe Alfa 33 16V.

22. Herr Seele. Oktober 1994. Het eerste project in het souterrain van Aannemersstraat 54, de tweede crox-plek. Zelfportretten van Herr Seele. Dat ene project waarbij het ook echt om zelfportretten gaat.
OPEN DEUREN (1996): een schriftuur met bloed van Philippe Vandenberg. Het werk komt in de loggia van Aannemersstraat 54 te hangen, vlakbij het tuinperceel.

dirk zoete zelfportret 1.jpeg 60

60. Dirk Zoete. Zelfportret (1997). crox-archief
Thomas Huyghe, crox-card 6 (1998), olieverf op doek.
croxcard 6 thomas huyghe (1998) zonder titel<br />
olieverf op doek 47x47cm 6

Jan Willem Verherbrugge. Solo presentatie, Lucas Munichstraat 72, januari 2004. Eén van de vele tientallen kriskras dooreen gepresenteerde foto's is een zelfportret.

Iemand zegt: elk werk is een zelfportret.

croxcard 32 j. van der borght & W.O.K (1996) THE WRONG EAR, VINCENT<br />
foto naar video 32
Joris Van der Borght. The wrong ear, Vincent (1996). crox-card 32
Alda Snopek. uit Séries Noires (2005). crox-card 31
croxcard 31 alda snopek (2005) uit SERIES NOIRES<br />
fotomontage 16x20cm 31
crox 216 Liesbeth De Fossé</p>
<p>foto's - photography<br />
27 mei - 17 juni 2007 /crox2/<br />
croxhapox Gent , Belgium </p>
<p>photo Marc Coene 216
crox 219-II - KASKweek</p>
<p>Annik Laurijssens, Kim Vlaeminck, Kwinten Vercaemer, Rob De Schutter, Sarah Westphal (D)<br />
24 juni - 15 juli 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene 219
216. Liesbeth De Fossé. Mei juni 2007. Ze is ook zelf een van de geportretteerden.
219. KASKweek 2007. Het afstudeerproject van Rob De Schutter. Rob die alles wat hij aan Kask gedaan had wit schilderde en tijdens z'n jury effectief alleen die witgeschilderde dingen toonde. Waar de jury een probleem van het formaat olifant mee had.

dirk zoete zelfportret 2.jpeg 584

584. FOOD MATTERS the book, 2019. Dirk Zoete. Zelfportret. In het boek naast de bladzijde met werk van Dirk Bogaert.
582. Overwegend bijna bleke foto's [ ] Zeventien robots 6, Reinhard Doubrawa, 2019. De voeten van de kunstenaar.

512. ATLANTIS NA PLATO, 2016. Femmy Otten.
_MG_2336 512
_MG_1387
3d bachelor mediakunst kask. toonmoment 22-26 juni. Jesse, Tom of Quinten.

2005. crox 148. Location Tankgarage, a project by Tuur Delodder. The segment in the crox space is limited to an informative display with images and texts.
The work by Tuur Delodder is closely related to the in situ installations by Tazro Niscino (JP) but is supposedly not inspired by it. A tank is positioned in a garage in the centre of Zelzate1. No petrol tank but the homonymic catterpillar track vehicule.

1 Zelzate is a town just north of Ghent, well known for its grim industrial environment.

2007. crox 186, 'What about Croxhapox'. Zemtsov is one of more than 200 artists responding to the Mail art call, a project coordinted by Frips and Marc Coene. Zemtsov lives in a place called Yoshkar-Ola, meaning Red City. Capital of the Mari El Republic. The town was called Tsaryovokokshaysk before 1919 and Krasnokokshaysk from 1919 untill 1927. The emblem of the town is a moose on a deep blue background. 

2009. Coproductie in Brussel op huisnummer Zennestraat 17a. De productie wordt gecoördineerd door Secondroom, op dat moment hebben ze een vaste stek in Brussel, en Fortlaan 17. Het gros van de organisaties die aan het project deelnemen, komt uit het Brusselse gewest, op twee na: Fortlaan 17 en Croxhapox. De andere participanten zijn Secondroom, Bains Connective, Q-O2, Constant vzw, Jossworld - en ik zie er ook nog wat over het hoofd, denk ik. Via Croxhapox worden TVF art doc cinema, Mahaworks en CiclicRecords bij het project betrokken.
Er zijn twee episodes: april 2009 en oktober 2009. Tussendoor gebruikt Michel Couturier de crox-locatie in het enorme gebouw, waar ooit een laboratorium was, om z'n crox-project voor te bereiden, en zo vinden er nog wat projecten plaats.
Beide Gentse organisaties, Fortaan 17 en Croxhapox, resideren op de eerste verdieping, Fortlaan 17 achterin, Croxhapox voorin.
De eerste crox-presentatie, april 2009, brengt een coherent geheel met aparte presentaties van Christophe Lezaire, Johan De Wilde, Julian Moran, Marc Coene en Steffie Van Cauter. De tweede presentatie, oktober 2009, biedt presentaties van Bart Lodewijks, Dirk Zoete, Mil Ceulemans, Nicolas Leus, Oana Cosug, Stijn Van Dorpe en Thomas Bogaert.

Zeventien robots. In de mailtjes die we deden soms wel eens botweg 17R. Een robotje, zeiden we, als we het er over hadden. De reeks ontstond in de intussen al weer bijgevijlde nasleep van een procentuele vermindering op het structureel dat we hadden. We hadden 10 à 15duizend te besparen, en besloten af te stappen van drukwerk. Het scheelt een slok op de borrel. De format van de robotjes is grosso modo die van Les éditions du minuit, wat ook het vormelijke uitgangspunt geweest was van de boeken die we sinds 2006 uitgegeven hadden [19, dat van Dirk Zoete, is voorlopig het laatste uit die reeks), met dat verschil dat het dit keer geprinte bladzijden werden, dat we niet op munken konden printen, en kleur kon niet want was veel te duur. Met het formaat werd het iets groter, 23 x 17cm, afgekeken van een rare publicatie die Kris Latoir me toegestopt had. De oplage zou tot 49 exemplaren beperkt blijven. 49 omdat ook 50 kon en in dat geval 49 net dat tikje meer had.

