encyclopedia

This encyclopedia offers a splendid and wildly recommendable insight in the world of Croxhapox, combining trivial pursuit and serious matter. The entries have been mostly written in Dutch but quite a few have been translated. If you want the Dutch original, change your choice of language and go to the 'encyclopedie'.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

Golden Hypnos (2009). Vinyl. Coproductie audioMER/croxhapox. Artwork Johan De Wilde.
zie Golden Hypnos

January 2009: UNTITLED, a project in the cube. Kwinten Vercaemer is also involved. Caravan pressed into a sculpture and video. 
Spring 2009: trainee in croxhapox . Research. Profile of croxhapox and perception by other actors in the arts field. Gets a master's degree with flying colours.

She starts and edits a crox page at a wellknown social network.

Title of a work by Karel >De Meester, created in 'de Seefhoek' [neighbourhood in Antwerp] ca 1992-1993; the work appears in a b/w photo shown at croxhapox by Christophe >Engels (ARMEE LEGER, January 2006): an appartment building transformed into a monumental sculpture by means of black and white planes. In the digitally manipulated image, only the lofty staircase is shown. The title, sacro cranio or spine, refers to the geometric rhythm of the original architecture. 

Breath From A Warom Locale, crox 459. Coproductie met Parkingallery Projects en Asayeshgah Projects (Iran). Artist Statement (Dutch version) (2011). "Artist reads her statement in a press conference in Farsi. Her speech gets translataed to four different languages. This video (de versie die in croxhapox getoond wordt) is the Dutch version. All translations are done though Google Translate. Artist Statement intends to draw attention to the differences among languages/cultures and the lost meanings or components in translations. Also available in Korean, English and French. Piffin Duvekot: Dutch voice over. Bahar Kamali: lightning and camera."
De film wordt getoond op een monitor die zich aan het eind van de corridor op een sokkel bevindt.

Sinds september 2007 hebben we drie Saison bieren op de kaart: Dupont, Voisin en Gouyasse. Voisin en Gouyasse zijn van dezelfde brouwerij. Het gaat om brouwerijen uit de streek van Ath en Flobecq. Dupont levert ook biolégère.
Gouyasse heeft een archaïsche smaak, moeilijk thuis te brengen, ik durf er geen uitspraken over doen. Het zit zwaar op de tong, het is een bier met diepgang. Voisin is onstuimig. Het is van dezelfde brouwer. Het openen van het flesje is een ritueel apart. Er zit zoveel gisting op de fles dat het bijzonder voorzichtig geopend hoort te worden.
Van de saison bieren die we serveren heeft Dupont de meest neutrale smaak. Het biertje is best onstuimig overigens. Het bierschuim gaat in over de rand van het bierglas dansende centimeters.

crox 193-III, presentation of a movie by Tim Onderbeke. Sound by Nico Sall.
19 January 2008. Concert during opening night of crox 241-244. Nico Sall, Zeger Vandenbussche, Younes Zarhoni and Lode Vercamp.
crox 252, 28 March 2008. Première of a quartet for electric guitar. For ZWERM too, it is a première. The playlist that night also includes pieces by Larry Polansky (US) and Nico Sall.
TAGMOSIS 2008 AT CROXHAPOX, a project of Mahaworks and Ciclic Records with a contribution by Nico Sall.
crox 317, MR PROBE SAYS HELLO, a project of Marieke Berendsen and Bruno Nelissen. The programme features a piece by Nico Sall.

Breath From A Warm Locale, crox 459. Coproductie met Parkingallery Projects en Asayeshgah Projects (Iran). 101 (2012), zwart-witfilm, 3'33".
"101 is a digital found footage film which uses the recycled images from a television report. The referenced TV report material shows the violent confrontations between Egyptian demonstrators and armed forces of Mubarak."

Project in het offside programma, begin maart 2015. Trio met Alessandro Scarabello en Davide Serpetti. Het onderzoek is gebaseerd op fotografische relicten. Davide, Alessandro en Louis werken naar foto's, wat ook uit het werk blijkt, dat zich tot de vlakke dimensie van de foto beperkt. De foto biedt het voordeel dat de totaliteit van het beeld gedefinieerd is. Zonder foto hangt het totaalbeeld volledig af van de manier waarop deel en geheel zich tot elkaar verhouden. Met foto heb je die klip niet te nemen, de foto biedt het totaal van wat je hebben kan en weinig speelruimte om daarvan af te wijken. Met het werk van Louis is het natuurlijk zo dat het zonder foto nooit net dat beeld opgeleverd had kunnen hebben. Het tot een moleculair spasme van een fractie gereduceerde beeld zou zonder de foto altijd een ander beeld opleveren. Het moleculaire spasme zou er een andere identiteit aannemen.

