encyclopedia

This encyclopedia offers a splendid and wildly recommendable insight in the world of Croxhapox, combining trivial pursuit and serious matter. The entries have been mostly written in Dutch but quite a few have been translated. If you want the Dutch original, change your choice of language and go to the 'encyclopedie'.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

VAERST (WORST), Deens theatergezelschap. TVF art doc cinema, 2de presentatie, lente 2009: I Dalen (In The Valley), een performance uit 1985: ... Lederhosen, an obscene lunch, a snake and a green person... Het 14de volume uit de reeks Performance. Duur: 32 minuten.

In de uit zink vervaardigde valies is een opening in de vorm van een kruis. In het kruis kan je dwars door de valies heen kijken. De kruisvormige opening is aan alle binnenzijden keurig dicht gemaakt. Het object maakt deel uit van het eerste solo project van Dirk Peers (crox 23, 1994), het tweede project in het souterrain van Aannemersstraat 54. Tien jaar later wordt het nog eens getoond tijdens een hommage aan de kunstenaar die in 2003 overleed.

Een van de valiezen van Joris Van der Borght (crox 131, 2004) is een replica van de valies die tijdens een mislukte bomaanslag op Hitler gebruikt werd. Het werk maakt ook deel uit van VERZAMELWOEDE (2007), het tweede crox-project in Abdij Maagdendale te Oudenaarde. Het ontstekingsmechanisme werd door een misthoorn vervangen. Eenzelfde misthoorn wordt gebruikt voor SIRENES, het 0110 project van Luc Tuymans (2006) waar Croxhapox aan meedeed.

Sinds 2006 vegetatief in de stockruimte: een valies van Thomas Broadbent. Wordt af en toe verplaatst. Staat in de weg. Enorm ding. In het karretje, want eigenlijk meer een karretje dan een valies, zit een deel van het werk Simulator.

Reistassen op wieltjes, zo gaat het tegenwoordig. Matt en Kevin van Talibam! (2011) hebben elk zo'n reistas bij waar meteen ook alles in zit wat ze nodig hebben. Net voor hij naar Europa zou komen had Matt een ongelukje gehad. Z'n linkerhand zit in een zwachtel, het sleuren en tillen van de reistas gaat met enige moeite. Het ding tillen kan hij niet zonder dat iemand een handje toesteekt.

Een valies via fedex naar de bestemmeling opsturen, is een peperdure aangelegenheid. Dianna Frid en Sonia Almeida blijven niet tot het project weer afgelopen is, dus wat anders dan het werk nasturen zit er niet op en dan hebben we ook altijd op te letten en goed na te denken vooraleer we de inhoud definiëren. Marktwaarde mag het niet hebben. Het was Broadbent overkomen. Hij had een pakje opgestuurd, met fedex, de inhoud ervan was voor een groepsproject bedoeld. In Zaventem hielden ze het tegen. We kregen het pas toen het project afgelopen was. Maar liefst een maand had het geduurd voor ze begrepen dat het object geen marktwaarde had of, waar het eigenlijk om ging, niet om die reden naar het Europese continent was opgestuurd.

van

van = Hans van Heirseele.

van has a lower case v. With a V it is one of the protagonists of Ada, the magnum opus of Vladimir Nabokov.

The person under consideration reduces itself to a preposition. A linguistic sum: van Heirseele minus Herr Seele = van.

Asserted at the end of 2002 by Johan De Wilde and till the end of 2009 the factual name of Hans van Heirseele. Ever since: Laura van.

1991. crox 17, Copy Art, first edition, fotocopy art pieces, appearing in the streets of Ghent from May 1991. 
crox 18, En Passant 25 installation windows. Location 14: Oudburg 15.
Jozef Van Akoleyen, brother of (1), is involved in VZW Barbabelge, an artists' collective which created a series of remarkable and easily understood street and neighbourhood projects from ca. 1995, in the slipstream of croxhapox interventions. If I'm not mistaken Wouter cox took the initiative and was later on joined by a.o. Peter De Duffeleer who became the administrative and financial manager of Kunst Zwalm.

After crox 18 all we know about Stef Van Akoleyen is reported to be living in the South of France.

(1) Jozef is the brother of Frans, a very famous GP from Zelzate, a smallish city close to Ghent. Frans V.A. is one of the leading figures of a group of GP's inspired by left-wing politics and called 'geneeskunde voor het volk' [medecine for the people]. The group openly defies corporatist medical institutions and capitalist exploitation.

