encyclopedia

This encyclopedia offers a splendid and wildly recommendable insight in the world of Croxhapox, combining trivial pursuit and serious matter. The entries have been mostly written in Dutch but quite a few have been translated. If you want the Dutch original, change your choice of language and go to the 'encyclopedie'.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

crox-card 4 paalslaap een palindroom het inslapen van de palen eerste specimen van het derde photo copy art project 1992 er is een indirecte verwijzing naar twee projecten uit de periode van het niet gerealiseerde signos de admiracion 19911992 twee projecten waarvan het zich toeëigenen van bron- en grondgebied België ongetwijfeld het interessantste is een project van Hans van Heirseele met het eenvoudige en heldere maar niet een twee drie uit te voeren plan om de totale oppervlakte van België voor een in situ project te gebruiken hoofdkenmerk het op 888 plekken te perforeren grondgebied wiskundigen sprongen bij en leverden het model van x en y-as en een zich met - en + over beide assen uitbreidende cirkel die hoewel het project onzichtbaar zou blijven omdat het zelfs in dichtbevolkt gebied niet opgemerkt kon worden toch het totale grondgebied van België bestrijken zou een grappig project dat helaas tot op heden niet uitgevoerd werd wat het palindroom verklaart

2007. crox 186, 'What about Croxhapox', a mail art call from 2006. Concept and coördination: Frips, Marc Coene.
Padin lives in Montevideo, Uruguay.

Angeli, Marc 1997 Artist from the southern part of Belgium. Angeli focuses on series of monochromes and a Medieval technique, basically a mixture of bare pigment and honey, thus creating a fragile and fascinating texture. Each monochrome has the character of an icon.
Baele, Bart 1997 1998
Barath, Heike Kati (D/ Köln) 1999
Borremans, Michaël 1995 1996 1997 1999
Boutelegier, Johan 1997
Buedts, Raf 1997
Buta, Florin (Roemenië) 2005 2006
Children of the Machariusschool Gent 1995 1996

Clicque, Robert 1996 1997
Cosijns, Sylvain 1996 1999
De Brabander, Stef 2005
De Brabandere, Mario 1997 2007
Defrancq, Evert 2005
Degand, Pieter 2004
De Meester, Karel 1997
De Roder, Vincent 1996
Devos, Dirk 1996
De Vos, Ignace 1996 1997 1998
De Zutter, Annick 1990
Dheedene, Jan 2006
Dierickx, Karel 1997
Dondeyne, Luc 1999
Dorn, Antje (D/ Berlin) 1995
Duhamel, Sylvie 2003
Francis, Filip 1997
Hauser, Thomas (D/ Berlin) 1998
Herr Seele 1994 1997
Hoeckx, Luc 1997
Joos, Johan 1990 2006
Huyghe, Thomas 1997 1998
Kamagurka 1997 1998
Kephart, Amy (US/ NY) 1997

Lagast, Peter 2004 2005
Leus, Nicolas 2006
Lezaire, Christophe 2005
Mead, Stu (US) 2004
Michiels, Christ 1991
Morez, Paul 1997
Paridaen, Sjoerd 1996 1997
Peers, Dirk 2004

Penninckx, Lucia 2000
Posman, Andre 1990
Segers, Hans 1995 1997
Smith, Alan (GB) 2006 2007
Smith, Patricia (US/ NY) 1995
Soenen, Rik 2005
van Bergen, The 1997 2005
Van De Kerckhove, Peter 1990
Vandenberg, Philippe 1996 1997 1999 2003
Van Den Berghe, Frank 1997
Vanderhaegen, Koen 1996 1997
Vanderlinden, Carole 2004
Vandersleyen, Ann 2005
Vandevijvere, Bart 1998
Van Dorpe, Stijn 2006
Van Kerckhoven, Anne-Mie 1997
Van Ham, Tim 2006
van Heirseele, Hans 1990 1991 1995 1997
Van Meerssche, Jos 2004 2005
Van Severen, Dan 1997
Verhulst, Nicolas 2006
Vermeersch, Pieter 2005 2006
Vervaecke, L. 2003
Voordeckers, Jörgen 1997
Wiels, Jan 2006

1991 Het palindroomjaar van de 20ste eeuw. Van 1 januari tot 15 mei de laatste episode aan het Beverhoutplein. Daarna straatprojecten. Crox 17 fotocopy art, En Passant 25 instalramen, het onvoltooide Monument voor de onbekende kunstenaar, een cruciale fase met het uiteindelijk niet uitgevoerde Signosproject, Synergies, een concept van Frank Van den Eeckhout, evenmin uitgevoerd, en de Antiracisme-affiche van begin december. Happy Room, nog een projectconcept uit die periode, valt als idee min of meer samen met de projecten in de kubusruimte.
2002 Op een aantal team- en bestuursvergaderingen na geen crox-projecten in het palindroomjaar van de 21ste eeuw.
Ada Van Hoorebeke
Meetsysteem 'Ik denk ook aan een van de mooiste palindromen: meetsysteem'. Johan De Wilde in het nawoord bij Testbeelden van Rik De Boe, crox-boek nr 16.
Paalslaap Copy art uit de reeks crox 17/3.
Serres Titel van een animatiefilm van Edwin Carels, c1991.
Xox Door Laura van gebruikte variant op Grtz.

2008. POTTED PALM, een van de karakters in The Gentlemen's Gentlemen, de theater- en performanceproductie van Brian Getnick en Noe Kidder. ---> gentlemen ---> kandelaar
Fragment from The Gentlemen's Gentlemen, crox-boek Nr 9, blz. 22-23:

POTTED PALM is now fully grown and
CHANDELIER spins in the air.
They are puppets.
A recording of their voices plays as they are manipulated through their limbs. The ACTRESS cannot hear them exactly but their thoughts are somehow connected with her own about herself. She looks down at her attire, she looks as if into a mirror, she wonders about her own physique.

CHANDELIER: This new one is no different than any other young hopeful. She's not pretty, not witty, not a musician, nothing mesmerizing about the way she moves, her clothes are unremarkable yet dissappointingly meticulous. (...)
POTTED PALM: But she carries herself with dignity! See how strong her calves are? (...)

and one and a half a page further on

POTTED PALM: But what saved her was a will to live. She grew iron stamina. She swallowed whatever clichéd story or idea like a life saving medicine. (...)

2009. crox 277-10. Brainbox, tweede editie, unit 10. Is Vadim Vosters, Marie Zolamian en Lucie Renneboog. Vadim brengt onder andere een palmboom in. Het boompje komt van het domein van Geert Verbeke.
crox 314. Zennestraat 17 Rue Zenne (2). Een van de presentaties is een videofilm van Thomas Bogaert. Twee beeldfragmenten, een ervan is een opname die hij aan de Côte Azur gemaakt had.

1996. Concert at the opening night of crox 47 (Juliane Heise). Beh plays the marimba, an African percussion instrument, a kind of xylophone embedded in a boat of wood. He is so intensive the whole night gets dominated by his playing. 

2011. Video van Brice Guilbert uit 2001, gepresenteerd tijdens de tweede GM-productie met ook nog werk van Yannick Franck, Dimitri Carez en Grégory Decock, die het project samenstelde.
Filmisch verslag van een rencontre met Panamarenko, die op het moment dat Brice bij hem langsgaat nog in Antwerpen woont. Brice Guilbert, een jonge Adonis uit Bordeaux die als student aan de plaatselijke academie een grote bewondering voor het werk van Jan Fabre ontwikkelt, wil graag Fabre interviewen maar wordt afgewezen. Fabre is niet geïnteresseerd. Brice Guilbert ontmoet Panamarenko, op Art Brussels stel ik me voor of tijdens een plechtigheid met vergelijkbaar suikergehalte, en bevindt zich luttele ogenblikken later in Antwerpen bij Pana thuis. Hij filmt het onderhoud, het verrukkelijke optrekje van Panamarenko, de papegaaien, en stelt in toenemende mate vragen die alleen een jongen zonder vatrijping gesteld had kunnen hebben, onder andere wat de geïnterviewde kunstenaar denkt van de toch wel heel erg fantastische Jan Fabre. Zeggen dat van het een op het andere moment ijstijd opnieuw begon, is understatement. Voor hij had kunnen beseffen waar hij aan toe was, stamelt Brice Guilbert over het plein.