1991. Samenwerking met Il Ventuno (Hasselt) voor En Passant, 25 instalramen in de Gentse binnenstad. Il Ventuno staat in voor 11 van de 25 locaties en selecteert volgende kunstenaars: Jan Carlier, Marc De Roover, Jean Jacques Waverijn, Jan Janssen + Johnny Michel, Wim Gombeer, Jules De Ranter, Peter Van Eyck, Vinderwalt, Willo Gonnissen, Fred Boffin en Willy Peters. Via croxhapox belanden volgende kunstenaars in het project : Hugo De Leener, Renee Lodewijckx, Luc Gobijn, Guy Bleus, Johan Van Geluwe, Rudolf De Greef, Edwin Carels, Willem Buijs (NL), Stef Van Akoleyen, Nora De Rudder, Erik Lagrain + Sjoerd Paridaen, Rein Willem Gloudemans (NL), Philippe Flachet en Wouter Cox.

1992. Samenwerking met Jürgen O. Olbrich (DE) bij het tot stand komen van de selectie voor de tweede editie van het Copy Art project. De fotocopy kunstwerken komen op circa 80 'beschermde' locaties in het Gentse straatbeeld terecht en dit van februari tot oktober 1992.

1995-1997. Samenwerking met Hugo en Claire, eigenaars van Onderstraat 26, en EI-huis, voor twee edities van een instalraamestafette. In situ ingrepen op drie locaties: Onderstraat 26, Onderstraat 51 (het huidige Pink Flamingo's) en Serpentstraat 28. Werk van onder andere Maria Blondeel, Krysztof Denek (CZ), Phill Niblock (US) en Jens Brand (DE), Michael Vorfeld (DE), Sjoerd Paridaen en Erik Lagrain, Thomas Karz (DE) en Dirk De Neef. Aansluitend ook nog twee producties van EI-huis, Schrattenberg Nucleus en Schrattenberg Periferie. Schrattenberg Periferie combineert werk van het Servische Apsolutno en de Kroatische kunstenaar Slaven Tolj.

In 1996 treedt Sjoerd Paridaen toe tot het crox-team nadat hij eerder al, in 1991, deelnam aan werkvergaderingen in het kader van het het megalomane Signos de Admiracion, een groots opgezet straatproject dat volledig onder toezicht van Frank liep en het begin van het eind werd van de samenwerking van Hans en Frank. Frank had toen al, in 1991, vzw Kunstwerk opgericht dat instond voor de productie van een aantal crox-projecten, en stapt eind 1992 uit het crox-team.
1997. Prospectieve samenwerking met Voorkamer (Lier). Croxhapox introduceert de New Yorkse kunstenaar Thomas Broadbent.

In 2003 start een nieuwe samenwerking met Hugo en Claire, eigenaars van Onderstraat 26.

2006-2007. Samenwerking met C.O.R.N.E.L.I.A., een structuur van DKO Oudenaarde, en de realisatie van twee projecten, telkens in het kader van Erfgoeddag.

2006. Samenwerkingscontract met School of Arts, KASK.

Vanaf 2007. Samenwerking met een aantal concertorganisatoren bij het tot stand komen van een concertagenda: KRAAK, Morctapes, Smeraldina-Rima, Idiosyncratics. In 2009 haakt KRAAK af.
Samenwerking met diverse lokale actoren waardoor het in 2008 tot een eerste editie van het Stadsplan Beeldende Kunst komt en de Gent Matinees.

2008. Samenwerking met Mahaworks van Lazara Rosell Albear.

2009. Begin van de samenwerking met TVF art doc cinema van de Deense documentaire filmmaker Svend Thomsen.
Samenwerking met een aantal Brusselse organisaties en het Gentse Fortlaan 17 en de realisatie van het megaproject Zennestraat 17 Rue Senne.
Samenwerking met Lokaal 01 (NL/Breda) en Flachland Kunstverein (DE/Berlijn) en de realisatie van Temporary City Berlin, een inititief van Nele Tas en Ada Van Hoorebeke. Croxhapox steunt het project financieel en nodigt onder andere Sarah Westphal uit om aan het project deel te nemen.
Samenwerking met MER Paper Kunsthalle, meer in het bijzonder audioMER, en realisatie van een eerste crox-vinyl, Golden Hypnos van de Japanse sound artist Sachiko.

