encyclopedia

This encyclopedia offers a splendid and wildly recommendable insight in the world of Croxhapox, combining trivial pursuit and serious matter. The entries have been mostly written in Dutch but quite a few have been translated. If you want the Dutch original, change your choice of language and go to the 'encyclopedie'.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

2011, 2 June.
4 June. RHYTHM SECTION ON TOUR. Concert: Peter Jacquemyn (bass, vocals), Tatsuya Nakatani (JP/drums, percussion), Maja Jantar (PO/vocals) and Pierre-Michel Zaleski (PO/vocals). And film: it directs the concert. Svend Thomsen and Marc Coene are taking care of video-recordings. Thomsen's recording is obviously for the TVF archive. Ubiquitair: Thomsen registers, as far as possible, everything in the way of dance and performance. Experimental music too. Zaleski specializes in the registration of free jazz and experimental music. He met Laura van for the first time during a concert of Evan Parker in L'Archiduc in Brussels.
7 Juli. LE LAB NR 3, a project by Lazara Rosell Albear. Pierre-Michel Zaleski is announced but doesn't actually participate.

19 januari 2008, concert. Nico Sall, Zeger Vandenbussche, Younes Zarhoni en Lode Vercamp. Younes, die een boekenkarretje heeft op Sint-Jacobs en later in Parijs gaat wonen, staat in voor zang en percussie.

De openingsavonden zijn, op enkele uitzonderingen na, op zaterdag. Uitzonderingen zijn het project van ARMEE LEGER (2006) en A Group Show, een gastproductie van RE: (2011), met vrijdag als openingsavond.

Tijdens de Aannemersstraatperiode (1994-2000) is het openingsmoment op vrijdag. Eerder, tijdens de periode aan het Beverhoutplein, was het niet de gewoonte, alweer op een enkele utzondering na, om vernissages te houden. Dat viel samen met het strikt niet-commerciële profiel van de activiteiten.

De vernissage op zaterdag heeft, zij het niet elke keer, een concert op het programma. Tijdens de Aannemersstraatperiode was er van meet af aan ook het gebruik dat een openingsredenaar het woord richtte tot de bezoekersaantallen.

Af en toe. Van de buitenlandse kunstenaars die croxwaarts reizen, zijn er overigens best veel die in Zaventem op een trein richting Gent/Oostende stappen en in dat geval aan Gent Sint-Pieters of aan de Dampoort opgepikt worden.
Het andere scenario is naar Zaventem rijden en de kunstenaar opwachten in de hall waar de arrivals geloosd worden.
In 1996 Thomas Broadbent. Met de Skodapox. Later volgt een hilarische rit richting Zaventem. Ter hoogte van Groot-Bijgaarden stranden van en Broadbent in een file. van, die die regio van het hoofdstedelijke gewest amper kent, slaagt er niettemin in om via allerlei buitenissige sluipwegen in Zaventem te geraken, net 5 minuten voor het over en out is met inchecken. 1997 Sally en Amy Kephart. Opnieuw met de Skodapox. In 1998 is het Marijke Bontinck die Dianna Frid in Zaventem gaat oppikken. Ze ontfermt zich ook over Suzan Batu (TR), die ze midden jaren tachtig in de VS op een estate ontmoet had. Het is van die Dianna Frid naar Zaventem brengt, met de auto van Marijke Bontinck. Patricia Thornley (US) is net voor haar crox-project, januari 1999, in Londen en neemt boot en trein. In 2004 opnieuw Thomas Broadbent. CarianaCarianne, zelfde periode, spoort tot Gent Sint-Pieters. In 2006 racen Van der Borght en van naar Zaventem, Van der Borght aan het stuur van z'n rode bezemwagen, van aan het stuur van een Renault Express, om er Dianna Frid en Debra Tolchinsky op te pikken. Tijdens de terugweg belanden Van der Borght en Tolchinsky in een helse file. van rijdt over Asse en Aalst en bereikt het woonerf ongeveer twee uur voor de rode bezemwagen van Joris.
December 2010: Laura van brengt Martin Sommer naar Zaventem.

zee

Werk in situ van Hannelore Van Dijck. In de backspace, dezelfde ruimte waar eerder twee edities van Brainbox plaatsvonden, later nog eentje, werkt ze aan een gigantische houtskooltekening. Het stelt een zee voor. Met de methode die zij zich eigen heeft gemaakt werkt ze gedurende circa twee weken aan het trompe l'oeil van de rechthoekige zee, een houtskoolzee. Posture, die net dan, in 2012, een publicatie plant met een overzicht van het werk van Hannelore, documenteert het project.

