encyclopedia

This encyclopedia offers a splendid and wildly recommendable insight in the world of Croxhapox, combining trivial pursuit and serious matter. The entries have been mostly written in Dutch but quite a few have been translated. If you want the Dutch original, change your choice of language and go to the 'encyclopedie'.

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

Aerts, Nel 2008: crox 285-1 kubustorens met gekleurd papier - 2009: crox 285-3 torens met houtblokjes, plankjes en stokken - crox 330
Art Machine 1990: crox 1

Bachiri, Brahim 2006: crox 145 sequel
Banana, Anna (CA) 2009: crox 298 bananen
Basics 2 2005: crox 145 De tweede editie van het project is toegespitst op objecten en aanverwanten. In 2006 volgt een sequel in Oudenaarde.
Bauters, Pieter 2008: crox 280 GM
Beeldhouwklas 2010, 18 maart: collectief toonmoment Beeldhouwklas KASK (bachelor & master)
Benault, Stephane (FR) 2006: crox 145 sequel
Bleyenberg, Evelyne (NL) >Lycke
Böing, Thomas (DE) 1998: crox 73 - 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel - crox 191
Borremans, Michaël 2005: crox 145 basics 2 een maquette - 2006: crox 145 sequel
Boudia, Samir 2005: crox 143 objecten, tekeningen en foto's - crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
BRAINBOX 1 2006: het zwarte tafeltje - een kleiwolk
BRAINBOX 2 2008-2009: de sokkel - een emmer die als vaas dienst doet - de vleesmachine - de houtkachel - het hok - de diaprojector (een veelvoud)
Broadbent, Thomas (US) 1996: crox 43 zipper room - crox 44 workmen /instalraam/ - crox 51 open deuren /buurtproject/ 2004: crox 117 eat cake /instalraam/ - 2005: crox 145 basics 2
Bruneel, David 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Buckland, Michael (US) 2006: crox 145 sequel

Cage, John 2008: crox 253 Happening John Cage & Fluxus, een project van Jonas Scheys / de schrijfmachine
Campaert, Thomas 2006: crox 145 sequel
Cannoot, Ann 2006: crox 145 sequel
Cauchy, Stephane (FR) 2006: crox 145 sequel
Clarisse, Jelle 2006: crox 145 sequel - 2007: Verzamelwoede /KAMP/ - 2008: crox 242 project samen met Sarah Dhont
Cotteleer, Anton 1999: crox 88 - 2005: basics 2
Couchuyt, Guy 2006: crox 145 sequel
Cox, Wouter 1991: crox 12 stillevens - crox 18 instalraam - 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel - 2008: crox 271 chocoladeneger bijdrage aan het project van Joop Stoop (NL)

DD Trans 2007: crox 227 lampstandaard en klimop
De Backere, Carole 2008: jury masters beeldhouwkunst KASK
De Brabandere, Mario 2006: crox 145 sequel - crox 175-3 la mère de dieu fait par le fils lui-même - 2010: crox 341
De Brabandere, Sanne 2008: jury & presentatie Beeld en Installatie KASK - crox 281
De Clercq, Pieter 2007: crox 234 duizendeneen objecten - 2008: crox 240 instalraam
Decorte, Wouter 2005: crox 134 instalraam - crox 145: basics 2
Degand, Pieter 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
De Leener, Hugo 1990: crox 4 - crox 18 instalraam - crox 51 open deuren /buurtproject/
Delodder, Tuur 2006: crox 145 sequel
Denys, Ward 1998: crox 75 schaalmodellen - 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Depoorter, Emmanuel 2009 >Vande Veire
de Roder, Vincent 2006: crox 145 sequel - crox 194: WELD
De Roover, Marc 1991: crox 18 instalraam
De Rudder, Nora 2007: crox 198 schervenluster /kubusproject/
Descheemaecker, Sien 2006: crox 145 sequel
Desmet, Stief 2005: crox 145 basics 2 hertenkoppen - 2006: crox 145 sequel
Devens, Dre (NL) 1997: crox 64
De Waegeneer, Wim 2006: crox 145 sequel
Dheedene, Jan 2006: crox 145 sequel - C020: crox 336 een kubusproject - het bierviltje
Dheedene, Stefaan 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel /POST-/ - 2009: crox 300 door Stefaan Dheedene gecoördineerd groepsproject, zelf toont hij witte metaalsculpturen
D'hondt, Lieve 1996: crox 51 open deuren /buurtproject/
Dhondt, Mieja 1996: crox 51 open deuren /buurtproject/
Dhont, Sarah 2006: crox 145 sequel - 2007: verzamelwoede /KAMP/ - 2008: crox 242 project samen met Jelle Clarisse
Durand, Nicolas (FR) 2008: crox 280 GM betonsculptuur

Engels, Christophe 2006: crox 163 - crox 145 sequel

Feyaerts, Wouter 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 163 armée leger - crox 145 sequel
Flachet, Philippe 1991 crox 18 instalraam
Flandre, Emmanuelle (FR) 2006: crox 145 sequel - 2007: crox 227

Gees, Paul 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Gelper, Johan 2008: crox 257 objecten en ingrepen
Getnick, Brian (US) 2007: crox 206 The Gentlemen's Gentlemen preambulo /kijkdoos/ >Kidder
GM 2008: crox 280 groepsproject dirigé par Grégory Decock (FR)

HAP 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel - 2009: crox 312 project ter gelegenheid van 10j HAP objectief bekeken is het object dit keer alcohol
HAPPENING JOHN CAGE & FLUXUS >Cage >Williams
Heise, Juliana (DE) 1996: crox 47 flexibele einrichtung - 2006: crox 145 sequel
Hirschberg, Wendy (US) 1999: crox 94 crashes
Huebner, Ron (CA) 2003: crox 111 jewels by huebner - window project

Izeta, Haritz Guisasola (ES) 2009: crox 291 het sigarettendoosje als te beschilderen oppervlak

Jaekers, Berten 2008: jury & presentatie masters Multimediale Vormgeving KASK

Karz, Thomas (DE) 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Kesteleyn, Ian 2007: crox 214 het object /straatperformance, video/
Kidder, Noe (US) 2007: crox 206 The Gentlemen's Gentlemen preambulo /kijkdoos/ >Getnick
kijkdoos 2007 >Getnick/Kidder 2010: IN & UIT een project van De Zandberg, Veer-10 en De Verfplek - werk van 51 kunstenaars
Koran, Jaroslav (CZ) 1996: crox 52 instalraam
Kunstenbuffet, Het 2008: crox 278 ongetwijfeld ook een aantal objecten hoewel ik me niet zou weten te herinneren hoeveel wat en waar - een schrijfmachine
Kutter, Susanne (DE) 2011: crox 358 een maquette

Lagast, Peter 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Lannoo, Kaatje 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Lycke, Rudy 2011: crox 356 de vrouw (of de ander) als object
Lynch, Stuart (GB) 2011: crox 374 een hamer

Mabesoone, Melissa 2011: crox 348 (residentie)
Markley, Norma (US) 2006: crox 187
Matsumoto, Yoshimasa 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel - 2009: crox 321
Micha, Wobbe 2010: crox 334 Characters Make Stories een door Stijn Van Dorpe gecoördineerd groepsproject met onder andere enkele objecten van Wobbe Micha
Michiels, Christ 1991: crox 14 - 2006: crox 193-1 kubusproject i.s.m. Johan Joos
Mistiaen, Carlo 2006: crox 188 brainbox unit 2 stoel en grammofoon
Morrens, Peter 2005: crox 145 basics 2 - 2007: crox 211 de helft van het werk /tekeningen, teksten, schilderijen, objecten/
Multimediale Vormgeving KASK juni 2010: jury & presentatie 2de bachelor MMV - in november volgt nog een residentie + presentatie van dezelfde groep studenten, intussen 3de bachelor MMV
Musschoot, Griet 1997: crox 63

Nickish, Holder (DE) 1998: crox 82

Overneming, De 2009: crox 302 de presentatie van een project van Cremers & Van Den Eynde met onder andere de Janis Joplin gitaarmachine en ongetwijfeld nog wel 50 dingen meer maar dat herinner ik me niet