2011. Logistieke samenwerking met TIPA, een initiatief van Jelle Clarisse. In 2012 treedt Jelle toe tot het crox-team.

2012. Samenwerking met Smeraldina-Rima en productie van een tweede crox-vinyl met Throw Down Your Hammer And Sing (Nate Wooley trio) en Sheldon Siegel.
Samenwerking met Tra Mundi bij het tot stand komen van Between The Lines, een 3d genderproject.
Samenwerking met Can'Art (Kuurne).
Internationale door Atelier Concorde (Lissabon) opgestarte samenwerking met Bristol Diving School (Bristol), vzw Komplot (Brussel), Kaus Australis (Rotterdam), Triangle (Marseille) en Enclave Productions (Londen). Het aanvankelijk door de EU gesteunde project struikelt over een njet van de Portugese overheid, maar levert niettemin een aantal projecten op, residenties van croxhapox, Komplot en Bristol Diving School in Lissabon, een residentie van Atelier Concorde in Brussel en twee crox-projecten, Atelier Concorde in 2014, in 2015 Bristol Diving School.
Logistieke samenwerking met het Brusselse Bâtard. Met MER komt het tot een distributie-overeenkomst.

2013. Samenwerking met het balanseer en uitgave van Anoniem eerste helft 21ste eeuw, crox-boek nr 17, een uitgave van het balanseer.
2013-2014. Door Nima Bahrehmand bewerkstelligde samenwerking met een aantal Iraanse organisaties, het Mooweex Archive, Parkingallery Projects van Amirali Ghasemi en Asayeshgah Projects, wat Nima opricht na zijn Master aan het Kask. Realisatie van twee producties, POV en Breath From A Warm Locale.
2013-2015. Samenwerking met Luca, meer in het bijzonder Meesterklas Luca. Residenties in 2013, 2014 en 2015. Samenwerking met de CurieusCollectie en op logistiek niveau met diverse lokale organisaties.

2014-2015. Samenwerking met Kunstpodium T (Tilburg) en het LeerlingMeesterproject.

>Predemocratic Republic

With Kousseri, more to the east, the most central group of islands of the Predemocratic Republic. This part of the archipelago consists of a large number of small islands where fishing is the main source of income. Its capital, Liberfyl, is situated at the most south-eastern island where the world famous Lyberfyl Headhunting Festival is being held every year on Easter Monday.  

2009. crox 289-5. TVF art doc cinema, The Theatre Compilation. Film documents of two productions, Amletto (1995) and Giulio Cesare (1999).

crox 103, PASA PASA ESTA ES TU CASA. A project by Marta Vera (ESP), Sonia Almeida (POR) and Lucia Saura.
Few data are available about this intervention which only lasted one weekend anyway. One of the few indicators is this short left behind message: “Kristel: You had to go. Thank you for everything. You know that you always can call us. We would like to know how much we have to pay for the drinks. I leave the keys here. Bye bye!”
Sjoerd says: “They were Erasmus students, all three drie. They had to present their work and I proposed to do it in Croxhapox. That's the reason why the project lasted only one weekend.”

In 2006 Lucia Saura joins the web team. She becomes in charge of the crox-site and also looks after the mailings. Designs the third version of the crox site, online from early 2006 till early January 2010. In the current and fourth site /online from Sunday 17 January 2010/ only one element of Lucia's design remains: the blue rectangles in the upper left corner. 

Croatian artist living in Amsterdam and participating in a 1997 Kask project called 'Vurige Tongen' [Tongues of Fire] and arrives at croxhapox via Sjoerd Paridaen's intervention. 

crox 65 (May 1997) is an in sotu work.  Tomo constructs a wall-high and wall-wide glass partition in the basement.

See >correspondence. In 1999, at the end of the Aannemersstraat period, Tomo has an interesting proposal. The projact never takes shape.  

 

Sjoerd Paridaen about crox 65: “Tomo put a glass pane between the front and the back spaces. Afterwards the pane was cut into four parts; Merlyn used one of the quarts to make a glass table. A visitor sat on the table, it broke and one of the shards pierced Merlyn’s leg; they borrowed my car and on the way to the doctor they ran out of petrol. And I had paid four damn hundred francs, to get that pane cut in four.”

Presentatie in het offside programma, begin maart 2015. Schilderijen van Louis Samain, Davide Serpetti en Alessandro Scarabello, Master schilderkunst Kask. Gesprekken met van over het enorme verschil tussen schilderen naar foto en schilderen naar de natuur, een verschil dat in principe niet speelt op het niveau van wat als fractuur bekend staat (of hoe verf aangebracht wordt), maar op het beeld zelf, het waargenome, het niet-waargenomene. Een foto biedt hoogstens het tweedimensionele spectrum en dat blijkt ook net zo vaak uit het werk van schilders die naar foto werken. Het fototoestel biedt een quasi perfect beeld maar zonder het perspectief om met de weergave hiervan diepte aan de huid van het doek toe te voegen. Als instrument is het oog onderworpen aan wisselvalligheden en onvolkomenheden, wat doorgaans voor een interessanter parcours zorgt. Het imperfecte, het niet als zodanig foutloos geregistreerde en in veel gevallen ook nog op het doek geprojecteerde beeld, ook Caravaggio bijvoorbeeld gebruikte fotografische technieken hoewel het fototoestel toen nog niet bestond, beperkt het geschilderde vaak of meestal tot het fotografische equivalent, wat niet zelden voor picturale schraalheid zorgt. Het werk van Alessandro niettemin is van een verbluffende techniciteit.