Pane / >Ruit

Backstage (street side) in smithereens./ Lieve D’hondt(crox 95) applies the letter F to the window of the in-between floor of Aannemersstraat 54. It's the picture of that letter F (and the synchronous panorama of the cityscape) which is printed in De Morgen./ Stefaan Dheedene whitewashes the windows of Onderstraat 26./ The installation window project: a pile-up of window panes. (installation window)/ Jens Brand (crox 36) sticks an orange dot at the window of Onderstraat 51./ Hendrik Vermeulen (crox 115) applied tape and chalk to the windows (Onderstraat 26)./ Ron Huebner (crox 111) sticks the taxt Jewels by Huebner on the glass in the door./ Sjoerd Paridaen and Hans van Heirseele (crox 133) whitewash the windows, leaving a slot for the mail art./ Talking about Kalken ['Kalken' is a village near Ghent. it also means 'to whitewash'.]: In Den Bouw has a magnificent window with a rounded upper edge and offering a view of the wide rural landscape. Whether something is wide or vast is a detail./ The panes of  Beverhoutplein 7. Having 6 window panes and 9 letters, how do you fix that? The advantage of a signboardis is that you don't need windows. And the advantage of not having windows: you can't smash them. [To smash your own windows in Dutch also means to harm your own business or reputation.]

(1931-2008) Participates in Open Deuren, crox 51 (1996). Venue 42 (in between Ignace De Vos at 41 and Mathilde's open book at 43), a location in Bouwmeesterstraat.
POUR FAIRE LE PORTRAIT D'UN OISEAU. Stained-glass windows. The triptych takes its inspiration from a poem by Jacques Prévert, one of her favourite poets:

Peindre d'abord une cage
avec une porte ouverte
peindre ensuite
quelque chose de joli
quelque chose de simple
quelque chose de beau
quelque chose d'utile
pour l'oiseau
placer ensuite la toile contre un arbre
dans un jardin
dans un bois
ou dans le forêt
se cacher derrière l'arbre
sans rien dire
sans bouger...
Parfois l'oiseau arrive vite
mais il peut aussi bien mettre
de longues années
avant de se décider
Ne pas se décourager
attendre
attendre d'il le faut pendant de années
la vitesse ou la lenteur de
l'arrivée de l'oiseau
n'ayant aucun rapport
avec la réussite du tableau

Pannekoekenbak op zondag 1 februari 2009, finissage van de vijfde unit van Brainbox#2.
crox 277-5 BRAINBOX2 unit 5</p>
<p>Bart Dhaluin - Gerd Ververs - Reinhard Doubrawa (D)</p>
<p>15 januari - 1 februari 2009</p>
<p>video Marc Coene crox 277-5 BRAINBOX2 unit 5</p>
<p>Bart Dhaluin - Gerd Ververs - Reinhard Doubrawa (D)</p>
<p>15 januari - 1 februari 2009</p>
<p>photo Marc Coenecrox 277-5 BRAINBOX2 unit 5</p>
<p>Bart Dhaluin - Gerd Ververs - Reinhard Doubrawa (D)</p>
<p>15 januari - 1 februari 2009</p>
<p>photo Marc Coene
Pannekoekenbak op zondag 23 februari 2014, finissage van crox 458.
Pannekoekenbak op zondag 5 oktober 2014, finissage van crox 471, het project van Bob Van de Putte met de Murgafanfare.
Recept: bio-ingrediënten. Tarwemeel, melk, 3 eieren (eigeel en eiwit apart), gesmolten boter, kaneel, snuifje zout. Geen mixer gebruiken. Met eiklopper lucht door het deeg halen. Een homp gesmolten boter toevoegen, snuifje zout en eigeel van 3 eieren. Het deeg hoort overigens heel erg dun te zijn, voldoende melk dus, geen melk van gefrustreerde, neurotische koeien maar biomelk, eventueel wat spuitwater. Kaneel toevoegen. Afwerken met het eiwit, waarna het gedurende twee drie uur indikken kan.

To parasitize on the creations of others. An example. Artist X produces pamphlet-like excrement in which he conjures up semi-artistic and semi-art historical magical tricks. The underlying idea is to take a free ride on the aura of interesting names and thus, gradually, assign some meaning to the meaninglessness of his own work.

 

Another example. A wide spread form of contemporary art is basically nothing but the regurgitation of modernisms of all kind, a practice that hardly can be distinguished neither formally nor concerning the content from the academism of the 17th and 18th Centuries.

The shattering lack of substantial content is thinly hidden beneath all sorts of formal sleight-of-hand, tricks that have been a part of the accepted discourse for decennia and that usually invoke from the viewer nothing but an art-historical aha-Erlebnis, similar to a Pavlovian reflex.

 

Still another example of parasitism is the practice, widely spread among second rate talents, to look for the company of Big Names. It suffices to say: 'I met Louise Bourgeois...', or to ardently pursue one or other luminary, to - gradually - acquire an aura of importance.

 

Almost identically, but slightly different, is a form of parasitism of content: by means of a purely formal sophistication of contextual levels, a work of art or an oeuvre suggest a content that is essentially absent. This phonemenon is widespread to such a degree that it threatens to empty the discours of everything that presents itself as contemporary.

 

Parasitism for academics: the current discourse turns into a parody of itself, a hybrid form of intellectualistic diversion, art historic earnestness and snot or migraine.

Percussionist of Memaz (a jazz combo of five) and The Singing Painters. Brilliant performance during the opening night of crox 92/93, trio with Adriaan on soprano sax and bass clarinet + Mathias Van De Wiele guitar.

At the drums on Naptime, the frist cd release of Moker.

 

crox 110 - BASICS 1 (2003). Brings in some ten drawings and edits the booklet as an hommage to Barry White bedoeld is.

SPACE IS THE PLACE (2001-2004), small scale exhibitions at the location where croxhapox VZW restarted in 1994, the basement of Aannemersstraat 54. Projects by Adriaan Verwée, Sylvie Duhamel, Thomas Lerooy, Ann Vandersleyen and Merlyn himsel. The initiative comes to an end in 2005.
Fundamental role in the Memaz combo: drums. Talented percusionist with a multi-rhythmic feeling. Memorable performance in March 1999, opening night of crox 92 and crox 93. Always at his best when he's behind the drums. One of the three tenors of The Singing Painters. Adds a sure and solid jazzy foundation to The Singing Painters through his swing.
In croxhapox Merlyn presents himself as an artist for the first time in Basics 1 (2003): Drawings, sketches, studies. At the same time group projects with a.o. Evert >Defrancq and Adriaan Verwée, one in Ternat, another at a place run by Mastenbroek. Selecteerd for the project in the Palmarium (May 2005) by Philippe Van Cauter. Collaborator of crox since Summer 2006.

 

crox 210 - solo project: PRINCIPIUM (April-May 2007).

Alter ego of Sjoerd Paridaen. The main and most important PARIDADA stamp has a chessboard pattern.

crox 13 - Paraplastique hystérique. Critique by Dirk Pültau (De Gentenaar). During this project the three rooms at Beverhout Heights bathe in a different ambient: the front room in blue, aft in red, and the extra in yellow. Sjoerd Paridaen sticks to a three-dimensional approach.

crox 17 - Copy Art project; the first edition is invading the streets of Ghent in a number of workshops about Signos. Suggests mail-art artist Jürgen O. Olbrich and later on also Guy Bleus and Johan Van Geluwe.

crox 18 - En Passant (1991). Located is a city mansion at Ottogracht. Collaboration with Erik Lagrain.

crox 42 - installation window [>instalraam] (March 1996). Onderstraat 26. Again with Erik Lagrain.

crox 55 - paintings (November 1996). More than 5 years after his first solo show, SP unveils the works he wanted to exhibit in 1991 - they were then vetoed by the crox-team.

SP's mail art correspondence with van (www.shcorr.be) starts on December 31st, 1996. The PARIDADA stamp is omnipresent during the first years of this correspondence, up to 1999. Later it gradually becomes less important until Sjoerd finally admits that the PARIDADA thing is over and done. Next to the SHCORR correspondence are some from an earlier decade, not too many, and some new ones, e.g. with Gabrielse, a South-African mail artist, Wouter Feyaerts, a former student of 3D, and Merlyn, his son.