Nausea, het fameuze schaduwtheaterstuk van Oona Libens, ontstaat tijdens een verblijf in een oud vissershuis op Senja, een eiland tussen Lofoten en noordpoolcirkel. Er aanbeland voor een residentie van twee maanden blijft Oona uiteindelijk langer dan een jaar op het door Noordzee omspoelde eiland en creëert er Nausea, een duikkloktrip in de diepzee. Ze filmt het noordelijke water, 16mm sequenties waarmee Nausea begint. De zwart-witopnames geven de fragmenten een inhoudelijke textuur die me aan het vroege werk van Bergman deed denken.

Voor Trekvogels, gerealiseerd in 2012, nam Rebecca Lenaerts een fotoreeks uit het reservoir van het Musée de la Photographie, archiefbeelden van een koppel dat van circa begin of eind jaren vijftig tot pakweg eind jaren zeventig of begin jaren tachtig in Europa naar de gebruikelijke toeristische formats reisde en er de voor die tijd gebruikelijke vakantiekiekjes maakte, wat ze dertig jaar volhielden zonder ook maar één enkele keer van het vooropgestelde idee af te wijken. Zij poseert, hij fotografeert. Op geen enkel moment wijken ze van dit scenario af. Soms staat ze aan de oever van een rivier, naast een toren, vlak bij een bezienswaardigheid, net zo vaak aan zee, in wisselende landschappen terwijl ze zelf hoogstens wat ouder en dikker wordt, wel altijd dezelfde pose aanneemt, twintig jaar na de eerste foto nog altijd die ene pose heeft, altijd op een afstand van het landschap, een rare vlek in het landschap, een pose aan de rand van de overbodige bijzonderheden van het landschap. Sporadisch duikt een zeetafereel op, het vloeipapier van een blauwe verte.

Verf Na Van Eyck. Foto's van Max Pinckers tonen een koppel, de jongen en het meisje hebben niet dezelfde kaste, die zich tot de knieën bespat aan de rand van de grote oceaan bevinden. Het drama is bekend of niet bekend: doorgaans zijn het net de familieleden die jacht maken op een koppel met partners uit afwijkende kastes. Max portretteert hen vlak tegen de horizon van het schijnbaar onbegrensde.

In het eerste gastenboek, 1990-2000, figureert voorin de afdruk van een ansjovis. Een ansjovis volstaat om de onmetelijkheid en tegelijk de beperking van een zee te hebben.

2005. crox 148. Location Tankgarage, a project by Tuur Delodder. The segment in the crox space is limited to an informative display with images and texts.
The work by Tuur Delodder is closely related to the in situ installations by Tazro Niscino (JP) but is supposedly not inspired by it. A tank is positioned in a garage in the centre of Zelzate1. No petrol tank but the homonymic catterpillar track vehicule.

1 Zelzate is a town just north of Ghent, well known for its grim industrial environment.

2007. crox 186, 'What about Croxhapox'. Zemtsov is one of more than 200 artists responding to the Mail art call, a project coordinted by Frips and Marc Coene. Zemtsov lives in a place called Yoshkar-Ola, meaning Red City. Capital of the Mari El Republic. The town was called Tsaryovokokshaysk before 1919 and Krasnokokshaysk from 1919 untill 1927. The emblem of the town is a moose on a deep blue background. 