Tijdens 444, een performance van Nan-Ping Chang, is er de dubieuze medewerking van een ooi. De ooi staat in een omheining geparkeerd. September 2005.

2007, April. crox 207, installation window. Onderstraat 26.
2009. crox 277-9. Brainbox, second edition, unit 9. With Bart Lodewijks (NL) and Thomas Bogaert.
--> unit 9

Van gebrodeerde doekjes. Een broderie van skeletten en ingewanden. Schaduwen op de muur. Het gebeurt tijdens het solo project van Patricia Smith, 1995. Ze had er zich niet aan verwacht. Een en ander heeft met de positie van de belichtingselementen te maken.
Jouw schaduw, haar schaduw, zij had er zich evenmin aan verwacht.
'Here we are,' zal Vosters gedacht hebben. Twintig diaprojectoren, spektakel. De Verbeke Foundation steekt een handje toe, Illias bouwt een muur van glas. De glazen wand gaat in het verlengde van de corridor. Daar is hij een dag mee bezig. Ook de diaprojectoren, twintig, ik zeg maar wat, het kunnen er meer geweest zijn, komen uit Kemzeke, waar Vosters een project had. Vadim weet hoe het moet. Hij werkt een dag of drie aan de opstelling, een beeld opgebouwd uit licht- en schaduwspektakel.
Mijn schaduw. Daar had ik me niet aan verwacht.
Het afstudeerproject van Deborah Delva, 2005 of 2006: schaduwen. Ze realiseert een instalraam in 2007. Dit keer werkt ze met karnemelk. Subtiele ingreep. Later maakt ze deel uit van een door Stefaan Dheedene samengesteld gastproject. Ook dit keer bijzonder subtiele ingrepen: een letterlijk tot niet meer dan een fractie van het beeld herleide diaprojectie en een film. De film toont een botsende bal die als een schaduw wegbotst in het beeld.
De schaduwen stuiteren. Er is een residentie, met presentatie, van Klaas De Roo, de derde editie van het Vijfgangenmenu. Dan zijn we in 2011 aanbeland. De Roo kneedt de schaduwen, de performers, het publiek, de handelingen, alles is schaduw, stijgt op uit schaduw, valt er mee samen, ook het publiek, de performers ook, alles verdwijnt in de schaduwen en duikt er een ogenblik weer uit op.
Eind 1999, om precies te zijn, op 17 oktober 1999, rijdt van naar het zuiden. 10 jaar croxhapox, het is genoeg geweest, denkt hij. Hij trekt zich terug in Spanje, in Màlaga, waar hij eerder had gewoond. Toch blijft z'n schaduw over de activiteiten hangen. De activiteiten zelf worden een schaduw van die schaduw. In die plas van donkere dingen doet zich midden 2002 een eerste lichtspat voor. Nucleo heeft een voorstel, waar wat bemiddeling aan te pas komt. Croxhapox zou op een door Nucleo beheerde locatie opnieuw aan de slag kunnen. van gaat in op een ander voorstel. De nieuwe locatie wordt Lucas Munichstraat 76/82. Met het team, een snel wisselende opeenvolging van personen die gedurende enige tijd deel uitmaken van de werking, wordt het een bijzonder intense periode. Tot eind 2004 is het harken. In 2004 formuleert van het plan om tot een experimentele manier van werken over te gaan, wat gedurende enige tijd als een donkere schaduw over de activiteiten gaat liggen. Presentatie en experiment lijken niet samen te kunnen. Toch wordt het beide. De schaduwen verdwijnen niet, waar een vorm is, is schaduw.

De schaduw,
ze had de schaduw over het hoofd gezien. Aan
elke handeling kleeft een schaduw.