1991 crox 13 (februari), solo project op de eerste verdieping van Beverhoutplein 7. Maakt deel uit van een werkgroep die het stadsproject SIGNOS DE ADMIRACION voorbereidt.
crox 17 (lente-herfst), fotocopy art: de eerste bijdrage. Het licht in de duisternis. Contacteert Jurgen O. Olbrich (10de bijdrage). Het gros van de bijdragen aan de tweede editie van crox 17 (1992) gaat via dit contact.
crox 19 (herfst), EN PASSANT; een instalraam ism Erik Lagrain op een locatie in de Ottogracht.
1996 crox 42 (maart), een instalraam ism Erik Lagrain op locatie Onderstraat 26.
crox 51, OPEN DEUREN (herfst). crox 56 (november), solo project in het souterrain van Aannemersstraat 54. Michaël Borremans, Marijke Bontinck en Sjoerd Paridaen vervoegen het crox-team.
31 december: begin van de SHcorr mailart correspondentie.
Introduceert Ije Raaijmakers en Alexandra Jacquet. Introductie van MEMAZ, waaruit later MOKER ontstaat, tijdens de vernissage van crox 56.
Beuys Fettflech.
1997 Introduceert Griet Musschoot en Tomo Savic-Gecan. crox 70 (november-december) Schilderkunst Hedendaags Belgisch. De werken van Sjoerd komen in het souterrain te hangen naast werk van Paul Morez, Frank Van Den Berghe en Dan Van Severen.
1998 Introduceert Ward Denys en Jan De Cock. crox 82 (zomer), mailart instalraam op locatie Aannemersstraat 54. Publicatie van crox-cards 11 en 12.
1999 Maakt deel uit van het team dat HvH vervangt. Introduceert Michiel Van Cauwelaert, Sonia Almeida, Marta Vera en Lucia Saura.
2003 Bestuurslid. Introduceert HAP.
2005 crox 133 (februari), instalraam op locatie Onderstraat 26. SHcorr. Introduceert Samir Boudia en Tuur Delodder, leden van het KAMP-collectief. Neemt deel aan BASICS2. Later volgt een mailart project in de kubusruimte.
2006 Wordt tot voorzitter verkozen en blijft in die functie tot eind mei 2010. Bestuurslid. Neemt deel aan de 2de editie van BASICS2 in Abdij Maagdendale (Oudenaarde).

Uit Gesprek met Renzo Martens over de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (Gent) in het algemeen en de lessen van Wim Van Mulders in het bijzonder, De Witte Raaf nr. 166 (2013):
K.B./D.P.: Waarom ging je keuze uit naar een opleiding als kunstenaar?
R.M.: Sjoerd Paridaen heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Sjoerd en zijn vrouw waren goede vrienden van mijn moeder en mijn stiefvader. Van jongs af kwam hij geregeld bij ons thuis over de vloer. Ik vond hem een fascinerende man, vooral omwille van de wijze waarop hij met zijn zoon en met mij omging. Zijn manier van denken was ook anders. Hij had bijvoorbeeld niet de minste interesse in relationele conflicten en stelde zich steeds afstandelijk op als er spanningen waren tussen mensen. Hij was zeer rustig en dat beviel mij ontzettend. Zijn huis was ook op een verrassende manier ingericht. Aan de muren hingen zelfgemaakte collages waarmee hij eer wilde betuigen aan kunstenaars als Beuys en Warhol. Ik herinner me dat ik over die collages ooit een spreekbeurt heb gegeven in de lagere school, die ik trouwens in België gelopen heb. Een andere herinnering betreft Sjoerds belangstelling voor de Italiaanse mail artist Guglielmo Achille Cavellini, over wiens werk hij ooit een tentoonstelling maakte in Eeklo, denk ik.
K.B./D.P.: Je koos voor het K.A.S.K. omdat Sjoerd Paridaen er docent was?
R.M.: Ja, een duidelijke keuze voor het kunstenaarschap had ik nog niet gemaakt. Dat Sjoerd er lesgaf, was een geruststellende gedachte. Het was als thuiskomen. De academie was toen gevestigd in de Academiestraat: er hing een prettige sfeer in dat gebouw.
K.B./D.P.: Naar welk atelier ging je voorkeur uit?
R.M.: Naar Sjoerds atelier, dat toen Toegepaste Monumentale heette. Het bestond pas drie jaar en is daarna nog verschillende malen van naam veranderd.1 Het was een plaats waar in feite alle kunstvormen konden worden beoefend, van schilderkunst tot performance. Op microformaat was het eigenlijk wat een kunstacademie in zijn geheel zou moeten zijn: een vrijplaats, zonder disciplinaire of mediale beperkingen.
K.B./D.P.: Hoe begeleidde Sjoerd je?
R.M.: Heel goed, zoals ik verwacht had. Hij was ook kritisch. Op een gegeven moment zei hij mij zelfs dat ik mijn studie ernstiger moest nemen. Als ik mijn attitude niet zou wijzigen, kon ik beter terugkeren naar Nijmegen, liet hij me verstaan.
K.B./D.P.: Nam je Sjoerds vermaning ter harte?

Uit 'Met ringen eindeloos regelmatig als kringen in het water', De Witte Raaf nr 161 (2013), Het begin van een kunstenaarschap: een gesprek met Nel Aerts, blz. 16:
K.B./D.P.: Welke rol speelden jouw docenten? Heb je herinneringen aan hun feedback?
N.A.: Iemand als Sjoerd Paridaen begreep echt wel wat ik probeerde te doen,2 maar er was ook negatieve feedback. (...)

1. Enkele van de namen van de afdeling die door Sjoerd Paridaen en Rene Van Gijsegem opgericht werd: 3D, Multimediale Vormgeving (MMV).
2. In 1997 introduceerde Sjoerd Griet Musschoot en Tomo Savic-Gecan in croxhapox, later, in 1998, ook nog Jan De Cock en Ward Denys, Nel Aerts in 2008.

2005. crox 145, BASICS 2. A single object, a sculpture of modest size, and  'De Tijd' (2000), a picture. The wide-landscape sized photo shows the marble quaries of Carrara.
2006. crox 145, sequel. Same as above.

5 november 2009. Boekvoorstelling van Over Vorm van Hans Theys, het 14de crox-boek, in het Brusselse Passa Porta. De keet zit afgeladen vol.

2010. TVF art doc cinema. The Endless Story of Fluxus: performance compilation. 'Paper Music' from 1992, with Ben Patterson, Eric Anderson, Willem de Ridder, Ay-o, Alison Knowles, Philip Corner, Geoffrey Hendricks, Ben Vautier and Bengt af Klintberg.

crox 417, KANTELINGEN, a group project realised by Caroline Vincart, September 2012. Isabelle Pauwelyn presents a film, The Road, in the space that used to be known as the Thomsen space. 

1997. crox 67. Assemblages. Opening night with a concert by Michaël Borremans (g) and Nicolas Leus (s).
Childrens portraits, a.o. a set of photos worked into key rings. The central theme is childhood, or, more specifically, child abuse. Photos, drawings and assemblages of fragile materials. In the basement of Aannemersstraat 54.

'Texture and touch are a significant aspect of my working process. The
shadows are one of the elements of my work, providing another form of
reproduction. As I am ambidextrous, my interest in doubling images has
been an ongoing focus.' (from the website of Debra Pearlman)

Peers, Dirk
(1957-2003)

crox 23, solo
project: De Maaltijd - december 1994. Openingsrede, DE MAALTIJD, auteur: van.
A. 'Eet van deze waarheden zoals de oude koningen deden.
Zoals de oude koningen deden. Eet.
Eet van deze mist van waarheden. Met deze spooksels van de menselijke geest, vergiftig u.
Eet van deze oneetbare waarheden, zoals de oude koningen deden, in een decorum van spektakel, ritueel vermaak, volks, met glimlachende wonden van woord of wapen, met triomfantelijke grootspraak,
met triomfantelijke grootspraak sprekend over de hebbelijkheden der liefde, over
staatsbelang, vaderland, heldenmoed.
Eet. Proeft allen van dit hart, van deze bewonderde gestalte.
Eet.'
Werkversie van de eerste openingsrede in de historiek van croxhapox. Aan de uitnodiging van crox 23 werd volgende tekst toegevoegd:
'Het werk van Dirk Peers onderscheidt zich van ander werk door het onbetwistbaar simpele feit dat het werk van Dirk Peers is. Wat niet van elk kunstwerk gezegd kan worden.
Dirk Peers adopteert voorwerpen en maakt er peersobjecten van. Met deze peersobjecten dringt hij de huiskamer binnen en maakt er een peerskamer van. Wanneer de argeloze bezoeker de peerskamer betreedt, hetzij door middel van een voorwaarts schrijdende tred, hetzij door zich zijdelings of achterwaarts te bewegen, ontstaat op slag van rust het peersverband.'