Paridaen, Sjoerd 1991: crox 13 paraplastique hystérique - 2006: crox 145 sequel
Parmentier, Johan 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Peers, Dirk 1994: crox 23 de maaltijd - crox 51 open deuren /buurtproject/ 2004: crox 120 hommage - 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel
Peters, Willy 1991: crox 18 instalraam
Pittoors, Tinka 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 174 prenuw/ongewenst monument - crox 145 sequel
Pries, Eric (DE) 2010: crox 326 Ueber Revolution als Frage des güten Geschmacks / taarten

RE: 2010 (september) A Group Show curated by
Renneboog, Lucie 2008: crox 263 subsurface intern communication (while) seeking for a presentation /mixed media/
Roux, Léopoldine (FR) 2008: crox 269 CCNOA roze object
Rullens, Machteld (NL) 2011: crox 349-2 (residentie)
Rustamova, Meggy 2011: crox 348 (residentie)

Sacré, Melanie 2009: crox 288 UNTITELDT project in samenwerking met onder andere Kwinten Vercaemer
Sadée, Juul (NL) 2009: crox 311 honderdeneen objecten
Schulze, Oliver (DE) 2008: crox 249 project samen met Kati Barath (DE) tekeningen waarvan ook enkele op een skateboard
Signos 1991-1992 niet uitgevoerd straatproject
Slabbynck, Annelies 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 169 bodymap - crox 145 sequel
Smith, Alan (GB) 2006: crox 145 sequel - 2007: crox 197 five collaborations
Smith, Susan 2006: crox 145 sequel (lego objecten)
Soenen, Rik 2006: crox 145 sequel
Soetaert, Els 2008: crox 246 cellular breathing
Sommer, Martin (DE) 2010: crox 346 een hoogst belangwekkend project van de jonge Duitse kunstenaar Martin Sommer - assemblages, ingrepen met gekleurd papier, stukjes hout en zo nog wat dingen

Theys, Hans 2009: de publicatie van een boek, crox-boek nr14
Thornley, Patricia (US) 1999: crox 89
Tolchinsky, Debra (US) 2006: crox 183 soap object

Vandekerkhove, Karien 2005: crox 145 basics 2
Vandenberg, Philippe 2005: crox 145 basics 2
Van de Putte, Bob 2011: crox 372 project in de kubusruimte
Van der Borght, Joris 2004: crox 131 sacre bordel (mixed media) - 2005: crox 145 basics 2
Vandersleyen, Ann 2010: crox 328 instalraam - een schaal met citroenen
Vande Veire, Maud 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 168 omstandigheden - crox 145 sequel - 2009: crox 297 project samen met Emmanuel Depoorter - objecten en videofilm
Van Dorpe, Stijn 2010: crox 334 Characters Make Stories
Vanhooren, Saidya 2010: jury & presentatie beeldhouwkunst KASK
Van Impe, Antoine 2007: crox 215 project samen met Marie Zolamian en Yannick Franck /mixed media/
Van Overmeir, Johanna 2011: crox 355 koran tora en bijbel aaneengeklonterd tot één object
Van Parys, Simon 2010: jury & presentatie beeldhouwkunst KASK - 2011: crox 365 een presentatie met recent werk
Van Roy, Johan 1996: crox 50 - 2010: crox 331
Van Roy, Maarten 2011: crox 351 objecten en schilderijen
Van Stapele, Nicoline 2006: crox 145 sequel
Vercaemer, Kwinten 2009 >Sacré
Vermeersch, Robin 2005: crox 136
Vermeulen, Hendrik 2005: crox 145 basics 2 - crox 145 sequel
Ververs, Gerd 2005: crox 145 basics 2
Verwée, Adriaan 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel - 2007: crox 232 black helicopter, mutilated cow and the counsel on foreign affairs
Volckaert, Tim 2006: crox 145 sequel

WELD 2006: crox 194 eerste project van WELD = Vincent de Roder & Jan Wiels
Wiels, Jan 2006: crox 194 WELD
Williams, Emmett (US) 2008: crox 253 Happening John Cage & Fluxus, een project van Jonas Scheys / song of uncertain lenght

ZIENZUCHT 2009: crox 308 een project van het collectief De Zondagsdenkers - het object is dit keer een gat
Zoete, Dirk 2005: crox 145 basics 2 - 2006: crox 145 sequel - 2007: crox 212 betonsculpturen

od3

od3 collectief
zwalm OD
locatie P
607. Kunst & Zwalm 2021. from the catalogue
OD3 wordt gevormd door 3 dames (Paola Bartoletti, Vigdis de Cauter, Leen de Veirman) die al een tijdje samenkomen om te observeren en te discussiëren over de verschillende gebieden waarin ze zich bevinden. Door de toevallige ontmoetingen van mensen en feiten brengen ze het gebied opnieuw in kaart. Ze komen uit de wereld van theater, tekenen en zingen. Hun talen vermengen zich en worden één: kaarten maken van de omgeving, opnieuw getekend, geherformuleerd, geborduurd, opnieuw beschreven.
Over Dosis.
Onredelijk Derangeren.
Ondubbelzinnig Dagelijks.
Observatief Dwalen.
Onrealistisch Doelbewust.
Onontbeerlijk Dralend.
Ondubbelzinnig Dialectisch.
Omvangrijk Duidelijk.
Onwaarschijnlijk Demografisch.
Onbeduidend Demystificerend.
Desalniettemin

P Het OD3 collectief werkt aan een participatieve installatie in de heemkundige kring van St Denijs Boekel. Het wordt een reconstructie van de 'geografische' kaart van de Kunst & Zwalm route, waarbij passanten worden uitgenodigd om iets toe te voegen: Akkefietjes, een bijzondere plek, weetjes uit de streek (echt of verzonnen) ... alles kan een aanleiding zijn om verder te borduren op een gespreksonderwerp naar keuze. 'In ruil voor een minuutje van uw tijd' offreert het collectief koffie of thee –met een koekske– rond de kaart. Welkom!

vraag en antwoord from the catalogue
Who or what connects in your work?
People (All). alles rondom en binnenin
What would you like to do more often?
Sit, coffee, talk about facts. ronddwalen
What does collaboration mean for your work?
Collaboration is freedom, freedom is responsibility, responsibility is action, action in collaboration. de essentie
What touches / touches you in Zwalm?
being lost. de open lucht en velden
What is specific or local?
what is local everywhere, what is there.
zeer verzorgd (en soms absurd)
What do you value most in your friends?
humor. Honesty, reflection, inspiration and real communication
What can a community and outsiders offer each other?
A lot. deep communication, uitwisselen van ideeën
How can a community provide refuge?
Openness, strength. door open te staan
What is your favorite tea?
young fresh green. Clipper green tea met ginko/aecinacea (niet meer te vinden dedju!)
What is participation for you?
what is freedom? Freedom is participations! taking time to be there.
What do you need?
To look around. genoeg rust voor concentratie, max. 2 atmosferen per dag
What dialogue do you have with your/the environment?
a deep one. een zeer lichamelijke, diepe dialoog
What was the last book you read?
The book os houses – Bajani.
de oude klok – Ernest Claes
What is a condition for a conversation to you?
silence. openheid en tijd (geen gsm's om te storen)
What question(s) do you ask?
How are you? van waar komt ge/wat doet ge/wat doet ge het liefst
Please, could you share a note you wrote in the past few months?
Oh God! Another loser who lives with borrowed thoughts! 7/8/21
you cried over me, now it's time to cry over you, alez jong!

A yellow box. Contains a pinkish paste used for plugging one's ears (against nightly noise and the like). The brand name has no connection whatsoever with the name croxhapox. van gets the box from a friend, a few months after the start of activities.

P1280800.JPG

Correspondent of Sjoerd Paridaen during the eighties and the nineties. Contributes the 10th item in the first edition of Copy Art (crox 17, 1991), and coordinates the second edition (1992).
Also participates in 'What about Croxhapox', crox 186, a mail art call coordinates by Frips and Marc Coene.

18. 'Ze wierp een zijdelingse blik links in het raam, waar op dat ogenblik een groot aantal olifantjes militair opgesteld stond.' 1991. [Lieven David, En Passant; catalogustekst]

THE ELEPHANT
there's an elephant in front of the door
an elephant? an elephant
what is he doing? shut the door
why? has it a deeper meaning
I don't know keep him out
don't let him in!
tuut tuut elephant
let's go to the balcony
is this an elephant? [ ] 1991. [van]

552. BULLIPHANT. Bart Maris (t), Ruben Verbruggen (s), Thijs Troch (synth & electronics), Gonçalo Almeida (b), Friso Van Wijck (d).
Concert 5 november 2017.