Schaliebert staat niet in de 4-delige van Dale. Het is geen officieel woord. In van Dale, in het derde deel, op bladzijde 3074, hebben ze schalieblauw en schaliedekker.
Een schaliebert, of valiezeplank, is een ruwe plank van, ik gok, anderhalve decimeter breed en met een lengte van tweeëneenhalve meter. Het is wat Johan De Wilde gebruikt voor zijn tweede solo project, in de corridor en de grote zaal achterin, in 2006. De schalieberten komen in een bruine specie en het restant gaat mee tot eind 2009. Tijdens het project van JDW, La belle au bois dormante, hebben ze een specifieke functie. De bruingekleurde schalieberten komen op een hoogte van anderhalve meter hoogte, een horizontaal verloop dat in de corridoir begint en doorloopt in de zaal achterin.

crox 1: compositie met koeienschedel en handboor.

crox 15: 3 studies van een paardenschedel.

crox 48: een reeks foto's van stenen koppen. Verweerd, toegetakeld. Foto's die Dirk De Neef in Berlijn maakte.

crox 70/92, crox 80/120: vaak terugkerend iconografisch element in het latere werk van Dirk Peers en Marc Maet.

crox 96: "'De Graver', een nachtelijke scene, iemand graaft een put en stuit op de restanten van een skelet. Iedereen is immers zijn eigen koning. Hij wordt belaagd door honden of delft schedels op in de nacht." (Philippe Vandenberg/ Christine Vuegen, Schilderijen zijn machtige genezers; De Morgen, juni 1999)

'Until Death Do Us Part', croxcard NR 30, een werk van Johan De Wilde. Twee skeletten begroeten elkaar.

crox 110: de pinocchioschedel, een drieluik van Peter Lagast. Voor 'Verzamelwoede' (Abdij Maagdendale 2007) brengt PL de volledige reeks Pinocchioschedels in.

'ik droom in kinderschedels' (Johan Joos, Majuskel; sotto voce, blz. 22)

External location from Autumn 2003 till Spring 2004. Two projects: an installation window by L. Vervaecke and one by Nicoline Van Stapele.

1 april 2008. crox 253. HAPPENING CAGE EN FLUXUS. Final year's project. Staged perfectly. The whole evening has been directed as if John Cage himself had done it. All events, for which Jonas Scheys uses all crox rooms, are being timed and ordered to the second and combine like a jigsaw puzzle. A large crowd gathers in the rooms.
Performers: Ruben Cooman, Thomas De Schepper, Lien Van Steendam, Liesl Stevens, Clara Vanden Bremt, Jonas Scheys.
Visual artwork: Hou Chien Cheng, Twan Bastiaansen, Sarah Geirnaert (Beeld & Installatie KASK).
The programme:
John Cage: Songbooks - sonata for clarinet - sonata for two voices - living room music - five - daughters of the lonesome isle - 4'33"
George Brecht: For a drummer 5, 6 & 7 - instruction - incidental music 1, 2 & 5 - saxophone solo fluxversion 1
Robbert Bozzi: Choice 12
Emmet Williams: Song of uncertain length
Godfried-Willem Raes: E10
La Monte Young: si fa#

alfabeticum - alphabetic display of names

Almeida, Sonia (PT) 2009: crox 304
Angeli, Marc 1997: crox 70

Baele, Bart 1997: crox 70 / 1998: crox 84
Baelen, Steven 2008: crox 245 window project / crox 256
Barath, Heike Kati (DE) 1999: crox 91 / 2009: crox 249 duo met Oliver Schulze / croxcard 63
Batu, Suzan (US) 1997: crox 59
Begijn, Lysandre (NL) 2008: crox 272
Bogaert, Eva-Maria 2006: crox 188 brainbox unit 5
Bogers, Britta (DE) 2008: crox 243
Borremans, Michaël 1995: crox 33 / 1996: crox 51 / 1997: crox 70 / 1998: croxcards 6 & 7 / 1999: crox 93 - croxcard 19 / 2005: crox 145 basics / 2008: croxcards 69 & 70
Boutelegier, Johan 1997: crox 70 / 2009: crox 297
Buedts, Raf 1997: crox 70
Buta, Florin (RO) 2005: crox 132 / 2007: verzamelwoede - crox 239 / 2010: crox 342

CCNOA (Brussel) 2008: crox 269
Ceulemans, Mil 2009: crox 290 / crox 314
Ceulers, Michiel 2008: toonmoment schilderkunst - crox 267 KASKweek / 2010: crox 329
Clicque, Robert 1996: crox 5
Cosijns, Sylvain 1996: crox 51 / 1999: crox 96 project with Philippe Vandenberg - catalogue
Cosug, Oana (RO) 2008: crox 264 - croxcard / 2009: crox 314
CUM 2010: crox 324 Off The Chain