B. De eerste openingsrede, die van crox 23, is een tweespraak, afgerond met het onder A ingevoegde tekstfragment. De eerste openingsrede is een duet:
hij: Ik zoek een passend referentiekader...
zij: Wat?
hij: Om de tentoonstelling in te leiden.
zij: Wat valt er in te leiden. Of, liever...
hij: Hoort u mij zeggen dat ik zo'n inleiding levensnoodzakeijk vind?
zij: ...wat valt er te zeggen.
hij: Integendeel.
zij: De kenner zal het werk zus plaatsen of zo, met de lobbal van een frons als vergelijking.
hij: Ik zoek een passend referentiekader, tekst.
zij: Een tekst.
hij: Of zal ik de presentatie inleiden met
zij: Met een citaat.
hij: Het leek mij bijvoorbeeld wel leuk om
zij: Met een citaat. Makkelijk uitvouwbaar en na gebruik net zo makkelijk op te vouwen. De wereldliteratuur, het grote daarbuiten, alles wat we weten verdicht tot
hij: Het ene oor in het andere oor uit. Matige luisterbereidheid die ik bij het nekvel grijp, veelbelovende aandacht met een lucide knal met een lucide knal pats tegen het plafond getorpedeerd.
zij: Op lange avonden als deze is het een veelbelovend begin.
hij: Het kan tegenvallen.
zij: Met het verstand op quasi nul, en met geen andere melancholie dan wat je zo al had kunnen doen, dan valt het mee.
hij: En het citaat?
zij: Je doet alsof je iets belangrijks te zeggen hebt, iets dat alleen voor deze gelegenheid bedacht werd.
hij (kijkt op een papiertje): Van een knettergek genie. Zo heb je er een op elke straathoek. (kucht) Hij vist het uit z'n broekzak. Niet omdat hij geen zakdoek bij zou hebben. Nee. Het zit anders.
zij:: Op lange avonden als vandaag, als het veelbelovend begin
hij: Maar het kan tegenvallen, toch, ook.
zij: Ik zak weg in de denkbeeldige clubzetel. Het verstand staat op nul. Ik heb geen idee wat ik met deze avond aan moet.
hij: En dan komt het citaat. (...)

crox 40, project met
Ruth Mentens - maart 1996. Tijdens de openingsavond was er een performance, “Het
Mosselpannetje” en een solo optreden van Raymond Van Het Groenewoud.

crox 51, Open
Deuren - 1996.

crox 80, solo
project - juni 1998. Simultaan met solo projecten van Ignace De Vos. Recensie
door Edith Doove.

crox 104, De
eerste 10 - zomer 2000.

crox 120, hommageproject
i.s.m. In Den Bouw (Kalken) en Galerij Jan Colle - mei 2004.

crox 145, BASICS
2 - juni 2005. Werken van Dirk Peers uit het crox-archief.

crox 145-II,
sequel BASICS 2 - april 2006 (Oudenaarde).

Verzamelwoede (Oudenaarde)
- april/mei 2007. Werken uit de privé collectie van Ruth Mentens.

EEN TEKST, TWEE WOORDEN, DRIE BEELDEN - Hans van Heirseele schreef de
tekst voor de catalogus van een triptiek in de Campo Santo kapel, C.C.St.A. De
triptiek omvat uit solo projecten van Lucy Slock, Philip Aguire, Dirk Peers.
Net als tijdens de op dat moment beruchte crox-openingsredes wijkt van
Heirseele met deze tekst volledig af van het bij catalogi gebruikelijke
discours. In De Brakke Hond NR 37 (1993) figureert een min of meer identieke
tekst, het zevende fragment van 'Le Cadavre Repris', loplop-gedicht waarvoor
onder andere ook Joris Denoo en Peter Verhelst bijdragen leveren.

Verpeersen. Slockomotion. Aguirratie. Sleutelbegrippen tot een beter
begrip van. Woorden die. Onweerstaanbaar inhoudsloos. Die niet in het
woordenboek staan. Een duistere reden. Niet in een woordenboek staan.

Dat betekent losjes: zonder betekenis zijn.

Het woordenboek geeft dat beetje inhoud./ Digitale leegte annex een bak
bier versus inhoud: een brug voor het hert, een tunnel voor de pad, voor de
auteur van trilogieën een prop, een zakdoek voor de vethoop, onbenulligheden van
het fysieke object.

Er zijn woordenboeken en woordenboeken./ Sommige woordenboeken weten
zelfs alles over het alomtegenwoordige en zeer nuttige woordje “prat”:

prat, bn. bw. (-ter, -st), fier, trots, hovaardig: prat gaan op zijn
geld

Sommige woordenboeken zijn het daar niet mee eens:

prat, prats. If you call someone a prat, you mean that they are very
stupid or foolish.

Of neem “prop”.

op de proppen komen: met iets op de proppen komen, over iets spreken,
daarvan gewagen, enzovoort./ Terwijl de Collins Cobuild (Harper & Collins
London 1991) dan weer het volgende opmerkt:

prop is 2.1. an object, for example a stick, that you use to support
something in a particular position. EG (bijvoorbeeld) He used two
sticks as props for the rope./ Or: Juan put a prop in the troubadour's arse.

Volgens één
woordenboek zou het betekenen, ik citeer: 1. A ball of compressible, soft or
string like material, or 4. The rounded end or pedestal supporting some turning
object or even 6. Human leg, in the expression. “op de proppen komen”: to bring
something up, talk about something, mention something, etc./ While Collins
Cobuild (Harper & Collins London 1991) have the following to say:

2. A prop is 2.1.
an object, for example a stick, that you use to support something in a
particular position. E.g. He used two sticks as props for the rope./ Or: Juan
put a prop in the troubadour's arse.

Maar ook, en je
vraagt je af wat je hiervan moet denken:

2.3. an object or
a piece of furniture that is used on a theatre stage when a play is being
acted, or when a film is being made.

A prop staat hier
voor een theaterobject.

Dit kleine beetje
inhoud doet je (a) lachen, (b) huilen, (c) angst aan, (d) bedrogen voelen, (e)
vertederd zijn, (f) de betekenis kwijtraken.  

Bij
vermenigvuldiging reduceert de factor nul alles tot niets. Nihil./ Startpunt,
eindpunt. Noppes, weg, verdwenen, over en uit. Hier = daar. Wit = zwart. Inhoud
= 0.

Op de lange duren
zijn alle marginale beetjes inhoud samengeteld gelijk aan nul. Nul brengt
wiskunde en prospectie in evenwicht.

INHOUD TOT DE
INHOUDELIJKE MACHT = 0

Dit is geen wet,
zelfs als het er een kon worden na het ledigen van deze of een andere fles.

Betekenis, zin,
ik meen te mogen besluiten, is niet alleen tijdelijk… wezenlijk is het ook
ronduit onbehoorlijk./ Zelfs nadat de essentiële aankopen werden gedaan belandt
elke boodschap in de vuilbak.

Laten we nu de
volgende zin, die doet alsof hij iets betekent onder de loepe nemen: Willens
nillens werd het oog van het meisje getrokken naar een vlek op de muur./ Het
ademloze beginpunt der verbeelding? Deze vlek was als.../ (a)...de stem van een
andere liefde... verlicht, geschilderd,/ gewield Nirwana. Chaos. (b) het
abstracte en vleselijke midden tussen dingen die niets zijn. Ik citeer. Maar
geen is (c) gruwelijk, geen is gruwelijk, geen is (d) wonderlijk, geen is
wonderlijk.

“Gruwelijke vreugden
zijn er,” dacht ik, Maganelli even citerend, “men kan slechts in de hel ondervinden.

De vlek
electrifieerde me. Ik had dus een spijker in de muur geslagen… Gedurende de
luttele uren dat ik niet sliep, om precies te zijn… En dan? De methode was van
een extreme eenvoud, de daad leek niets speciaals voor te stellen… tot… plots…
Ik vaststelde dat ik mijn blote handen had gebruikt./ Later, ik was op de
spoedafdeling van een locaal museum terechtgekomen en daar een paar weken later
weggegaan, vrolijk langs het gepeerste slachthuis van de locale krakers
huppelend./ Deze vlek, dit niet erkende, nederige meesterwerk, (a) vertederde
me, (b) deed me schaterlachen, (c) ik keek zijdelings, beangstigd, en (d) beangstigde
jou, (e) ik hoestte en haastte me nergens heen.” (Oktober 1995)

SCHRIFTUUR -
Edith Doove, De Standaard, Woensdag 17 juni 1998. Recensie over de projecten
van Ignace De Vos en Dirk Peers. --- De spanning tussen figuratie en abstractie
wordt voortgezet met het werk van Chris Peeters dat een plaats in de
kelderruimte heeft gevonden/ Peeters begint een vaste waarde in het aanbod van
Croxhapox te worden. De ruimte is gevuld met kleurige papieren, die hij bewerkt met allerhande sjablonen.
Het zouden soms patronen voor stoffen kunnen zijn, en Peeters zou zeker geen
slechte illustrator zijn. Voorlopig laat hij deze tekeningen echter nog voor
zich spreken.