552

fonteingeruis trompetgeschal
olifant cirkustent [Johan Joos, Majuskel. crox-boek 12]

No elephant in Lama China.
No elephant at Elleven past twelve.
No elephant in Half of the work.
Food Matters without.
Third Landscape without.

1. Het borrelhapje. Als borrelhapje in zwang sinds 1994. Minder courant sinds 2003.

2. De openingsrede. Auteur: van. Vermoedelijk gebruikt voor de openingsavond van crox 60.

DE OLIJF

Van de olijf is bekend dat zij eetbaar is
doch geen poten heeft. Toch hangt zij in bomen en struiken.
Bijvoorbeeld ook de aap hangt in bomen en/of struiken.
Nu is van de aap bekend dat hij wel poten heeft
en ook een staart.
Men zou kunnen zeggen: ook de olijf heeft een staart.
Poten heeft ze niet.
De olijf hangt in bomen en/of struiken en beweegt niet.
Ziehier wat de olijf onderscheidt van de aap,
die ook in bomen en struiken hangt en wel beweegt,
en doorgaans zeer veel beweegt.
Zelfs in die mate dat wij mogen stellen dat de aap niet stilzitten kan.
Ook de aap is eetbaar.

Negotiated Terrain, p.55-56; 'Borders', crox-book nr 3, CarianaCarianne. Author of the fifth and last part of crox-book nr 3: Trevor Martin. see CarianaCarianne

'I first came to CarianaCarianne's work as an artist myself interested in duality and process. Engaged in a ten-year collaborative practice with fellow artist Kym Olsen, I am intrinsically aware of, and curious about, the unique dynamics entailed in a sustained collective endeavor. In our own collaborative projects, we are conscious of the give and take in discovering our material and the ultimate union of our voice - knowing that the final products could never be achieved by either one of us working alone. The true "artist" within our work resides between us, a hybrid entity that takes and receives the strength of each and requires a mutual trust and creative chance to enable new and unexpected things to occur. For me, this is an act of granting creative permissions in order to allow the process to seek a mutual, more rich and fertile ground. Compromise and the exntension of self are always part of such relationships. To give up sole authorial control is a managed but precarious state.'

[text originally in English]

see brainbox
see de Ville, Harri
see SHcorr

crox 463, 11 mei - 8 juni 2014. Paulien Oltheten (NL).
_MG_9819_MG_9820_MG_9835
In 2012 aangekaart tijdens een van de eerste vergaderingen van het nieuwe crox-team, actief vanaf januari 2012, neemt het ongeveer een jaar voor het tot een definitieve afspraak komt. Tijdens de winter van 2013 resideert Paulien in New York, wat voor een lapsus zorgt. Het crox-project valt samen met een presentatie in het Stedelijk Amsterdam en een portret van Paulien Oltheten in de Canvasconnectie. Los daarvan is er als gebruikelijk bedroevend weinig aandacht voor het project in de vaderlandse pers. Het project valt samen met solo presentaties van Aukje Koks (NL), Jolien Collen, Tijana Lukovic (SR), Laura Zuallaert en Marina Stavrou (GR). In de aanloop naar de opbouwperiode besluiten Paulien en Aukje om van beide solo presentaties een duo-presentatie te maken. Drukbezocht project.

From Walk on a line, the idea to deviate from it, for example in a film. Photos from Japan and my archive, NAi Publishers 2011:
p. 9: I filmed a man who was reading as he walked. This way I captured the world that was passing him by.
p. 18: Make portraits on the street of employees during their lunchtime. See if the expressions on the faces resemble the pattern of the strings around their neck.
p. 19: He was resting with his head against the wooden post, deep in thought. I wanted to photograph him quickly and rummaged in my bag. The noise startled the man. Too late! I tried to get him in the same position. It worked, but unfortunately his thoughts were gone.

Punctum heeft een performance van Paulien Oltheten geprogrammeerd op woensdag 14 mei 2014, enkele dagen na de openingsavond in croxhapox: "Met veel plezier nodigt vzw Punctum u uit voor een performance van een van onze favoriete fotograferende noorderburen. Met eigenzinnige observaties bewijst Paulien Oltheten dat ze regels en conventies van de documentaire fotografie virtuoos naar haar hand kan zetten. Haar foto- en videowerk beweegt zich op geheel eige wijze in het spanningsveld tussen registratie en manipulatie. Met een speels huwelijk tussen antropologie en poëzie laat Oltheten ons op een andere, nieuwe manier naar de wereld rondom kijken. ( )"

532 Lawrence St. Apt. #4, Eugene, OR 97401, USA. Partakes in what about croxhapox, a Frips mailart call from 2006.

One member of the fascinating GM collective, a group of artists from a.o. Italy, France, Switzerland and Belgium. The group originted at the end of the nineties in Marseille after a meeting between Pieter Bauters and Gregory Decock. Gregory (crox 213, May-June 2007), who now lives in Brussels, is le président fondateur. Later on a whole bunch of young artists joined the GM group, one of them Tim Onderbeke.

November 2006, crox 194-III. Film projection in the white space; digitised version of a 16mm film. The film show the artist navigating small teleguided cars equipped with an upright pencil across a large sheet of paper. Nico Sall adds a sound installation. Tim Onderbeke is also at number 1 on the chart of ‘on short notice’: on Tuesday dropping in at crox and already in the spotlights on Saturday. Next to Tim Onderbeke, Gregory Decock is the second member of GM (read: J'Aime) who surprises with a sparkling project in croxhapox. He puts a display in the media space, titled 'Un style et les gants'.

"Cheng has tried to read that book." Hou Chien Cheng
a reader pastes up a self-portrait through text
he reads
and being read
as written text
alive and full of interruption
(2008)

2009. Project van Cremers & Van den Eynde. Presentatie van een publicatie en avondvullend spektakel met acties van Cremers senior, Carremans en Fabre en, Most Wanted, de Janis Joplin Machine, een driedimensionele perforatie.
Leden van het collectief geven opnieuw present tijdens A Group Show by RE:, dit keer als W. Wolkman.

Fragment uit De Ondernemingskrant (WW Edition 3, Uitg. WW Publishers 2009):
Collega ik heb het heugleuke nieuws u tr melden dat er
inderdaad nog powertape is
Misschien moeten we ook nog een kleine expeditie onder
nemen ivm taartenbak gecombineerd met koffietassen en
een paraplu.(1)

COLLEGA CREMERS
Man Man Man

Wat een dag, wederom...
De verjaardag van de secretaresse, en Me
Meuwis en Va fgant die langskomen.
KNEKEDENK nog aan toe
Ik hoop dat ze bereid zijn om op het onder
nemingsfeest te performen.
En zoals steeds:
Nog heel veel werk
De stoeptegel, de paraplu's, de zandberg,
de veerboom
Allemaal geweldige producten die nog
geoptimaliseerd moetn worden...
Maar het geloof is daar
IK BEN OPTIMISTISCH(2)

GDaar ben ik zeer blij om optimisme is broodnodig in een onderneming
zeker in de deze, doch realisme speelt mij ook parten, ik denk dat
het idee van de zandberg opgeschoven zal moeten wor den, de veerboom
is nog wel haalbaar.  planningsgewijs denk ik dat we best deze middag d
e kruisboog optimaliseren, na de werkuren werk ik de stoeptegel af.
Alle randattributen zoals rood-wit lint, werkmannenverkeersbord + defecte
bouwlamp zijn reeds in orde

WEDEROM
EEN FANTASTISCH GOEDE MORGEND
Ik heb op het wereldwijde web gemerkt dat
onze onderneming vermeld werd op een BLOG
Wel vreemd d t de schrijver van het artikel
gewag maakte va n dada isme : een onderneming
opsta rten in tijden van t genslag wordt dus blijk
baar nog steeds als licht a bsurd gezien.
SPIJTIG
Misschien moet onze spirit nog harder en beter
verspreid worden. Ik zal er vanda ag zowiezo
mijn uiterste best voor doen.