De Brabander, Mario 1997: crox 70 / 2007: crox 197 five collaborations
De Brabandere, Stef 2005: crox 161 / 2007: crox 239
Degand, Pieter 2003: crox 110 / 2004: crox 127 - croxcards 23-24
De Meester, Karel 1997: crox 58 / crox 70
De Roder, Vincent 1996: crox 51 / 1997: crox 70 / 1999: croxcard 18
De Vos, Dirk 1997: crox 70
De Vos, Ignace 1996: crox 51 / 1997: crox 70 / 1998: crox 79 / 1999: croxcards 15 & 16
De Zutter, Annick 1990: crox 9 / 1991: crox 17-1 copy art project
Dhaluin, Bart 2011: crox 353 - cube project /work on canvas/
Dheedene, Jan 2005: crox 145 basics / 2007: crox 199 instalraam / 2009: crox 305 project waarvoor hij samenwerkt met Michaël Langeder / 2010: project in de kubusruimte.
D'hondt, Lieve 2006: crox 188 brainbox unit 5
Dierickx, Karel 1997: crox 70
Dondeyne, Luc 1999: crox 90
Dorn, Antje (DE) 1995: crox 31
Duyck, Kurt 2007: crox 239 - croxcards

Francis, Filip 1997: crox 70

Geczy, Adam (AU) 2010: crox 335 Remember To Forget The Congo - wall painting
Grunewald, Manor 2008: crox 280

Hauser, Thomas (DE) 1997: crox 61
Herr Seele 1994: crox 22 solo project / 1997: crox 70
Heymans, Jerry 2007: verzamelwoede 2007
Hoekx, Luc 1997: crox 70
Huyghe,Thomas 1997: crox 70 / 1998: crox 86 - croxcards 5 & 6

Izeta, Haritz Guisasola (ES) 2009

Kamagurka 1997: crox 70 / 1998: crox 72
Kesteleyn, Ian 2007: crox 239

Joos, Johan 1990: crox 8 / 2006: crox 193-1 / 2009: Majuskel, crox-book 12

Kephart, Amy (US) 1997: crox 68

Lauwaert, Beatrijs 1996: crox 51
Leus, Nicolas 2006: crox 188 brainbox unit 1, short movie on the making of a painting, entitled 'Painting on Ligeti' / 2009: crox 314 wall painting
Lezaire, Christophe 2005: crox 146 / 2006: croxcards 39-47-48 / 2007: crox 233

Mackay, Fiona: 2010 characters make stories >group show curated by Stijn Van Dorpe
Maet, Marc 1997: crox 70 / 1999: crox 92
Matsumoto, Yoshimasa 2009: crox 321 - objects and some small paintings too
Mead, Stu (US) 2004: crox 125 solo project
Michiels, Christ 1991: crox 14
Morez, Paul 1997: crox 70
Morrens, Peter 2007: crox 212 solo project and a load of work: drawings, objects, contextual interventions, paintings

Paridaen, Merlyn 2007: crox 210
Paridaen, Sjoerd 1996: crox 51 - crox 55 / 1997:- crox 70
Peers, Dirk 2004: crox 120 /early work from a private collection/
Penninckx, Lucia 2000: crox 102
Posman, Andre 1990: crox 6

Raveel, Roger 1997: crox 70

Schulze, Oliver (DE) 2008: crox 249 - wall painting
Segers, Hans 1995: crox 29 / 1997: crox 70
Slock, Lucy 1996: crox 51
Smith, Alan (GB) 2007: crox 197 five collaborations / 2008: croxcard
Smith, Patricia (US) 1995: crox 28
Soenen, Rik 2005: crox 142 window project / 2007: crox 197 five collaborations / 2008: crox 250
Sommer, Martin (DE) 2010: crox 346 - a wide range of materials

van, 1990: crox 2 / 1991: crox 15 - crox 16 SELFPORTRAITS (tryptich) / 1995: crox 27 / 1997: crox 70 / croxcards 9-10-17
van Bergen, The 1997: crox 70 / 2006: crox 159
Vanbesien, Robin 2010: crox 347 - To influence what is a copy of
Van Beveren, Chris 2008: crox 270 - croxcard
Van De Kerckhove, Peter 1990: crox 5
Vandenberg, Philippe 1996: crox 51 / 1997: crox 70 / 1999: crox 96 project with Sylvain Cosijns - catalogue / 2008: crox 247 - croxcards
Van Den Berghe, Frank 1997: crox 70
Van de Putte, Bob 2011: crox 372 of the many works brought together in the small cube some or made with paint
Van der Borght, J 2005: crox 131 one early painting
Vanderhaegen, Koen 1996: crox 35 solo project - crox 51 / 1997: crox 70
Vanderlinden, Carole 2004: crox 128 / 2006: croxcards 36-49-50 / 2007: crox 239 / 2009: crox 316
Van Dessel, Kris 2010: crox 345
Vandevijvere, Bart 1998: crox 74 solo project / 2007: crox 227
Van Dorpe, Stijn 2006: crox 188 brainbox unit 1 - wall painting / 2008: brainbox2 unit 2 - one more wall painting
Van Ham, Tim 2006: crox 162 window project - crox 163 armee leger
Van Hoorebeke, Ada 2009: Temporary City Berlin / 2010: crox 325 Eternal Hunting Grounds + Eternal Tape Sound - crox 339 window project
Van Kerckhoven, Anne-Mie 1997: crox 70
Van Meerssche, Jos 2004: crox 116 solo project / 2005: crox 160 solo project / 2007: verzamelwoede
Van Roy, Maarten 2011: crox 351 - objects and a small series of paintings in addition
Van Severen, Dan 1997: crox 70
Verhulst, Nicolas 2006: crox 173
Vermeersch, Pieter 2006: crox 188 brainbox unit 5
Vermeren, Karen 2009: crox 306
Vervaecke L. 2003: crox 109 window project / 2007: verzamelwoede 2007
Ververs, Gerd 2007: crox 239
Voordeckers, Jörgen 1997: crox 70