In de reeks Zeventien robots verscheen tot op heden :

1. Zeli Bauwens. Improvisaties. 2015
2. Neitsabes Dranoc. Lama China. 2015
3. Kristof Van Gestel. Idiosyncratische machine. 2016
4. Naninga Lens. A/ Altona/ Altamira. 2016 eerste & tweede druk
5. Lieve D'hondt. Past the hard edges and straight lines to the curves and intersections below. 2018.
6. Reinhard Doubrawa. Overwegend bijna bleke foto's. La plupart des photos sont presque pâles. Predominantly almost pale photos. Ueberwiegend annaeherend blasse photos. 2019.

Een project van de Zondagsdenkers in samenwerking met Courtisane. Filmweekend, 13 & 14 juni 2009. Programma:
Körner Union: Maison - 2006, video, 5'
Ben Rivers: We The People - 2004, 16mm, 1'
Cao Guimaraes: From The Window of my Room - 2004, video, 5'
Vincent Meessen: N12°13.062/W001°32.619' Extended - 2005, video, 8'25"
Florian Gwinner: Das Modell - 2006, video, 6'14"
Sophie Nys: Die Hütte - 2007, miniDV, 12'
Paul & Marlene Kos: Lightning - 1976, video, 1'12"
De Zondagsdenkers: Zienzucht - 2009, video, HDV, 7'40"

Zienzucht (2009). 'Als er een kiezelsteen in een bron valt, is het bevredigend om de uiteindelijke plons te horen. Als de kiezel gewoon het duister inglijdt en zonder geluid verdwijnt, is het effect verontrustend. (Het kaartenhuis, M. Z. Danielewski, 2001, p. 171) We volgen de Zondagsdenkers op hun verkenning die ze ondernemen in volmaakte duisternis. Ze moeten zich verlaten op het zwakke licht van de vingertoppen en het antwoord van een tikkende stok. De blinde registratie van een beeld aan zee krijgt zijn betekenis en authenticiteit als verbeelde ruimte.' (Z)

2007. crox 186, 'What about Croxhapox'. Mail art call, concept and coördination: Frips and Marc Coene. Bernhard Zilling (DE/Berlijn) is one of more than 200 respondents.

468. Instalraam / window project. Onderstraat 26. Juli augustus 2014. Ontwerp: Joris Van der Borght.

ZILVERLAAG. Elleke Frijters, Emma Mortier, Lieze De Middeleir. Offside programa. Beeldhouwkunst KASK. April 2015.
_MG_0205
z.t. 2014 gelatine silver print. Crox-card 137, Babs Decruyenaere. 2016.
Zilverhof 34. Vierde locatie. Het gelijkvloers van het buurtcentrum aan de bloemkoolbrug. Stad Gent. 2017–2018.
7x3</p>
<p>20 augustus - 23 december 2018 </p>
<p>van augustus tot december volgen 7 tentoonstellingen elkaar op in het zilverhof. de genodigde kunstenaars krijgen 3 weken die zij in overleg met croxhapox zelf kunnen invullen, maar waarin opbouw en afbouw zijn inbegrepen. croxhapox zorgt voor een opening. de rest van de periode functioneert de ruimte via de 9 verticale ramen als een kijkdoos.</p>
<p>locatie: zilverhof 34, 9000 gent</p>
<p>milou abel, bram borloo, stan d'haene, remi verstraete, eva dinneweth, maarten herman</p>
<p>opening thursday 23 august 20:00<br />
crox 574 milou abel</p>
<p>opening thursday 13 september 20:00<br />
crox 575 bram borloo — demoncratie 2.0</p>
<p>opening friday 12 october 20:00<br />
crox 576 stan d'haene</p>
<p>opening friday 26 october 20:00<br />
crox 577 remi verstraete</p>
<p>opening friday 30 november 20:00<br />
crox 578 eva dinneweth</p>
<p>opening friday 7 december 20:00<br />
crox 579 maarten herman</p>
<p>foto: anyuta wiazemsky7x3</p>
<p>20 augustus - 23 december 2018 </p>
<p>van augustus tot december volgen 7 tentoonstellingen elkaar op in het zilverhof. de genodigde kunstenaars krijgen 3 weken die zij in overleg met croxhapox zelf kunnen invullen, maar waarin opbouw en afbouw zijn inbegrepen. croxhapox zorgt voor een opening. de rest van de periode functioneert de ruimte via de 9 verticale ramen als een kijkdoos.</p>
<p>locatie: zilverhof 34, 9000 gent</p>
<p>milou abel, bram borloo, stan d'haene, remi verstraete, eva dinneweth, maarten herman</p>
<p>opening thursday 23 august 20:00<br />
crox 574 milou abel</p>
<p>opening thursday 13 september 20:00<br />
crox 575 bram borloo — demoncratie 2.0</p>
<p>opening friday 12 october 20:00<br />
crox 576 stan d'haene</p>
<p>opening friday 26 october 20:00<br />
crox 577 remi verstraete</p>
<p>opening friday 30 november 20:00<br />
crox 578 eva dinneweth</p>
<p>opening friday 7 december 20:00<br />
crox 579 maarten herman</p>
<p>foto: anyuta wiazemsky7x3</p>
<p>20 augustus - 23 december 2018 </p>
<p>van augustus tot december volgen 7 tentoonstellingen elkaar op in het zilverhof. de genodigde kunstenaars krijgen 3 weken die zij in overleg met croxhapox zelf kunnen invullen, maar waarin opbouw en afbouw zijn inbegrepen. croxhapox zorgt voor een opening. de rest van de periode functioneert de ruimte via de 9 verticale ramen als een kijkdoos.</p>
<p>locatie: zilverhof 34, 9000 gent</p>
<p>milou abel, bram borloo, stan d'haene, remi verstraete, eva dinneweth, maarten herman</p>
<p>opening thursday 23 august 20:00<br />
crox 574 milou abel</p>
<p>opening thursday 13 september 20:00<br />
crox 575 bram borloo — demoncratie 2.0</p>
<p>opening friday 12 october 20:00<br />
crox 576 stan d'haene</p>
<p>opening friday 26 october 20:00<br />
crox 577 remi verstraete</p>
<p>opening friday 30 november 20:00<br />
crox 578 eva dinneweth</p>
<p>opening friday 7 december 20:00<br />
crox 579 maarten herman</p>
<p>foto: anyuta wiazemsky7x3</p>
<p>20 augustus - 23 december 2018 </p>
<p>van augustus tot december volgen 7 tentoonstellingen elkaar op in het zilverhof. de genodigde kunstenaars krijgen 3 weken die zij in overleg met croxhapox zelf kunnen invullen, maar waarin opbouw en afbouw zijn inbegrepen. croxhapox zorgt voor een opening. de rest van de periode functioneert de ruimte via de 9 verticale ramen als een kijkdoos.</p>
<p>locatie: zilverhof 34, 9000 gent</p>
<p>milou abel, bram borloo, stan d'haene, remi verstraete, eva dinneweth, maarten herman</p>
<p>opening thursday 23 august 20:00<br />
crox 574 milou abel</p>
<p>opening thursday 13 september 20:00<br />
crox 575 bram borloo — demoncratie 2.0</p>
<p>opening friday 12 october 20:00<br />
crox 576 stan d'haene</p>
<p>opening friday 26 october 20:00<br />
crox 577 remi verstraete</p>
<p>opening friday 30 november 20:00<br />
crox 578 eva dinneweth</p>
<p>opening friday 7 december 20:00<br />
crox 579 maarten herman</p>
<p>foto: anyuta wiazemsky