(1) Meneer Cremers, die zich bovenin de communicatietoren bevindt. De communicatietoren is een houten constructie, de foto geeft aan een ding van plusminus 5 meter hoog. Onderin zit Meneer Van Den Eynde aan een schrijfmachine. Bovenin, aan een tafel met zitplaats, zit Cremers. Ook aan een schrijfmachine. Tussen beide schrijfmachines is een meterslange papiersliert.
(2) Meneer Van Den Eynde, die duidelijk meer tikfouten maakt dan Cremers.

External location. Onderstraat 26 is one of the venues of 'En Passant' (crox 18) in 1991. At the end of 1995 Claire Verleyen and Hugo Brackenier join the croxhapox activities. The first installation window is in October 1995 at number 51, across from the famous café Pink Flamingo's. From November 1995 till June 1996 both venues are at our disposition, two windows at Onderstraat 51, two at Onderstraat 26.
The collaboration with Claire en Hugo continues till the end of 1996 just after the Schrattenberg project, a coproduction of croxhapox and Experimental Intermedia at Onderstraat 26.
In 2003, when croxhapox starts anew Lucas Munichstraat, Hugo and Claire join in again. Onderstraat 26 has ever since been a fixed external location.

1991
Willo Gonnissen
1995
Krysztof Denek (CZ)
1996
Zjuul Devens
Sjoerd Paridaen & Erik Lagrain
Thomas Broadbent (US)
Harald Kubiczak (DE)
Dirk De Neef
Uli Vonbank-Schedler (AT) Schrattenberg Nucleus
Lisi Breuss (AT) Schrattenberg Nucleus
Slaven Tolj (CR) Schrattenberg Periferie
Apsolutno - Schrattenberg Periferie
Nicoline Van Stapele
Ludo Engels
2003
Eva-Maria Bogaert
Katrien Hofman
Stefaan Dheedene -->Predemocratische Republiek
Ron Huebner (CA)
2004
Evert Defrancq
Hendrik Vermeulen
Thomas Broadbent (US)
Peter Lagast
Robin Vermeersch
Lieve D'hondt
Johan De Wit
Kurt Duyck
2005
J. Van der Borght
SHcorr
Wouter Decorte
Nathalie Nijs
Rik Soenen
Doris Kuwert (DE)
Ann Vandersleyen
Samir Boudia
2006
Tim Van Ham
Dr. Al.if
Jan Wiels
Hugo De Leener
Boris Van Acker
Sarah & Charles
2007
Deborah Delva
Jan Dheedene
Ann Cannoot
Kelly Schacht
Ian Kesteleyn
Stéphane Cauchy (FR)
Emmanuelle Flandre (FR)
Martin Singer (FR)
Stéphane Benault (FR)
Luk Berghe
Tamara Van San
2008
Pieter De Clercq
Steven Baelen
Stijn Van Dorpe
Nicolas Leus
Tinka Pittoors
Sarah Westphal (DE)
2009
Sarah Westphal (DE)
Daniël Dewaele
Anne Maes
2010
Anne Maes
Ann Vandersleyen
Ada Van Hoorebeke
2011
Kato Six

onomatopoeia

croxhapox; the double and obvious ox ox creates the impression of being onomatopoeic

>De Clercq, Marc

De presentatie van de foto's die MDC in Oost Timor maakte - crox 78, 1998 - valt samen met een periode van grote onrust in de regio. Op het eiland woedt een bloedig conflict.

2007, 5 April. crox 209, MIS-ARTE PART THREE. Performance by Sabine Oosterlynck in the cube space. At the same night, also a performance by Emilie De Vlam.
SO stands naked in a, eh, what's the name of those things, a transparant Matrioshka. If I'm not mistaken only half of such a  Matrioshka. The Matrioshka clasps the naked body of the performer who has practically no freedom to move inside the transparant cocoon.

crox 301 (2009). Drawings.
Publishes Motril, Vrucht en Pose, with Vincent Geyskens a publication of het balanseer (2012).

Publishes MUIS, crox-book nr 18 (2013). Drawings, collages. Lay-out Joris De Rycke. 72pp, 12 euro.
Has been following the progress of Brainbox3 (2013) from the point of view of an encompassing 'total' text..
Is in Anoniem eerste helft 21ste eeuw, crox-book nr 17 (2013), a.o. p. 67: 'Het is Jan die weet wie het over Meggy Rustamova had' [Jan was the one who knew who was talking about Meggy Rustamova] and p. 334: 'Jan Op springt binnen en wat vernemen we? Klein, minuscuul detail: Rachmaninov, vernemen we, schreef geen vioolconcerto, wat Van Ryssen uit de beweringen van Joris had afgeleid, maar symfonische dansen met vioolsolo. Dus, zoals Lucebert al zei, concludeert Van Ryssen: leugen die waarheid werd.' [Jan Op passes by and what do you know? Small, minor, detail: Rachmaninow - we learn - didn't compose a violin concerto, Van Ryssen deduced that from the words of Joris. Instead it was a set of symphonic dances with violin. So, concludes Van Ryssen, as Lucebert already said: a lie has become true.]

Open Deuren [Open Doors]

abecedarium of participants

Albrecht, Anne /assemblage of recyclage; location 61/
Aubrey, David >BBC
BBC /world service & virtual poetry, located at David Aubrey and Christine Janssens; location 52/
Baccaert-Bader /bakery in Klinkkouterstraat; sponsor/
Baele, Guy /location 56/
Baele, Patrick /video; location 20/ Videoproject in the media space at Lucas Munichstraat 76 in 2006.
Baert, Lieven /sarabande pour une femme; location 4/
Baro, Lieven /performance & installation; venue 88/
Bauters, Tini /location 21/
Bayen, Evelyn /art & parties; venue 6/
Blue Orbit >Doorway Rock (Blue Orbit is the duo Adriaan >Verwée and Merlyn >Paridaen)
Borremans, Michaël /schilderijen; location 9/ First solo project in 1995; second solo project in 1999. Also participates in ‘Schilderkunst Hedendaags Belgisch’ (crox 70), Basics 1 (2003), Basics 2 (2005/2006) and Brainbox (2006).
Bourgoignie, Armand >Doorway Rock
Braeckman, Dirk /photo; location 47/
Broadbent, Thomas (US) /workmen (fabric); location 40/ Crox-projecten in 1996, 1998, 2000, 2004 and 2006.
Bultinck, Jo /ordinary things (textiles & shoe polish); performance as shoeshine boy; location 80-81/ >Van Dijck
Capovilla, Giampaolo (ITA) /paintings; location 53/ Artist from Padua who joins the neighbourhood project via Beatrijs Lauwaert. 
Cappelle, Claire /emotional colour pallette; location 60/
Casaer, Randall /comics; location 76/
Clarysse, Frank >Doorway Rock
Clément, Daniëlle /location 24/
Clicque, Robert /paintings; location is croxhapox/ Also participates later on in Schilderkunst Hedendaags Belgisch (crox 70).
Coddens, Eddy /eye portraits and photo-act; location 58/
Coessens, Veerle /location 85/
Color Center /poster printing; sponsor/
Cosijns, Sylvain /drawings & paintings; location 89/ ‘Sylvain Cosijns only started painting and drawing at 50. He has widened his repertoire of forms ever since. Apart from pencils, charcoal and acrylics, he has recently turned to oils.’ (text from brochure) In 1999 a crox-project (crox 96) with Philippe Vandenberg: De Boodschapper [The Messenger].
Cox, Wouter /location 28; work in situ/ Other crox-projecten are crox 12 (1991) and crox 145 (Basics 2/ 2005 & 2006).
Criel, Sven /with thanks/
Daem, Geertrui /reads from her work; venue 69/
Debrabanter, Walter /object; location 12/ review>De Gentenaar, photo/
De Buck, Kristel /crox-team; coordination/
Deceuninck, Damien /3 drawings about Maya/ Damien Deceuninck joins the project via Patrick Verlaak, as guest artist.
De Clercq, Marc /photo’s; location 57/ Review De Morgen, photo.
Declercq-Vandenberghe /bloot-coûture; location 25/ [naked couture; intranslatable pun on the homophony of 'bloot' and 'haute'] An in situ work with naked mannequins.
Decraemer, Chris >De Smet
Dedecker, Els >Doorway Rock (duo with composer Frank Agsteribbe)
De Gentenaar Two reviews, one before and one after the project. ‘Heirnis offers room to artists’ (Saturday 28 September 1996). Picturing Hans >van Heirseele; in the background a work by Philippe Vandenberg. “Neighbours who open their houses for an artist and by extension for the public, it isn't the first time this happens in Ghent. Nevertheless, the ‘Open Deuren’-project of vzw Croxhapox differs fundamentally from the mother of such Ghent events, 'Chambres d’Amis’. ‘Open Deuren’ is actually concentrated in a single neighbourhood and the participants had an important voice in the project. All inhabitants of ten streets close to the Croxhapox space in Aannemersstraat were invited to participate in ‘Open Deuren’. About 600 addressen received a call which resulted in 94 locations.’/
De Leener, Hugo /location 82/
Demasure, Krist /installation window; location 38/
De Morgen Article about ‘Open Deuren’, Art from door to door, with a picture of a work by Marc >De Clercq: ‘Photoproject Marc De Clercq: Caroline, Seger and Marie’. “Institutions of contemporary art that break out of their isolation, it is something the people of Ghent have seen before. Ten years after, Chambres d’Amis from the Museum voor Hedendaagse Kunst is still the reference point. Vzw Croxhapox, a still young association in the Ghent burough of Sint-Amandsberg reached out to the neighbours during this and next weekend  .” A review by Eric Bracke. 
De Neef, Dirk /installation window; location 37/ Solo project in 1995 (crox 26); installation window in 1996 (crox 48). 
De Prez, Peter /wood sculptures; location 64/
Dept, Veronique /Mathilde’s Open Boek; works by Laure, Rebecca and Jakob; location 43/
Depuydt, Piet /letters; location 14/
de Roder, Vincent /paintings; location 92/ >WELD, project with Jan >Wiels (crox 194, Nov-Dec 2006). crox-card NR 18.
Deruyck, Tine /location 63/
De Smet, Teresa /drawings; location 67/ Extra an a capella concert, three voices, with Chris Decraemer and Martine Huvenne.