Wiels, Jan 2005: crox 145
Willeke, Marcus (DE) 2011: crox 357
Wolff, Renate (DE) 2004: crox 122 - wall painting

Zolamian, Marie 2007: crox 215

Schilderkunst Hedendaags Belgisch (crox 70) - november & december 1997
Painting Contemporary Belgian (crox 70)

Danny Dobbelaere, Het Volk (14 november 1997): CROXHAPOX PLEEGT DAAD VAN PICTURAAL VERZET. De Belgische schilderkunst leeft. Na de recente Documenta in Kassel leek het alsof er geen schilderijen meer gemaakt worden. Maar de eigenzinnige VZW Croxhapox wil met klem tonen dat er nog veel en liefdevol geschilderd wordt inons dierbare België. Croxhapox koos een dertigtal jonge en minder jonge schilderende goden uit die recent werk tentoonstellen in de ruimten van de galerie in Sint-Amandsberg. / Hans van Heirseele, de stuwende kracht van Croxhapox, wil jong talent confronteren met gevestigde waarden. Dat blijkt ook uit deze bonte tentoonstelling, waar je naast onbekenden werk kan zien van gevestigde waarden als Dan Van Severen en Roger Raveel. / Nieuwe media teisteren de kunstwereld, zegt Van Heirseele, maar meer dan ooit zijn er jonge mensendie schilderen, schilderen en schilderen. De tactiele rijkdom van het pure schilderen zal allicht nooit verloren gaan. Jonge schilders als Bart Baele, Luc Hoekx, Thomas Huyghe en Mario De Brabandere bewijzen dat het plezier van het ploeteren in de materie een tastbare realiteit blijft. / In het souterrain van de galerie tref je vooral verstild werk aan. Meditatieve, rustige schilderkunst die zich lijkt toe te leggen op materie, onderzoek, abstractie en picturale melancholie. Het betreft allemaal recent werk en het is verheugend dat een éminence grise als Van Severen nog met interessant werk voor de dag komt. Zijn typische kruis legt hij vast in een oersterk beeld dat het oog streelt met zijn al te grijze waarden. Mooi werk ook van Johan Boutelegier, die het landschap bevraagt met uitzonderlijk weinig middelen. / Bart Baele toont pretentieloze landschapjes, fris als een schaap in de wei. De 'vettige' Thé van Bergen verrast niet meer, maar heeft nog altijd zijn typische touch. Een ode aan het primitieve schilderen. / In de bovenruimte van de galerie hangen heftiger werken, met boude werken van Anne-Mie Van kerkhoven en Michaël Borremans. Verrassend is een bijna sentimenteel dubbelportret van Raf Buedts, heel mooi geschilderd en beklijvend. Blikvanger is een ouder werk van Roger Raveel (uit de jaren zestig). Gevestigde namen als Marc Maet en Philippe Vandenberg tonen elk twee recente werken die minder tot de verbeelding spreken. Het talige wasdom van Maet en de bloederige expressie van Vandenberg zijn allicht te veel voer voor dorstige kunstcritici. / In ieder geval is deze tentoonstelling een statement, een daad van verzet ook, tegen de doemdenkerij van kunstpausen en analfabete theoretici die de puurste kunst dooddenken.

Luk Lambrecht, MET 43, De Morgen (28 november 1997)

crox 27 - aan uitnodiging toegevoegde tekst
invitation to an exhibition, supplementary note:

painting, paintings. 1 a painting is a picture someone has produced, using almost by definition paint. 2 Painting is 2.1. the activity of painting, producing pictures, such as a cup of coffee, a green typewriter or pieces of defined understatement, such as a nature morte next to someone's nasal bone where it meet insects, the ant for instance, or maybe an elephant or cooked nouveauté such as jelly nasal polypus and other fine merchandise

Mr. Ship, een werk van Dirk Zoete. Verf Na Van Eyck, 2014. De croxologische betekenis van het woord schip: moeder van het terrirotium. Het zog van croxhapox werd een immens brede vaargeul.