Scenery, LeerlingMeester Kunstpodium T (Tilburg), 2015. Master: Robin Vermeersch. Pupils: Briede Van Bemmelen (Tilburg), Dina Dressen (Maastricht), Renée Tilkin (Utrecht).

Zaaltekst Briede Van Bemmelen: Met mijn werk verken ik de begrenzing van de steeds veranderende ruimtes om ons heen. Ik doe onderzoek naar de realiteit van onze habitat. Ik grijp in in deze ruimtes, verwijzend naar hun begrenzingen met grote in situ installaties. Vaak suggereren deze installaties verschillende situaties of gebouwen die er zouden kunnen zijn, of reeds verdwenen zijn. (tekst BVB)
[Information by Briede Van Bemmelen: In my work I explore the limits of the everchanging spaces around us. I am researching the reality of our habitat. I intervene in these spaces, pointing at their limits using large in situ installations. These installations often suggest diverse situations or buildings which could be there or have been there. (Translation SVR)]

crox 70, Schilderkunst Hedendaags Belgisch - nov/dec 1997.

crox 159, solo project - December 2005. Paintings. Simultaneous with the second project of Jos Van Meerssche (crox 160) and a project by Stef De Brabander in the cube (crox 161).
Fragment from a conversation with Jan Debbaut (Schilderijen [Paintings], Ed. Internationaal Cultureel Centrum Antwerpen, 1984):
-JD: I seem to know that in the early seventies you were strongly influenced by the fundamental painting, particularly by the white paintings by Robert Ryman.
-TvB: As I said I arrived at a point where I realised the process I had went through meant I had step by step broken down the recognisable image into simple painterly elements which I used again to (re)construct an image.  -----
-JD: How did you give a new shape to that confusion after meeting with Rymans work?  
-TvB: I sought out new opportunities and I'm very conscious I didn't know what would be the final result or the final meaning of the resulting image. I was working associatively and experimented with all kinds of things. Useless things I left out and other, more fascinating ones I started to use over and over again. So the work got more and more repetitive. Technically, concerning the treatment of the oils, I went ahead quite uncontrolled, which created a problem with the substance matter. Oils left me at a standstill. So I switched abruptly to acrylics, avoiding those problems. Precisely the minimalistic use of matter that acrylics allow was attractive for my repetitive work. For years I painted endless series confronting one element - say, a dash - with a countermovement. Endless variations of layerdness. Moreover that seemed to fit into a kind of fashion; it attracted quite some attention. ----- Now the action of painting properly has become my core of attention. No longer the repetition of a toucher as in the serial works but the large gestures encompassing the whole canvas. That way, the resulting image gains formal coherence.  
Composition - which I had lost in earlier paintings and made me lose track of one of the historic qualities of classical painting - has found its way in by other means. 
Lots of considerations come about by practical ways now. I'm guided by circumstances because that's what interests me now. /1984/
'In the middle of the seventies Thé van Bergen question painting as a medium in its constituent elements. --- From the early eighties elementary signs and motives appear, being logical consequences of material form as well as intuitive shapoes or gestalts. A curved line becomes a bow or a gate and evolves into a head (or cup) later localised in a boat - all  of them suggested only by a few lines.   --- In the recent works () almost obsessionally repeated motives such as the gripping or giving hand with a bunch of grapes, the square or the branch, the eye of a cat or an inquisitor, legs and arms sometimes associated with ropes or hoops, hte head in the boat.' (Florent Bex; Thé van Bergen - au Paradis; Ed. MUHKA 2002)

>Open Deuren

De brochure opent met de slogan KUNST IN WOONBIOTOOP MET DE BUURTBEWONER ALS CURATOR. Het concept is afgeleid van eerdere projecten van Philip Van Bogaert (3D, KASK). In de brochure als 'regie' vermeld, beperkt Van Bogaert zich in praktijk tot die locaties waar buurtbewoners een performance plannen. Dat is een bord vol, het gaat immers om ruim een derde van meer dan negentig locaties.
Tijdens beide weekends is er een geleide wandeling met gids Philip Van Bogaert, elke dag om 14u30 en 17u. Vertrekpunt is locatie 1, De Griffel, een krantenwinkel.