xx

Groundfloor of a settlement of Stad Gent. Crox location from January 2017 to December 2018.
538. Tomas Kajanek (CZ). THE LAST STEP FOR THE CONSECRATION OF THE UNION BETWEEN A MAN AND A FIREARM. 25 February 18 March 2017.
539. Robrecht Vanderbeeken. GRAAI – ROOFBARONNEN VAN VLAANDEREN. Window project, March June 2017.
540. Neel De Bruycker & Guus Van der Velden (NL). MONDER WONGOOL 2 : SPECIAL EDITION. 25 March 16 April 2017.
541. Decock, Grégory (FR) & Pierre de Belgique. HOLLYWOOD, PLACE POELAERT, BRUSSELS. A set of 8 crox-cards. Release 12 June.
542. Geert Marijnissen & Klaas Vanhee. ONE SHOW TWO SHOW. 29 April 21 May 2017.
Zilke. Concert, Saturday 29 April 2017.
543. Griet Van de Velde. Photography. 4 June 2 July 2017.
The Singing Painters Meet Carver and Horn. Vinyl : THE FOOD SUPPLEMENT. Release.
544. Samira El Khadraoui. HORS CHAMP – DE/RE CONSTRUCTION #2 – REFLEXION. In situ project. July September. Public Action & Presentation 21–24 september : II CONTRE CHAMPS I RECONSTRUCTION(s). Concert: Giovanni Barcella.
545. Guy Couckhuyt. Presentation of a collection of vinyl covers. 3 september 2017.
Anyuta Wiazemsky & Ann De Keersmaecker. NON OBJECTS AUCTION. DE NIET-OBJECTEN VEILING. Performance with Ward Claeys as auctioneer. 17 september 2017.
547. THE BIG DRAW. Filip De Roeck, Maarten Herman, Maarten Van Luchene,Teis De Greve. 29 september 1 oktober 2017.
548. Janes Zeghers i.s.m. Jonathan Michels. THE AUTHOR THE THIEF. Performance 7 October 2017.
549. Christophe Lezaire, Johan De Wilde. 15 October 5 November 2017.
550. The Singing Painters Meet Carver and Horn. Concert Friday 20 October 2017.
552. BULLIPHANT. Bart Maris, Ruben Verbruggen, Thijs Troch, Gonçalo Almeida (PT), Friso Van Wijck. Concert Sunday 5 november 2017.
553. WHEELS. Concert Friday 10 november 2017.
554. ALL YOU NEED IS  THE LAVATORY. Group Show. 17 artists 17 hosts 17 guests. Antoine Van impe, Bart Lodewijks, Bob Van De Putte, Colette Broeckaert, Evelyne Van Overbeke, Evelin Brosi & Elvis Bonier, Jan Op de Beeck, Jasper Rigole, Kasper Andreasen, Kasper Bosmans, Liesbeth Henderickx, Lore Smolders, Nikolaas Demoen, Ode de Kort, Oona Libens, Sébastien Conard, Veerle Beckers. 26 november 31 december 2017.
Each artist participates as host of one of the other artists and is likewise guest of one of the other artists. The host could be seen as the passive conglomerate, the guest as intruder, as invité(e), invited to discuss the work of his/her host and point a favourite object - or work - or item, taking advantage of the fact that he or she is the active character in a meeting of two persons who know each other or don't. Croxhapox won't interfere in the process of meeting, talk and choice. The result of these 17 encounters makes the presentation.
ZWARTE ZUSTERS. Concert 25 november 2017, opening night AYNITL.
555. LAMAR. Concert Friday 15 december 2017.
556. KABAS + LUIS VICENTE (PT). Luis Vicente, Jan Daelman, Thijs Troch, Nils Vermeulen, Elias Devoldere. Concert 17 december 2017.
557. Jolien De Roo. 13 21 January 2018.
558. Toon Boeckmans. 25 28 January 2018.
559. Thuy Lê Thi Thu. 2–3 February 2018.
560. Maika Garnica. 9–11 February 2018.
561. Marlies Vander Straeten, Yuna Lucas. 15–25 February 2018.
562. Sacha Eckes. MOSTLY SCULPTURES. 4–11 March 2018.
563. Peter Jacquemyn (b, voc) & Gunda Gottschalk (violin). Concert Thursday 8 March 2018.
564. Lieve D'hondt. PAST THE HARD EDGES AND STRAIGHT LINES TO THE CURVES AND INTERSECTIONS BELOW. Zeventien robots 5. Book Presentation Sunday 18 March 2018.
565. Dirk Slootmaekers. A WORLD OF THINGS works 2013 2015. A World of Men works 2016 2017. Editor Huis hut. Book Presentation Sunday 18 March 2018.
PLANT Jim Denley (flute, alt sax) & Eric Normand (bass, snare drum). Guest: Smeraldina-Rima. Concert Monday 10 March 2018.
566. Hillebrand van Kampen (NL). Paintings. 24 March 1 April 2018.
567. Paul Lovens & Jean-Marc Foussat. Concert Friday 30 March 2018.
568. De Backer, Punkt, Gray. Concert Tuesday 3 April 2018.
569. CUNTST / Eveliun Brosi, Ode de Kort. Concert Friday 6 April 2018.
570. Antoine Van Impe. 15–22 April 2018.
Ynne De Wever. PERZIKENLAAN 11. Jury & presentation. 16–23 June 2018.
573. Nelleke Cloosterman, Ferre Leriche. HET DOEL HEILIGT DE MIDDELEN. 12–15 July 2018.
574. Milou Abel. Opening Thursday 23 August 2018. 7x3 [2]
575. Bram Borloo. DEMONCRATIE 2.0. Opening Thursday 13 Septemeber 2018. 7x3 [3]
576. Stan D'Haene. Opening Friday 12 October 2018. 7x3 [4]
577. Remi Verstraete. Opening Friday 26 October 2018. 7x3 [5]
Veva Leye, HAP AX / LE GO ME NON. Editor het balanseer. Book presentation & performance 8 November 2018. Els Van Riel & Stevie Wishart, Samuel Vriezen, Jan Op de Beeck, buren, Veva Leye.
578. Maarten Herman. Opening Friday 7 December 2018. 7x3 [7]

