580. FOOD MATTERS. All you need is the lavatory 2. November–December 2018. 43 artists, 43 hosts, 43 guests.
584. FOOD MATTERS the book. 2019.
ALL YOU NEED IS THE LAVATORY1 txt2 Each3 artist participates as host4 of one of the other artists and is likewise5 guest of one6 of the other artists. The host could be seen7 as the passive conglomerate,8 the guest as intruder, as invité(e),9 invited to discuss10 the work of his/her11 host and point a favourite object –or work– or item, taking advantage of the fact that he or she is the active character in a meeting of two12 persons who know each other or don't. Croxhapox won't interfere in the process of meeting, talk and choice. The result13 of these 43 encounters makes the presentation.
1. All you need is the 1 is de oorspronkelijke all–about–no–thing titel van Food Matters, wat ook de titel gaf voor de sequel, tot iemand met Food Matters op de proppen kwam en nog wat later voorrang aan die titel gegeven werd. 2 is een in het uiterste geheim tot ontploffing gebrachte expo-capsule van croxhapox vzw, en deze tussen de soep en de patatten aangetroffen bladzijden, een schamele poging tot recon[of decon]structie van de feiten, het enige wat ervan overbleef. 3 Quote. The struggle for food, on the other hand, seems foul and degrading and when we stood in the presence of our parents we sensed that they had come to us unclean and for that we could never forgive them. The thick slice of bread in the afternoons, precisely because it was not earned, tasted delicious to us. Never again will bread taste this way.a 4 kwam begin 2017 in het crox-programma op tafel toen zowat overal de ranzige slogan all you need is billboardsize in het straatbeeld opdook; wat het idee gaf om op de kleine locatie waarover croxhapox toen beschikteb een min of meer grootschalige expo te realiseren. Deze publicatie is een document van de tweede editie van dat project.
2. tekst This is the high speed theoretical part on Food Matters and What The Fuck Would I Know. [ ] : het woordje uitleg na de feiten – what can I say. Nothing that needs thought; which is provoking; for I often thinkc But. I'm old School. Het academische gezeur over inhoud tot de inhoudelijke macht [dat gezeik over formules! formules! formules! al na een halve lettergreep hangt het m'n kloten uit. En dan zit Duck Soup lekker. GROUCHO [: you right now in the kitchen, bending over a hot stove], Wat we niet deden, dat woordje uitleg, in croxhapox, of vermeden [wat op een of andere manier op hetzelfde neerkomt), omdat niet alleen het gezeik maar ook de scherven alles tonen wat er van wat we toch helemaal nooit te weten zouden komen overgebleven is. Al het overige, nu we het over Food Matters hebben, behalve de ontmoetingen en GROUCHO, in Duck soup : But I can't see the stove, & dan (Wistful) MRS. TEASDALE : Rufus, what are you thinking of? GROUCHO : Oh, I was just thinking of all the years I wasted collecting stampsd – na de feiten, het post mortem: pro forma.
3. each Negen keer negen cirkels geeft het. Je bedenkt geen expomodule, bedenk ik nu, om alleen nog een expo met meer van hetzelfde te hebben. De academisering heeft van de kruiwagens op een sokkel tentoongestelde kruiwagens gemaakt, de markt van het vleesafval slachtrijpe varkens, en zo hoort, succesformule of niet, elke expo opnieuw bedacht te worden, alsof het tegelijk de laatste en de eerste is. Met All you need is the lavatory begon het met de titel, herinner ik me. Dat was bijna een traditie geworden, dat we eerst de titel bedachten en pas daarna een idee hadden van wat het worden kon.e Het idee dat het met Food Matters ontmoetingen zou worden, kunstenaars die elkaar ontmoeten zonder tussenkomst van derden,f [ ]
4. host : : guest Twee ontmoetingen, de ene keer als host, de andere keer als gast; en het totaal hiervan – iets met een inhoudelijke factor die biedt wat onder dualisg begrepen wordt : een twee tussen enkel- en meervouw in.h Ontmoetingen zonder stoorzender. Geen curator. Geen industrieel-ideologisch georiënteerd postgraduaat. Geen circusdirectie. Evenmin directie &/–/of staff van het crox-team om een pro en contra te beramen; sporen van geestdrift, hybris, hydrolyse, een bepaalde verworvenheid of positie bemoedigend of net verdacht vinden; de crox-formule erin hameren (voor zover er zo'n formule zou zijn); en als buitenstaander resoluties formuleren (ideologisch stroomlijnen van de ruwe materie) waar uiteindelijk slechts heel af en toe een van de betrokkenen wat aan hebben kan.