De Timmerman, Mario /location 10/
Devens, Zjuul /open deur; location 22/ 'The corridor is a lock, a buffer between the outside world and their cocoon. It veils the world for others. I only see a projection of that world and that projection becomes clearer when the corridor passes its veils: the last veil is a projection screen and shows images of an intimacy in which I don't belong.' (fragment from the brochure text) Installation window January 1996 (crox 37). Solo project in 1998 (crox 87).

De Vocht, Benedikte /location 55/
De Vocht, Erik /with many thanks/  
De Vocht, Judith /location 55/
De Vocht, Laurens /location 55/
De Vos, Charlotte /location 91/
De Vos, Ignace /paintings; location 41/ Solo project in 1998 (crox 79). Crox-cards 15 & 16.
Devos, Luc >Doorway Rock (solo performance)
De Vos, Suzanne /location 91/
Dewindt, Peter /photo’s; location 27/
D’hondt, Lieve /location 78/ Solo project in 1999 (crox 95). Installation window in 2004 (crox 124). Takes part in both editions of Basics 2 (2005/2006) and Brainbox (2006). Crox-card NR 40.
D’Hondt, Mieja /location 73/ Text from the brochure: ‘Yasmina, s’éloigne, femme noire qui porte en elle tous les rêves d’hommes et leurs chagrins aussi’.
Doorway Rock /location 70: in concert only on Sunday 6 October, 2pm till 7.30pm
Duportaille, Walter /ceramics; location 71/
Eeckman, Luc & Christine /people from the neighbourhood; location 19/ Interview with Luc Eeckman in a review in De Gentenaar: “What's positive about this project is that all art forms get equal opportunities because the neighbours can participate themselves or they can invite an artist. So there will be watercolours next to video installations. What one person calls art isn't art for somebody else and an initiative like this one stimulates the discussion. The project doesn't only serve to confront the people of the quarter with art, at the same time it stimulates the feeling of being part of this locality. People learn to know eachother and even those who don't participate are interested in what is happening." 
Favoreel, Ann /wall painting; location 7/
Februtte, Louis /location 77/

Frituur Cathy /sponsor/
Fryns, Martin /location 74/
Galerie Gérald (F) /performance; location 94/ Adresse: non communicable.
Ghyselen, Yves /location 79/
Ginger & Fred /to let; location 87, an installation window/
Griffel (De) /newsagent; location 1/
Het Volk /review/ Proxhapox brings art to the people. Not only the funniest - because of the typo - but undoubtedly also the most popular review. The picture is a portrait of Jules Sierens, owner of the local grocers', who also has contributed the eyecatcher of the article : “Creating something with tights, would that be cabaret?”
Hoflack, Marc /photo’s; location 83/
Huvenne, Martine >De Smet
Jacquet, Alexandra /location 31/
Jacobs, Carl /drawings & paintings; location 19/
Jacobs, Rieke /and Wim Schrauwen; location 44/
Janssens, Christine >BBC
Kamikaze /concert in the basement of Aannemersstraat 54/
Kizumi /Window with a point of view; location 66/
Korzakov /la vie privée de Korzakov; location 55/ paintings.
Lanoye, Caroline /location 84/
Lauwaert, Beatrijs /location 59/ drawings.
Lein, Peter /drawings; location 93/
Machariusschool /children's works from the workshop of Johan Vanneste; location 90/ Crox 25 (1995) shows more or less the same selection.
Maenhout, Fred >Doorway Rock
Marion /ceramics; location 72/
Maris, Bart >Kamikaze >Doorway Rock (duo with Filip Wauters)
McDonald’s /Dendermondse Steenweg branch: sponsor/
Minne, Luc /paintings & drawings; location 15/
Mistiaen, Thomas /photo’s; location 39/
Moeyersoons, Johan /wall painting; location 7/
Moon >Doorway Rock (concert)
Naessens, Marc >Perquy
Noordstarfonds /sponsor/
Pannecoucke, Odette /glass in lead: ‘pour faire le portrait d’un oiseau’; location 42/
Paridaen, Merlyn >Blue Orbit
Paridaen, Sjoerd /location 50/ First crox-solo in 1991. Participates in meetings, a.o. w/r/t Signos (1991-1992). Participates in the first edition of the copy art project (1991). Second solo project in 1996. Then becomes a member of the crox-team. current chairman of the board of croxhapox VZW. Other crox-projects: crox 82 & crox 133 (mail art; shop windows with Hans van Heirseele); crox 18 & crox 42 (shop windows with Erik Lagrain). Basics 145-II (second edition in Abdij Maagdendale/ 2006). Collectie 1, mail art project in the cube space (2006). Crox-cards 11 & 12. Crox multiple in an edition of 50 with Hans >van Heirseele (2002).
Peers, Dirk /location 3/ Crox-projecten in 1994, 1996 en 1998. Hommage in 2004, collabroation with Galerij Jan Colle and In Den Bouw.
Perquy, Katrien /in collaboration; location 75/ >Naessens
Popova, Rumiana (Roemenië) /checkpoint belgium (proverovecen punkt belgia); location 26/
Provinciale Uitleendienst /with support of/
Psychiatrisch centrum Caritas /group work; location 33/
Raaijmakers, Ije /installation window at location 1/
Schols, Bart /art & parties: venue 6/
Schrauwen, Wim >Jacobs
Schweiger, Fabian >Doorway Rock (concert) First solo concert in croxhapox during opening night of crox 31 (Antje Dorn, 1995).
Serie, Sarah /location 29/
Siemerink, Mieke /wall painting; location 62/
Sierens, Jules >Het Volk
Simoen, Peter /graphic work; location 49/
Sint-Joris Merendree /printing brochure; sponsor/
Slangen, Bart /location 45/
Slock, Lucy /paintings; location 46/
Stad Gent /project subsidy/
Suykens, Carien /location 35/
Suykens, Geert /location 30; construction works at Bouwmeesterstraat 33/
Suykens, Guido /location 32/
Suykens, Hilde /location 36/
van /concept & coördination/
Van Belleghem, Bram /standby/
Van Bogaert, Philip /coördination/
Van Camp, Els /the art table; location 13/
Vandamme, Koen /work in situ; location 11/
Vandekerkhove, Karien /work in garden shed of Aannemersstraat 179; location 2/ Solo projects in 1998 and 2005. Crox-card NR 13.
Vandenberg, Philippe /paintings; location is croxhapox/ Review De Gentenaar, photo. In 1999 project with Sylvain Cosijns and publication of ‘De Boodschapper’ ['The Messenger'] (limited edition). Also participates in ‘Schilderkunst Hedendaags Belgisch’ (crox 70), Basics 1 (crox 110) and the first edition of Basics 2 (crox 145-I).
Vandenbossche, Danny /opening speech/
Vandeplassche, Guy /performance; location 5/
Vanderhaegen, Koen /paintings; location 51/
Van Dijck, Siene >Bultinck
Van Looy, Anna /performance & installation; venue 88/
Van Maanen, Ron >Siemerink
Vanneste, Johan >Machariusschool
Van Roy, Johan crox 50 /basement>Aannemersstraat 54/ Participates later on in the first edition of Basics 2 (2005).
Van Vlierberghe, Marc /location 43; >Dept/
Vasic, Zorica /helps constructing the work by Rumiana >Popova/
Verbeken, Pascal >Doorway Rock /programmation & coördination/
Vercaemer, Koen /work in situ; location is the local grocer's / review Het >Volk, photo/
Vermeulen, Philippe /location 65/
Virtual Poetry >BBC
Vlerick, Erwin /location 23/
Wauters, Filip >Doorway Rock (duo with Bart Maris) >Kamikaze