1. De videozithoek. Aan het eind van zomer 2012 verkast de presentatie van TVF art doc cinema van de videoruimte, achterin het pand, naar een zithoek boven de kubus en wordt voor het TVF-programma niet langer gebruik gemaakt van een beamer maar van een flatscreen.
2. Van mei tot september 2009 is er een knusse zithoek in de hall. Johan Boutelegier had een nieuwe sofa gekocht. Johan Boutelegier? Jawel. Johan Boutelegier. Johan Boutelegier had toen net een nieuwe sofa gekocht. De oude, een met bruin linnen overtrokken driezit, kwam in het bezit van Laura van. Aan het eind van zomer 2012 kwam het meubel opnieuw in croxhapox terecht, in de videozithoek dit keer.
3. Tijdens zomer 2007 werkte Joris Van der Borght boven de kubus, zoals bekend een ontwerp van Adriaan Verwée, een kantoorinrichting af, wat tot eind 2011 de zithoek werd van wie op donderdagen, vrijdagen, zaterdagen en zondagen de taak van suppoost had. Aan het eind van zomer 2012 werd het kubuskantoormeubilair ontmanteld en in de hall aangebracht, wat sindsdien - onder de industriële warmteblazer - de vaste stek werd van onder andere Ann en Laura, en de plek waar de vele vergaderingen plaatsvinden. Aan de zithoek in de hall, normaal gesproken die van de suppoost maar tijdens de opbouwperiodes ook die van kunstenaars en kunststudenten, wordt op gegeven ogenblik een rode tafel toegevoegd.