5. likewise Many people believe that there exists in the world's coordinate system a perfect point where time and space reach an agreement. This may even be why these people travel, leaving their homes behind, hoping that even by moving around in a chaotic fashion they will increase their likelihood of happening upon this point. Landing at the right time in the right place [ ] Sometimes in the morning one even has the impression that this moment is close by, that today ight be the day it will arrive.i
6. one + one makes three. Het theoretisch potentieel. Ideologisch georiënteerde debatten. Kunstpraktijk als ideologisch, ideologie als industrieel erfgoed.j Standpunten, invalshoeken, opvattingen. Uit het blote hoofd de voorwaarden opsommen waaraan je beantwoorden moet om mee te tellen.k
7. – s 1 comme la LaLangue, le DuDuchamp est assez difficile à saisir; il a un côté "boojum"; il me rappelle Duduche, fille de Duchat, chat (en fait chatte) de Georges Perec, qui fut [ ]l
8. conglomerate Met de eerste editie, die uit 2017, wilden we een project dat groter moest zijn dan de ruimte die het had, an ant to big for the palace.m Aan die eerste editie, die plaatsvond op het gelijkvloers van Zilverhof 34,n namen 17 kunstenaarso deel. Food Matters, de tweede editie, werd een samenwerking met De Vloer,p een plek op de derde verdieping van de oude stadsbibliotheek.
9. intruder invité(e) Elke kunstenaar, te gast bij een van de andere kunstenaars, ontving ook een van die kunstenaars, maar niet zo dat (X), op bezaoek bij (O), (O) op bezoek kreeg. Of we daar na lange gesprekken op uitkwamen, dat het zo moest, of na een inval, dat herinner ik me niet. Om te beginnen wilden we niet zomaar iedereen bij het project betrekken, zodat de gesprekken ongetwijfeld eerst tot wie willen we beperkt bleven en met (O), die pas aan de tweede editie deelnemen zou, hadden we iemand die, vonden we, de ziel van het project belichaamde, dat waar het om ging, dat het ondanks de vertoning eerst en vooral een ontmoeting zou zijn en dat die ontmoeting de kern van het project hoorde te zijn, de maaltijd, drank, het late uur, het vroege uur, de gesprekken, nel mezzo del camino, ook de plekken waar die gesprekken zouden plaatsvinden, niet de fabriek die we toch niet langer hadden; een terras bij valavond; een keukentafel; plek dalend, plek stijgend; een moment dat met de eerste zin van Les yeux bleus cheveaux noirs, met die van Kosmos of met die van Le passager de la nuit samenvallen kon; wie bij wie zou langsgaan, lieten we aan toeval over. De ceremonie, het lotjetrek, lotto.q
10. to discuss Everything you see in this room, or in fact in this building, was left here by the previous tenants. So you won't find much that pertains to me, yet I prefer these random appurtenances. Their diversity keeps me from being limited to a single mode of reflection; and in this laboratory, whose resources I have systematically inventoried (with the opposite of the conventional valuation, of course), my imagination is less inclined to measure its steps.r
11. his/her Statistics. De gender rate van Food Matters = male +1,7; statistisch bekeken had een mannetjes- bijna twee keer meer kans om aan Food Matters deel te nemen dan een vrouwtjeskunstenaar;s had een kunstenaar uit Bratislava minder kans dan een kunstenaar uit Maastricht; had een edelsmid uit Brakel minder kans dan een hoedenmaker uit Gent; had iemand met een maatpak als statussymbool of voorbehoedsmiddel; iemand die aan het KASK of aan Luca studeerde; die in België of niet in België woonde; die het Centro cultural Cecilia Jimenez bezocht of niet bezocht; die een hond bezit of een dwergolifant; die het Suikerfeest viert of niet viert; links- of rechtshandig is (of beide); gedurende enige tijd als postbode gewerkt zou hebben; Espèces d'espaces las; astronaut had willen worden; geen solo of net wel een solo presentatie in croxhapox had; uit het blote hoofd weet wie Zatopek; wat een hapax legomenon is; betekenis; wel of niet naar de ochtendradio luistert; bedenkingen heeft bij vrije markteconomie; recht op luiheid waardevoller acht dan recht op arbeid; zou een bloedhekel hebben aan of is verzot op televisie; maakt academisch verantwoord werk; mannelijk of vrouwelijk georiënteerd werk; gallery protected; kunstenaar dalend of kunstenaar stijgend; zou iemand die mediageil is; iemand die niet of iemand die wel in Comencino verbleef; ; en, ten slotte, recent aan aan overdosis commonplace bezweken (of zelf die overdosis); [ ]