Reflections by way of evaluation. Contemporary art struggles with a problem of communication. The problem is inherent in the phenomenon itself: only the circle of insiders - in the Flemish part of the country at most a few thousand – have sufficient background knowledge to follow the evolution of the discourse.  But there is a different way to think of it: there are pigeon flyers and small shopowners who keep counting their money because they can't think of anything else; and there are barge masters whom you don't have to explain the Neckar in Trier and artists and art lovers who know very well wat Duchamp's urinal means. We live by categories that follow a certain code. 
This is the essential concept of ‘Open Doors’. For that reason alone one can conclude that ‘Open Doors’ has nothing whatsoever in common with ‘Chambres d’Amis’: ‘Chambres d’Amis’ followed the logic of the urinal, ‘Open Doors’ the logic of discourse. >Brainbox (2006) is in a sense an introverted and reflexive version of ‘Open Doors’, introverted because it happens within the reach of  the discourse used by artists: it is an answer that brings up questions which are not always clearly answerable.  

Eerst waren er natuurlijk helemaal geen openingsredes. Op het eerste van Beverhoutplein 7, waar de crox-activiteit in 1990 begon, werden geen vernissages gehouden(1) en er kon onder geen beding werk verkocht worden.(2)
En Passant, het vitrineproject uit 1991 met openingsactiviteit in Backstage, een keet vlak bij Vooruit, ging zonder openingsrede van start maar had wel een solo performance van Peter Vermeersch. Dat het zonder openingswoord ging, had vooral met Laura te maken, toen Hans van Heirseele, die een bloedhekel had aan het officiële kader met de obligate speech van het al of niet prominente individu, de schuimwijn, de nootjes en de praatjes die er al helemaal niet toe deden. Of Frank, van de toenmalige tandem, hier gelukkig mee was, is niet bekend. Wel bekend, het staat als zodanig in een verslag uit 1995, is dat net hij suggereerde om de openingsavonden - waar met het eerste project op de tweede locatie, Aannemersstraat 54, alsnog mee begonnen werd - te tunen met een openingswoord en wat muziek. De eerste openingsrede had toen al plaatsgevonden, die van het eerste crox-project van Dirk Peers, De Maaltijd, november 1994, maar de avond was zonder muziek gebleven.
In 1995 werd de openingsrede alsnog een gebruik. Niet elk project had een openingsrede. Op twee uitzonderingen na was het telkens de artistieke directie die voor het openingswoord zorgde. De uitzonderingen zijn Guido De Bruyn, die crox 27, een solo project van Hans van Heirseele introduceerde, en Joris Vermassen, toen bekend als Fritz Van Den Heuvel, die het project van Patricia Smith, crox 28, fileerde. Beruchte openingsredes zijn die van crox 25 (1995), een project met kindertekeningen, en het a capella van Guido De Bruyn, Kristel De Buck en schrijver dezes, de openingsrede waarin het treurige lot van Urk Piw te berde gebracht wordt, La tasse de café, openingsrede voor het project van Hans Segers (1995), eerste openingsrede waarin Laura van met voice over begon te experimenteren en een openingsrede zonder openingsredenaar presenteerde. In 1996 volgden The Sleep (slapende openingsredenaar) en Typewriter Piece (openingsrede aan en met schrijfmachine). De in croxhapox geïniteerde wars-van-alles-speeches werden heel erg tijdelijk een export-product, met performances in Campo Santo en Temse, tot Laura van het in 1997 voor bekeken hield. Het laatste openingswoord uit die traditie van speech van geflipt konijn was die tijdens de openingsavond van een project van Bart Baele in 1998.
Sinds 2003 is de noodzaak van het openingswoord weer net zo futiel als eerst.

(1) Uitzondering zijn crox 11, het project van Wouter Cox en Luk Gobijn (januari 1991), en crox 14, André Posman, die tegen de gang van zaken in wel een vernissage hielden.
(2) Uitzondering opnieuw zijn crox 11 en crox 14 waar tegen de gang van zaken in, croxhapox immers kantte zich met grote nadrukkelijkheid tegen het markteconomische model, toch een aantal goedbedoelde maar niettemin schimmige transacties plaatsvonden.

'Oranje is ook wit.' (1991) Gedurfde uitspraak van Anna, de op dat moment 5 jaar oude dochter van een reguliere bezoekster.

Sinaasappelsap en paprika chips, een vuilblik.

Joop Stoop houdt van felle kleuren. Blauw, rood, geel en groen en oranje net zo graag. Ook Chris Vanbeveren houdt van felle kleuren. De miniatuurhuisjes hebben oranje daken, het gelige zomergras en de roeste keien van de spoorwegberm een matte, oranje gloed en in een ander schilderij uit de reeks miniatuurlandschappen (crox 270) zijn het de ramen op het eerste van een spoorweghuis en de weerspiegeling van lis en grassen in een felblauwe vijver.

Het oranje werkpak van Jelle Clarisse tijdens de opbouw van Brainbox2 unit 1.

Crox 278 (Het Kunstenbuffet): een handtas.

De cover van crox-boek nr 4 (2006), NOTES, een project van Thomas Böing. Het boek is een reeks zwartwit tekeningen. De titels, een puntgave inschatting van het begrip steunkleur, zijn oranje.

Witte bekabeling, rode en zwarte bekabeling en tenslotte ook een oranje variant die onder andere door Wim De Waegeneer gebruikt wordt tijdens FINDING NEMO (crox 203), een project in de kubusruimte.

Crox 218, Stéphane Cauchy, een instalraam. Op de foto's duidelijk zichtbaar, maar intussen op het eerste zicht niet helemaal duidelijk wat het is, drie smalle, oranje en lineaire stroken onderin de etalage ter rechterzijde. De stroken lijken deel uit te maken van de langwerpige, metalen container waarin zich witte zoutkristallen vormen in een brede cirkel om de plekken, in totaal zes, waar een druppel het vochtoppervlak aanraakt. Bij nader toezien blijkt het om donkergele verkeersstroken op de stoeprand te gaan.

Stempels in alle kleuren van de regenboog. Crox 224, Ryosuke Cohen. Het procédé van Cohen is poepsimpel en tegelijk bijzonder tijdrovend. Mailart kunstenaars uit de hele wereld, ook Frips zit ertussen, sturen hem stempels toe, de zogheten mailart stamps, naast het fabriceren van eigen postzegels en cards of 1 exemplaarboekjes een van de meest voorkomende ingrediënten van mailart, die hij vervolgens in een veelkleurig patroon kriskras door elkaar op grote vellen papier aanbrengt. 

Een van de kleuren van de betonkubus, een werk van Nicolas Durand (crox 280, GM), uit de foto's valt af te leiden dat het wellicht om de tweede laag verf gaat. De eerste is het blauw. De kubus beton, die op dat moment geen kubus meer is maar een hoop brokstukken, komt laag na laag in een andere kleur te zitten. Elk volume, dat logischerwijs laag na laag kleiner wordt, wordt door Durand met een drilboor gedecimeerd tot er alleen nog een kleine, witte kern overblijft in een cirkelvormige puinhoop van grijze en gekleurde brokstukken.
Een van de vlakjes in de kleurenwijzer die Tim Onderbeke (crox 280, GM) aan zijn presentatie toevoegt. 