'Gesprekken met kunstenaars' [Talks with contemporary artists], is the blog of reviewer and critic Hilde Van Canneyt, aka the crox-column, started at the end of 2008. /see the link on our homepage/

Previously HVC worked for the local newspaper Zone 09 and wrote a.o. about Brainbox /unit 5/ and a project by Stijn Van Dorpe.
2006. Works and thoughts in progress. BRAINBOX - UNIT 5. (Eva-Maria Bogaert - Lieve D'hondt - Pieter Vermeersch)
2007. Obviousness versus randomness. Stijn Van Dorpe in Croxhapox.

OUTSIDE THE BOX. crox 391 (2011). Foto's.

In de speciaal voor het project gekonterfeite zaaltekst, waar ik als gebruikelijk geen aandacht aan besteed had (ik kijk niet naar een witte bol met de mededeling, op een A4-blaadje, dat ik inderdaad naar een witte bol aan het kijken ben en wat de bedoeling van die witte bol is, of, om de poëzie van Jacques Roubaud te nemen, wat ik me in Quelque chose noir bij die of andere metafoor, de ellipsvormige taalmaoeuvers en de vele lacunes in de tekst voor te stellen heb, al dat uitleggerige gedoe bederft de pret), noteer ik, nu ik er toch wat tijd voor neem, de titel die elk hoofdstukje heeft:

1. de aanleg voor observatie
2. de visionaire blik
3. de neiging tot het surreële
4. en de aandacht voor de fotografie in mondiaal perspectief

en stel tegelijk vast, na een vluchtige lezing van wat elk van de hierboven vermelde hoofdstukjes biedt, dat ik weinig opschiet met deze naar mijn smaak al te didactische benadering van foto's waarvan ik er enkele nog altijd voor me zie: een stoep in Nevada of in Mexico met een felrode stoeprand, uitzonderlijk fraai en ook altijd op een juist moment gefotografeerde, stedelijke landschappen die mij af en toe aan het werk van Hopper doen denken, afstandelijk, desolaat, soms bevolkt met personages die als een schaduw deel uitmaken van het fotografische moment. Uiteindelijk bevalt zelfs de herinnering aan die foto's me meer dan de als koude soep opgediende, theoretische overkill.

Simultaan: projecten van Giannina Urmeneta Ottiker en Freya Maes.
Publicatie van crox-card 100 (2011), Framed, Calofornia, U.S.A., 2009.

crox391 Nele Van Canneyt IMG_4061crox391 Nele Van Canneyt IMG_4070
foto's: MC

Crox 400-2, Stoelendans. 5 - 10 maart 2012. Een improvisatieweek van 3de bachelor Beeldhouwkunst KASK. Volgt op een residentie van 3de bachelor Schilderkunst KASK en valt samen met een in situ project van Lorenzo De Brabandere. Dag aan dag wisselende presentatie.

crox 372, een project in de kubusruimte
mei-juni 2011

Spanbandjes, elastiekjes, schuursponsjes, penselen, acrylverf, wc-papier, verpakkingslint, wasknijpers, doekje, ballonnen, koffieverpakking, rietjes, gevonden doos en ballonnen, strijkparels, fluorescerende verf, canvas, confetti, impressionistisch landschapje, isolatiemateriaal, kaarsvet, scoubidou bedrading, blanco puzzel, blocnotes in 6 kleuren, post-it's en paperclips, okkernoot in bladgoud, vaatdoek, isomoblokken, bureaucratisch zelfportret, serpentines, een straatnaam, tape, en de verpakking, papier uit de papierversnipperaar van het SMAK, er aangetroffen tijdens de voorbereiding van inside installation, roest van kruiwagen, kauwgom, canvas op canvas, 100% afwasbaar, lettermal, kleefband en krantenpapier, olielandschap, enveloppes, KARTENSET, gedroogde acrylverf, keien, een machinegeweer, rode spuitbusverf, punaises, lijmpistool, vetkrijt, spieraam, een Tuymans (acryl), chipsverpakking, eikels, knikkers en ook nog de stenen van Zaza.

Drumperformance van Lieven, broer van, in de kubusruimte. Het drumtoestel bestaat uit twee (of meer) schilderdoekjes, strak aangespannen.
Een greep uit de familie- en/of vriendenkring: Petra, Barbara, Dimitri en Jenny, de mama, Dante ook, Martine, de moeder van Dante, Chris, geen familie Chris, Peggy van Anna, Juta en Iva, Sisi de dochter van Chris, en, wacht even, Lieven, en Carolus ook, Carolus ook, en Lieven is de vader van Dante, en Victor, dat is mijn zoon, zegt Bob.