23. DE MAALTIJD. Dirk Peers. Eén van de gepresenteerde objecten is een uit zink en kaderlatten vervaardigde stoel. December 1994.
26. Dirk De Neef. Photography. March April 1995. A line from the opening speech: A nephew of Urk Peew, the hirsute Ororor Pow Kaprapook, nevertheless had invented the folding chair and had reached his end prematurely doing so, sitting on a branch that snapped.
400. 2. STOELENDANS. 3de bachelor beeldhouwkunst kask. 2012. Als ik het me correct herinner een werk van Valentine De Meester. Tijdens Stoelendans nam alles dag na dag andere vormen aan.
DSC00759
47. FLEXIBELE EINRICHTUNG, Juliane Heise (DE). Plastic meubilair, een stoel is het meest prominente stuk, dat –zoals de titel van het project verduidelijkt– flexibel is, plooibaar, beweeglijk, transparant, en er uitziet alsof het gesmolten is. Presentatie in het souterrain van Aannemersstraat 54, mei juni 1996.
88. Anton Cotteleer, januari 1999. Tenslotte staat er nog een lage tafel. Ik zie ze als zitbankje van waaraf het hiervoor beschreven schouwspel gade geslagen kan worden. Gelukkig ga ik er niet op zitten, want het tafelblad dat met zijn nerven en kringen bedrieglijk op echt oud hout lijkt, is een membraan dat heel langzaam op en neer beweegt. [Edith Doove, DS 1999] Op de lange, pseudo-museale bank die zich centraal in de presentatie van Nicolas Verhulst bevond, in de backspace, april 2006, ging je wel zitten; wie die meterslange zitbank vervaardigd had, herinner ik me niet. Min of meer in dezelfde periode, halverwege 2006, is er een videofilm van Lucia Penninckx met een zwart meisje in een blauwe jurk achterin de laadruimte van een auto; het meisje zit op een plastic container.
croxcard 34 lucia penninckx (2006) LINDA, DELPHINE EN DE ANDEREN<br />
video still crox-card 34 lucia penninckx
croxcard 43 Thomas Böing (1963)<br />
At Noon, 2005<br />
tekening 13x18 cm crox-card 43 thomas böing
120. HOMMAGE. Dirk Peers. Coproductie Galerie Jan Colle, In Den Bouw, croxhapox, mei 2004. Tien jaar na De Maaltijd maakt de uit kaderlatten en zink vervaardigde stoel opnieuw deel uit van de presentatie, dit keer een hommage aan de in 2003 overleden kunstenaar. De stoel staat op een tafel, waarop ook alle andere werken en factota uitgestald staan.
206. Preambulo van THE GENTLEMEN'S GENTLEMEN. April 2007. Brian & Noe (US/New York) zijn in Gent, België, croxhapox, speciaal voor het project dat ze hopen te realiseren, en leggen uit wat het worden kan. Brian Getnick zit op de rand van het kubusplatform en richt het woord tot.
crox 206 Noe Kidder ( NY ) - Brian Getnick ( Chicago )<br />
THE GENTLEMEN'S GENTLEMEN<br />
/video presentation/</p>
<p>croxhapox Gent , Belgium<br />
1 – 15 April 2007</p>
<p>photo Marc Coene
211. DE HELFT VAN HET WERK, Peter Morrens. April mei 2007.
216. Liesbeth de Fossé. Foto's. Mei juni 2007.
219. Voor zijn KASKweekpresentatie gebruikt Dabramski de niet op elkaar te stapelen stoelen uit het vestibulaire repertoire van Joris Van der Borght. De stoelen duiken voor het eerst in croxhapox op tijdens Sacre Bordel, december 2004, de eerste en enige groeps van alle alter ego's van Joris Van der Borght, enkele weken voor hij aantreedt als zakelijke directie.
crox  211<br />
Peter Morrens  /crox3/<br />
29 april - 20 mei 2007</p>
<p>photo Marc Coene 211 de suppooste
crox 216 Liesbeth De Fossé</p>
<p>foto's - photography<br />
27 mei - 17 juni 2007 /crox2/<br />
croxhapox Gent , Belgium </p>
<p>photo Marc Coene
216
crox 219-I - KASKweek</p>
<p>Jamez Dabramski Dean<br />
24 juni - 15 juli 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene 219
100_2600100_2601 188-2
concertavond (K-RAA-K)3 /gastproductie/<br />
croxhapox Gent Ghent Belgium<br />
Jack Rose (US)<br />
maandag 24 maart 2008, 20u30</p>
<p>photo Marc Coeneconcertavond (K-RAA-K)3 /gastproductie/ croxhapox Gent</p>
<p>Hush Arbors (US)<br />
maandag 24 maart 2008, 20u30</p>
<p>photo Marc Coenecrox 252 - ZWERM /kwartet voor elektrische gitaar/<br />
Larry Polansky (US)<br />
Nico Sall<br />
vrijdag 28 maart, 20u</p>
<p>photo Marc Coene jack rose / hush arbors / zwerm e-guitar quartet (2008)
188. BRAINBOX 1, eerste transformatie (unit 2). De platenspeler met een stoelpootnaald, een werk van Carlo Mistiaen. 2006.
croxcard 25 robin vermeersch (2003) BERNARD HINAULT<br />
collage 10x15cm crox-card 25 robin vermeersch
Het zadel. Boven: Bernard Hinault. Onder: Dirk Zoete.
_MG_0101 lens na spinoza 485 el gaucho de papel
533
533. Katrijn De Cooman, Chloë Geers, Jitse Huysmans. Performance 31 oktober 2016.
581. SCHUIVENDE GROND. De zitplaats als laatste houvast van een tot praatbarak gereduceerde kunstpraktijk.

croxcard 44 Thomas Böing (1963)<br />
Birdhouse, 2006<br />
tekening 20x30 cm crox-card 44 thomas böing (2006)

60. Drawings. April 1997. Aannemersstraat 54.
102. CARTE BLANCHE. Project at CC Strombeek, with Anton Cotteleer and Jan De Cock. February 2000.
110. BASICS 1. Group show. Drawings. November 2003.
145–1. BASICS 2. June 2005.
145–2. BASICS 2. Sequel at Abdij Maagdedale, Oudenaarde. 2006.
188. BRAINBOX. First edition, unit 3. ANARCHISTISCH PLOEGEN. With Tinka Pittoors and Michaël Borremans. October 2006.

IMG_9904IMG_9908IMG_9927IMG_9905
 
crox-card 41. Tractor (2004). 2006.
crox-card 42. Wonen in een hoofd als huiselijk avonturier. 2006.
croxcard 42 Dirk Zoete (1969)<br />
Wonen in een hoofd als huiselijk avonturier, 2002<br />
tekening 65x50 cm
 
212. Solo project. May 2007.
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />
crox 212 Dirk Zoete </p>
<p>29 april - 20 mei 2007<br />
croxhapox Gent , Belgium</p>
<p>photo Marc Coene<br />

277. BRAINBOX 2. [11]. Adriaan Verwée, Dik Zoete, Evert Defrancq. Final transformation. Opening night with The Singing Painters. June 2009.
314. ZENNESTRAAT 17a RUE SENNE, Brussel Bruxelles. Bart Lodewijks, Mil Ceulemans, Dirk Zoete, Nicolas Leus, Oana Cosug, Stijn Van Dorpe, Thomas Bogaert. 2009.
446. BRAINBOX 3. [4]. Frank&Robbert & Robbert&Frank, Dirk Zoete, Benjamin Verdonck. 2013.
crox-card 101. Barns on Stage (2010). 2013.

barns on stage

crox-card 102. Collection (2011). 2013.
crox-card 103. Stage (circus) (2011). 2013.
crox-card 104. Stage-Construction (2011). 2013.

stage-construction

477. VERF NA VAN EYCK [PAINT PAST VAN EYCK]. 2014.
CAREFUL DRESSAGE. Crox-book 19. 240pp. Txt: Inge Braeckman. Design: Mario Debaene. Book Presentation at Muziekcentrum Bijloke. 2014.
485. LENS NA SPINOZA. [2]. Photography. Bram Van Stappen, Johan De Wilde, Dirk Zoete, Patrick Everaert. 2015.