12. a meeting of two Uitersten. march up and down their ranks Formules. Methodische benaderingen. Recepten. up and down their ranks to pass them – pass – pass them in review A Guest. A Host. A Multitude of Two. in review before a friendly audience Jaartallen. Pezriodes. Tijdperken. you need not fear any of that. Eén wordt drie, driet is twee. Werkplaats, danslabo, schrijfhok, slaapplek. Een collectief. Het oude en het jonge croxhapox. Verschuivingen. De Vloer. Plekken. Wat een verademing om dat na min of meer instead, i must ask you to join Hoe de ontmoeting tot stand zou komen. join me in the disorder of crates Ontmoetingen die niet Die niet plaatsvonden. Kunstenaars die elkaar niet of slechts heel erg vluchtig ontmoet zouden hebben. crates that have been wrenched open, Weg. Afwezig. Vergeetachtig. Of : werk van een halve – wrenched open, the air saturated with the dust of Bogota Vladivostok Buenos Aires Moskou Leipzig Amsterdam – van een halve [op het laatste nippertje] of van anderhalve kunstenaar. saturated Die wel plaatsvonden. saturated with the dust of wood, Die wel plaatsvonden. Half past ten. Köln Hauftbahnhof. Maastricht, Antwerpen, Brussel Centraal, Gent, Lusine. the floor covered with torn paper Soms tijdens of na het gesprek een werk aanduiden. Keuze zat, oud werk, nieuw werk. Het imperium te grabbel gooien. Een stofzuiger, barricades, lettergrepen, remote control, een vuilniszak, field recording, l:a:n:g:u:a:g:e, krijtlijnen, ruilhandel : een korf granaatappels voor een haarspeld. Pagan Comedy. LopLopu : paper, to join : prefab, impro, geen idee wat de ander toevoegen zou. to join me among piles of volumes;v
13. the result Met het boek een formule parallel aan de motieven van Food.Matters.All.You.Need.Is.The.Lavatory :
– het forma[a]t is dat van de reeks Zeventien Robots (waarvoor we de Franse stijl met French Page Et cet aanhouden, wat overigens ook het uitgangspunt was met de crox-boeken;
– twee bladzijden per ontmoeting en de vrijheid om dat naar believen in te vullen; alfabetische volgorde op voornaam : aanzienlijk, belangrijk, chic, deftig, doorluchtig, duur, edel, eminent, gedistingeerd, gewichtig, illuster, notabel, prominent, statig, treffelijk, verheven, vooraanstaand, waardig [te vinden op Synoniemen.net] en dan telkens die van de host;
– blanco = blanco;w soms, in het ene geval, bijvoorbeeld, omdat de bijdrage, het stuk, foto &/of tekst, tot het werk van de host beperkt blijft; in een ander geval omdat, nu ja, kijk, omdat er geen ontmoeting was; in nog zo'n geval, tja, waarom, waarom; Daarom.
a. Henry Miller, Tropic of Capricorn, blz. 105.
b. Van februari 2017 tot eind december 2018 resideert croxhapox op het gelijkvloers van Zilverhof 34, vlak bij de zogeheten Bloemkoolbrug. Op de eerste editie van All You Need na bleef het programma hier beperkt tot kleine presentaties en een concertagenda.
c. Virginia Woolf. The Diary of Virginia Woolf. Volume 5, blz. 251.
d. The Essential Groucho, Duck Soup, blz. 41.
e. titels die Jelle Clarisse uit z'n mouw schudde: Verf Na Van Eyck [2014], Lens Na Spinoza [2015], Atlantis Na Plato [2016], Elf Na Twaalf [2016]; titel die Lore Smolders bedacht: Dead Man's Villa [2015]; titel die Edwin Carels bedacht: Kosmografia [2015].
f. derden Van Dale, Groot woordenboek van de Nederlandse Taal, 2005; a–i, blz. 754: derde (-n) I deel dat precies driemaal in een geheel past II (de (m.)) (kaartsp.) driekaart III persoon buiten de twee bij een handeling betrokken partijen, syn. buitenstaander, vreemde, de lachende derde (vertaling van Du. Der lachende Tritte) iem. die zich over het gekrakeel van anderen verheugt, omdat hij er voordeel van heeft 2 (zeew.) derde stuurman of –vrouw;; A decent human being is ashamed of being somebody's boss! [Arno Schmidt, Scenes from the life of a faun, blz. 15 : In the end it's always the skunks who end up on top, to wit: executives, managers, directors, presidents, generals, ministers, chancellors. [ ]
g. dualis Twee titels : één project. Twee kunstenaars : één ingreep. Both are valid.