Inge Braeckman (H-art 82, blz. 16): CONCEPTUELE UITVOERINGEN IN CROXHAPOX. 'Tot slot is er nog een ruimtevullend sculpturaal werk te zien van Bob Van de Putte, die met rietjes, sponsen, wasknijpers, rekkers enzovoorts aparte werken tot één installatie componeert.'

crox 372 Presentation in the cube, May 2011.
crox 406 Triumphal arch for the uselessness in the arts with a plaque for the unknown artist and the throne of irrelevance in the hall, April-June 2012.
NOETICS, September 2014. The White Box Is A Lie.

Ciclic Records.
2008. TAGMOSIS 2008 at Croxhapox. Friday 19 and Saturday 20 December. A project by Mahaworks and Ciclic Records.
Antoine Prawerman (PO), bass clarinet. Giovanni Barcella (IT), drums performance. Alda Snopek (BE), a video presentation. Monika (DE), video presentation in the cube room. Lazara Rosell Albear, dance and percussion performance. Jan Van Ryckeghem, video's. Nan-Ping Chang (TW), performance, a duo with Eli Van de Vondel on guitar. Juan (ES), dance.
2009. Boekvoorstelling Majuskel, Johan Joos. Locatie: Poëziecentrum Gent. Gitaarsolo van Eli.
Zennestraat 17, Brussel. Actions by Mahaworks and CiclicRecords.

One of the founding members of Croxhapox vzw, a few months after the actual start of the project.
Takes the initiative for the preparation and the production of 'En Passant' (1991), a shop window project in 25 locations in the city centre of Ghent. Quits at the end of 1992, because a few months after the failure of Signos also KNUTS turns into a disaster. Involved in activities for a short time in 1995 after having laying low for quite some time. Returns to the board in 2006. Corporate manager from September till December 2007. Appears not to be in line with the artistic management and the crox-team and leaves again.

A Group Show curated by RE: (september 2010). W. Wolkman, alter ego van Boris Van Den Eynde, anderhalf jaar eerder met De Overneming als meneer Van Den Eynde (en Cremers, en Behaegel) present in croxhapox, verzorgt de publicatie van het gastproject. A GROUP SHOW. EEN SUBJECTIEF - OBJECTIEF SPECTRUM. Dat staat bovenaan het vouwblad dat als omslag dienst doet. In het Engels staat het er ook: A SUBJECTIVE-OBJECTIVE SPECTRUM. Om te verduidelijken hoe het boekomslag/poster/vouwblad tot stand kwam, staat er ook nog volgende tekst: 'W. Wolkman verbleef tijdens de werkweek van 'A Group Show' (van maandag 30 augustus tot vrijdag 3 september) vierentwintig uur op vierentwintig in de tentoonstellingsruimte. Tijdens deze periode nam hij zich voor om alle onderlinge bewegingen van de kunstwerken, kunstenaars en curatoren eigenhandig te registreren. Hierbij was de uitdaging om deze tijdelijke 'ruimtelijke dialoog' zo objectief en precies mogelijk vast te stellen en te noteren. Het resultaat van deze door zichzelf opgelegde opdracht vertaalde zich in een reeks nuchtere data. Deze golf aan gegevens werd op zijn beurt verbeeld in een treffende en betekenisvolle grafiek. Wat hier zichtbaar wordt is een transciptie die er naar streeft om vanuit het geheel de relaties tussen de delen bloot te leggen en aldus het vervliegende spook dat 'Ontmoeting' heet van een gezicht voorziet.' /During the workweek of 'A Group Show' (from Monday the 30th of August until Friday the 3rd of September) W. Wolkman spent his days and nights non-stop in the exhibition space. He decided to personally register all the relational movements of the artworks, artists and curators during this period of time. The main challenge was to capture and record this temporary 'spatial dialogue' as objectively and precisely as possible. The result of this self-imposed assignment was tranlated into a series of plain data. Afterwards this wave of information was represented in an accurate and meaningful infographic. What is visible now is a transcript that strives to expose the relationship between the parts, starting from the whole. Thus it provides the fleeting specter called 'Encounter' with a discernible face./

Op de ommezijde van de uit twee glossy A1-bladen gekonterfeite, losbladige omslag (vouwblad/boekomslag/poster) staan foto's. De catalogus zelf (het formaat ervan is tussen A3 en A4) bevat teksten van Hans Theys, Joachim Naudts, Egon Van Herreweghe en het RE:-collectief.