_MG_0568_MG_0569_MG_0570_MG_0571

535. FUND AUCTION. December 2016.
THE FOOD SUPPLEMENT. The Singing Painters Meet Carver and Horn. Vinyl. Artwork: Dirk Zoete. 2016.

580. FOOD MATTERS. Host: Merlyn Paridaen. Guest : Dirk Bogaert. 2018.

P1250267.JPG 580. merlyn paridaen & dirk zoete
584. FOOD MATTERS the book. 2019.

In 1966, in his book Les mots et les choses, Michel Foucault defined the concept of 'Convenientia' as the things that are so close that they border one another. They touch, their fringes mixing so that their boundaries coincide, and where one ends the other begins. Dirk Zoete treats photo, performance, reality, imagination, drawing, line and plane as equivelant. Never does one drown out the other: instead they support one another, melting together to create changing readings of the meanings they generate. It is a paradoxical connection, uniting harmony and disharmony, a harmonious discord forming a balanced unity.
The artist himself once told me, 'In my mind there is no big difference between a drawing and an installation or sculpture. The differences between my drawings, models, sculptures and installations lie elsewhere, in the performance.' [from Careful Dressage, txt Inge Braeckman]

2007. crox 215. A trio from Liege: Yannick Franck, Antoine Van Impe and Marie Zolamian. Room at the back. The inventory room is partly cleared and cleaned. There, Zolamian presents a series of b/w paintings. In the larger room where a circular assembly of desk lamps catches the eye, she has, in the same corner as Antoine Van Impe's presentation of round holes and similar things, a musical viewing box.

Sunday 27 May 2007 (crox-box, fragment)

II. Pas respecter les mesures.

Hauteur du marteau: 3,5cm.
Alongement: 204cm.

La conspiration des lampes - le vide à un diamètre de 60cm.

Distance de la projection, vue du côté spectateur, sur un rectangle légèrement paint moins blanc: 50cm.

Distance de la tête du marteau vrai jusqu'à la tête du marteau faux: 76cm.
Distance autrement dit: Rivière. Rivière autrement dit: Maison.

8
x 6cm - plus ou moins le format - délicat, un format délicat - un
format en souriant - le format de les peintures de Marie Zolamian.

Les marteaux pour se promener ont eux-mêmes une longitude de 220cm.

La distance entre le chair à gauche et le chair à droite n'est pas plus que 6m40.

Le trou du bassin blue: un diamètre de 34cm. Le trou coincé entre les jambes d'une fille inconnue: 6cm. Ouverture.
Les haut-parleurs ont un diamètre de 17cm. La distance du bruit.
Les mesures d'un cage: 47x35x36cm.

Le déplacement d'un chair. La mesure n'existe plus.

2009. crox 277-10. Brainbox, second edition, unit 10. Joined with Vadim Vosters and Lucie Renneboog.

GENT MATINEES.  Een samenwerkingsverband dat eind 2007 tot stand komt in het zog van nog een samenwerkingsverband, het Gentse Stadsplan Beeldende Kunst. Witte Zaal coördineert het stadsplan, Wim Waelput (KIOSK) de Gent Matinees.
Recente edities van de Gent Matinees, telkens op zondag, waren 19 december 2010 en 15 mei 2011. In Croxhapox zorgt elke editie, op een enkele uitzondering na, voor een kleine volkstoeloop van gemiddeld 150 à 200 bezoekers.

Het stadsplan is een ander verhaal. Tijdens de evaluaties over zowel GM als stadsplan gaan er stemmen op om beide initiatieven te combineren en er een gezamenlijk evenement van te maken.
In 1995 was er een voorloper, de Pick-It, een productie van Croxhapox en EI-huis (Experimental Intermedia), wat tot twee edities beperkt bleef, herfst 1995 en lente 1996.

Architectencollectief. Floris De Bruyn, zoon van, en Romolus Molenbergh maken deel uit van het collectief. Eind 2006 komen ze met het ontwerp van een filmzaal. Die filmzaal is bedoeld voor de plek waar ook toen al een van de stockruimtes was. Tijdens zelfde periode doen ze in het kader van de Biënnale van Venetië mee aan concours. Het ontwerp en alles wat er bij komt kijken, is tot in de puntjes verzorgd. Het prijskaartje is navenant, hoewel het voor wat ze plannen eigenlijk nog meevalt.
In 2009 volgt ZIENZUCHT, een filmweekend, meteen na de laatste etappe van Brainbox #2. De Zondagsdenkers stellen het programma samen en maken ook zelf een film.

In de reeks crox-boeken zijn twee volumes zonder titel, het eerste, een project van Maud Vande Veire, en het boekproject van Peter Morrens, crox-boek nr 10, dat aanvankelijk Een helft van het werk als titel had.

De meeste werken hebben wel een titel. Zonder titel is een vermelding die vooral in de niet-conceptuele praktijk gebruikt wordt, als het niet uitmaakt of het werk een titel heeft of niet. In de conceptuele praktijk hebben de werken doorgaans wel een titel, soms omdat het werk zonder die titel geen of weinig betekenis heeft, soms omdat het net door de titel de suggestie van een betekenis krijgt die het zonder de titel niet gehad zou hebben. Zonder titel verwijst zo goed als altijd naar objecten die genoeg hebben aan het feit dat ze gemaakt werden. Het werk wordt niet binnen een andere context dan die van het object geplaatst.

zoo

Breath From A Warm Locale, crox 459. Coproductie met Parkingallery Projects en Asayeshgah Projects (Iran).
Arash Khakpour & Arash Radkia, Tehran Zoo (2009), zwart-witfilm, 10'36": "Tehran Zoo is an experimental documentary by Iranian filmmakers Arash Radkia and Arash Khakpour. The film portrays the wildlife zoo in Tehran, Iran." De geportretteerde dieren maken zonder uitzondering een bijzonder deprimerende indruk. De beklemming van de veel te kleine en vaak ook smerige behuizing, het jakkerig heen en weer stappen van een panter.