Een haardvuur (crox 277, brainbox2 unit 5). De film, het gaat om een film, waarop het rustieke tafereel van een goed opgestookt haardvuur te zien is, wordt op het plafond geprojecteerd. De houtkachel staat in voor de geluidseffecten.
Unit 6: Yannick slaat een kerkstoel aan gruzelementen (actie die met video wordt vastgelegd) en stookt de resten op in de houtkachel. In de houtkachel is een spektakel van hevig vermiljoen en dieporanje.

Het koloriet van Haritz Guisasola Izeta (crox 291) is verwant aan dat van Joop Stoop: extravert expressionisme waarbij alle kleuren zo ongeveer een zelfde toonhoogte hebben. Ook oranje is van de partij. Hetzelfde geldt voor het werk van Gerd Ververs (crox 239, Schilderproject 1), meer in het bijzonder voor de reeks met stippen, kronkels en krullewieten, en dat van Eva De Leener (crox 255), hoewel het procédé en de toegepaste technieken sterk verschillen.

Vaak voorkomende kleur in de schilderijen van Steven Baelen, werk uit 2007 en 2008 (crox 256), donkere composities die overheerst worden door lineair zwart. Naast de vele grijze vlakken is voor enkele werken een fel oranje gebruikt, meer dan waarschijnlijk vers uit de tube. Waar het overlapt met de zwarten en witten is een grijze mengtoon.

Driehoekige, vlakke taartpunten, multicolore, ineengepuzzeld tot tapijtachtige oppervlaktes. Lucie Renneboog, crox 263. Het felle oranje, 't is zo'n beetje de aard van het beestje, springt er vantussen. Een groot, vierkant vlak, daar waar de driepikkel van een hallogeenstandaard op de vloer rust, is geen oranje, het ziet er wel uit alsof het oranje is, maar een vierhoek met koperglans.

Breedte, lengte, hoogte en reikwijdte van de lichaamsonderdelen van een halfnaakte, naakte, geklede of half geklede persoon die met wijdopen gespreide armen voor het rechthoekige vlak staat waarop Johanna Van Overmeir lijnen aanbrengt. Geen contour van het lichaam, wel breedte, lengte, hoogte, reikwijdte. (crox 295, een performance). Oranje is een van de gebruikte kleuren.

Geen oranje in het werk van Rik De Boe (crox 296).

Chasing Za'atar
Samah Hijawi
is kunstenaar en PhD onderzoekster in Artistieke Praktijken aan de ULB en de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel. In 2020 startte ze een langlopend project Kitchen. Table. een onderzoek naar de verschuiving van voedselpraktijken door tijd en ruimte, en het lichaam als een plaats van het geheugen van voedsel. [ ]
607. Kunst & Zwalm 2021. from the catalogue Chasing Za'ater (van Jordanië tot België) is een project gebaseerd op het kruid Oregano (Za'ater in het Arabisch). Voor Kunst & Zwalm werkte Samah twee delen uit. In het eerste deel wisselde ze met lokale boeren en herboristen, over culturen heen, verhalen uit over oregano. Ze gaf hen ook oregano uit Jordanië om in verschillende delen van Zwalm te planten als een positief symbool van migratie. In dit gebaar ziet ze analogieën met de diaspora van planten en mensen doorheen de geschiedenis. In een tweede deel deelt ze haar reflecties door een maaltijd op basis van oregano op te voeren. In deze performance eten we ons een weg door de geschiedenis van oregano en reflecteren we over diaspora en migratie, in relatie tot het eten op ons bord. Tot slot worden de verschillende ontmoetingen van dit project gedocumenteerd in een poster die mensen mee naar huis kunnen nemen en in hun keuken kunnen hangen!

Artistieke directie: Laura van. Van 1990 tot heden met uitzondering van oktober 1999 tot herfst 2000. Tijdens die periode is de artistieke leiding in handen van Kristel De Buck, Sjoerd Paridaen en Ward Denys.

Zakelijke leiding. Van september 1990 tot herfst 1992: Frank Van den Eeckhout. Van 1994 tot 2004 niet specifiek ingevuld. Van januari 2005 tot zomer 2007 Joris Van der Borght, tijdens herfst 2007 Frank Van den Eeckhout, daarna gedurende enige tijd Laura van. Van eind 2009 tot eind 2011 Stefaan Van Ryssen. Van 2012 tot eind 2014 Joris Van der Borght. Sindsdien Nancy De Vos.

Documentatie, archief: Marc Coene (van april 2004 tot eind 2011). Crox-channel op youtube met honderden videofilms en updates Facebook. Fotografisch beeldmateriaal op FlickR. In 2010 werd de kaap van tienduizend foto's gerond. Een veelvoud daarvan werd niet online gebracht. Tijdopslorpende bezigheid.
In 2012 eerst Cristina Amelia Candea, dan Neema Bahrehmand (stage Mixed Media KASK). Vanaf eind 2012 Cristina Amelia Candea.

Column: Hilde Van Canneyt. Gesprekken met kunstenaars. Ontstond als crox-column maar is intussen wel helemaal op en top een product van HVC. Een andere blog is de crox-box die door Laura van bijgehouden wordt. De tweede editie van Brainbox en het Remember To Forget The Congo project van Adam Geczy hebben ook een blog. Financieel ondersteund van 2008 tot 2014.

Website. Aanvankelijk CarianaCarianne (US), Marc Coene (beeldmateriaal) en Laura van (tekst). Na CarianaCarianne heeft Lucia Saura gedurende enige tijd de functie van webmaster, een taak die vanaf 2007 door Luc Pieters waargenomen wordt. Updates gebeuren door Laura van (tekst-), Marc Coene (beeldmateriaal, tot eind 2011) en Stefaan Van Ryssen (vertaalwerk). Luc Pieters knutselt van tijd tot tijd aan de structuur van de crox-site en houdt ook info@ en van@ in de gaten. Recente medewerkers website: Cristina Amelia Candea & Jelle Clarisse (update beeldmateriaal), Krysztoff Dorion.

Permanentie tijdens de openingsuren: Laura van, Ria Bauwens (tot lente 2011), Marc Coene (van herfst 2009 tot eind 2011), Ann Vandersleyen (van 2009 tot begin 2016). Mathias Berner (2016).

Coördinatie instalraam Onderstraat 26: Claire Verleyen.

Eén fulltime van februari 2006 tot december 2009: Laura van. Vanaf 2010 tot 2011 twee parttimes: Marc Coene en Laura van. Na 2011 één parttime: Laura van.
Diverse klusjes: Sarah Dhont (tot 2009) en Jelle Clarisse (sinds 2009). Christophe Lezaire (pleisterwerk), Pieter De Clercq (sleurwerk), Wouter Cox, Adriaan Verwée en Samir Boudia (klusjes). Wouter springt bij tijdens het installeren van de keuken (2005) en bij de opmaak van het boek van Philippe Vandenberg. Vanaf c2010: Guy Couckhuyt allround klusjesman.

Redactie: Johan De Wilde (eindredacteur) en Laura van. Layout crox-boeken: Rob De Schutter (met uitzondering van bijvoorbeeld crox-boek nr10, dat van Peter Morrens, en alle vroegste publicaties, tot en met het boek van Nicolas Leus). Layout crox-cards: Johan De Wilde.

Sinds januari 2009 heeft Svend Thomsen (DK) een vaste stek in een smalle ruimte die op de grote zaal voorin aansluit en die intussen de Thomsenruimte genoemd wordt. Hier vindt de presentatie plaats van het TVF art doc cinema archief.

Boekhouding: Nancy De Vos.

Algemene ledenvergadering (update): Cristina Amelia Candea, Dries Douibi, Guido De Bruyn, Ilknur Cegniz, Jacques Verhaeghe, Jelle Clarisse, Johan De Wide, Joris Van der Borght, Kristel De Buck, Krysztoff Dorion, Laura van, Lore Smolders, Luc Derycke, Luc Pieters, Mathias Berner, Michaël Borremans, Nancy De Vos, Sjoerd Paridaen, Stefaan Van Ryssen.