2009. Coproductie in Brussel op huisnummer Zennestraat 17a. De productie wordt gecoördineerd door Secondroom, op dat moment hebben ze een vaste stek in Brussel, en Fortlaan 17. Het gros van de organisaties die aan het project deelnemen, komt uit het Brusselse gewest, op twee na: Fortlaan 17 en Croxhapox. De andere participanten zijn Secondroom, Bains Connective, Q-O2, Constant vzw, Jossworld - en ik zie er ook nog wat over het hoofd, denk ik. Via Croxhapox worden TVF art doc cinema, Mahaworks en CiclicRecords bij het project betrokken.
Er zijn twee episodes: april 2009 en oktober 2009. Tussendoor gebruikt Michel Couturier de crox-locatie in het enorme gebouw, waar ooit een laboratorium was, om z'n crox-project voor te bereiden, en zo vinden er nog wat projecten plaats.
Beide Gentse organisaties, Fortaan 17 en Croxhapox, resideren op de eerste verdieping, Fortlaan 17 achterin, Croxhapox voorin.
De eerste crox-presentatie, april 2009, brengt een coherent geheel met aparte presentaties van Christophe Lezaire, Johan De Wilde, Julian Moran, Marc Coene en Steffie Van Cauter. De tweede presentatie, oktober 2009, biedt presentaties van Bart Lodewijks, Dirk Zoete, Mil Ceulemans, Nicolas Leus, Oana Cosug, Stijn Van Dorpe en Thomas Bogaert.

Zeventien robots. Een reeks crox-boeken, opgestart in 2015, die zich tot 17 edities beperkt.
De reeks wijkt op meerdere punten af van de reguliere crox-boeken, een format die in 2006 opgestart werd.
Net als bij de sindsdien reguliere publicaties is de format van Les éditions de minuit het brongebied.
Met de boekprojecten is een strakke en heldere layout het uitgangspunt. De opmaak van de in 2006 opgestarte reeks crox-boeken, met het in 2014 gepubliceerde Careful Dressage van Dirk Zoete, crox-boek nr 19, als meest recente publicatie, werd gradueel bijgestuurd, wat binnen de format, vooral na 2008, voor een niet tegen te houden reeks variaties zorgde en het idee om die variaties, en de variaties op die variaties, toe te laten zonder meer dan efemeer van het basisidee af te wijken.
De format van Zeventien robots zit strakker. Het gaat bovendien niet om drukwerk maar om zwart-wit print waarbij voor de cover gebruik gemaakt wordt van canson papier.
Het aantal exemplaren is beperkt: 49. In de reeks Zeventien robots verschenen tot op heden

1. Zeli Bauwens, Improvisaties. 2015
2. Neitsabes Dranoc, Lama China. 2015
3. Kristof Van Gestel, Idiosyncratische machine. 2016
4. Naninga Lens, A/ Altona/ Altamira. 2016 eerste & tweede druk

Een project van de Zondagsdenkers in samenwerking met Courtisane. Filmweekend, 13 & 14 juni 2009. Programma:
Körner Union: Maison - 2006, video, 5'
Ben Rivers: We The People - 2004, 16mm, 1'
Cao Guimaraes: From The Window of my Room - 2004, video, 5'
Vincent Meessen: N12°13.062/W001°32.619' Extended - 2005, video, 8'25"
Florian Gwinner: Das Modell - 2006, video, 6'14"
Sophie Nys: Die Hütte - 2007, miniDV, 12'
Paul & Marlene Kos: Lightning - 1976, video, 1'12"
De Zondagsdenkers: Zienzucht - 2009, video, HDV, 7'40"

Zienzucht (2009). 'Als er een kiezelsteen in een bron valt, is het bevredigend om de uiteindelijke plons te horen. Als de kiezel gewoon het duister inglijdt en zonder geluid verdwijnt, is het effect verontrustend. (Het kaartenhuis, M. Z. Danielewski, 2001, p. 171) We volgen de Zondagsdenkers op hun verkenning die ze ondernemen in volmaakte duisternis. Ze moeten zich verlaten op het zwakke licht van de vingertoppen en het antwoord van een tikkende stok. De blinde registratie van een beeld aan zee krijgt zijn betekenis en authenticiteit als verbeelde ruimte.' (Z)

2007. crox 186, 'What about Croxhapox'. Mail art call, concept and coördination: Frips and Marc Coene. Bernhard Zilling (DE/Berlijn) is one of more than 200 respondents.