De Overneming (crox 302), presentatie op woensdag 29 april 2009, in de hall van de croxruimte, van De Onderneming, een project van Jesse Cremers en Boris Van Den Eynde, zij lijken als spil te fungeren, en een half dozijn bendeleden: meneer Behaegel, meneer Vissers, mevrouw Niks, de heren Van Speybroeck en Van Goethem en stagiair Devos.

29 april 2009 (fragment uit de crox-box):

"Vandaag hebben we DE ONDERNEMING op visite, een initiatief van de heren
Van Den Eynde en Cremers. Ook Behaeghel is van de partij. Binnen De
Onderneming heeft hij geen specifieke en tegelijk toch een heel erg
bijzondere functie: hij kijkt toe. Als alles naar wens verloopt, heeft
Behaeghel niets om handen. Als het fout loopt evenmin: in het ene geval
komt Van Den Eynde met het antwoord en in elk ander geval reikt Cremers
de oplossing aan.
Na tal van hilarische interventies is er een lezing
over Bore Out, de tegenhanger van het Burn Out syndroom. Vooral wie
jarenlang onder zijn niveau werkt, heeft er last van. De symptomen zijn
ongeveer dezelfde als die van Burn Out. Drie sprekers wagen zich aan de
tekst, eerst de lijzige Meneer Cremers, dan de driftige en dictatoriale
trekjes vertonende Meneer Van Den Eynde, dan Cremers senior (een
vertrouwde stem voor wie met het erfgoed van cultuur op televisie
vertrouwd is) en tenslotte Meneer Van Den Eynde die de oplossing
voorleest. Na de lezing is er een muzikale entre-acte met de Janis
Joplin machine - gitaar en vocals, de vocals zijn die van Meneer Van Den
Eynde, eigenlijk - en Mevrouw Véronique De Cock, naakt, op percussie
met vuilnisbak.
Mevrouw Niks zorgt voor broodjes en ingenieur Van Speybroeck geeft een demonstratie met de plotter DXY-990 van Roland.

Een
van de verzoeknummers is een optreden van Reg Carremans voor de
verandering ingeleid door het Bolus Trio van kunstpaap Fabre & Coke:
Fabre met z'n kop in een toiletpot, grommend, gillend.
'Carremans zit diep,' merkt iemand op.
En Van Den Eynde (gevat): 'Carremans zit vast.'

Cremers,
Niks, Behaeghel, Van Speybroeck en Van Den Eynde nemen de laatste trein
richting Antwerpen. Vadim is bezig in de brainboxruimte, experimenteert
met licht- en beeldprojectie."

> inmiddels

[Visual artist, contributed to the short lived crox magazine Inmiddels]

Herzamelen, 29 april - 1 mei 2016. >Vanhille, Emma
a/ venus puzzel
b/ schraaap
c/ gelati

2005. crox 130, SACRE BORDEL. Instalraam, Onderstraat 26.crox 131, SACRE BORDEL. Second project in the room in the front. Retrospective presentation where JVDB collects, for the first time under the name of J. Van der Borght, the works of all his alter ego's. During opening night we have soup and a concert by The Singing Painters, without Merlyn Paridaen for a change.JVDB joins the crox-team and the Board. From the start he takes care of the business side. For the progressive expansion of our activities, his input is essential at all levels: logistical, programmatical and financial/administrative. Head of administration and finance from 2005 till the Summer of 2007. As head of logistics, he is responsible for all reconstructions and infrastructural adaptions which happen during that era: kitchen and inventory room construction, building walls and taking walls down, making repairs. He constructs a wheeled work bench (a crox first!) and assists in the acquisition of practically all the stuff we need at that time. He even takes pity on the books and the administration. Devising budgets, balance sheets and, as he puts it, governing the shop's purse like a good husband. Programmatically, one can discern an important shift towards projects of a more ideological character during his reign.Participates, under alias NGIP, in crox 145, first edition of Basics 2. Takes care of the catering (drinks). Films 444, the performance by  Nan-Ping Chang (TW). Finds two old slide projectors which he couples electronically - a boon for crox 151, the project of Evert Defrancq.