Both : met latter, former en none is both van het weinige wat van de dualis bleef, een getal [a grammatical number] tussen enkel- en meervoud in; iets wat van toepassing lijkt op FOOD MATTERS, het voorliggende productief: twee titels één project, één formule twee situaties, twee kunstenaars die elkaar ontmoeten en over het werk beslissen, één werk, de reeds bedachte en nog te bedenken ficties inbegrepen [ei, eis, eieren, om er eentje uit het zwarte grammaticaalgat op te vissen [en en eieren het vertrouwde enkel- en meervoud, eis een onbeslist tweevoud; een tweevoud with pause for refreshment dat als formule de kern van FOOD MATTERS toont : x-aantal kunstenaars, bereidwillig, volgzaam of niet, twee- of eenduidig, maken het project, een project dat tussen [A], door croxhapox bedachte premisse, en [B], toonmoment, expo, presentatie, publicatie, product, een traject biedt en met elk object het tweevoud van dat traject. Elke kunstenaar tegelijk gast en host : gast van één & host van nog een van de kunstenaars. How – without [these pauses for refreshment – could I ever have reached . . . [Franz Kafka, Op. cit. [2], blz. 133]
h. William von Humboldt, auteur van Über der Dualis (1827), betoogde (voegt Anyuta W S toe) dat het fout is om het begrip dualis tot het vermelde getal, twee, te beperken. De dualis omvat en overschrijdt enkel- en meervoud, het is een collectief enkelvoud van het woord twee, het idee van unie in enkelvoudige veelheid.
i. Olga Tokarczuk, Flights, blz. 85.
j. No one perhaps has ever felt passionately towards a pencil. But there are circumstances in which it can become supremely desirable to possess one; moments when we are set upon having an object, an excuse for walking half across London between tea and dinner. As the foxhunter hunts in order to preserve the breed of foxes, and the golfer plays in order that open spaces may be preserved from the builders, so when the desire comes upon us to go street rambling the pencil does for a pretext, and getting up we say: 'Really I must buy a pencil,' as if under cover of this excuse we could indulge safety in the greatest pleasure of town life in winter – rambling the streets of London. Virginia Woolf, The Death of the Moth and Other Essays, Street Hunting, blz. 23.
k. Olga Tokarczuk, Op. cit. blz. 79: For the vastness of these contents cannot be traversed from word to word – you have to step in between the words, into the unfathomable abysses between ideas. With every step we'll slip and fall./ It would appear the only option is to get in even deeper./ Matter and anti-Matter. Information and anti-information.
l. Jacques Roubaud, La dissolution, blz. 265.
m. Julio Cortazar, Around the Day in Eighty Worlds, blz. 18: an ant to big for the palace or a number four that contains three or five units. I know this from experience: sometimes I am larger than the horse I ride and sometimes I fall into one of my shoes, [ ] Het begon met het idee om van All you need is the lavatory een nomadische productie te maken; traag; liquide; traag van één plek naar een andere plek vloeien, –montrer tous les incidents qui doivent être montrés, dans le plus grand détail possible. Quand un troupeau de bétail traverse un fleuve, on ne voit pas seulement la première bête entrer dans l'eau, mais aussi la dernière en sortir, on voit surtout la peine que ça représente de faire passer un fleuve à un troupeau. [Wim Wenders, Emotions pictures, blz. 41]
n. Zilverhof 34, 9000 Gent, waar croxhapox dankzij Stad Gent van januari 2017 tot december 2018 een onderkomen had.
o. De eerste editie van All You need is the lavatory had ontmoetingen tussen en werk van Antoine Van Impe, Bart Lodewijks, Bob Van de Putte, Colette Broeckaert, Evelin Brosi & Elvis Bonier, Evelyne Van Overbeke, Jan Op de Beeck, Jasper Rigole, Kasper Andreasen, Kasper Bosmans, Liesbeth Henderickx, Lore Smolders, Nikolaas Demoen, Ode de Kort, Oona Libens, Sébastien Conard en Veerle Beckers. Coördinatie: Laura van. Data: november – december 2017.