Tijdens Manifold (crox 363), het project van Sandrine Verstraete, is het Yintse die de schminktafel beheert:

Trockenpoeder
oogschaduwpaletjes
blushje
de zwarte verf is om het haar van Gwendoline te verven
de vetstick om minder structuur in haar gezicht te hebben
fixeerpoeder
zwart of transparant
carnatuurtinten
en het zwart
om iemand zwart te maken

2009. crox 289-5. TVF art doc cinema, The Theatre Compilation. Film document of Manifest (2000).
Collaborated in productions of WORST. One was a part of crox 289-3. Also one of the artists who responded to the call to participate in Signos (1991-1992), a megalomaniac project which has been suspended, apparently after an intervention by Jan Hoet.

crox 62. Uli-Vonbank Schedler (AT), Lisi Breuss (AT). Schrattenberg Nucleus. 6 April - 8 June 1997. Installation window.
crox 66. Slaven Tolj (HR), Apsolutno (Servië). Schrattenberg Periferie. 13 june - 31 August 1997. Installation window.
Location: Onderstraat 26. A project in collaboration with Experimental Intermedia.

crox 83, solo project - September 1998. Review Edith Doove:

TEXAANS LICHT - De Standaard, Wednesday 9 September 1998. "As usual Croxhapox starts its season with two exhibitions. German artists Holger Nickisch and Hartwig Schwarz coincidentally come from the Ruhr area, but that is where the similarity stops. Especially Nickisch --- ( )/ Hartwig Schwarz shows an in situ installation in the basement, significantly less interesting.   Schwarz captures posters pasted one upon the other which he finds in the streets. He then again turns these pictures into posters and uses them to partly cover the space and a wooden fence built inside. In his view, working with poster emphasizes the transient aspect of all acts. Theoretically that makes sense, but the final result is somewhat disappointing."

During opening night The Singing Painters perform - after crox 72 (Kamagurka) and crox 77 (Dianna Frid) it is the third performance of The Singing Painters in Croxhapox. TSP is a quartet for this occasion. The original trio (Hans/Michaël/Merlyn) takes on Andreas Brehmer on double bass.

 

Widely acclaimed solo-performance during opening night of crox 31 (Antje Dorn, October 1995). AD & FS are introduced as follows: 

 

As I woke this morning/ and got out of bed/ later today/ I noticed a pair of trousers pacing up and down the room/ jee I thought that's precisely what I need/ trousers/ I jumped out of the bed and ran for the trousers/ chrissake it was a fungus/ it was a Boletus edulis as the fungus was called/ that's my trousers I said/ no he said/ I knew the chap/ it's my trousers I said/ no he said/ gimme that trousers/ no he said/ he got hold of the trousers/ I had been asleep/ I had been sleeping for at least several hours/ jee/ I put on that big blue eyes/ the Von Fabre spectacles/ couldn't see anything thru it/ nothing strange about that/ nothing exceptional about that/ it be a bright blue day/ maybe I marry some pair of scissors/ a bright blue wedding day/ forget about the slacks/ these blue eyes were mine now/ big and blue and mine/ I at once found out that it was not a happy marriage/ what's all that blue about I thought/ a beautiful relation had been disturbed/ the fungus kept on going/ no he said/ o it was the only vocal he knew about/ well but I got the spectacles that seems reasonable I thought/ there was something going on out there/ I felt disturbed by several severe accidents/ to name only a few/ which of course always should be done during opening nights/ to name a few only/ the scissors and the fungus quarreled about the trousers/ during that conversation fungus lost his head/ he started screaming/ I lost mine/ I screamed don't yell I screamed/ godammit/ look at you I said/ phallic dwarf/ enough about marriage/ lets get to the trousers/ the trousers/ by that moment the fungus had changed in a giant penis/ and this further on developed towards a lexicon of blueness/ bluity/ jee well I felt blue sure I did/ never before I had felt so utterly blue/ I ran for the lexicon/ it started walking towards Germany/ I noticed some cosy little corner/ there were people all over the place/ some of them shrank and changed into curious little phenomena/ better known as inside double/ meanwhile the penis stopped talking/ and a fart took over/ with a delightful cantus firmus/ and the fart started singing (wat volgt is het concert van Fabian Schweiger).

 

2nd performance in crox 51 (Open Deuren, 1996), this time in a trio.

 

Doubles for Michael during the Four Months To Christmas concert of The Singing Painters in Roeselare (2001): Hans vocals, Fabian guitarr, Mathias Van De Wiele 2nd guitar & trumpet, Adriaan Verwée bass clarinet and Merlyn Paridaen drums.

 

DIVAs, a compilation from the TVF Art Archive (2012). Brecht Here and Now, videofragment uit 2001 met Hanna Schygulla.