OVER CROXHAPOX [ABOUT CROXHAPOX], a project by Daniël Dewaele (May 2011). A text about croxhapox translated in 10 languages, a.o. Polish, Russian, Bulgarian, Turkish and Albanian. Somebody apparantly knowledgeable says the albanian doesn't say Croxhapox but Zroxhapox.

crox 393 (2011). Asparragos. In Peru gemaakte film. Eindwerk Masters Fotografie Kask. De versie die in croxhapox getoond wordt, is een ingekorte, aan de VRT gemonteerde remake.

crox 465 (2014). We are all Nathan Blanc. Director & camera: Laura Zuallaert. Sound: Karel Verstreken.  Montage: Jo Ackermans. Mixage: Lode Wellens.
Israël anno 2013. Documentaire film. Nathan Blanc weigert militaire dienst. In Israël is legerdienst verplicht voor jongens en meisjes. Wie legerdienst weigert kan dit alleen op grond van religieuze redenen, omdat hij/zij een geflipt konijn is of beweert een reïncarnatie van veldmaarschalk Himmler te zijn. Nathan Blanc evenwel weigert in het leger te gaan omdat hij het volstrekt oneens is met de gevolgde politiek. Vervolgd door de autoriteiten houdt hij voet bij stuk en weigert om een andere dan deze reden z'n legerdienst. Een pakkende en briljant geregisseerde documentaire die net na het crox-project door Canvas uitgezonden werd.

Aguilera, Marlène Elgueta Chileense roots. Werkt en woont in Gent. Tijdens haar Master Multimediale aan het KASK coördineert ze het project van Jose Cleiton Carbonel.
Alberto, Carlos Braziliaanse favela kunstenaar. Zie Carbonel.
Argentinië Samuel Montalvetti, land van herkomst. Mailart project 2007.
Asparragos documentaire film van Laura Zuallaert. Filmdocument over een aspergeplantage in Peru. Afstudeerproject Masters Fotografie Kask. 2011.
Buenos Aires Argentinië, woonplaats van Silvia Bocca. Mailart project 2007.
Campinas Brazilië, woonplaats van Louiza Scarpin Teixeira. Mailart project 2007.
Carbonel Josè Cleiton. Braziliaanse favela kunstenaar. Crox 397, januari-februari 2012. Marlène Elgueta Aguilera en Ruggero Pini coördineren het project waarin naast het werk van Carbonel ook werk van Carlos Alberto figureert. Later logeert Carbonel gedurende enige tijd bij Dirk Zoete en fungeert als The Model voor een reeks werken die onder andere in Careful Dressage, crox-boek nr 19, gepubliceerd werden.
Chili Kort na zijn performance in croxhapox ligt de Nederlandse performer Michiel Albers tijdens een festival, vermoedelijk in Santiago de Chili, gedurende enige uren in een kuil. 2007.
Florianopolis Brazilië, woonplaats van Dorian Ribas Marinho. Mailart project 2007.
Guarulhos Brazilië, woonplaats van Alexandre Gomes Vilas Boas. Mailart project 2007.
Hernandez, Alejandra Colombiaanse kunstenares. Master schilderkunst KASK. Woont sindsdien in Brussel. Crox 454, eind 2013, trio-presentatie met Delphine Somers en Yann Bronder. Crox-card 130, The Walrus (2014).
Luetta Braziliaanse performer. The Chicken Factory, maart 2008.
Montevideo Uruguay, woonplaats van Clemente Padin. Mailart project 2007.
Porto Alegre Brazilië, woonplaats van Nadia Poltosi. Mailart project 2007.
Restrepo, Alvaro Colombiaanse performer. Rebris. TVF art doc cinema. 2009.
Salvador Brazilië, woonplaats van Pedro Costa. Mailart project 2007.
San Isidro Argentinië, woonplaats van Sol Pedrosa. Mailart project 2007.
Sao Paulo Brazilië, woonplaats van Sidney Tome. Mailart project 2007.
Zurita, Veridiana Braziliaanse performer. The Chicken Factory, maart 2008.

'It is a bizarre series of beautiful visual and mental quotes, with reminiscences of artists like Picabia, Zurbaran, Beuys, Araki (...) Magritte.' Edith Doove about Marc Maet's crox project (1999); Bloedrood [Blood red].

2008, 11 maart. The Chicken Factory. Project van de Braziliaanse performers Luetta en Veridiana Zurita, met assistentie van Romolus Molenbergh. Zurita (Sao Paolo) en Luetta (Gent) hebben elk een wit broekpak aan, zijn blootsvoets en staan voor het pluimvee dat, waar ook al in de titel naar verwezen wordt, in geheimzinnige omstandigheden in een kolonie samenhokt.
Meteen na de performance reist Veridiana Zurita naar Sao Paolo. Er is het plan om een performancefestival te organiseren. Later gaat ze in Enschede studeren.

607. Kunst & Zwalm 2021. Een initiatief van VZW BOEM in samenwerking met croxhapox.
Curationeel : Remi Verstreate & Anyuta Wiazemsky Snauwaert / Samira El Khadraoui.
Locaties : Sint-Denijs-Boekel, Korsele.
Data : 28 augustus, 29 augustus, 4 september, 5 september, 11 september, 12 september 2021.
Tijdstippen : van 11u tot 18u.
Startpunt is de Sint-Dionysuskerk in Sint-Denijs-Boekel.
Afstand van het traject : 7km.
Met de steun van : Vlaamse overheid, gemeente Zwalm, Stad Gent, Erfgoed Vlaamse Ardennen, Provincie Oost-Vlaanderen, Toerisme Provincie Oost-Vlaanderen, Erfgoedcel Leie Schelde, Cultuurregio Leie Schelde, CERA, LUCA School of Arts, Duvel, Il Mezzogiorno.
Kunstenaars : Daniël Dewaele. Willem Vermeersch. Freek Willems. Stefanie Claes. Cosco [Louis De Cordier]. Karel Thienpont. Georgia Kokot. Bjorn Pauwels & Nora De Decker. Ieke Frinks. pKp [Stijn Van Dorpe, Elien Ronse]. Hans Beckers. Community of listeners. Taart in de brievenbus. Rasa Alksnyte. Nathalie Chambart. Lieve D'hondt. OD3 collectief. Samah Hijawi. Museums of Belgium. [initieel ook Astrid Collectief]
Titels : Between many others. Sferen/Portalen/Legendes. This not my cat. Concert voor de molen. Bee Refuge. Maria, pimp mijn rusthuis. Process(ion): Walking Into The Unknown. Five slightly similar ideas. Museum voor kapotte spullen. Para-instituut voor KUNST en precariteit. De stilte van de geuzenhoek. Blijf bij ons, want het zal avond worden. Compost. Alles behalve de memel. Frankly, I'm just glad to be involved. A pair of images for Caildenberg. Zwalm OD. Chasing Za'ater (from Jordan to Belgium). Aire de Zwalm.
Vormgeving van de brochure : Piet Bodyn & Krysztoff Dorion.