p. De Vloer, opgestart in mei 2017 (NEST), een initiatief van MA vzw van Emilie De Vlam.
q. Een 'wie bij wie' zonder voorbedachte rade; geen persoonlijke motieven; geen voorkeur; geen toegevoegde waarde; inhoud tot de inhoudelijke macht = 0; hoogstens, voor zover de selectie doorlichting hoeft : wie vragen we, wie nodigen we uit, wie willen we, wie komt in aanmerking – wat logischerwijs vastzit aan, direct volgt uit persoonlijke zienswijze, positie, smaak, enz., [Van Dale, op. cit. blz. 3473]; het crox vs oncrox, de gebruikelijke posities, een vertrouwd aroma [voor wie de werken van croxhapox op de voet gevolgd zou hebben], en hier, tegelijk, een net zo voor de hand liggend counterpoint: wie had er zin in, wie had er tijd voor, Et Cetera, & niet : who would stay faithfull to the theme, who would play against it'.x
r. Marcel Duchamp, quoted by Julio Cortazar, op. cit. blz. 5.
s. Als ik het goed heb, hadden we in 2014 voor het eerst, hoewel niet als zodanig bedoeld, want geen steekhoudend argument pro/contra relevant programma, min of meer toevallig kortom, meer vrouwelijke dan mannelijke kunstenaars in de tabellen.
t. Marguerite Duras, Schrijven, blz. 11: Mijn slaapkemr is niet een bed, in Parijs niet, in Trouville niet. Het is een bepaald raam, een bepaalde tafel, het gewend zijn aan zwarte inkt, aan onvindbare aanstrepingen in zwarte inkt, het is een bepaalde stoel. En bepaalde gewoontes die altijd dezelfde zijn [ ]
u. LopLop. Alter ego van Max Ernst. Loplop-figure: 'duikt geregeld op in collages van andere kunstenaars en is dan altijd een soort kruising tussen een vogel en een voet.' [bron: Wikipedia] A joke has in common with a rite that both connect widely different concepts. [] the kind of connection of pattern A with pattern B in a rite is such that A and B support each other in a unified system. The rite imposes order and harmony, while the joke disorganizes. [] jokes [] connect widely differing fields, but the connection destroys hierarchy and order. They do not affirm the dominant values, but denigrate and devalue. Essentially a joke is an anti-rite . . . for a joke implies that anything is possible. [The Cyncis, blz. 95]
v. Walter Benjamin, Unpacking My Library; Illuminations, blz. 59.
w. Blanco bladzijdeny [ ]
x. Julio Cortazar, Op cit. blz. 3 : One night when Lester filled the melody of "Three Litlle Words" with smoke and rain, I understood better than ever the way the great jazzmen would stay faithfull to a thele by playing against it, transforming it, and rendering it iridescent.
y. That was the first manifesto. Nobody in our house has either time or inclination to read manifestoes, far less to think about them. Before long the little sheets of paper were floating in the stream of dirty water that, beginning in the attics and fed by all the corridors, pours down the staircase and there collides with the other stream mouting up from below. But after a week there came a second manifesto. [Franz Kafka, Op. cit. [l] blz. 6]
FOOD MATTERS
Aaron Daem – Antoine Goossens – Astridcollectief – Bart De Clercq – Bart Maris – Benoit Felix – Bram Borloo – Bram Van Stappen – Christophe Lezaire – Dirk Bogaert – Bjorn Pauwels & Nora De Decker – Dirk Zoete – Elien Ronse – Emilie De Vlam – Emma Van Roey – Frederic Geurts – Geert Marijnissen – Griet Van de Velde – Hans Verhaegen – Janes Zeghers – Jeroen Frateur – Jesse Cremers – Johan De Wilde – Karen Vermeren – Katelijne De Corte – Klaas Vanhee – Kristof Lemmens – Maarten Van Roy – Maud Vande Veire – Melissa Mabesoone – Merel Van de Casteele – Peter Morrens – Pieter De Clercq – Reinhard Doubrawa – Renée Pevernagie – Sacha Eckes – Sarah Westphal – Steffie Van Cauter – Stijn Van Dorpe – William Ludwig Lutgens – Thuy Lê Thi Thu & Thomas De Geyter.
coördinatie : Samira El Khadraoui, Laura van.
coproductie croxhapox de vloer november december 2018