1. De videozithoek. Aan het eind van zomer 2012 verkast de presentatie van TVF art doc cinema van de videoruimte, achterin het pand, naar een zithoek boven de kubus en wordt voor het TVF-programma niet langer gebruik gemaakt van een beamer maar van een flatscreen.
2. Van mei tot september 2009 is er een knusse zithoek in de hall. Johan Boutelegier had een nieuwe sofa gekocht. Johan Boutelegier? Jawel. Johan Boutelegier. Johan Boutelegier had toen net een nieuwe sofa gekocht. De oude, een met bruin linnen overtrokken driezit, kwam in het bezit van Laura van. Aan het eind van zomer 2012 kwam het meubel opnieuw in croxhapox terecht, in de videozithoek dit keer.
3. Tijdens zomer 2007 werkte Joris Van der Borght boven de kubus, zoals bekend een ontwerp van Adriaan Verwée, een kantoorinrichting af, wat tot eind 2011 de zithoek werd van wie op donderdagen, vrijdagen, zaterdagen en zondagen de taak van suppoost had. Aan het eind van zomer 2012 werd het kubuskantoormeubilair ontmanteld en in de hall aangebracht, wat sindsdien - onder de industriële warmteblazer - de vaste stek werd van onder andere Ann en Laura, en de plek waar de vele vergaderingen plaatsvinden. Aan de zithoek in de hall, normaal gesproken die van de suppoost maar tijdens de opbouwperiodes ook die van kunstenaars en kunststudenten, wordt op gegeven ogenblik een rode tafel toegevoegd.

crox 60, solo project - April 1997.

crox 102, Carte Blanche - trio with Anton Cotteleer and Jan De Cock (project CC Strombeek) - February 2000.
crox 110, BASICS 1 - November 2003.
crox 145-I, BASICS 2 - June 2005.
crox 188, BRAINBOX unit 4. Trio with Michaël Borremans and Tinka Pittoors - October 2006.
Publication of croxcards Nrs 41 & 42 - October 2006.
crox 212, solo project - May 2007.
croxbook in preparation (original planning May 2007 - postponed till Spring 2008)

2007. crox 215. A trio from Liege: Yannick Franck, Antoine Van Impe and Marie Zolamian. Room at the back. The inventory room is partly cleared and cleaned. There, Zolamian presents a series of b/w paintings. In the larger room where a circular assembly of desk lamps catches the eye, she has, in the same corner as Antoine Van Impe's presentation of round holes and similar things, a musical viewing box.

Sunday 27 May 2007 (crox-box, fragment)

II. Pas respecter les mesures.

Hauteur du marteau: 3,5cm.
Alongement: 204cm.

La conspiration des lampes - le vide à un diamètre de 60cm.

Distance de la projection, vue du côté spectateur, sur un rectangle légèrement paint moins blanc: 50cm.

Distance de la tête du marteau vrai jusqu'à la tête du marteau faux: 76cm.
Distance autrement dit: Rivière. Rivière autrement dit: Maison.

8
x 6cm - plus ou moins le format - délicat, un format délicat - un
format en souriant - le format de les peintures de Marie Zolamian.

Les marteaux pour se promener ont eux-mêmes une longitude de 220cm.

La distance entre le chair à gauche et le chair à droite n'est pas plus que 6m40.

Le trou du bassin blue: un diamètre de 34cm. Le trou coincé entre les jambes d'une fille inconnue: 6cm. Ouverture.
Les haut-parleurs ont un diamètre de 17cm. La distance du bruit.
Les mesures d'un cage: 47x35x36cm.

Le déplacement d'un chair. La mesure n'existe plus.

2009. crox 277-10. Brainbox, second edition, unit 10. Joined with Vadim Vosters and Lucie Renneboog.

GENT MATINEES.  Een samenwerkingsverband dat eind 2007 tot stand komt in het zog van nog een samenwerkingsverband, het Gentse Stadsplan Beeldende Kunst. Witte Zaal coördineert het stadsplan, Wim Waelput (KIOSK) de Gent Matinees.
Recente edities van de Gent Matinees, telkens op zondag, waren 19 december 2010 en 15 mei 2011. In Croxhapox zorgt elke editie, op een enkele uitzondering na, voor een kleine volkstoeloop van gemiddeld 150 à 200 bezoekers.