Peers, Dirk
(1957-2003)

crox 23, solo
project: De Maaltijd [The Meal] - December 1994. At the occasion of the opening
night of this project van has had the courage to give a speech for the first
time.

crox 40, project
with Ruth Mentens - March 1996. During this opening night there was a
performance, “Het Mosselpannetje” [The Pan of Mussels], and a solo jig by
Raymond Van Het Groenewoud.

crox 51, Open
Deuren [Open Doors]  - 1996.

crox 80, solo
project - June 1998. Simultaneous with solo projects by Ignace De Vos. Critique
by Edith Doove.

crox 104, The
first 10 - Summer 2000.

crox 120, homage
project i.c.w.. In Den Bouw (Kalken) and Galerij Jan Colle - mei 2004.

crox 145, BASICS
2 - June 2005. Works by Dirk Peers from the crox-archive.

crox 145-II,
sequel BASICS 2 - April 2006 (Oudenaarde).

Verzamelwoede
[Collection Rage] (Oudenaarde) - April/May 2007. Works from the private
collection of Ruth Mentens.

 

EEN TEKST, TWEE
WOORDEN, DRIE BEELDEN – [ONE TEXT, TWO WORDS, THREE IMAGES] Hans van Heirseele
wrote the text for the catalogue of a triptych in Campo Santo chapel, C.C.St.A.
The triptych consisted of solo projects by Lucy Slock, Philip Aguire, Dirk
Peers. Similar to what happens during the - at that time (in)famous - crox
opening speeches, van Heirseele entirely goes against the discourse which is
used customarily in catalogues. De Brakke Hond NR 37 (1993) publishes a more or
less identical text, the seventh fragment of 'Le Cadavre Repris', a loplop-poem
Joris Denoo and Peter Verhelst also contributed to.

"Verpeersen.
Slockomotion. Aguirratie. Key concepts for a better understanding of. Words
that. Irresistibly without content. That are not in the dictionary. A dark
reason why. Not to be in a dictionary.

Which means more
or less: to be free of meaning.

The dictionary
signals this wee bit of content./ Digital emptiness annex a crate of lager
versus content: a bridge to the deer, to the toad a tunnel, to the author
of  trilogies a prop, a handkerchief to
the pile of suet, inconsequences of the physical object.

There are
dictionaries and dictionaries./ Some dictionaries even know all about the
ubiquitous and very useful word "prat":

prat, bn. bw.
(-ter, -st), fier, trots, hovaardig: prat gaan op zijn geld [proud, boasting, …
To be showing off with one’s money.]

Some dictionaries
apparently don’t agree:

prat, prats. If
you call someone a prat, you mean that they are very stupid or foolish.

Or consider
"prop".

op de proppen
komen: met iets op de proppen komen, over iets spreken, daarvan gewagen,
enzovoort./ While Collins Cobuild (Harper & Collins London 1991) says the
following:

prop is 2.1. an
object, for example a stick, that you use to support something in a particular
position. EG (bijvoorbeeld) He used two sticks as props for the
rope./ Or: Juan put a prop in the troubadour's arse.

According to one
dictionary it would mean, I quote: 1. A ball of compressible, soft or string
like material, or 4. The rounded end or pedestal supporting some turning object
or even 6. Human leg, in the expression. “op de proppen komen”: to bring
something up, talk about something, mention something, etc./ While Collins
Cobuild (Harper & Collins London 1991) have the following to say:

2. A prop is 2.1.
an object, for example a stick, that you use to support something in a
particular position. E.g. He used two sticks as props for the rope./ Or: Juan
put a prop in the troubadour's arse.

But also, and one
wonders what to think of this:

2.3. an object or
a piece of furniture that is used on a theatre stage when a play is being
acted, or when a film is being made.

A prop here
doubles as a theatrical object.

This tiny bit of
content sets one (a) to laugh, (b) to weep, (c) you scared us, (d) you feel
tricked, (e) you think it’s sweet, (f) the meaning is lost.

Under
multiplication, the factor zero reduces everything to naught.. Nil./ Starting
point, end point. Zilch, gone, lost, over and done. Here = there. Closed =
open. White = black. Content = 0.

In the long run,
all marginal bits of content taken together equal zero../ Zero balances
mathematics and prospection.

CONTENT RAISED TO
THE POWER CONTENT = 0

This is no law,
even if it could become one after emptying this or another bottle.

Meaning, meaning,
I tend to think I can conclude from this, is not only temporary... essentially
it is also flat out indecent./ After having effectuated the essential
purchases, every message ends up in the waste bin.

Let us now take a
better look at the following sentence which simulates meaning: The girl’s
attention was drawn willy-nilly to a blotch on the wall./The breathless
starting point of imagination? This blotch appeared to be…/ (a) the voice of
another love-affair… illuminated, painted,/ craved Nirvana. Chaos. (b) the
abstract and visceral middle between things that are not. I quote. But it is
not (c) gruesome, none is gruesome, none is (d) wonderful, none is wonderful.

"Gruesome
joys are there," I thought, quoting Manganelli for a while, "one can
only experience in hell.

The blotch
electrified me. So, I had hammered a nail into the wall... During the few hours
that I didn’t spend sleeping, to be sure... And then? The method was of an
extreme simplicity, the act didn’t seem to represent anything in particular...
until... suddenly... I noticed that I had used my bare hands./ Afterwards, I
ended up in the emergency ward of a local museum which I left a few weeks
later, skipping joyfully homeward past the peersed abattoir of the local
squatters./ This blotch, this unrecognised, humble masterpiece, (a) endeared
me, (b) made me roll over with laughter, (c) I looked askance, terrified, and,
(d) terrified you, (e) I coughed and hurriedly went nowhere." (October
1995)

SCHRIFTUUR -
Edith Doove, Criticism of the projects by Ignace De Vos and Dirk Peers.
“Recensie over de projecten van Ignace De Vos en Dirk Peers. Published in “De
Standaard”, Wednesday 17 June 1998. 
"--- The tension between figuration and abstraction is extended in
the work of Chris Peeters which is shown in the cellar./ Peeters is gradually
becoming an important cornerstone of the repertoire of Croxhapox. The room is
filled with coloured paper, covered by all kinds of stencils. It could be
patterns for dyeing fabrics, and Peeters probably could be a good illustrator.
For the moment, he gives these drawings the freedom to reach out on their own.”

Herzamelen (2016). Titel: Vogels. >Vanhille, Emma

Term uit het notulaire jargon.

1990-2003: Frank Van den Eeckhout.
2004-2007: Joris Van der Borght.
2008-2009: Marc Coene.

percussie - drum

In 1996 is er een felgesmaakt solo concert van Beh Palme, een percussionst uit Burkina Fasso. Het concert vindt plaats in het souterrain van Aannemersstraat 54. Paul Feyaerts van 't Damberd had de man getipt.

1996-1999: Merlyn Paridaen, (d) van Memaz, een bandje met Mathias Van De Wielde, Zeger Vandenbussche en Adriaan Verwée. Uit Memaz komt begin 21ste eeuw Moker voort. Een van de hoogtepunten is een trio met Merlyn, Adriaan en Matthias tijdens een openingsavond met projecten van Marc Maet en Michaël Borremans, maart 1999.

1998: Merlyn Paridaen, (d) van The Singing Painters. Stapt eind 1998 voor onbepaalde duur uit het groepje. Is in 2001 opnieuw van de partij. Gedurende korte periode is er een nieuwe naam, Four Months Too Christmas, zonder Michaël Borremans, Fabian Schweiger vervangt, en met leden van Moker. Merlyn zit aan het drumstel. Vanaf 2003 is TSP weer on the road. Eind 2010 is het Michaël die er het bijltje bij neergooit en een ander groepje begint. Adriaan Verwée (basklarinet) vervoegt The Singing Painters, op dat moment Laura van (vocals, keyboards) en Merlyn Paridaen (drum).

December 2008, TAGMOSIS at Chroxhapox. Drumperformance van Eric Thielemans. Hij doet dezelfde performance in Brussel tijdens de eerste periode van het Zennestraatproject (mei 2009) en kort daarna in Berlijn tijdens de vernissage van Temporary City Berlin (mei 2009).

In 2010 treedt Merlyn Paridaen op onder de noemer Merlyn Paridaen & Friends. Concertjes tijdens openingsavonden met o.a. Zeger Vandenbussche, Matthias Van De Wiele, Adriaan Verwée en Krystof Rosseeuw.

crox 372, een project van Bob Van de Putte, in de kubusruimte. Drumperformance van de broer van Bob op een aantal tot drumtoestel omgevormde schilderdoekjes.

Talibam! at croxhapox op 2 juni 2011. Very special, Matthew en Kevin gaan voor een cabarateske set, iets wat ze voor het concert in croxhapox kennelijk nog maar één keer gedaan hadden, tijdens een residentie in Wall Street. Matthew on drums.