2006. crox 164, BAF, Belgian Art Foundation. Installation window, location Onderstraat 26. First project by Dr. Al.If, the ideologist of his many alter ego's. Publication of Nothing To Tell, very limited edition. Consecutively a project in the cube room under the same alias: BAF. Participates in the sequel of crox 145, again as NGIP. In the back room, the room at the end of the corridor, an inventory room is installed. In Summer, the kitchen and the toilet are refurbished. Coordinates the projects of Boris Van Acker (crox 181) and  Jamez Dabramski Dean (crox 185). Round about the same time a madman's ride to Zaventem is undertaken, go and return, with two cars, JVDB driving his red sagwagon, van driving the other vehicle, to pick up Dianna Frid and  Debra Tolchinsky. CarianaCarianne joins the duo a bit later. Financially one of the most daring combinations of projects of that era. van and JVDB conceive the first edition of Brainbox, October-December 2006. Joris constructs the BRAINBOX neon sculpture which ever since has moved around the place: from media space to hall and to cafetaria.  

2007. Coordinates crox 195, a project by VeDeZe. Assists in the logistics of crox 200, Plooibaar Landschap [Pliable landscape], a project by Wouter Decorte, and in crox 208, MA solo, a performance by Emilie De Vlam where we needed to lay our hands on a functioning photocopying machine. One of the most draconical and hilarious squirmishes was the removal of a project by Dirk Zoete. 3 tons of concrete are to be removed. See: Timetable, May 2007. Croxhapox is temporarily turned into a mice's brothel. Thanks to Zoete's breadcase. JVDB participates in Verzamelwoede, the second project in Abdij Maagdedale, Oudenaarde. Together with Bart Vandevijvere he coordinates the Franco-Belgian project, August-September 2007. Construction of the office, which is at the same time his last exploit as member of the crox-team.  Early in September 2007 he leaves the board. Takes care of the budgets and the books till the end of 2008. 

Member of the General Assembly of the Association and as allways a very much welcomed guest at opening nights.

2010. crox 345. Paintings. Project in the room at the back of the corridor. During the project the room is used as a set for Bloed over water [Blood over water], a film by Mira Caroen studying at Narafi in Brussels.

2011. crox 360, REINHEIT. Project in the cube room. Drawing in charcoal on the wall. The execution of the work takes Hannelore Van Dijck two weeks. A ritual of charcoal: blue overalls, dust mask, applying the geometrical structure to start with, it looks as if it is enlarged drawing paper, than, gradually, filling it in with themes based on bathroom tiles. It explains the title: Reinheit [Purity, cleanliness]. A devastating work according to Adriaan Verwée who says that it is according to his opinion, the most interesting presentation that ever happened in the cube since 2005. Of course opinions can differ. It is remarkable that the charcoal dust remains in the room and that Hannelore doesn't care if someone per chance wipes out a small fragment of the (non-fixed) charcoal drawing: its gradual disappearance is part of the presentation. 

crox-box Sunday 6 March 2011

In the cube room Hannelore Van Dijck has started working on her situ project. Bleu overalls, stiletto heels, dust mask, charcoal on the bare wall.

11 March 2011

Hannelore Van Dijck working in the cube. Loads of tape. The tape ends up in a large ball on the floor.

20 April 2011

'What is the first word that comes to mind right now,' I ask Sabrina.
Blanc, she says. Tht is the first word she thinks of. She says it without thinking: blanc.

First and last have a relationship which can't be caught in words. One does things for the first time, one does them for the last time. 

Does a person say the first word, without thinking about anything in particular, or do they think about what they could have said? And than, they don't know anymore. They ponder the question, think it rude or start thinking about a word and that is unfair. 

Sabrina answers without thinking. Blanc, she says.

C'est quoi le premier mot que tu penses, I asked. Blanc, says she.

Matrass, said Sandrine, who was dragging a matrass around. Dust, says Hannelore, who is working in the cube room.