Het stadsplan is een ander verhaal. Tijdens de evaluaties over zowel GM als stadsplan gaan er stemmen op om beide initiatieven te combineren en er een gezamenlijk evenement van te maken.
In 1995 was er een voorloper, de Pick-It, een productie van Croxhapox en EI-huis (Experimental Intermedia), wat tot twee edities beperkt bleef, herfst 1995 en lente 1996.

Architectencollectief. Floris De Bruyn, zoon van, en Romolus Molenbergh maken deel uit van het collectief. Eind 2006 komen ze met het ontwerp van een filmzaal. Die filmzaal is bedoeld voor de plek waar ook toen al een van de stockruimtes was. Tijdens zelfde periode doen ze in het kader van de Biënnale van Venetië mee aan concours. Het ontwerp en alles wat er bij komt kijken, is tot in de puntjes verzorgd. Het prijskaartje is navenant, hoewel het voor wat ze plannen eigenlijk nog meevalt.
In 2009 volgt ZIENZUCHT, een filmweekend, meteen na de laatste etappe van Brainbox #2. De Zondagsdenkers stellen het programma samen en maken ook zelf een film.

In de reeks crox-boeken zijn twee volumes zonder titel, het eerste, een project van Maud Vande Veire, en het boekproject van Peter Morrens, crox-boek nr 10, dat aanvankelijk Een helft van het werk als titel had.

De meeste werken hebben wel een titel. Zonder titel is een vermelding die vooral in de niet-conceptuele praktijk gebruikt wordt, als het niet uitmaakt of het werk een titel heeft of niet. In de conceptuele praktijk hebben de werken doorgaans wel een titel, soms omdat het werk zonder die titel geen of weinig betekenis heeft, soms omdat het net door de titel de suggestie van een betekenis krijgt die het zonder de titel niet gehad zou hebben. Zonder titel verwijst zo goed als altijd naar objecten die genoeg hebben aan het feit dat ze gemaakt werden. Het werk wordt niet binnen een andere context dan die van het object geplaatst.

zoo

Breath From A Warm Locale, crox 459. Coproductie met Parkingallery Projects en Asayeshgah Projects (Iran).
Arash Khakpour & Arash Radkia, Tehran Zoo (2009), zwart-witfilm, 10'36": "Tehran Zoo is an experimental documentary by Iranian filmmakers Arash Radkia and Arash Khakpour. The film portrays the wildlife zoo in Tehran, Iran." De geportretteerde dieren maken zonder uitzondering een bijzonder deprimerende indruk. De beklemming van de veel te kleine en vaak ook smerige behuizing, het jakkerig heen en weer stappen van een panter.

OVER CROXHAPOX [ABOUT CROXHAPOX], a project by Daniël Dewaele (May 2011). A text about croxhapox translated in 10 languages, a.o. Polish, Russian, Bulgarian, Turkish and Albanian. Somebody apparantly knowledgeable says the albanian doesn't say Croxhapox but Zroxhapox.

crox 393 (2011). Asparragos. In Peru gemaakte film. Eindwerk Masters Fotografie Kask. De versie die in croxhapox getoond wordt, is een ingekorte, aan de VRT gemonteerde remake.

crox 465 (2014). We are all Nathan Blanc. Director & camera: Laura Zuallaert. Sound: Karel Verstreken.  Montage: Jo Ackermans. Mixage: Lode Wellens.
Israël anno 2013. Documentaire film. Nathan Blanc weigert militaire dienst. In Israël is legerdienst verplicht voor jongens en meisjes. Wie legerdienst weigert kan dit alleen op grond van religieuze redenen, omdat hij/zij een geflipt konijn is of beweert een reïncarnatie van veldmaarschalk Himmler te zijn. Nathan Blanc evenwel weigert in het leger te gaan omdat hij het volstrekt oneens is met de gevolgde politiek. Vervolgd door de autoriteiten houdt hij voet bij stuk en weigert om een andere dan deze reden z'n legerdienst. Een pakkende en briljant geregisseerde documentaire die net na het crox-project door Canvas uitgezonden werd.