Bestuur (update): Joris Van der Borght (voorzitter), Sjoerd Paridaen, Dries Douibi, Michaël Borremans, Ilknur Cegniz, Jacques Verhaeghe, Luc Derycke.

Jeanne Madic (FR) op orgel. 28 mei 2011, een door Smeraldina-Rima georganiseerde concertavond met Jozef van Wissem en Jeanne Madic. Jeanne is hardhorig.

Laura van (BE) op een Roland FP-7. Naast een tamelijk volle pianosound levert het instrument een aantal variaties op orgel. Voor de concerten van The Singing Painters maakt van vooral gebruik van de ranzig snijdende soundeffecten van het orgel.
Concert op 27 juni 2010, zonder Michaël Borremans: Laura van (keyboards, vocals), Merlyn Paridaen (d), Adriaan Verwée (basklarinet) en Nan-Ping Chang (guzhung, vocals).

OTO

cafe OTO (cafeoto.co.uk), located at 18-22 Ashwin Street, Dalston, Nothern London. Here a Smeraldina-Rima Label Night on 4th of October 2013, with Alex Monk, Jack Allett, Joachim Badenhorst and Sheldon Siegel. It is here too that vinyl smeraldina-rima22/crox002 has its first public presentation. Far from being the first coproductive action, as croxhapox and Smeraldina-Rima started a partnership late 2007, the Throw Down Your Hammer And Sing & Sheldon Siegel vinyl, with artwork of Hannelore Van Dijck, is the first object-focused result of this partnership.
The crox line-up of these productions, formulated as such by Luc Derycke, MER/audioMER, is to proceed from the artwork. The first crox-vinyl, a coproduction of audioMER and croxhapox, and for years the only one, offers music by Japanese sound artist Sachiko (which later offered a Smeraldina-Rima/croxhapox concert coproduction) and artwork by Johan De Wilde. The 2nd one, in a rather enigmatic way combined with Smeraldina-Rima's 22nd, adds a vinyl product with excellent performances of, on A. Throw Down Your Hammer And Sing, featuring Nate Wooley trumpet, Fred Lonberg-Holm cello and electronics and Jason Roebke bass, and on B. a live performance of Sheldon Siegel at Les Ateliers Claus. To my knowledge Wooley by far is one of the more intriguing talents, as musician and as composer, in contemporary free jazz and experimental (see, apart from the vinyl introduced here, his (Sit in) The Throne of Friendship, a 2013 release, available on Instantjazz). Sheldon Siegel adds a wilde range of excentric sound experiment and, as I've been told, a major live experience for everyone who attended Les Ateliers Claus that very night. I recall a cool performance of Sheldon Siegel at Netwerk (Aalst) during an event of het balanseer, a well-brushed publishing firm focusing on both experimental litterature and music.
The label night at Cafe OTO, early October 2013,

Foto in bericht weergeven alex monk
Foto in bericht weergeven jack allett
Foto in bericht weergeven joachim badenhorst
photos: laura ward

was without me. The Eurostar ticket and the hotel reservation messed up. I had no intention at all to drive to London, as Levi and Marijke and some of the regulars did. Acts at croxhapox restricted it to a straight two direction with sleeping facilities near Ashwin Street. I had been in Dalston, in 2007, recalled its shabby metro station on groundlevel and the market with food and spices and many other things. I remembered Dalston Market to be an exceptional event. Without the hotel reservation it had no use to go there.


512. ATLANTIS NA PLATO. 17 januari - 14 februari 2016. Presentaties van Alejandra Hernandez, Bram Demunter, Clara Spilliaert, Femmy Otten (NL), Johanna Kristbjörg Sigurdardottir (IS), Klaas Rommelaere, Nina Yuen (US), Olga Fedorova (RU) en Renée Spronken (NL).

foto: fo

 
 

 

crox 390 (2011). Solo presentatie, zaal voorin. Andere projecten: Freya Maes, Nele Van Canneyt, Yuji Harald Matsumoto.
Publicatie, crox-card 99.

crox390 Giannina Urmeneta Ottiker IMG_4090crox390 Giannina Urmeneta Ottiker IMG_4093
foto's: MC

'Isn't it it so that every photographic image plays a trick on reality? And doesn't it seem like every picture tries to capture a moment in time forever? Photography can easily be seen as deception when compared to the wonderful incapacity of a painter. This leads me to what Henri Cartier-Bresson called 'the decisive moment'. I recently heard it being described as '(...) a formal flash of time when all the right elements were in place before the scene fell back into its quotidian disorder'. 'The right elements' could be the perfect title for this book. (...) As an artist you find yourself with your camera as a window, ready to banish all deception from photography, standing between the beauty of loss and the surface of things.' From Letter to Giannina Urmeneta Ottiker, by Philippe Van Cauteren (G.U. Ottiker, Un-There, Medium 2010).

In 2006 nodigt C.O.R.N.E.L.I.A., een werkgroep van directie en leerkrachten van de Tekenakademie, croxhapox uit voor een remake van BASICS 2. De locatie is een vlak bij de Tekenakademie gelegen abdij, Maagdendale. Aan de sequel nemen 90 kunstenaars deel. De technische dienst van Stad Oudenaarde zorgt voor 13 exemplaren van de oorspronkelijke tentoonstellingsmodule, een stapelrek van circa 3m hoog met vijf stapelrekken van 240x60cm.

In 2007 volgt een tweede samenwerking met C.O.R.N.E.L.I.A., VERZAMELWOEDE, ook dit keer in het kader van Erfgoeddag. Opnieuw zorgt de technische dienst van Stad Oudenaarde voor een krachttoer: in de bovenzaal van de abdij wordt een 50m lange tafel uit één stuk vervaardigd. Op die tafel komen de verzamelde verzamelingen terecht, werk van kunstenaars, privé-collecties en ook werk van leerlingen van de Tekenakdemie. >verzameling
 
 
 
 
 

Abdij Maagdedale, connected to the local Art School of Oudenaarde. Two crox-projects, both under the umbrella of the Heritage Day: BASICS 2 - 2006, a sequel of the group project in 2005 in Lucas Munichstraat - and Verzamelwoede in 2007.

503. ESPECES D'ESPACES. Curated by Dries Douibi. 13 September - 4 October 2015.
Adrien Tirtiaux, Annelien Vermeir, Erik Nerinckx (*)

(*) a production by Overtoon vzw supported by VGC. [Overtoon is a platform for production, distribution and research for sound art and for sound-based installation art or experimental media art. (*) qualified as production artist

and others. Among those others Bart Prinsen, Koyuki Kazahaya and Lore Smolders.

1996, november. Roadtrip van van en Thomas Broadbent (US), met de vermiljoenoranje Skodapox, via Calais, hier nemen ze de boot, over London naar Oxford en Winchester. Meteen na het débarquement in Dover vernielt Broadbent het luikje van het opbergkastje voorin de auto. Bij het binnenrijden van Oxford, enkele dagen later, treft hij een sleutelbos in een van z'n vestzakken aan. Die zou van het Londense hotel zijn waar ze twee dagen verbleven hadden. In het landelijke Oxfordshire treffen ze min of meer lukraak hier en daar een pittoresk stadje. Er wordt getafeld, ze ontdekken een Winery, midden het bosrijke Oxfordshire, waar ze onder andere een voortreffelijke Chardonnay hebben, en in een antiquariaat schaft Broadbent - door van intussen consequent Hastings genoemd, van zelf krijgt van z'n reisgezel Jeevers als koosnaampje toegestopt - zich wat voorwereldse relikwieën aan, waarna ze in Winchester belanden, een desolate plek waar ze twee keer omheen rijden voor ze tot het besluit komen om er toch maar een hotel op te zoeken. Winchester is huilen met de pet op. De roadtrip eindigt met een trage travelling langs de Britse zuidkust waarbij ze onder andere Brighton passeren. Bij het inschepen is er een hilarisch incident. De Skodapox wordt door de douane naar de kant gehaald. De klep vooraan doet het niet en een van de drugshonden werpt zich op een broodje dat voorin de auto was blijven liggen.

Voor zover bekend doen zich later geen feiten voor die, op welke manier ook, aan Oxford gelieerd zouden kunnen worden.

Maart-april 2012. Project in de grote zaal voorin, samen met Katrijn Respeel.

foto's: MC
_MG_5854403_20120317_179

A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z