from the catalogue 607 Number 607 is pronounced six hundred seven. Number 607 is the 111 prime number. Number 607 is not a Fibonacci number. It is not a Bell number. Numbert 607 is not a Catalan number. Number 607 is not a regular number (Hamming number). It is not a factorial of any number. Number 607 is a deficient number and therefore is not a perfect number. [ ] Zwalm De rivier de Zwalm wordt voor het eerst beschreven in 1040 als fluviolum Swalma. Swalm was het Middelnederlands voor damp, wasem, walm. De dampende rivier.

from the catalogue Beste bezoeker,
Welkom op Kunst & Zwalm invites croxhapox #1 IN SITU conversaties Sinds 1997 vindt Kunst & Zwalm om de twee jaar plaats in Zwalm en omgeving. Voor deze editie nodigde vzw BOEM het Gentse artist-run kunstenplatform croxhapox uit. Croxhapox is al meer dan 30 jaar actief en staat sinds 2017 onder leiding van Anyuta Wiazemsky Snauwaert en Samira El Khadraoui.1 Zij nodigden op hun beurt Remi Verstraete uit als co-curator.2
Kunst & Zwalm streeft naar uitwisseling tussen kunstenaar, kunstwerk, landschap, bewoner, vrijwilliger en bezoeker. IN SITU slaat niet enkel op de plek waar werken gecreëerd worden, maar ook op de mensen die de plek bewonen, de gemeenschappen, hun verhalen, erfgoed die even belangrijk zijn in het ontwerp van de kunstwerken. Deze editie van Kunst & Zwalm hebben we extra aandacht besteed aan het betrekken van de bewoners tijdens de ontwikkeling van de werken.
Het woord 'conversaties' verwijst naar alle dialogen en uitwisselingen tijdens de voorbereiding van dit project en bij het creëren én de beleving van de werken. Deze brochure vertelt over deze uitwisselingen, het werk van de kunstenaars, hun ervaringen en gedachtenwereld.
Croxhapox' visie op kwaliteitsvolle programmering bestaat uit drie elementen: vertrouwen, uitdaging en samenwerking. Als curator poneren ze de spanning tussen verankering en displacement. Het project IN SITU krijgt in 2022 een vervolg in Gent. De kunstenaars worden uitgedaagd om hun werk naar een nieuwe presentatie EX SITU (buiten originele context, off-site) te vertalen en zo de relatie tussen werk en context te bevragen.3
De route loopt langs een parcours van 8 km door Sint-Denijs-Boekel en Korsele. Halverwege de route is er een rustpunt waar je iets kan eten en drinken. Naast de permanent te bezichtigen kunstwerken zijn er performances op specifieke momenten, er is een avondprogramma met diner, performances, geleide wandelingen, gesprekken.

[1] Eind 2017 stelde Vana van aan het toenmalige team voor om de artistieke en zakelijke directie van croxhapox over te nemen; ze wilde zich volledig op schilderen kunnen toeleggen. Tot halverwege 2018 werd het eerder door Vana van samengestelde programma afgewerkt. De nieuwe groep had Stijn Van Dorpe, Maarten Van Luchene, Ann De Keersmaecker, Anyuta Wiazemsky Snauwaert en Samira El Khadraoui, en realiseerde 7x3 [window projects op locatie Zilverhof 34, herfst 2018], Circumstances, een samenwerking met Platvvorm van Katelijne De Corte (2018) en Schuivende gronden (2019). Food Matters [All you need is the lavatory 2, november-december 2018] was het laatste project dat door Vana van samengesteld en afgewerkt werd, i.s.m. Samira El Khadraoui. Met Schuivende gronden (Kunsthal, januari 2019) trad het team zelf op de voorgrond: performatieve en installatieve ingrepen/acties die telkens door één van de leden van het team uitgevoerd werden.
[2] 577 (oktober 2018), Zilverhof 34, een instalraam van Remi Verstraete; wat de aanzet gaf.
[3] Niet uitgevoerd.

Library Tapes Concert a/ maandag 23 november 2009, b/ woensdag 1 februari 2012. Morctapes.
Sand Circles Concert zaterdag 13 augustus 2011. Smeraldina-Rima.
Quilts Zaterdag 13 augustus 2011. Smeraldina-Rima.

Teatro Dondolo. Crox 497: NAUSEA. Mei 2015. Oona Libens, Mia Lundholm (SE) en Eirik Vildgren (NO). Een poëtisch-wetenschappelijke voorstelling over het leven in de zee. De Zweedse overheid komt financieel tussenbeide voor het transport van alle decorstukken en rekwisieten, een traject van Noorwegen naar Gent en daarna Gent Malmö.
Bij het inschepen van de goederen en materialen zien Eirik, Oona en Mia het houten laddertje over het hoofd. Het Zweedse laddertje.

ZWERM, kwartet voor elektrische gitaar. crox 252, concert op vrijdag 28 maart 2008. Primeur, het is het eerste concert van Zwerm. Ze voeren werk uit van Larry Polanski (US) en Nico Sall (BE).

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z