Aguilera, Marlène Elgueta Chileense roots. Werkt en woont in Gent. Tijdens haar Master Multimediale aan het KASK coördineert ze het project van Jose Cleiton Carbonel.
Alberto, Carlos Braziliaanse favela kunstenaar. Zie Carbonel.
Argentinië Samuel Montalvetti, land van herkomst. Mailart project 2007.
Asparragos documentaire film van Laura Zuallaert. Filmdocument over een aspergeplantage in Peru. Afstudeerproject Masters Fotografie Kask. 2011.
Buenos Aires Argentinië, woonplaats van Silvia Bocca. Mailart project 2007.
Campinas Brazilië, woonplaats van Louiza Scarpin Teixeira. Mailart project 2007.
Carbonel Josè Cleiton. Braziliaanse favela kunstenaar. Crox 397, januari-februari 2012. Marlène Elgueta Aguilera en Ruggero Pini coördineren het project waarin naast het werk van Carbonel ook werk van Carlos Alberto figureert. Later logeert Carbonel gedurende enige tijd bij Dirk Zoete en fungeert als The Model voor een reeks werken die onder andere in Careful Dressage, crox-boek nr 19, gepubliceerd werden.
Chili Kort na zijn performance in croxhapox ligt de Nederlandse performer Michiel Albers tijdens een festival, vermoedelijk in Santiago de Chili, gedurende enige uren in een kuil. 2007.
Florianopolis Brazilië, woonplaats van Dorian Ribas Marinho. Mailart project 2007.
Guarulhos Brazilië, woonplaats van Alexandre Gomes Vilas Boas. Mailart project 2007.
Hernandez, Alejandra Colombiaanse kunstenares. Master schilderkunst KASK. Woont sindsdien in Brussel. Crox 454, eind 2013, trio-presentatie met Delphine Somers en Yann Bronder. Crox-card 130, The Walrus (2014).
Luetta Braziliaanse performer. The Chicken Factory, maart 2008.
Montevideo Uruguay, woonplaats van Clemente Padin. Mailart project 2007.
Porto Alegre Brazilië, woonplaats van Nadia Poltosi. Mailart project 2007.
Restrepo, Alvaro Colombiaanse performer. Rebris. TVF art doc cinema. 2009.
Salvador Brazilië, woonplaats van Pedro Costa. Mailart project 2007.
San Isidro Argentinië, woonplaats van Sol Pedrosa. Mailart project 2007.
Sao Paulo Brazilië, woonplaats van Sidney Tome. Mailart project 2007.
Zurita, Veridiana Braziliaanse performer. The Chicken Factory, maart 2008.

'It is a bizarre series of beautiful visual and mental quotes, with reminiscences of artists like Picabia, Zurbaran, Beuys, Araki (...) Magritte.' Edith Doove about Marc Maet's crox project (1999); Bloedrood [Blood red].

2008, 11 maart. The Chicken Factory. Project van de Braziliaanse performers Luetta en Veridiana Zurita, met assistentie van Romolus Molenbergh. Zurita (Sao Paolo) en Luetta (Gent) hebben elk een wit broekpak aan, zijn blootsvoets en staan voor het pluimvee dat, waar ook al in de titel naar verwezen wordt, in geheimzinnige omstandigheden in een kolonie samenhokt.
Meteen na de performance reist Veridiana Zurita naar Sao Paolo. Er is het plan om een performancefestival te organiseren. Later gaat ze in Enschede studeren.

Library Tapes Concert a/ maandag 23 november 2009, b/ woensdag 1 februari 2012. Morctapes.
Sand Circles Concert zaterdag 13 augustus 2011. Smeraldina-Rima.
Quilts Zaterdag 13 augustus 2011. Smeraldina-Rima.

Teatro Dondolo. Crox 497: NAUSEA. Mei 2015. Oona Libens, Mia Lundholm (SE) en Eirik Vildgren (NO). Een poëtisch-wetenschappelijke voorstelling over het leven in de zee. De Zweedse overheid komt financieel tussenbeide voor het transport van alle decorstukken en rekwisieten, een traject van Noorwegen naar Gent en daarna Gent Malmö.
Bij het inschepen van de goederen en materialen zien Eirik, Oona en Mia het houten laddertje over het hoofd. Het Zweedse laddertje.

ZWERM, kwartet voor elektrische gitaar. crox 252, concert op vrijdag 28 maart 2008. Primeur, het is het eerste concert van Zwerm. Ze voeren werk uit van Larry Polanski (US) en Nico Sall (BE).