I.P.P., Meesterklas Luca, improvisatieproject, 30 maart - 12 april 2015

VERF NA VAN EYCK (2014). Groepsproject in het teken van 25 jaar croxhapox. Samenstelling: Dries Douibi, Jelle Clarisse, Laura van. Opbouw en coördinatie: Lore Smolders extra.
Aukje Koks. Transcendence.
_MG_9249 variatie op een werk dat Aukje enkele maanden eerder in croxhapox getoond had
Benjamin Verhoeven. Een op dat moment pas afgewerkte video, vergelijkbaar met het werk dat hij enkele maanden later op Art Rotterdam zal tonen.
Birde Vanheerswynghels. Een houtskooltekening.
Bob Van de Putte. Confetti, een restant van Noetics.
Bram Van Stappen. Fotografie. 76 images taken in a rear mirror and their negative prints, een stapeltje waarvan alleen de bovenste foto zichtbaar is. Weide, zelfde procédé als 76 images. Enzan no Metsuke. En ook nog vier werken uit de reeks Towards The Back.
_MG_9277_MG_9313 _MG_9270 links: weide, midden: christophe lezaire, rechts: mil ceulemans
Carole Vanderlinden. Olieverfschilderijen, waaronder Paysage tropical.
Chloé Dierckx. The Air Bubble, video en zaaltekst in twaalf talen.
Christophe Lezaire. Olieverfminiaturen.
Dirk Braeckman. Hemony, een in de Oude Kerk te Amsterdam gerealiseerde film.
Dirk Zoete. Mr. Ship, een tekening.
_MG_9262_MG_9253_MG_9327 links: dirk zoete, midden: fabrice pichat, rechts: hemony van dirk braeckman
Fabrice Pichat. Twee werken.
Frederic Geurts. Column. Op maat van de 4m30 hoge croxruimte.
Hans Beckers. Het eiersnijdertjesorkest.
Honoré d'O. Opera Aperta IV.
_MG_9247_MG_9292_MG_9291 links: frederic geurts, midden: honoré d'o, rechts: lucie renneboog
Jasmijn Krol. The Garden, een video. Presentatie in de kubus.
Johan De Wilde. Een aantal tekeningen.
Kristof Van Gestel. 'AM'.
Lucie Renneboog. Recent werk.
Maarten Van Roy. Objecten.
Mario De Brabandere. Vier recente schilderijen. Courtesy Kristof De Clercq.
Max Pinckers. From the series Wiil They Sing Like Raindrops or Leave MeThirsty. Shiva's Dance. Koppel #1 en #2.
Michaël Borremans. Nooit eerder getoond abstract werkje uit de beginperiode.
_MG_9312_MG_9318_MG_9316 links: nel aerts, midden: michaël borremans, rechts: maarten van roy
Michiel Ceulers. Een schilderij.
Mil Ceulemans. Schilderijen. Courtesy Roberto Polo Gallery.
Nel Aerts. One-Sided Willie & Uncanny Conversations.
Patrick Everaert. Twee werken.
Rik De Boe. Tekeningen, onder andere Landschap met zonlicht.
Thomas Bogaert. Tweeluik.
Vincent de Roder. Een reeks geometrisch-abstracte werken.
_MG_9280 links: drie werken van Vincent de Roder, rechts een werk van Rik De Boe
Yann Bronder. Een recente olie.
Yannick Franck. Performance tijdens de openingsavond.
_MG_9333

Participates in the En Passant project (1991) and contributes one of the most imaginative works.  Venue 11 is the shop window of the basement of the Poëziecentrum [Poetry center in Ghent], at that time in Hoornstraat, close to Bloch's bakery [a famous and much loved landmark in the inner city, closed and sadly demolished in 2008].

In one showcase there is a laurel wreath, in the other a death wreath.

2013. Brainbox #3. Zevende, laatste unit, met Erwan Maheo (FR) en Eric Pies (DE). Erwan haakt op het laatste nippertje af wegens ziek. Kristof had de evolutie van het transformatieproject min of meer opgevolgd. Eric niet want in Kassel residerend. Ze worden geconfronteerd met de door unit 6 dichtgemetste corridor, die ze meteen openbreken, wat niet eens een kwartier neemt.
Het is midden december en bitter koud. Witte lakens komen over de restanten van het autootje te hangen, de DAF met bouwjaar 1974, door unit 5 in twee stukken gezaagd, het autootje zaliger. De stukken van de DAF kortom liggen opgebaard in de voorts zo goed als lege zaal. Dit verandert als een rookblazer en de score van Nanook Of The North aan de presentatie toegevoegd worden, waardoor de scene bijna letterlijk een ijslandschap wordt. Zwanenzang van de derde editie van Brainbox.