In 2011 twee keer een concert met Peter Jacquemyn. Op 29 januari als trio met Bart Maris trompet en Merlyn Paridaen aan het drumstel. Op 4 juni met Tatsuya Nakatani (drum, percussie) en Poolse vocals.

Verzamelwoede (2007, Abbey Maagdedale, project under the sign of Heritage Day [Erfgoeddag])
One of the many collections is a collection of volumes by Georges Perec.

“53 jours” – 1989 P.O.L. Gallimard
“53 jours” – 1989 P.O.L.
Alphabets – 1985 Galilée
Beaux présents belles absentes – 1994 Seuil
Cantatrix sopranica L. – 1991 Seuil
“Cher, très cher, admirable et charmant ami...’ – correspondence Georges Perec & Jacques Lederer – 1956 1961/ 1997 Flammarion
De dingen – 1990 Arbeiderspers
Een kunstkabinet – 1991 Arbeiderspers
Een man die slaapt – 1996 Arbeiderspers
Ellis Island – 1995 P.O.L.
Entretiens et conférences – 2003 Joseph K.
Espèces d’espaces – 1974/ 1997 Galilée
Georges Perec / par C. Burgelin – 1988 Seuil
Georges Perec une vie dans les mots / par David Bellos – 1993 Seuil
Het leven een gebruiksaanwijzing – 1995 Arbeiderspers
Ik ben geboren – 2003 Arbeiderspers
Je me souviens – 1978 Hachette
Je suis né – 1990 Seuil
Jeux intéressants – 1997 Zulma
La boutique obscure – 1973/ 1993 Denoël
La clôture et autres poèmes – 1980 Hachette
La disparition – 1969/ 1999 Gallimard
>La Ruse /essay/
La vie mode d’emploi – 1978/ 1997 Hachette
La vie mode d'emploi - 1978 Hachette /eerste editie/ 
Les choses – 1965 Julliard /eerste editie/
Les choses – 1984 Julliard
Les choses – 1985/1989 Ed. 10/18 
Les choses – 1990 Julliard
Les mots croisés – 1999 P.O.L.
Les revenentes – 1972/ 1997 Julliard
Le voyage d’hiver – 1993 Seuil
L. G. – 1992 Seuil
L’infra-ordinaire – 1989 Seuil 
Nouveaux jeux intéressants – 1998 Zulma
Penser/classer – 1985 Hachette
Perec/rinations – 1997 Zulma
Quel petit vélo à guidon chromé au fond – 1966/ 1988 Denoël
Récits d’Ellis Island – 1994 P.O.L.
Ruimten rondom – 1998 Arbeiderspers
Tentative d’épuisement d’un lieu parisien – 1975 Chr. Bourgeois
Théâtre I – 1981 Hachette
Un cabinet d’amateur – 1979/ 1988 Balland
Vœux – 1989 Seuil
Wat voor brommertje – 1993 Arbeiderspers
What a man! – 1996 Le Castor Astral
W of de jeugdherinnering – 1975/ 1991 Arbeiderspers

Een van de kunstenaars die ingaat op de uitnodiging om aan Signos de Admiracion deel te nemen. Hij is niet de enige Spaanse kunstenaar die meegaat in het project, ook Riera i Arago (Barcelona) stuurt een maquette op. Over de precieze aard van de inzending is tot op heden weinig bekend. Wel is het zo dat Pültau in 1995, enkele maanden nadat croxhapox in de Aannemersstraat weer vaste grond onder de voeten heeft, in een van de laatste recensies die hij voor De Gentenaar schrijft Perejaume vermeldt als één van de kunstenaars die aan het Signosproject ging meedoen.

crox 18, En Passant. 1991. Performance van de Gentse dichter Johan Joos tijdens de openingsplechtigheid in Backstage.

1995 --> 1997. Performances in het soutterain van Aannemersstraat 54. De performances vinden plaats ter gelegenheid van een vernissage.
crox 25 (februari 1995): driestemmige openingsrede. Performers: Guido De Bruyn, Kristel De Buck, van.
crox 29 (september 1995): La tasse de café. Performer: van.
crox 40 (maart 1996): Het mosselpannetje. van verorbert het mosselpannetje van Broodthaers en brengt synchroon een syllabische vertaling van het derde sonnet van Shakespeare.
crox 64 (1997): Piece for typewriter, tin can, flute and voices. Performer: van.

crox 118, CarianaCarianne (US). Borders, what prevents you today. April 2004. Performante installatie. Dinsdag 27 april: performance van CarianaCarianne en van tijdens de finissage van het project.

crox 137, Thomas Karz (DE). Kausale Zusammenhange II, maart-april 2005. Contextuele installetie en performance.

crox 139, Alda Snopek (BE) en Els Soetaert (Be). Tunnel-vision; inside-outside. Installatie en performance.

crox 149, Nan-Ping Chang. oktober 2005. 444.

crox 154, Stijn Van Dorpe (BE). Performance in corridor en grote zaal achterin.

Vocale performance van Els Mondelaers (BE) tijdens de openingsavond van crox 174 (Tinka Pittoors). Zaterdag 15 april 2006.

16 september 2006: performance van Jamez Dabramski Dean (BE) ter gelegenheid van de cultuurmarkt op de Kouter.

crox 188-3, Brainbox unit 3. Oktober 2006. Performer: van. Aanbrengen gipstapijt.
crox 188-6 Brainbox unit 6. November 2006. Performers: Alda Snopek, Ludo Engels en Merlin Spie.

crox 197, Five Collaborations (januari 2007), een project van Alan Smith. Performance met publieksparticipatie: the 9/11 Lego Party.

crox 204, Els Mondelaers: The Medium. Maart 2007. Opera voor mezzosopraan van Peter Maxwell Davies (GB).

crox 206, Brian getnick & Noe Kidder (US). The Gentlemen's Gentlemen, preambulo. April 2007.

crox 208, Emilie De Vlam (BE), MA solo. Performance met fotokopieermachine. 5 april 2007.

crox 209, Sabine Oosterlynck (BE), MIS-ARTE part three. Nude performance. 5 april 2007.

crox 211, Peter Morrens (BE): De helft van het werk. Mei 2007. De suppooste.

crox 214, Ian Kesteleyn (BE). OBJECT. Straatperformance. Mei 2007.

crox 215, Antoine Van Impe (BE). Performance in de corridor. Antoine schiet met een boog een bekabelde lamp naar het eind van de corridor. Van de performance wordt een film gemaakt.

crox 219-2, KASKweek 2007. Contextuele performance van Rob De Schutter in de kubusruimte. Afstudeerproject.

crox 223, Office Tamuraj Presents Performance 2/5. 20 juli 2007.

crox 224, Ryosuke Cohen (JP). Performance op woensdag 25 juli 2007.

crox 226, Stijn Van Dorpe. Videopresentatie van een aantal performances. September 2007.

crox 231, Michiel Alberts & Wouter Lesschendorp (NL). In een ander donker. Performance in het ader van IETM. Gebaseerd op een tekst van Samuel Beckett. Oktober 2007.

crox 235, David Smithson (US). The F-Song. Video-presentatie van een vocale performance. The Bathroom Singer.

crox 242, Sarah Dhont & Jelle Clarisse. Installatie en occasioneel ook een aantal performances. Januari-februari 2008.

crox 246, Ilse Roman. Insomnia. Februari 2008.

crox 251, Luetta (BR) & Veridiana Zurita (BR). The Chicken Factory. 11 maart 2008.

crox 252. ZWERM, een kwartet voor elektrische gitaar. Op het programma staan werken van Larry Polansky (US) en Nico Sall (BE). Wereldprimeur. 28 maart 2008.

crox 253, HAPPENING JOHN CAGE & FLUXUS. Een project van Jonas Scheys i.s.m. studenten van Beeld en Installatie en het Gentse Conservatorium. 1 april 2008.

crox 254, Brian Getnick & Noe Kidder (US). The Gentlemen's
Gentlemen. Performance & theater spektakel. Robbert Goyvaerts &
Frank Merkx, op dat moment 1ste bach Multimediale, treden aan in de
hoofdrollen. April 2008.