2014. Verf Na Van Eyck. 'AM' - kaart: Deze kaart wordt geproduceerd, getoond en naar 150 adressen verstuurd door Croxhapox, Gent voor de groepstentoonstelling Verf Na Van Eyck van 18 oktober tot 16 november 2014. Tekst:

Reeds lang vraag ik me in mijn kunstpraktijk af wat de geschikte plaats is om de objecten die ik maak aan een publiek te tonen. Als kunstenaar werk ik vooral in de private sfeer van mijn woonkamer of mijn atelier. Het alledaagse leven dat zich op deze plaatsen afspeelt lijkt daardoor vanzelfsprekend de ideale setting om mijn werk te ervaren. Bovendien werk ik er in een 'één op één' shcaal die bij deze ruimtes past. Het tonen van een werk in een publieke tentoonstellingsruimte vraagt bijgevolg altijd een vertaling naar de aard en de schaal van die ruimte en naar het openbare karakter ervan.
Bij het tonen van 'AM' (2014) is niet alleen de verhouding tot de publieke context cruciaal, maar vooral ook de manier waarop de kijker met het werk geconfronteerd wordt. De inhoud van dit kunstwerk ontvouwt zich pas echt op het moment dat het tactiel ervaren wordt; door zelf het vreemde ding uit het etui te voorschijn te halen, te ontvouwen, aan te raken en te manipuleren vinden er bij de toeschouwers innerlijk - zowel bewust als onbewust - wederzijdse aansturingen plaats tussen de prikkels afkomstig van de zintuiglijke ervaring van het object, de motorische aansturing van het lichaam om het verder te verkennen en de associatieve gedachten en gevoelens die vanuit het geheugen en de verbeelding op gang komen bij deze ontmoeting. Tijdens het betekenis geven van deze ervaring wedijveren verwachting en realiteit voortdurend met elkaar.
Deze interactie met het werk gebeurt best onverwacht en ongedwongen. Om die reden heb ik afgelopen zomer met vrienden en kennissen in de stad afgesproken om hen daar in de loop van ons gesprek 'AM' (2014) in handen te geven. We zaten op café, op restaurant, in het park, op de trein, ... Deze momenten waren steeds verschillend. Tijdens het openmaken van het etui en het betasten van het werk heb ik de ervaring van deze toeschouwers niet gestoord. Na afloop polste ik hen naar hun reacties en associaties. Kristof

2012 Kantelingen, project van Caroline Vincart. Inside piano, performance van Heleen met Kristof Roseeuw op contrabas.
2016 Herzamelen, project van Emma Vanhille. Heleen van Haeghenborgh & Fredrik Leroux: Kaaistraat 27: a/ koer, b/ salon, c/ voorplaats, d/ atelier, e/ trap. Sound installatie in de videoruimte & concert @Stichting Logos op dinsdag 3 mei 2016.

> Gburek, Jeff
concert vrijdag 4 april 2014

2006. crox 162, installation window. Location Onderstraat 26.
crox 163, ARMEE LEGER. Group project. Bas Decaluwe: film. Wouter Feyaerts: objects. Christophe Engels: photos and small objects. Thomas Campaert: collages. Tim Van Ham: paintings.

crox 414, mei 2012. Project in de kubusruimte.

crox 416, juli-september 2012. Instalraam, locatie Onderstraat 26.
crox 422, oktober-november 2012. Projectcluster met solo's van Bart Vandevijvere, Mil Ceulemans en Peter Van Hecke.
Altijd een verwijzing in situ naar de locatie waar de presentatie plaatsvindt.
In de kubus een maquette van de kubusruimte,
voor het instalraam een maquette van de voorgevel van Onderstraat 26,
met het drieledige crox 422-project een maquette van corridor en zaal achterin.
In situ vondst: het roeste, antieke vloerrooster.

A Group Show. Guest production, September 2010. ----> RE:
RE: is an initiative of Maarten Dings, Joachim Naudts and Egon Van Herreweghe.

From Transcriptie 1 /woensdag 8 september 2010/. The adjectives E uses:

Photografic. Evident. Select. General. Strange. Evident. Right. Right. Evident. Right. Non-evident. Young. Large. Narrow.

The verbs: Be. Go. Reframe. Shall. Can. Say. Present. Can. Make. Be. Find. Make. Be. Be. Make. Mean. Think. Work. Become. Be. Sluipen (in). Take care. Close on into. BeBeBe. Become. Can. Say. Have to. Do. BeBeBeBe. Frame. Move towards. Be. Make. Be. Make. Think.

From Transcriptie 2 /woensdag 25 augustus 2010/. The adjectives E uses:

Important. difficult. Static. Fluid. Rigid. Concrete. Exciting. Multi-talented. Expressive. Difficult. Utopian.

The verbs: Be. Can. Be. Fetch. Have. Have. Connect. Have. Go into. BeBe. Discover. Have. Considering. Be. Go. Make. Be. Lead. Start from. Get. Say. BeBeBe. Need. Think. Can. Talk. Need. Can. Present. Mean.