29 juni 2008, boekvoorstelling crox-boek Nr 10, performance van Peter Morrens.

crox 277-1, BRAINBOX2 unit 1. KAMP. Performance met Laura van in de rol van suppoost. Video-registratie.

crox 275, Cathérine Lommée. HAIKU & SKULPTUR 1. Film. Registratie van drie performances. Eén film toont de bewegingen van een blinde jongen. De andere films, Haiku & Skulptur I, hebben Cathérine zelf en een arend. Oktober 2008.

crox 276, John Watts (GB). MORETHANMUSIC. Videopresentatie en muzikale performance. Het loopt fout met de bekabeling van de elektrisch gitaar van John waardoor de act min of meer de mist ingaat.

crox 278, Het Kunstenkabinet. Een totaalproject van Pekelharing productions = studenten Multimediale KASK. 9 oktober 2008.

crox 276, Inge Nederkoorn (NL). Panta Rei. 10 oktober 2009.

crox 277-2, BRAINBOX2 unit 2. Christophe Lezaire, Marina Yee, Stijn Van Dorpe. Video-registratie (en presentatie) van een aantal performances in de grote zaal. Blasfemische desacralisatie van het museale begin van BRAINBOX2.

crox 282, Adam Geczy (AU). Toasting On The Worlf Food Crisis Wirth A Bottle Of Dom Perignon. Performance tijdens openingsavond, 22 november 2008.

crox 286, TAGMOSIS at Croxhapox. 19 en 20 december 2008. Een gastproductie van Mahaworks en Ciclic Records. Dans, performance, experimentele muziek, videopresentaties.

crox 287, Maud Vande Veire & Emmanuel Depoorter. Januari 2009. Videopresentatie van performance.

crox 277-5, BRAINBOX2 unit 5. Bart Dhaluin, Gerd Ververs, Reinhard Doubrawa (DE). Finissage: pannekoekenbak-performance.
crox 277-6, BRAINBOX unit 6. Michel Couturier, Grégory Decock (FR), Yannick Franck. Performance en video-registratie op diverse locaties in Gent en Sint-Martens-Latem.

crox 289, Svend Thomsen (DK): TVF art doc cinema. Fluxus. TVF documenteert dans, performance, experimentele muziek en aanverwanten. TVF art doc maakt sinds januari 2009 permanent deel uit van de crox-programmatie. -->TVF

crox 294, Robbert Goyvaerts & Frank Merkx (BE). 2 tot 11 maart 2009. Project in de videoruimte met performance en video-regstratie.

crox 295, Johanna Van Overmeir (BE). Hart In Fact. Performance met publieksparticipatie. Woensdag 11 maart 2009.

crox 277-9, BRAINBOX2 unit 9. Kelly Schacht, Thomas Bogaert, Bart Lodewijks (NL). Performance van de witte buurkat en video-registratie. Bijdrage van Thomas Bogaert aan unit 9.

vrjdag 10 april 2009, performance van de Gentse dichter Johan Joos tijdens de boekpresentatie van Majuskel in het Gentse Poëziecentrum.

crox 298, But Is It Art? Performance van de Canadese mailart kunstenares Anna Banana. Zaterdag 18 april 2009.

crox 302, De Overneming. Totaalproject met performance, boekpresentatie en concert van de meneer Cremers, meneer Van Den Eynde, mevrouw Niks, meneer Van Goethem, meneer Vissers, meneer Behaeghel, meneer Van Speybroeck en stagiair Devos. Hilarische interventies. Woensdag 29 april 2009.

crox 277-11, BRAINBOX2 unit 11. Dirk Zoete, Adriaan Verwée, Evert Defrancq. Performance van The Singing Painters.

crox 307, Bruno De Wachter. BRUSSEL PARIJS. Lezing met diaprojectie en performance.

Fran Verstegen & Marloes Decloedt. Waar is hier en hoe ik daar. Performance op 29 en 30 september 2009. Try-out.

crox 315, Michel Couturier. Oktober 2009. Performance van Sven De Swaef. Hij rijdt met z'n zwarte Citroën DS door een speciaal daartoe ontworpen gyprocmuurtje. Video-registratie.

crox 317, Marieke Berendsen (NL). MR PROBE SAYS HELLO, muzikale performance in de grote zaal.

crox 319, Hans Beckers. 't Zwartetafeltjeconcert. 5 uitvoeringen. Locatie: de Thomsenruimte. November 2009.

crox 320, Robbert Goyvaerts & Frank Merkx. An Environment in Blue and Yellow. Totaalproject met installatie, videopresentatie, performance, theatrale acts en video-registratie.

crox 326, Eric Pries (DE): Ueber Revolution als Frage des güten Geschmacks. Performance waarbij het voor Eric Pries vooral gaat om de video-registratie. De film wordt vaker in croxhapox getoond, ook in 2011. Op 30 april 2011 is het dit werk dat getoond wordt tijdens een kort project van Espace Ladda in de Lindenlei.
Het is tijdens dit project in een site aan de Lindenlei dat het werk van Pries zoek raakt. Iemand haalt het schijfje met Ueber Revolution #3 uit de crox-dvd en vervangt het door een leeg schijfje. Interessante performance eigenlijk, niet alleen het gestolen werk maar met de daad van de anonieme performer gaat ook de diefstal als acte de présence mee huiswaarts.

TVF art doc cinema: Performance Theatre nr 1: Site-specific. Stelarc, Kirsten Dehlholm, Op Eklekt, Aida Redza, Pichet Klunchun, Robin Orlin & Ann Crosset, Didier Pasquette, Xarxa Theatre, Art Fission, Wai Mei Yeung, Sin Cha Hong, Mui Cheuk Yin, Arifwaran Shaharuddin, Mugiyono Kasido and others. 2010.

crox 330, Nel Aerts. Maart 2010. Video-performance en performance in situ tijdens de openingsavond.

Getekende Dialoog. Straatperformance van de Nederlandse kunstenares Willy Looijen. 19 tot 21 april 2010.

crox 333, Return To A Temporary Calm. Performance van Rudy Lycke en Lorenzo De Brabandere. 27 en 28 april 2010.

crox 335, Adam Geczy (AU). Remember To Forget The Congo. Contextuele performance, 1 tot 5 mei 2010. Presentatie van 6 tot 30 mei 2010. Performance online te volgen. Later volgt een review in The Australian Monthly specifiek met betrekking tot dit project van Adam Geczy.

crox 337. c0de. Performance van Nan-Ping Chang, Kristof Lauwers en Yvan Vander Sanden. Vrijdag 4 juni 2010. Coproductie croxhapox-Stichting Logos.

22 juni 2010, Hans Beckers. Uitvoering van 't Zwartetafeltjeconcert tijdens de boekpresentatie van crox-boek Nr15. Locatie: auditorium Bijloke.

crox 340, Sven De Swaef. HZTM, Sharper Gets Sharper. 1 en 2 oktober 2010.

Maybe From Scratch. Groepsproject van 3de bachelor Multimediale KASK. 21 november 2010. Later is ook het Tantamount Gent-Kanazawa project via livestream in croxhapox te volgen.

crox 352, Hallveig Agustsdottir (IS). Twee performances. Op zondag 13 februari 2011 een improvisatorische intervetie van Marieke Berendsen (NL) en op zondag 20 februari een improvisatie van Hallveig op prepared piano.

crox 354, Klaas De Roo (BE). Vijfgangenmenu 3. Video en performance. 5 maart 2011.
crox 355, Johanna Van Overmeir (BE). Performance 5. 5 maart 2011.
crox 356, Rudy Lycke (BE) & Evelyne Bleyenberg (NL). WARMING. 6-12 maart 2011.

crox 363, Sandrine Verstraete (BE). MANIFOLD. Theater en performance. Tekst: Sandrine Verstraete. Performers: Krijn Hermans, Yinka Kuitenbrouwer (NL), Frank Merkx, Sam Bogaerts, Kirsten Mariën, Gwendolin Van Jole, Thomas Schorreel en Evelyne Bleyenberg (NL). Een samenwerking van Multimediale en Drama KASK.

crox 364, Danae Baert (BE). Les enfants de l'eau. April 2011.
crox 366, Johanna Van Overmeir (BE), Hans Beckers (BE) en Peter Van Houweling (NL). HIF.
crox 367, Sjoerd van Leeuwen (NL). The first aviator to reach Utröst.

crox 369, Mehdi-Georges Lahlou (FR). Druk bijgewoonde performance op het woonerf.

crox 374, Stuart Lynch (GB). 4 juni 2011. Een reeks korte performances.
Meggy Rustamova. Jury en presentatie. Performance met medewerking publiek op vrijdag 24 juni.
Meggy Rustamova kask multimediale vormgeving<br />
jury - presentation</p>
<p>croxhapox Gent , Belgium<br />
24 june - 3 july 2011</p>
<p>photo Marc Coene<br />
Meggy Rustamova kask multimediale vormgeving<br />
jury - presentation</p>
<p>croxhapox Gent , Belgium<br />
24 june - 3 july 2011</p>
<p>photo Marc Coene<br />
Meggy Rustamova kask multimediale vormgeving<br />
jury - presentation</p>
<p>croxhapox Gent , Belgium<br />
24 june - 3 july 2011</p>
<p>photo Marc Coene<br />

TVF art doc cinema: Alain Arias-Misson (BE), Eduard Escoffet (ES), Nora Gomringer (DE). September 2011.
crox 383, Leen De Wilde. Stoelenperformance. Zaterdag 15 oktober 2011, tijdens de openingsavond van het tweede GM-project.

TVF art doc cinema: L'Oratoria d'Aurélia van Victoria Chaplin, kleindochter van, met Aurélia Chaplin en Jaime Martinez. 22 januari - 19 februari 2012.

crox 407. Trekvogels, een interdisciplinair project van Rebecca Lenaerts. 17 tot 28 april 2012. Concerten van Michael Vorfeld en Echo Beatty, interventies van Yannick Franck/Esther Venrooy, Ulysse Ost, Simon Halsberghe, Tine Guns, Hendrik Van Doorn en anderen. Assistentie: Cristina Amelia Candea.

crox 411. Between The Lines. Laura Neyskens, Indische dans op zaterdag 12 mei 2012 in de zaal met het werk van Marc De Clercq.
crox 417. Kantelingen. Samenstelling en coördinatie Caroline Vincart. Performance van Kurt Vandendriessche en Dolores Bouckaert op zaterdag 1 september 2012, openingsavond van het project.

TVF art doc cinema: DIVA'S thema-sessie met performances van Meredith Monk, Maja Ratkje, Jahida Wehbe, Joan La Babara, Hanna Schygulla, Cristina Ascher, Greetje Bijma, Cecile Kayirebwa en Isabeella Beumer. 14 oktober - 11 november 2012.
TVF art doc cinema: CIRQUE INVISIBLE met Victoria Chaplin en Jean Baptiste Thierrée. December 2012.

crox 430. Performance van Adam Geczy (AU) tijdens de openingsavond van 1000 Churches. Assistentie van twee studenten van Luca. Adam is uitgedost als Gustav Klimt, de studenten als misdienaars. Januari 2013.
crox 430 adam geczy (au) 1000 CHURCHEScrox 430 adam geczy (au) 1000 CHURCHES
crox 432, Eric Pries. Quijote. Shooting performance voorafgaand aan de definitieve presentatie. Januari 2013.
crox 432 eric pries (de) QUIJOTE
crox 435, ECHO. Samenstelling en coördinatie Michel Couturier. Performance van Marc Rossignol tijdens openingsavond, maart 2013.
crox 435 ECHO</p>
<p>erwan mahéo (fr)<br />
guy woueté (cm)<br />
marc rossignol (be)<br />
marie zolamian (be)<br />
michel couturier (be)<br />
guest curator: michel couturiercrox 435 ECHO</p>
<p>erwan mahéo (fr)<br />
guy woueté (cm)<br />
marc rossignol (be)<br />
marie zolamian (be)<br />
michel couturier (be)<br />
guest curator: michel couturiercrox 435 ECHO</p>
<p>erwan mahéo (fr)<br />
guy woueté (cm)<br />
marc rossignol (be)<br />
marie zolamian (be)<br />
michel couturier (be)<br />
guest curator: michel couturier

TALIBAM! in concert, zondag 19 mei 2013, performing 20th century experimental graphic scores and modern composition.
TALIBAM! (NY) in concert & beyt al tapes (BE)TALIBAM! (NY) in concert & beyt al tapes (BE)TALIBAM! (NY) in concert & beyt al tapes (BE)

Black Sun Jamboree, zondag 7 juli 2013, een project van Idiosyncratics met performances en concerten.

crox 446, Brainbox#3. Unit 1: performance van Hannelore Van Dijck, Michaël Borremans en Miet Warlop. September 2013.
Unit 2: performance van het tot printer omgebouwde autootje tijdens de openingsavond.
Unit 3: performance van Stijn Van Dorpe tijdens de openingsavond.
Unit 4: performances van Benjamin Verdonck, Dirk Zoete en Robbert & Frank en Frank & Robbert.
Unit 7: performance van de bezoekers telkens zij zich in het mistlandschap wagen. Ook: performance van het wiki-karretje.
brainbox-33brainbox-32brainbox-10

The Big Draw, zondag 6 oktober 2013. Lore Smolders en Oshin Albrecht. 4 uur durende tekenperformance in de hall. zie ingreep
TVF art doc cinema: Annie Sprinkle (US), My Body Is A Temple for A Multimedia Whore. 24 oktober - 15 november 2013.

22 maart 2014, performance van The Singing Painters (Merlyn, Laura van) tijdens de openingsavond van Breath From A Warm Locale. Staat op YouTube.
4 april 2014, concert/performance van Jeff Gburek (US/PO) en Marjorie Van Halteren (US).
Donderdag 24 april 2014, A Clean Well-Lighted Place: frituur Roeland.
Maandag 6 mei 2014, performance van Bert Huyghe.

crox 469, Readme.1st, performance van Isabelle Stockmans. 21 - 27 juli 2014.

4 oktober 2014: performance van de Nederlandse dichter Hans Clavin tijdens de finissage op zaterdag.
5 oktober 2014: performance van de Murgafanfare van Komen & Gaan tijdens de finissage op zondag.
18 oktober 2014: performance van Yannick Franck tijdens de openingsavond van Verf Na Van Eyck.
_MG_9331
TVF art doc cinema: Anders Christiansen, Millennium Solo.

17 januari 2015: Tom Prater van Bristol Diving School en Cristina Amelia Candea, een Dinner performance van Cristina Amelia Candea.
19 - 22 februari 2015: Louis Vanhaverbeke.
30 maart - 12 april 2015: IPP#1, Meesterklas Luca, impro-project. Een twee weken durende overrompeling van improvisatie, performance en creatie.
23 april 2015: Toine Horvers (NL), GOLVEN.
27 april - 8 mei: Leen De Wilde, residentie.
13 - 16 mei 2015: Oona Libens, NAUSEA. Teatro Dondolo. Met Eirik Vildgren en Mia Lundholm.
22 mei 2015: Ludovik Vermeersch.
28 - 31 mei 2015: Sabine Oosterlynck, COPYENDLESSPASTE.
1 - 17 augustus 2015: Melissa Mabesoone & Oshin Albrecht, residentie.
12 september 2015: Louis Vanhaverbeke & Oneka von Schrader. Performance tijdens de openingsavond van Espèces d'espaces.
17 oktober 2015: Ted Milton (UK), performance tijdens de openingsavond van Kosmografia.
17 oktober 2015: Alex Mendizabal (IT), performance tijdens de openngsavond van Kosmografia.
22 oktober 2015: ARF ARF (AU). Sound performance.
28 november 2015: performance van Buren, Melissa Mabesoone & Oshin Albrecht, tijdens de openingsavond van Deaf Man's Villa. 10 performers.
18 december 2015: performance van Buren tijdens finissage van Deaf Man's Villa. 10 performers.
6 januari 2016: performance van Brooke Carlson (AU).
16 januari 2016: performance van Thomas Tajo (IN) tijdens de openingsavond van Atlantis Na Plato. Maiden voyage van Thomas Tajo, die blind is en het plan geformuleerd had om met Speaking Art Performance te experimenteren.
9 maart 2016: tweede performance van Thomas Tajo, dit keer tijdens de openigsavond van Elf Na Twaalf.

> Predemocratic Republic

Noordelijke, kleine en dichtbevolkte eilandengroep, ten noorden van Sangmelimo. Perill wordt gedomineerd door Mok, een vulkaan die elke dag stipt om kwart voor drie tot uitbarsten komt. Rond dit geologisch curiosum zijn tal van etnische en toeristische gebruiken tot ontwikkeling gekomen.

Paul Perry (1956, London) is een van de eerste kunstenaars die ingaat op de uitnodiging om deel te nemen aan Signos de Admiracion (1990/92).
In Interview - Paul Perry interviewed by Tom McCarthy, General Secretary of the International Necronautical Society, at the Austrian Cultural Institute, London, 29 March 2001, is een foto opgenomen van een werk uit die periode, 'Victory - Love - Conquest: a Monument to Rape' (1992). See www.alamut.com.
In het crox-archief zijn geen gegevens terug te vinden over het project dat Perry in Gent wilde realiseren.

The persona non grata file is a very select club. They are not numerous, unless one counts in the provincials. In that case, there are too many to name.

The croxhapox persona non grata as a category shares the attribute of being unable to communicate transparantly.

The temporary collaborator who only hopes to grab a part of the not even sumptuous financial support. The ego of a nitwit, too small to be dumped as a sigarette butt in an ashtray, too small even to be able to enjoy it during a blink of an eye. Typically persona non grata, typically egotistical, typically only concerned about themselves. They are a waste.